Valakyykky

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi,

Nopealla haun en löytänyt tarkemmin tietoa. Nettihän pullollaan videoita..
Voimanostotyylistä reeniä tulee harrastettua. Välillä on kyykyssä kippaamista eteen, tätä työstän (lähin tangon kanssa liikkeelle tekniikkaa, etukyykkyä yms), kiinnostaisi tuo valakyykky myös sen takia apuliikkeenä.

Muutamat kerrat kokeillut, ja pelkällä tangolla menee olkapäät pumppiin, ei jaksa tehdä montaa toistoa.
Kehittyykö ajan kanssa vai voisiko olla jotakin vikaa suorituksessa tämän perusteella?

En kyllä koskaan ole nähnyt voimanostajien tekevän moista. Kippaaminen on tekniikkakysymys ja tyhjällä tangolla on liian kevyttä harjoitella kun kaikkihan pystyy suorittamaan täydellisesti ilman painoa. Eli mieluumin vaan tiputtaa normaaleja sarjapainoja sen verran että toistot näyttää hyvältä ja tanko liikkuu mahdollisimman suoraan eikä kroppa tee ylimääräisiä kiemurteluja. Kannattaa kuvata parista eri kulmasta, video ei valehtele.

Ei saisi paino olla pelkkien olkapäiden varassa. Pitäisi saada "lukkoon" lapojen päälle tanko. Olkapäiden liikkuvuushan tässä on haasteena. Ihan valakyykkytreeni pariin kertaan viikkoon auttanee jo. Sitten jos tosissaan haluaa treenata, niin erilaisia liikkuvuustreenejähän löytyy. Itse teen pääasiassa kevyellä käsipainolla (6-8kg) kyykyssä yhden käden pystäreitä kierrolla ja kyykyssä niskan tapaa pystäreitä tempausotteella.

View: https://vimeo.com/413331700

Usein mitä leveämpi ote, sitä helpompi saada tuki lavoille. Kuitenkin kapeampi ote ainakin omasta mielestä olisi parempi, mutta vaatii paljon liikkuvuustreeniä, ainakin itsellä. Mulla on pikkurillit melkein laakereissa kiinni, vaikka olen vain 174cm ja normaalilla sylivälillä varustettu.

Alussa mullakin tuli jo tangon kanssa mm. puutumisia sormiin ja kauheaa pumppia olkapäihin. Säännöllisellä treenillä muutamassa kuukaudessa parantui huomattavasti. Vaikka olen heikko, (takayykkyreenit tollaisia just ja just 100kgx5) , niin kyllä mä 50kg valakyykkyjä nykyään pystyn aika helposti tekemään ainakin vitosia, eikä potku yleensä kyllä ekana olkapäistä lopu. 65kg sain ykkösen, kun joulukuussa testasin.

Sanoisin, että valakyykkyyn auttaa parhaiten se, kun sitä vain tekee alussa tiheästi, mieluiten vähän joka treenissä. Ote saa tosiaan olla alussa riittävän leveä että olkapäät taipuvat tarpeeksi taakse systeemin painopisteen saamiseksi järkevään kohtaan, siitä voi sitten vähitellen pyrkiä kaventamaan kun liikkuvuus paranee. Olkapäät ovat alussa kovilla, mutta tämä liike tuo niihin kyllä pitoja mikä on hyvä asia muunkin treenin kannalta.

Kiva liike, harmittaa vähän ettei omalla salilla ole nyt kyykkyrackia niin tilavassa paikassa että valakyykkyä pystyisi tekemään (paitsi lavalla osana huuhaakomboja pikkupainoilla, ettei ihan kokonaan unohdu).

Huippuliike koko vartalon liikkuvuuden parantamiseen. Kuuluu ohjelmaani aina. Oikein tehtynä ei ota olkapäihin ollenkaan. Eli pointti on hallita paino yläselän lihaksilla. Niiden pitää jännittyä ja ottaa kuorma. Kyynärpää kulma niin että "kainalot ovat auki". Olkapäissä tulee rotaatio jolloin ne eivät rasitu. Tanko on samassa linjassa kuin kantapäät. Varo butwinkiä. Videoi nostot niin näet virheet. Kysy joltain painonnostajalta vinkit.

Back
Ylös Bottom