Vainoaminen työpaikoilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VilleO
  • Aloitettu Aloitettu
Sain täksi kesäksi elämäni ensimmäisen työpaikan ja olin aluksi ihan innoissani asian suhteen. Nyt kuitenkin jo ensimmäisen kuukauden jälkeen olen joutunut ihan kunnon riitoihin yhden työpaikkani pikkupomon kanssa. Tämä kyseinen pomo otti minut heti silmätikuksi ja hengitti jatkuvasti niskaan ja yritti väen väkisin löytää jotain valittamisen aihetta. Yritin suhtautua tähän kärsivällisesti, mutta tänään lopulta homma kärjistyi ihan avoimeksi huutamiseksi minunkin osalta. Kysyisinkin nyt teiltä työelämässä paljon pitempään olleilta ihmisiltä, että onko tällainen pilkun nussinta ja suoranainen vainoaminen ihan yleistä työelämässä ja miten itse suhtaudutte/suhtautuisitte siihen? Onko mulla siis käynyt tässä tapauksessa vain huono tuuri vai pitäisikö sitä ihan todella ruveta kehittämään itsehillintääni tukevaisuuden varalle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paska säkä sulla on käyny ku oot jonkun pätijän saanu pomoksesi. Minulla on aina ollut todella leppoisia esimiehiä, jotka eivät ikinä ole ollut todistelemassa ylemmyyttään ja arvostaa niin harjoittelijan kuin kokeneen ammattilaisenkin mielipidettä :)

En voi sanoa kuin hyvää omista esimiehistäni (olen ollut 4:ssä eri työpaikassa elämäni aikana, jos mitään lehdenjakaja / muuta paska hommaa ei lasketa).

Koita sinnitellä toi jopi alta veke, kyllä se siitä paranee vielä. :kippis1:

Edit: typot & ajatus katkokset

Tuskin tuo kovin yleistä on, ainakaan en ole lukuisissa työpaikoissani törmännyt tuollaiseen.
Taitaa olla esimieskoulutus käymättä tällä pomollasi. Toki joku iäkkäämpi esimies voi käyttää vielä vanhan mallisia johtamistapoja.
Mutta hermot kannattaa säilyttää joka tilanteessa silti.

Pomon nimenomaan kuuluu olla esimerkkinä. Hyvä, rauhallinen, oikeudenmukainen, mutta samalla varma esimies saa alaisten kunnioituksen.

Tämä minun pomoni on melko nuori nainen ja on selvästi sen luonteinen, että pitää muitten komentamisesta ja on nyt päässyt tässä hommassa toteuttamaan itseään. Kyllähän mä ymmärrän, että jonkun täytyy valvoa että hommat tulee tehtyä ja rakentava kritiikkikin on ihan paikallaan, mutta sellainen turha nipottaminen ei johda kuin työmotivaation laskemiseen. Työpaikallani on monta muutakin pomoa jotka hoitavat tätä samaa duunia ja heidän kanssa yhteistyö sujuu hyvin.

Valitettavasti näitä tällaisia tapauksia osuu joskus kohdalle. Yritä nyt vaan ajatella, että hän vain yrittää pönkittää omaa (joskin epä)pätevyyttään. Ainakin itse olen päätellyt, että kyse on usein juuri pomon omasta pätemisen tarpeesta. Usein juuri näiltä ei kannata udella mitään syvällistä tietoa...
Luota siis vain itseesi! Kannattaa kuitenkin miettiä, haluatko tosiaan jatkaa esim. tuntityöläisenä ko. firmassa vielä syksyllä. Tosin nyt on aika surkea työtilanne, joten mahdollisesti joudut vain kestämään. Mutta voin vakuuttaa, ettei kaikissa firmoissa tilanne ole sama.

Päteminen

Itsellä nyt toinen kesä paperitehtaalla ja kummallakin kertaa on ollut hemmetin mukavat esimiehet. Tuntuu, että päteminen on yleisempää naisten puolelta kuin miehiltä. Itse olen tällaiseen törmännyt mopoiässä poliisien kanssa. Kerrankin miespoliisi olisi päästänyt varoituksella, mutta muijan piti rueta pätemään ja vaikkei selvästikkään tiennyt mopoista mitään niin jonkun syyn se keksi, että miksi mopo piti viedä laitokselle ja napsauttaa sakot.

Ja sitten vielä Tuula Haatainen on puskemassa lakia, jolla yritysten johtoon pakotettaisiin 40% naiskiintiö :curs: Ei oo taas missään mitään järkeä...

Tuolle Haataisen lakiehotukselle tuossa tänään repeilinkin jo. Tahtoisin nähdä sen IT-firman, jossa olisi naisia johdossa se 40%. Olisi kyllä ilo olla nainen.. Entäs sitten naisvaltaisilla aloilla miesten kiintiöt. Kai miehulaisiakin sitten se vähintään 40% eikö vain? Tuolla lakiehdotuksella ei kyllä ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Voi jeesus, kun osaa olla sakeeta sakkia! :david: :david: :david: :david: :david:

Joo, naurettavaa ois tollanen 40% kiintiö. Joskus kyllä ajetaan tasa-arvoisuuden nimissä mitä ihmeellisimpiä asioita. :curs:

Pari isällistä neuvoa yli kaksikymmentä vuotta saman työantajan palveluksessa olleelta:

-työpaikalla ei tarvitse kaikkien työkavereiden ja pomojen kanssa olla sydänystäviä mutta jokaisen kanssa on päivittäin tultava toimeen edes jotenkin.

-sinun ei tarvitse suudella pomosi kättä mutta osoita kuitenkin edes hieman kunnioitusta firman johtoa ja vanhempia työntekijöita kohtaan, monet ovat voineet olla kyseisen firman palveluksessa ennkuin sinä olet edes syntynyt.

Onpa tullut itselläkin hankittua monivuotinen kokemus pikkupomon hommista ja uskokaa tai älkää mutta ei se niin helppoa ollut, siinä on aika pahasti puun ja kuoren välissä kun vastuuta on aika paljon enempi kuin "rivimiehellä" ja kyllä alaisetkin osaavat joskus olla aika hankalia.

Originally posted by Jansku
Ja sitten vielä Tuula Haatainen on puskemassa lakia, jolla yritysten johtoon pakotettaisiin 40% naiskiintiö :curs: Ei oo taas missään mitään järkeä...

Tollanen olis kyllä todella naurettavaa. Tosiaan, kai sitten miehillekin laitetaan naisvaltaisille aloille 40% kiintiö?? Ei varmasti tälläisestä ole yhtään mitään puhetta.
Ei mulla naisia johdossa ole mitään vastaan, mutta että aletaan väkisin niitä sinne laittamaan ja saattaa moni epäpätevämpi päästä pätevämmän tilalle.

Itselläni ollut kanssa tollasia typeriä ihmisiä useampia pomoina tai sit typeriä työtovereita. Niihin toimii aika moniin semmonen, että jo alusta asti ei ole mikään maata tuijottava hiirulainen, eikä siis alistu siihen heidän leikkiinsä, jolla pönkittävät heikkoa itseluottamustansa. Eli kun se selittää sulle jotain, katsot ilmeettömästi häntä silmiin ja näytät ettet pelkää tippaakaan. Olet asiallinen, mutta turhat jäkätykset annat mennä toisesta korvasta ulos, sanoo vaikka että "jaa jaa" sen jutuille. Luultavasti tällainen oman itsesi "vahvuuden osoitus" saa heidät jättämään rauhaan ja valkkaavat jonkun toisen vittuilun kohteeksi. Tosin ei tämäkään silloin oikein mene..

Mielestäni kaikista pahimpia tapauksia on jotkut todella rääväsuiset naiset, joiden kaikki jutut liittyvät alapäähän, eivätkä nämä jutut ole mitään alapäävitsejä. Itse joudun työni puolesta välillä tekemisiin muutaman tällaisen henkilön kanssa ja minulla todellakin nousee karvat pystyyn, kun näenkin kyseiset henkilöt.
Onneksi sentään ei tarvitse olla näiden henkilöiden kanssa tekemisissä kovin usein ja yleensä minulla on jostain kumman syystä mahdoton kiire aina kun olen tekemisissä näiden henkilöiden kanssa.

Kuten tuossa toisessa threadissa jo sanoin, teen siksi juuri töitä free lancerina, että ei tarvi kuunnella kenenkään kotkotuksia. Rahaa voi tulla vähemmän eikä aina tule ollenkaan mutta eipähän ainakaan ole mitään konflikteja työkavereiden kanssa.

Onhan noita inhottavia ihmisiä vaikka missä.

Jos tilanne ihan sietämättömäksi menee niin ota yhteyttä liittoon (eli liity ihmeessä liittoon oman itsesi vuoksi) tai sitten työsuojelupiiriin.

Mutta kannattaa yrittää kestää, jos mitenkään mahdollista.

Mä olen ollut ihan hirveän monessa duunissa ja yleensä on ihan ok pomot.

Yhdessä duunissa oli ihan hirveän kiva pomo, mutta jonkun alle vuoden työssäolon jälkeen se rupesi yllättäen todella inhottavasti.

Homma kusi lopulta niin pahasti, että katsoin parhaaksi vaihtaa työtä.

Niin 17-vuotiaan vaan vaikea mennä liittoon, kun ei välttämättä ole ammattia.

No, olen minäkin kaikkea nähnyt. Ollut riviäijänä, pikkupomona ja omaa virmaaki pyörittänyt ja yhden asian oppinut. Hyvä tai paras ei kannata koskaan olla. Sillä saa vain vihamiehiä, jos haluat tulla hyväksytyksi ole keskinkertainen.

Originally posted by kvi
Joo, naurettavaa ois tollanen 40% kiintiö. Joskus kyllä ajetaan tasa-arvoisuuden nimissä mitä ihmeellisimpiä asioita. :curs:

Mulle kelpaisi sellainen kiintiö, jossa EDES 40% firman johtoportaasta olisi päteviä työtehtäviinsä. Lisääntymiselimien laadulla ei ole niin väliä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom