Vaasan Täyshyvät Kaura

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tm2k
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Bricktop sanoi:
GI:stä juu. Eikös se kuitenkin ole korkeampi vaaleissa leivissä kuin tummissa?

Taitaa olla, noihan tosin vaihtelevat aika paljon. GI:llähän ei yksinään ole juurikaan merkitystä. Glykeeminen rasite saattaa olla jo käyttökelpoisempi tieto, mutta sekin on monesta eri tuotteesta koostuvan aterian kohdalla aika hakuammuntaa yrittää määritellä.
Toki on ihan hyvä pyrkiä syömään mahdollisimman käsittelemättömiä tuotteita, mutta jälleen se suuri kokonaisuus ratkaisee, ei sillä leivän värillä sinänsä ole merkitystä.

Belmondo sanoi:
Tahvo sun pitää muistaa vastuu herkistä nuorista mielistä, jotka heivaa nyt satamäärin ympäri Suomea reissumiehet nurkkaan ja alkaa puputtaa patonkia koska "no tärkkelys muuttuu glukoosiks kuiteski et wattahel".
¨

Tämän takia kuvani alapuolella lukeekin tuo vastuuttomia viestejä, joka toimii vastuuvapauslausekkeena. :)

tm2k sanoi:
Mitä leipää itse syötte jos syötte?

Täysjyvä-realia, kuitua kivasti, jääkaapissa kun säilyttää niin pysyy mukavan kosteana, ts. ei kilju tunkemaan levitettä päälle, eikä edes sisällä vehnää.
Ruispaloja sitten jos sattuu löytämään juuri tuoreena, ei pääse edes kotiin asti kun pitää jo vetää parit palat matkalla :kuola:

Kokeile ruissämpylöitä. Itse diggailen niitä tosi paljon . Lisäksi melko täyttäviä eli pitää nälän tunteen loitolla. Laittamalla reilusti polar 5 tai muuta vähä rasvaista juustoa saa tehtyä sellaisen 50/50 protsku/hiilari välipalan.

Tahvo Tohveli sanoi:
GI:llähän ei yksinään ole juurikaan merkitystä.
Edellinen lause näyttäisi olevan esitetty lähinnä absoluuttisena tietona. Isomman ateriakokonaisuuden yksittäisen osan glykeemisellä indeksillä ei ole kovin ratkaisevaa merkitystä. Joku aloittelija saa kuitenkin helposti viestistäsi sellaisen kuvan ettei ole mitään väliä ottaako hiilarit maltosta vai ruisleivästä. Siksi noi massa-juomat taitaakin olla aloittelijoiden keskuudessa niin yleisiä, kun taas harvempi kokenut treenaaja käyttää niitä säännöllisesti. Se nyt on aika selvä juttu mitä tuollaisesta verensokerin pomppimisesta pitkällä tähtäimellä seuraa.

IMO kuitu ratkaisee. Leipien tuoteselosteista löytyy kuitumäärä, ja vaaleilla 7 % on jo aika hyvä. Muitaakseni tuo leipä, josta viestin aloittaja kysyi olisi kohtuullisen hyväkuituista. Minäkään en jaksa syödä ruisleipää ihan joka kerta ja olen alkanut ostaa vaihteluksi noita runsaskuituisia vaaleita. Erityisen hyviä ovat ne, joissa on mukana siemenrouheita.

Loistavan hyvänmakuista leipää! Noin kuukausi sitten erehdyin paketin ostamaan ja nyt sitä täytyy olla kokoajan saatavilla. 2-5 siivua menee päivässä, erityisesti aamupalalla.

Bricktop sanoi:
GI-arvoillako ei ole mitään merkitystä?

Onhan niillä, ja varmasti se tässä leivässä onkin ruisleipää pienempi. Toisaalta, hivenaineiden kannalta tämä leipä saattaa olla ruisleipää parempi vaihtoehto.

tm2k sanoi:
Mitä leipää itse syötte jos syötte?

En syö vehnää lainkaan, joten käytännössä leipävalikoimani näyttää tältä:

* Vaasan Täysruis (on myös leivinhiivaton) :5:
* Oululaisen Real
* Näkkileivät, mm. Wasa Sport, Wasa hapannäkkileipä, Leksande Knäkk
* Hapankorput
* Varrasleipä

Joku muu vehnätön ruisleipä, Pälkäneen perunalimpun näköinen pakkaus, löytyy ainakin meidän Prismasta. Lisäksi kauppahallilta ja Meijän Maijasta saa täällä Oulussa vehnätöntä ruisleipää, jos ei hinta ole este. Mutta tällä hetkellä tuo täysruis on ykkönen, menee 200-400g päivässä.

Jos aikaa ennen tätä muistelee, niin kyllähän ne ihan itse leipomani leivät, joissa on siirappia ja kaiken maailman jyvä, jauhoja ja hiutaleita ovat :kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom