vaikuttaako vuorokaudenaika treeniin??

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ite lähden salille melkein heti kun tuun koulusta kotia.Ennen reeniä vedä kevyen välipalan:jogurttia ja ruispala.

Mistähän johtuu tarkallen ottaen että illalla suunnittelee aamun reenit ja on nniin täynnä intoa ettei melkeen nukutuksi saa,silti aamulla ei saa itsestään mitään irti... :rolleyes:
Oon suunnitellut monena iltana meneväni pyörällä töihin (19.5km sivu) ja seuraavana aamuna päätän etten tasan mene ja päätä tyynyyn... :lol2:
täytyy vaihtaa ilta töihin... :D

kaiveli82 sanoi:
Mistähän johtuu tarkallen ottaen että illalla suunnittelee aamun reenit ja on nniin täynnä intoa ettei melkeen nukutuksi saa,silti aamulla ei saa itsestään mitään irti... :rolleyes:

Sama homma. Tämän takia en treenaakkaan oikeastaan ikinä ennenkuin vasta n. 3-4 tuntia heräämisen jälkeen. Paras aika tuntuu olevan n. 15:00-18:00. Aamulla laiskottaa ja muutenkin voimaton olo.

Käytännössä mää nukunkin koulussa nuo ensimmäiset tunnit kunnes saa ruokaa lisää 11:00 :D

Mää tykkään tehä sillä lailla että kun pääsen koulusta joskus neljän maissa, otan ainakin tunnin päikkärit ja meen noin tunti heräämisen jälkeen salille. Ihan hyvältä on tuntunut. Muutenkin tuntuu reeni kulkevan paremmin illalla kuin päivällä.

kaiveli82 sanoi:
Oon suunnitellut monena iltana meneväni pyörällä töihin (19.5km sivu) ja seuraavana aamuna päätän etten tasan mene ja päätä tyynyyn... :lol2:
täytyy vaihtaa ilta töihin... :D

Mulla kans sama homma joka ilta päätän vetää aamuaerobisen ja v***t ikinä! Sama pätee salilla käyntiin ja lähes kaikkeen muuhunkin paitsi-> :love:

htietava sanoi:
ehkä tyhmä kysymys?!?!? Eli jos rupeaa treenaa esim 1 h heräämisen jälkeen tai sitten illalla/yöllä?? olis aika mielenkiintoista tietää vaatiiko kroppa heräämisaikaa jne...

Sanoisin, että yksilöiden välinen vaihtelu on melkoisen suurta. Itse treenaan pääasiassa illalla kello 21 jälkeen (useimmiten aloitan vasta klo 22). Tämä sopii minulle hyvin, kun olen muutenkin luonteeltani enemmän yöeläin. Toinen hyvä syy aikatauluun on perhe: lapset pitää saada nukkumaan ensin ja sitten pääsee treenaamaan. Ideaali aloitusaika minulle olisi varmaan siinä kello 21 nurkilla, mutta se on aika harvinaista herkkua.

Itse kolmivuorotyöläisenä käyn salilla aina työvuoron jälkeen.
eli aamuvuorossa klo 14.00, iltavuorossa klo 22.00, yövuorossa klo 6.00.
Paras into ja meininki on mielestäni yövuoron jälkeen, kai se on sopivan "tyhmä" olo ja saa itsestään kaiken irti. Seuraavaksi mieluisin on iltavuoron jälkeen, silloinkin jaksaa kivasti.
Aamuvuoro on minulla se sitkein, ei tahtoisi millään lähtä salille heti töistä,
kun on herännyt aamulla 04.45.
Salilla käyn heti töiden jälken siksi, että työpaikallani on oma sali.
iltavuoron jälkeen treenaaminen tosiaan vähän piristää,ja kotona nukkumaan meno vähän sitkeämpää, niinkuin joku jo sanoikin..

Mä käyn aina iltaisin, koska olen niin huono heräämään aikaisin, että hyvä kun pääsen ylös niin, että ysiksi töihin ehtii. Iltatreeni sopii mulle senkin takia hyvin, että itse olen iltaisin huomattavasti virkeämpi kuin aamulla.
Siihen en osaa ottaa kantaa, että olisiko treeni tehokkaampaa aamulla vai illalla, kaipa se on aika pitkälti ihmisestä ja vuorokausirytmistä kiinni.

Joudun mahdollisesti itsekin rukkaan aikatauluja ainakin syksyn ajaksi...

Ajattelin kun menen töihin yleensä 7.30, jos pilkkoisi reenin pienempiin osiin, ja kävisi ma-ke-pe aamuisin ennen töitä salilla...
Kollegani joka nuorempana reenasin paljonkin "oikeaoppisesti" sanoi mulle että aamulla treenaaminen on tehokkainta...?!? Onko tästä kellään mitään faktaa, mulla meni vähän yli se mitä se selitti siitä..?

Testasin joskus aamulla treenaamista mutta siitä ei tullut mitään, koska väsytti aina niin pirusti. Suoraan koulun jälkeen treenattaessa oli vähän voimaton fiilis. Paras treeniaika mulle on illalla joskus 19 aikaan, kun on ehtinyt syödä hyvin ja datailla muutaman tunnin koulun jälkeen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ite oon huomannu et paras aika treenata on 1-2h heräämisen jälkeen, tai sitten päivällä 13-15 aikoihin, sitä myöhemmäksi jos menee niin seuraava päivä menee vituiksi, kun unta ei saa millään.

Itellä ainakin herätys tossa klo 10 ja sen jälkeen noin klo 11-12 reeni. Aamupalan turvin: kaurapuuroa, 2 leipää ja kalkkunaleikettä,1x ehrmann ja maitoa jaksaa loistavasti ja vielä palkkari reenin jälkeen niin hyvin kulkee. Kesätöiden jälkeen itellä oli ainakin tuskaista, mutta kiitos iltakoulun niin reenit menee mukavasti noihin aikoihin ja mahtuu varmasti tekemään :)

tiieitiijuu sanoi:
ite oon huomannu et paras aika treenata on 1-2h heräämisen jälkeen, tai sitten päivällä 13-15 aikoihin, sitä myöhemmäksi jos menee niin seuraava päivä menee vituiksi, kun unta ei saa millään.

Mulla on sama homma. Jotenkin toi unipuoli niin herkkä ettei jaksa sitä, että illalla treenaa ja sit ei nuku ja seuraava päivä menee torkkuessa ja palautuminen treenistä kestää kauemmin. Jos mä en kerkee aamulla/aamupäivällä treenata niin jätän sitten väliin ja teen jotain muuta - kuntopiiri tms. ei vaikuta yöuniin illallakaan tehtynä... outoa :rolleyes:

htietava sanoi:
ehkä tyhmä kysymys?!?!? Eli jos rupeaa treenaa esim 1 h heräämisen jälkeen tai sitten illalla/yöllä?? olis aika mielenkiintoista tietää vaatiiko kroppa heräämisaikaa jne...

Jos treeni luistaa ja tuntuu hyvälle niin ei sillä ole väliä mihin aikaan treenaa. :D

Jokaisella on yksilöllinen vuorokausirytmi, joten ei voi sanoa oikein mitään sääntöä että milloin paras aika. Vaikkakin pääsääntöisesti testot on aamuisin miehillä korkeimmillaan....

no mä en ainakaan ennen 12:sta vois ajatellakaan treenaavani, pakko olla safkaamisesta ainakin 3-4 tuntia tai :urjo: :)

maximillian sanoi:
Jos treeni luistaa ja tuntuu hyvälle niin ei sillä ole väliä mihin aikaan treenaa. :D

Jokaisella on yksilöllinen vuorokausirytmi, joten ei voi sanoa oikein mitään sääntöä että milloin paras aika. Vaikkakin pääsääntöisesti testot on aamuisin miehillä korkeimmillaan....

no mä en ainakaan ennen 12:sta vois ajatellakaan treenaavani, pakko olla safkaamisesta ainakin 3-4 tuntia tai :urjo: :)

Nyt olen aamuisin käynyt ja siirrän sen aamuun, sen verta paremmin treeni kulkee.
Sen verran vielä, koitin söötsiä mutta olen huono keksiin hakusanoja...
Kävin tänä aamuna tekemässä eläimenraivo-puntin , kun eilen illalla repes käsistä ja mässäsin varmaan 2500kcal pizzaa, namia, sipsiä, jäätelöä ym...

Jos eilisilta on mennyt urakalla överiksi, voiko tänä aamuna tehty treeni käyttää enää niitä energioita hyödyksi?

Wondadog sanoi:
Jos eilisilta on mennyt urakalla överiksi, voiko tänä aamuna tehty treeni käyttää enää niitä energioita hyödyksi?

Kyllähän tollanen reilumman puoleinen ruokailu vaikuttaa sen verran että energiatasot ovat suht korkealla vielä aamulla, lihakset melko täynnä ja treeni kulkee yleensä hyvin, jos on edellisenä päivänä syönyt runsaasti. Palautumiseen edellisen päivän sapuskoista ei ole hyötyä.

Ettei tule väärinkäsityksiä, niin eihän tollanen ylenmääräinen tankkaaminen ole tietenkään suotavaa, etenkään iltaisin, koska kulutus on pientä yöaikana ja osa kerääntyy vararasvaksi. Tankkauspäivän jälkeisenä päivänä kuitenkin treenit kulkevat yleensä todella hyvin.

Lilboi sanoi:
Mää tykkään tehä sillä lailla että kun pääsen koulusta joskus neljän maissa, otan ainakin tunnin päikkärit ja meen noin tunti heräämisen jälkeen salille. Ihan hyvältä on tuntunut. Muutenkin tuntuu reeni kulkevan paremmin illalla kuin päivällä.
Samalla tavoin itsekkin teen paitsi päikkärit kestää n.½-1h, jos liian pitkät unet nukkuu rupeaa vaan enemmän väsyttämään. Aamulla treenaaminen ei oikein taida olla mun juttu, vaikka illalla suunnittelisi menevänsä niin jää aina ajatuksen asteelle se juttu. :jahas:

Wondadog sanoi:

Mä nään asian niin että kyllä niistä edellis illan mätöistä on hyötyä seuraavan päivän treeneihin, mutta siitä seuraavan päivän safkasta ei pitäs kuitenkaan alkaa napsimaan mitään pois "hyvityksenä", tai lopputulos on matala energiataso ja laimeat treenit.

~Voimariini ~ sanoi:
Samalla tavoin itsekkin teen paitsi päikkärit kestää n.½-1h, jos liian pitkät unet nukkuu rupeaa vaan enemmän väsyttämään. Aamulla treenaaminen ei oikein taida olla mun juttu, vaikka illalla suunnittelisi menevänsä niin jää aina ajatuksen asteelle se juttu. :jahas:
Hemmetin hieno homma jos pystyt nukkuu ton verran päiväunia. Oikeaoppinen torkkuhan on sellainen et just kun nukahtaa ja säpsähtää niin sit pitäs nousta ylös ettei aivot mene "uni asentoon".

Suositut

Back
Ylös Bottom