Vaihde päällä liikennevaloissa vai ei?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
20.5.2005
Viestejä
434
Autokoulussa on syntyny pientä kinaa kun opettajat käskee pitää valoissa ykkösen päällä. Ite tykkään pitää vapaalla, koska silloin ei tartte turhaan pitää kytkintä pohjassa. Kytkimen painelaakerithan eivät kuitenkaan kulu kun kytkin on täysin pohjassa(?). Kyllähän tuo vaihteen päällä pito ehkä hieman voi nopeuttaa sitä liikkeellelähtöä, mutta kun joskus joutuu seisomaan valoissa kauan ja tuntuu ihan pälliltä pitää kytkintä pohjassa, mutta niin ne käskevät tekemään...
Eli mitenkäs on, pidättekö kytkimen pohjassa vai vaihteen vapaalla?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minä Itse sanoi:
Eli mitenkäs on, pidättekö kytkimen pohjassa vai vaihteen vapaalla?

Itse ainakin pidin ha ajokerroilla vapaalla aina kun tiesi että vähän pidempään joutuu oottelemaan eikä opettajalla mitään valittamista.
 
Eiköhän ne just sen takia sano että pitäkää se pohjassa, ettei sulle tuu liikaa mietittävää ja häslättävää kun sä lähdet niistä valoista liikkeelle. Siis tämä nimenomaan _autokoululaiselle_. Kaipa siinä sitte jossain vaiheessa tajuaa (kun ite ajelee) että jos on mahdollisesti pidemmät punaset voi iskeä sen vapaan silmään.
 
Ite pidän aina vapaalla, ehtiihän sen vaihteen siinä valojen vihreäksi vaihtuessa hyvin päälle laittamaan ja lähteä liikkeelle viivyttämättä muita.
 
Itse ajelen automaatilla, mutta aina jos näyttää siltä, että liikennevalojen tai muun hidasteen takia tulee pidempi stoppi niin törkkään kepin N asentoon. Normaalistopeissa pidän D:llä.
 
Vapaalle laitan, ja yleensä vielä käsijarrunkin, ettei huomaamatta liu-u (Uusi suomalainen sana :D ) suuntaan tai toiseen.
 
Vapaalla. Yleensä kyllä jonkunlaisella intuitiolla laitan vaihteen silmään 2 sekuntia ennen vihreitä.
 
training_day sanoi:
Itse ajelen automaatilla, mutta aina jos näyttää siltä, että liikennevalojen tai muun hidasteen takia tulee pidempi stoppi niin törkkään kepin N asentoon. Normaalistopeissa pidän D:llä.

Sama.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite oon kans autokoulus ja jos kauan joutuu odottamaan (tietyis valois aina) niin laitan vapaalla, ei rasita painelaakereita tai omaa jalkaa. Mutta kyllä sitä yhtä useasti tulee toistenki tehyä, ainakin jos tietää et ei tartte kauaa odottaa.
 
ei kannata antaa auton liukua eteenpäin kytkin pohjassa ja vaihde päällä pitkiä matkoja. painelaakeri kärsii aivan vitusti tuossa. itsellä aina valoissa vapaalla ja kytkin ylhäällä.
 
Mä laitan jekkuillessani aina liikennevaloissa kepin peruutusvaihteelle jos takana on hölmön näköinen kuski :evil:
 
Zone-sarja -42%
PRIEST sanoi:
ei kannata antaa auton liukua eteenpäin kytkin pohjassa ja vaihde päällä pitkiä matkoja. painelaakeri kärsii aivan vitusti tuossa. itsellä aina valoissa vapaalla ja kytkin ylhäällä.

Joo just näin. Painelaakeria säästäen ja aina vaihde vapaalla, kun ei olla ihan juuri liikkumassa.

Tosin rullaaminen kannattaa tehdä aina vaihde päällä ja kytkin ylhäällä, jos vaikka kone sattuu sammumaan (ettei jarru-ja ohjaustehostin hyydy).
 
Nakkeli sanoi:
Joo just näin. Painelaakeria säästäen ja aina vaihde vapaalla, kun ei olla ihan juuri liikkumassa.

Tosin rullaaminen kannattaa tehdä aina vaihde päällä ja kytkin ylhäällä, jos vaikka kone sattuu sammumaan (ettei jarru-ja ohjaustehostin hyydy).
Entä jos ei autosta löydy kumpaakaan? :hyper: Nooh, jarrutehostin kyllä on, mutta sekin aika alitehoinen...

Itse ainakin pidän vaihdetta vapaalla valoissa, ja risteävän tien / jalankulkijoiden valoista katson oikean ajoituksen kytkeä ykkönen sisään.
 
ja lähdössä kannattaa sitten nostaa sitä kiekkaa siihen malliin kun päästää kytkimen ylös niin renkaat alkaa aikamoisen savutanssin ja ei muuta kuin kakkosta pesään ja viivaa katuun! :rock: ;)
 
Itellä useinmiten automaatti alla,D-päällä ja jarru pohjassa.Miten on,jotkut väittää,että toi em.kuluttas laatikkoa jotenkin.Ja ihmetyttää myös toinen kyssäri:jotkut sanoo,että automattivaihteista autoa ei saa hinata,miksei jos on N päällä,miten se laatikon rikkoo?Meneehän N päälle vaikka 100km/h vauhdistakin,oon joskus vahingossa tökänny ja tökänny viel takas D:n perään,ei mitään erikoista tapahdu.(esim.pakki ei mene vauhdissa päälle)
 
Hyvä että otitte esille ton painelaakerin kuormittumisen..itte on tullut kyllä aina pitemmissä stopeissa vapaalle. Täytyypä sanoa avokille sama.
 
keijo s sanoi:
Mä laitan jekkuillessani aina liikennevaloissa kepin peruutusvaihteelle jos takana on hölmön näköinen kuski :evil:
Kuin myös :D
Itse aiheeseen vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom