Vaihtelu virkistää.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joonaz
  • Aloitettu Aloitettu
Bricktop sanoi:
1. Vajaammalla liikeradalla lähellekään niin suuri osa lihaksista ei osallistu liikkeeseen kuin täydellä. Eikä kannata väittää ettei tästä ole kehonrakennuksessa hyötyä.
Jaa ei vai? Mitä jos väitän silti? Sehän tässä on tarkoitus, että säästetään pakaroita ja alaselkää. Ihan syvälle laskeuduttaessa joudutaan kuolleeseen kulmaan, ja painoja on pakko tiputtaa liikaakiin, että päästään ylös. Sekö sitten kasvattaa reisiä? Suurempi rasitus niille etureisille saadaan isommilla painoilla ja vähän vajaammalla liikkeellä. Sitä parempi mitä vähemmän pakarat on mukana. Jos et usko, niin KOKEILE.

2. Ei pidä paikkaansa, kyse on todella pienestä osasta ihmisiä joilla mittasuhteet tämän estäisivät. Kyse on liikkuvuudesta jota voi parantaa, venyttelyn puutteesta ja juuri tuosta suosittelemastasi tavasta jättää liikkeet vajaiksi. Tämän lisäksi kropan tärkeimmät tukilihakset jäävät vähemmälle rasitukselle eivätkä vahvistu --> loukkaantumisriski kasvaa.
Hahahah!!! Mistä sä nää jutut revit? Mulla on ihan päinvastaista tietoa. Todella monet valittaa sitä, kun liike hajoaa siihen, että selkä taipuu liikaa eteen. Kyse on mittasuhteista ja tasapainon säilyttämisestä. On pakko nojata eteenpäin, ettei lennä perseelleen. Siinä ei venytykset auta sitten pätkän vertaa. Kyse ei siis ole siitä, ettei taivu johonkin asentoon, vaan siitä, että asentoa ei vaan voi muuttaa, tai kaatuu. Tätä voi korjata muuttamalla tekniikkaa, eli leventämällä asentoa, jolloin voidaan istua enemmän "jalkojen väliin", jolloin painopiste pysyy paremmin oikeassa kohdassa ja selän voi pitää suorempana. Haittapuolena tässä on rasituksen siirtyminen pakaroille. Ja sitähän tässä juuri koitetaan välttää.

Ja jos tosiaan luulet, että toi ehkäisee tukilihasten vahvistumista, niin kokeilepa edes kerran laittaa selkään 20% enemmän painoa kuin normaalisti ja mene voimanostosyvyiseen kyykkyyn pitämällä jalkaterät melko kapealla. Keskivartalo nimittäin joutuu koville.

Mä nyt vielä tarkentelen. Siis jokainen kyllä pääsee syväkyykky-asentoon, ei siinä mitään. Jos ei pääse, niin tosiaan on liikkuvuudessa vikaa. Mutta kun aletaan lappamaan painoja tankoon, niin tilanne onkin toinen. Kyykkyyn kyllä pääsee, mutta sieltä ei pääse ylös, koska selkä taipuu liikaa eteen. Jalat jaksaisi kyllä, mutta selkä ei. No, vikahan on tietysti heikko alaselkä, sanoisi joku. Mutta kun asia ei ole niin yksinkertainen. Koko asento nimittäin on niin luonnoton, että sellaiseen en itseäni mieluusti laita. Selkä huutaa apua. Ja samalla siis ne pakarat työskentelee enemmän kuin vajaammassa kyykyssä, ja ottaa osan rasituksesta pois etureisiltä. Sehän ei ollut tarkoitus, vaan juuri päinvastoin.

Jotkut tietysti pystyy tekemään syväkyykkyjä kapealla asennolla selkä melkein pystyssä, mutta siinä saa olla aika pitkäselkäinen ja persjalkainen, että siinä onnistuu.

Laitan nyt oman kokemukseni tähän. Eli viimeksi kun kokeilin kyykätä n. 1,5 vuotta sitten (nyt olen kyllä aloittanut uudelleen) niin totesin liikkeen olevan mahdoton itselleni. Selkä tosiaan lähti välittömästi eteenpäin enkä saanut koskaan jaloille olleenkaan rasitusta, koska en päässyt kovinkaan syvälle. Nyt kun aloitin uudelleen tekemään kyykkyä vaihdoin tyylin voimannosto tyyliseksi ja kas kummaa selässä ei tunnu mitään pääseen todella syvälle ja liike ottaa vielä eniten etureisiin. Eli ainakin omalla kohdalla tämä tyylin vaihdos oli ainoa järkevä veto ja luulen, että jalat kokonaisuudessaan hyötyvät tästä reilusti. Pystyn siis jopa polvivammaisena kyykkään kohtuu hyvin. Polviin kyllä sattuu jos yritän asentoa kaventaa ja jättää toistot ylemmäksi.

toolate sanoi:
Selkä tosiaan lähti välittömästi eteenpäin enkä saanut koskaan jaloille olleenkaan rasitusta, koska en päässyt kovinkaan syvälle.
Siinä se taas tuli. Selkä lähtee kaatumaan eteenpäin, ja rasitus jää pois jaloilta. Vaihtoehtoina on jättää liike vähän vajaammaksi ja lisätä painoja, tai sitten levetää asentoa. Molemmat auttaa takuuvarmasti siihenkin, että reidet rasittuu enemmän. Omalla kohdalla toi vajaampi liike tuntuu antavan etureisille vielä enemmän kyytiä. Johtuu ihan yksinkertaisesti isommasta vastuksesta, vaikka siinä liikeradassa vähän hävitäänkin. Ja haluan nyt huomauttaa, että ei ne mitään niiauksia ole kuitenkaan, vaan noin voimanostosyvyisiä. Suurempi loukkaantumisriski siinä mun mielestä on, jos väkisin vaan tehdään syväkyykkyjä vaikka rakenne ei siihen sovi. Selkä pettää lopulta.

Ihme asiasta tääkin vääntö taas lähti. Mä vaan sanoin, että vähän vajaat tuntuu paremmala etureisissä, ja säästää pakaroita, niin heti joku on huutelemassa. Kokeilkaa mielummin ennen kuin teilaatte. En mä ihan päästäni näitä revi. En sanallakaan sanonut mitään tukilihaksista, vaan puhuin etureisien rasituksesta. Miksi sellaiseenkin pikkuseikkaan pitää sitten tarttua? varsinkin kun tossakin ne tukilihakset tosiaan ottaa damagea aika hyvin. Tuntuu joltain puhtausintoilijoiden aivopesulta koko syväkyykky. Syvä on puhtaampi kuin vajaa, ja siten parempi. Ja vitut, sanon minä. Kaikki riippuu siitä mitä hakee.

Ei noihin Powerhousun väitteisiin jaksa edes vastailla enää. Aivan turhaa koska joka asiasta löytyy vastaansanomista vaikka pohjatietona tuntuu olevan vain oma mutuilu. Hyvä esimerkki on tämä 2-jakoisessa neuvominen vaikka itsellä ei ole siitä mitään kokemusta. Tässä kuitenkin kuva sinulle kyykystä:
squat.gif

Selkä ei todellakaan taivu välttämättä eteen vaikka kapealta kyykkääkin. Oikeilla kengillä, vahvalla keskivartalolla, pakaroilla yms siihen voi vaikuttaa.

Bricktop sanoi:
Ei noihin Powerhousun väitteisiin jaksa edes vastailla enää. Aivan turhaa koska joka asiasta löytyy vastaansanomista vaikka pohjatietona tuntuu olevan vain oma mutuilu.

Hmm, nohnoh eiköhän Powerhousu nuo asiat aika pätevästi tuossa selitellyt ja perusteli omat väitteensä hyvin ja empä usko että varsinkaan hänellä tietous pelkkään mutu tuntumaan perustuu. Ja toiseksi näissä asioissahan kukaan ei täysin oikeassa käsitykseni mukaan ole, ja eri liikkeiden suoritustavat tehoaa toisella paremmin kuin toisella, riippuu tietysti siitä mihin koko treenauksessa tavoitellaan. hmm loppuun vielä IMO.

Bricktop sanoi:
Ei noihin Powerhousun väitteisiin jaksa edes vastailla enää. Aivan turhaa koska joka asiasta löytyy vastaansanomista vaikka pohjatietona tuntuu olevan vain oma mutuilu. Hyvä esimerkki on tämä 2-jakoisessa neuvominen vaikka itsellä ei ole siitä mitään kokemusta.
Neiti on sitten hyvä ja selittää mitä vikaa mun neuvoissa oli kaksijakoisen suhteen, kun paremmin tietää. Ja tosta kyykystä. Toi ei ollut edes syvä, vaan suunnilleen yhtä syvä kuin mitä mä teen. Puhuin koko ajan ass to grass -kyykystä, eli siis kirjaimellisesti niin alas kuin menee.

Edit: On tossa polvien kulma kyllä pienempi, ja sekin johtuu siitä, että noi kyykkykengät auttaa siinä. Se on ihan totta, että pieni koroke kantapään alla auttaa asiaa.

Edit2: Pohjatietona ei ole mikään vitun mutuilu, VAAN OMA KOKEMUS! Onko se niin saatanan vaikeaa uskoa, että etureisissä tuntuu paremmin vajaat? Sinäkö sen paremmin tiedät miltä musta tuntuu? Ihme epeli.

Treeni 1. Työntävät (rinta, olkapäät, ojentajat, etureidet, vatsat):

Penkkipunnerrus 5x5 / Vinopenkki 2x6
Rintalihaslaite, Fly 3x
Pystypunnerrus kulmassa 3x
Vipunostot eteen / sivulle 3x
Ranskalainen punnerrus / Kapea penkki 3x
Ojentajat taljassa 3x
Kyykky / Etukyykky 3x
Etureisiojennus 3x
Vatsalihakset (lisäpainot) ja Selkälihakset (lisäpainot) tasapainottamaan.

Treeni 2. Vetävät (selkä, hauis, takareidet, pohkeet, epäkkäät):

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainoilla 3x
Ylätalja / Taljaveto kapealla otteella 3x
Hauiskääntö, Scott 3x
Hauiskääntö seisten, Käsipainoilla / Tangolla 3x
((Rannekääntö 3x))
SJMV 3x
Takareisiojennus 3x
Pohjenousu seisten 3x
Pohjenousu istuen 3x
Olankohautukset 3x

++ Leuat (leukoja ympäriviikkoa että saa tehtyä enemmän toistoja, jonka jälkeen ne siirretään treeniin ”kunnolla”).

Elikkäs suunnilleen tuolta se nyt sitten näyttäisi.. nyt taas minua niskasta kiinni ja kertomaan korjauksia :) niin pääsee poika joskus treenaamaankin pelkän paskan jauhamisen sijaan, no ei vais. Mietin tossa että ainakin noissa 3-4jakoisissa ei meinaa potku minulla riittää tekemään olkapäitä rinnan jälkeen eli voisiko niiden paikan kylmästi vaihtaa. Viimeksi kun käytin kolmijakoista ohjelmaa sain pidettyä olkapäät ja rinnan eripäivillä (erilainen jako) jolloin treeni kyllä sujui mallikkaasti.

EDIT: Älkää pojat tapelko, Peace and Lööv!

Powerhousu sanoi:
Edit2: Pohjatietona ei ole mikään vitun mutuilu, VAAN OMA KOKEMUS! Onko se niin saatanan vaikeaa uskoa, että etureisissä tuntuu paremmin vajaat? Sinäkö sen paremmin tiedät miltä musta tuntuu? Ihme epeli.
Jokainenhan voi omia kokemuksia kertoa. Nämä eivät kuitenkaan välttämättä ole yleispäteviä neuvoja.

Kaikkihan lähti siitä, että mainitsin tuon edellä mainitun jaon olevan epäsopiva käyttämäni treenimetodin kanssa. Lisäksi tarjosin omakohtaisen näkemyksen jonka mukaan minun on parempi tehdä täysin syviä kyykkyjä voimannosto tekniikalla. Sekin tosin kuitattiin jollain siinä se taas tuli lausahduksella.

Kyllä nää keskustelut menee aina powerhosujan kanssa kunnon vänkäämiseksi. :)

toolate sanoi:
Sekin tosin kuitattiin jollain siinä se taas tuli lausahduksella.
Niin, tarkoitin sillä, että se todisti osaltaan mun väitteen oikeaksi. Eli sinäkään et pysty kyykkäämään syvään leventämättä asentoa. Sama kuin mulla.

Mä en tajua mitä täällä mesotaan siitä jos mä haluan tehdä vajaita. Lasken itseni kehonrakentajaksi, enkä miksikään vitun tukilihasrakentajaksi. Vajaat nyt vaan säästää takareisiä ja pakaroita, ja siirtää rasitusta etureisille. Minkä vitun takia en siis saisi niin tehdä? Koko ajan olen puhunut itsestäni, en ole sanonut, että kaikkien pitäisi näin tehdä. Hulkki tuolla toisessa threadissa juuri sanoi, että syvä takakyykky kasvatti pelkästään takareisiä ja pakaroita. Etureidet jäi jälkeen. Sen jälkeen siirtyi etukyykkyyn. Sama ongelma on mulla, syvä takakyykky nyt vaan ei ota etureisiin. Etukyykkyä taas en sattuneesta syystä tee enää ikinä, joten olen joutunut varioimaan takakyykyn tekniikka enemmän etureisiä rasittavaksi. Meneekö se jo vähitellen joidenkin kaaliin? (En puhu susta, Toolate)

Takasin tuohon topicciin...
Tuo uusi ohjelma näyttää jo paremmalta, tosin sarjamääriä tarkistaisin. Hauiksille ja ojentajille tulee yhtä monta sarjaa kuin isommille lihasryhmille, kuten etureisille, selälle ja takareisille. Eli niistä voisi karsia ainakin.

Pointyhaired sanoi:
Takasin tuohon topicciin...
Tuo uusi ohjelma näyttää jo paremmalta, tosin sarjamääriä tarkistaisin. Hauiksille ja ojentajille tulee yhtä monta sarjaa kuin isommille lihasryhmille, kuten etureisille, selälle ja takareisille. Eli niistä voisi karsia ainakin.

Elikkäs olisiko sopivaa tehdä hauikselle ja ojentajille esimerkiksi 2x sarjaa ja selälle ja takareisille jne taas 3x sarjaa ? parempi näin.
Toistomääriä ajattelin vaihdella kyllä säännöllisin väliajoin.

Back
Ylös Bottom