Valitse kolme "must read" kirjaa?

1. Desmond Morris: Alaston apina
2. Marcus Aurelius: Itselleni
3. Sunzi - Sodankäynnin taito

Desmond Morris: Alaston Apina:
Miten ihminen käyttäytyy pohjimmiltaan ja mitä olemme.

Marcus Aurelius: Itselleni:
Kannattaa miettiä, mitä asiat ovat pohjimmiltaan.

Sunzi: Sodankäynnin taito:
Paras sotataidon osoitus on, että voittaa sodan sotimatta.

Lyhyet perustelut, jos mahdollista :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän samaa tavaraa kuin parissa muussakin threadissa, mutta:

Albert Camus: Sivullinen (Se olet juuri Sinä)

Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva (Se olet todellakin Sinä)

James Joyce: Taiteilijan omakuva nuoruuden vuosilta (Niinpä niin)

1. Jonathan glover: Ihmisyys

- Kirja teki lähtemättömän vaikutuksen ja ilmensi sitä, kuinka julma ihminen voi olla. Ja kuinka niihin julmimpiin tekoihin sortuu aivan tavalliset ihmiset. Tekoihin ei tarvita mitään mielenvikaista, vaan kuka tahansa meistä voisi olla julmuuksissa osallisena. Tuon jälkeen en ole pahemmin viitsinyt moralisoida holocaustin rivihenkilöitä, tai muita vastaavassa stressissä toimivia ihmisiä.

2. George Orwell: Eläinten vallankumous

- Lyhyt, nopealukuinen, hauska ja nerokas kirja. Kirjasta on on hauskaa poimia viittauksia tosielämään ja siihen, mitä tapahtuu kun joillekin annetaan rajaton valta suhteessa muihin. "neljä jalkaa hyvä, kaksi jalkaa paha"
Loistava esipuhe siitä, miten joitain ikäviä asioita yhteiskunnassa ei tarvitse edes vaientaa, vaan sen hoitaa ihmisten ja median itsesensuuri. En jaksa selittää. Lukekaa itse.

3. Erich Maria Remarque: Länsirintamalta ei mitään uutta.

- Omaelämänkertainen kirja ensimmäisen maailmansodan juoksuhaudoista. Hienosti kerrottu siitä fiiliksestä, joka juoksuhaudoissa oli, kun niiden välissä rintamalla kuoli miljoonia ihmisiä aivan turhaan. Rintamat liikkui edes takaisin ja sille matkalle jäi molemmilta osapuolilta aivan helvetisti nuoria, oman elämänsä aloittaneita poikasia.

Vaikeaa valita muuten kolme parasta. Harmillisesti pitää jättää sinuhe egyptiläinenkin pois laskuista. Waltari ei kuulemma kirjan kirjoittamisen aikana tarkistanut mitään egyptistä, vaan opetteli kaiken ennalta ulkoa. Vielä kun ajattelee miten hämmästyttävän paljon siellä oli yksityiskohtia, niin pitää sanoa, että kova jätkä.

Aika simppelit 3 kirjaa:

1. Taru Sormusten herrasta
Kaikkien aikojen fantasiakirja.

2. Tuntematon sotilas
Kaikkien aikojen sotakirja sekä jokaisen suomalaisen yleistietoon kuuluva kirja.

3. Sinuhe
Kolmas oli vaiken valita, mutta päätin pysyä klassikkolinjalla. Sinuhe on mukaansatempaava seikkailuromaani, tosin paikoin hieman tylsä, mutta mikäpä näin paksu kirja ei olisi?

Heh ilmon kirjoista ei pääse yksikään meikäläisen listoille. Kaikkia olen koittanut lukea mutta aikamoista sontaa on mun silmille.

Bukowski, postitoimisto.
Adams, Linnunradan käsikirja liftareille.
Sitten pitäs varmaan laittaa joku hauska suomalainen.. Pistetään vaikka Paasilinnalta jäniksen vuosi tai ulvova mylläri.

Lukeminen on mulle 99% viihdettä. Jos joku kirja ei kiinnosta niin en sitä kyllä silloin lue. En vaikka olisi kuinka yleissivistävä.

Tuntematon sotilas
- Yksi parhaista suomeksi kirjoitetuista kirjoista, mitä olen lukenut.
Ystäväni Owen Meany (oikeestaan aika moni Irvingin kirja sopis tähän mut valitaan ny se yks)
- Todella viihdyttävää postmodernia luettavaa.
Don Quijote
- Hauska ja kirjallisuushistoriallisesti merkittävä teos.

3. Sinuhe
Kolmas oli vaiken valita, mutta päätin pysyä klassikkolinjalla. Sinuhe on mukaansatempaava seikkailuromaani, tosin paikoin hieman tylsä, mutta mikäpä näin paksu kirja ei olisi?

Enpä oo ennen nähnykkään Sinuhea niputettavan seikkailuromaaniksi :D

1. Reijo Mäki: Vares - Mullan maku
2. Reijo Mäki: Vares - Pimeyden tango
3. Reijo Mäki: Vares - Huhtikuun tytöt

Kevyttä lukemista ja Vares on vaan niin äijä. Mäen krapulakuvaukset on niin todentuntuisia.

1. Golding: Kärpästen Herra. Kertoo ihmisestä ja ihmisenä olemisesta kaiken oleellisen.

2. Siilasvuo: Suomussalmen taistelut. Ällistyttävä suoritus äidinkielenään ruotsia puhuneelta mieheltä. Paras sotahistoriakirja myös aiheensa, mutta ennen kaikkea tekstinsä vuoksi.

3. Linna. Täällä Pohjantähden alla. Tiivistää yhden puolen suomalaisesta sielusta ja suomalaisuudesta. Loistavaa kerrontaa ja soljuvaa tekstiä.

Oikeasti ei kirjoja voi verrata keskenään. Ei vaan voi. Minulakin tuli ainakin 100 kirjaa jo mieleen, jätä niistä nyt sitten jokin pois...:).

Jees, kiitos, hyvä threadi. Tästä saa paljon vinkkejä, mitä kirjoja voisi lukea. Tässä minun lista, vaikka tää on kyllä vaikeata.

1. Edward Bunker: Konnakoulu. Kaikki Bunkerin kirjat ovat lähellä sydäntäni, mutta eritoten tämä. Kirja on E. Bunkerin elämänkerta. Kaveri on elämäntapa rikollinen joka on istunut lähes koko elämänsä vankiloissa, kunnes rupesi kirjoittamaan. Ei niin yleis-sivistävää, mutta perkeleen viihdyttävää.

2. William Golding: Kärpästen herra. Helppolukuinen ja laittaa ajattelemaan. Minua jäi vain vaivaamaan yksi kysymys: "kuka pelastaa ne aikuiset?"

3. E.M. Dostojevski: Rikos ja Rangaistus. Ihmisen mieli on ihmeellinen.

Lisää kirjoja vaan tänne. Tossa aikaisemmin tuli jo pari tärppiä, mitkä menen huomena hakemaan kirjakaupasta. Olen onnellisessa asemassa, koska olen kustannusyhtiössä töissä, niin kirjat ovat mulle puoli-ilmaisia. Lukeminen on hieno harrastus.

Kertoo varmaan omasta älykkyydestä jotain mutta hauskinta luettavaa on ollu Juha Vuorisen juoppohullun päiväkirjat :thumbs:

Enpä oo ennen nähnykkään Sinuhea niputettavan seikkailuromaaniksi :D

Hmm joo tuon lukemisesta on kyllä jo useampi vuosi :) En tiedä mikä tuo virallinen luokitus on, historiallinen romaani? Mutta eikös tuossa aika paljon seikkailua ollut? :) ainakin loppupuolella...

3. Sunzi - Sodankäynnin taito

Sunzi: Sodankäynnin taito:
Paras sotataidon osoitus on, että voittaa sodan sotimatta.

Eikös oikea nimi "tekijälle" ole Sun Tzu?
Näin lukee ainakin minun hyllyssäni olevassa kirjassa...

Oma lista:

1.Taru Sormusten herrasta, J.R.R. Tolkien
Yhdessä kirjassa koko elämän fantasiatarpeet.

2.Tuntematon Sotilas, Väinö Linna
ilmo perusteli hyvin, yleissivistystä.

3.Tämä olikin jo vähän vaikeampi...
Havukka-ahon ajattelija, Veikko Huovinen.

Tällä kirjalla pääsee missä ja milloin tahansa suomalaisen metsän rauhaan, kuuntelemaan käen kukuntaa ja haistelemaan märkiä sammalmättäitä.
Lisäksi saa aimo annoksen suomalaista korpifilosofiaa.

Huoviselta suosikkejani ovat Lampaansyöjät ja Hamsterit, tosin en näitä kuitenkaan "must read" kirjoiksi laskisi, vaikka hyviä kirjoja ovatkin jos tykkää humoristisista "eräjutuista"...

1. Russell: Länsimaisen filosofian historia.
-opettavaisin ikinä lukemani kirja. Kertoo ihmisten käsityksestä siitä, kuinka
yhteiskunta ja maailma toimivat antiikista tähän päivään. Antaa perspektiiviä
nykypäivän käsityksiin. Kaksiosainen kirja vaatii sisua ja puoli vuotta lukuaikaa.

2. Tolstoi: Sota ja rauha.
-kiehtova romaani ihmisistä Napoleonin sotien myllerryksessä.
Kurkistus 1800-luvun alun Venäjän loistoon ja kurjuuteen sekä Tolstoin
pohdintoja, miksi niinkin ikäviä juttuja kuin sota tapahtuu.

3. Wiik: Suomalaisten juuret.
-ei mikään klassikko edes Suomessa, mutta tämä 2004 ilmestynyt kirja
johdattaa suomalaisten vaiheisiin jääkaudelta tähän päivään. Tulimmeko
laumana Uralilta vai kuinka? Viimeisimpien geenitutkimusten mukaan. mm
lappalaisilla ja baskeilla on joskus ollut yhteyksiä. Must-teos tästä
genrestä kiinnostuneille.

Eikös oikea nimi "tekijälle" ole Sun Tzu?
Näin lukee ainakin minun hyllyssäni olevassa kirjassa...

Matti Nojonen, Sunzi - Sodankäynnin taito.
"Tekijän" oikea nimi on luultavasti Sun Tzu.

9516629563_1.jpg

:offtopic:

Alkuteoksen nimi:
Sunzi bing fa

http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=productInfo&productID=4068914

Itsellä on tämä.

9518850402_1.jpg

1. Jonathan glover: Ihmisyys

- Kirja teki lähtemättömän vaikutuksen ja ilmensi sitä, kuinka julma ihminen voi olla. Ja kuinka niihin julmimpiin tekoihin sortuu aivan tavalliset ihmiset. Tekoihin ei tarvita mitään mielenvikaista, vaan kuka tahansa meistä voisi olla julmuuksissa osallisena. Tuon jälkeen en ole pahemmin viitsinyt moralisoida holocaustin rivihenkilöitä, tai muita vastaavassa stressissä toimivia ihmisiä.

Olen juuri lukemassa tätä teosta, n. puolet luettuna...:thumbs::5:

-Sinuhe Egyptiläinen, Yksi parhaista kirjoista IMO
-Linnunradan käsikirja liftareille, se eka(muut oli vähän tylsiä). Hassuna hauskaa tekstiä.
-Ajan lyhyt historia, populaaritiedettä parhaimmillaan... tämän kun lukee, niin kuvittelee tietävänsä kuinka vaikkapa mustat aukot toimivat =)

Noilla pärjää jo pitkälle...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom