Vaihtelu virkistää.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Moro moro.

Oon vähän aikaa nyt lueskellut tätä foorumia ja paljon hyviä vinkkejä olen saanut. Minusta tuntuu kuitenkin että moni unohtaa että vaihtelu on valttia. Vai onko?

En ole mikään asiantuntija, joten jos puhun täyttä paskaa niin olis hyvä jos joku joka tietää mistä puhuu kertoo miten asiat on.

Mielestäni vaihtelu on tärkeetä niin ravinnossa kuin treenissäkin. Itse koitan syödä monipuolisesti ja terveellisesti, joskaan se ei aina toteudu.

Treenin suhteen käytän tiettyä jakoa lihasryhmien suhteen jonkin aikaa ja vaihdan sit jossain vaiheessa. Ja joka lihasryhmää harjotellessani käytän yleensä tiettyjä perusliikkeitä, mutta muistan myös vaihtaa näitä. Olen jostain kuullut/lukenut että lihas tottuu liikkeisiin ja painoihin jos niitä ei vaihtele eikä enää saa reenistä irti yhtä paljon. Joten vaihdan myös sarjojen pituutta.

Toinen asia jota en ole lukenut monestakkan tredistä on nesteen merkitys. Eli vettä pitäs joda paljon.

En tiedä onko nämä asiat niin itsestään selviä kaikille ettei ole viittinyt postata niitä, vai jos vaan en ole lukenut tarpeeks tarkasti boardia... tai sit olen väärässä..

Oliko tos nyt järkeä?

Vettä kannattaa juoda, mutta mikä on paljon, onkin jo toinen juttu. Jos kusella pitää juosat tyyliin tunnin välein, tule juotua jo aivan liikaa. Ja paljon on myös kiinni liikunnan määrästä ja ulkolämpötilasta, että paljonko nestettä haihtuu. Mutta juo silloin kun janottaa ja lisäksi muutaman kerran ylimääräiset vesilasit, niin varmasti pysyy homma hanskassa. Mihinkään järjettömyyksiin ei siinä veden määrässä kannata mennä.

Tosta vaihtelusta uskoisin (myös omalla kokemuksella) niin, että se kroppa ei totu mihinkään tiettyihin liikkeisiin ja että ei se lihas tiedä tehdäänkö se työ tangolla vai käsipainoilla. Mutta taas samaan ärsykkeeseen se tottuu, eli jos aina teet vaikkapa 8 toiston sarjoja 3 kappaletta, niin varmasti jossain vaiheessa tökkäsee. Eli toistomäärien, sarjojen määrien ja palautusaikojen vaihtelu IMO riittää lihaksille. Itelläkin tulee jakoja ja liikketä vaihdeltua mielenkiinnon takia, eli pää kaipaa vaihtelua myöskin.

Nousujohteisuus on myös todella tärkeä jos haluaa kasvaa ja voimistua. Eli tankoon on lisättävä rautaa pikkuhiljaa. Tämä jää helposti toteutumatta jos vaihtelua on liikaa ja ei ole tarkkaa kirjanpitoa treeneistään. Vaihtelu on hyvästä, mutta taas joku järki siinäkin on syytä pitää.

Ilman muuta kannattaa vaihdella liikkeitä ja tekotapoja ymsyms. Tietysti järki käteen, jos kehitystä tapahtuu niin älä lähde vaihtamaan treenitapaa, kuten "no nyt vaihan ku 4 viikon välein pitää vaihtaa, muuten en kehity"-tyyliin monet tekevät.

Kiitos vastauksista. :)

Reenipäiväkirjaa olen pitänyt nyt parin kuukauden ajan ja olen todella huomannut että se motivoi ja on helpompi seurata kehitystä. Eikä se paljoa lisätyötä vaadi. :)

HuppiHarri sanoi:
Kiitos vastauksista. :)

Reenipäiväkirjaa olen pitänyt nyt parin kuukauden ajan ja olen todella huomannut että se motivoi ja on helpompi seurata kehitystä. Eikä se paljoa lisätyötä vaadi. :)

Ja lisäksi ihminen on mestari kusettamaan itseään esim. jos treeni ei kulje. Eli jos niitä edellisen treenin tuloksia ei ylhäällä ole, niin aletaan helposti löysäilemään turhan usein. Toki pitää ottaa löysemmin jos kroppa sitä vaatii, mutta ei sentään ihan joka toinen treenikerta. ;)

Aloitan kolmen kuukauden 3-jakoisen jälkeen maanantaina 8-viikon "total-body training" -ohjelman, jonka muokkasin tasta http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=508031. Olennaista ohjelmassa on keskittyminen suuriin lihasryhmiin (compounds) ja mahdollisimman suuri vaihtelevuus sekä liikkeissä että sarjojen pituuksissa. Treeni vedetään kolme kertaa viikossa:

- 6 liikettä per kerta (4 suurille lihasryhmille ja 2 pienille).
- 2-4 settiä per liike.
- 5-18 toistoa per setti.
- Tauot 60-120 sekkaa.
- Joka toinen viikko antagonistisena.

Vaihtelevaa kokovartalopuudutusta siis ja tulokset mitataan syksyllä.

Timba79 sanoi:
Vettä kannattaa juoda, mutta mikä on paljon, onkin jo toinen juttu.
Mikä tossa veden juonnissa on niin tärkeetä vai onko se vaan että yleisesti tulisi saada nestettä tarpeeksi?

J.Gers sanoi:
Mikä tossa veden juonnissa on niin tärkeetä vai onko se vaan että yleisesti tulisi saada nestettä tarpeeksi?

Nestettäpä hyvinkin. Eipä tuolla nyt ole väliä vaikka josi funlight mehua, kunha sitä nestettä vaan tulee. Jos juo esim. maitoa reilusti päivässä, saa siitäkin jo kätevästi kehon kaipaamaa nestettä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom