Vaaka joka mittaa myös rasvaprosentin ja nestepitoisuuden

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J-M
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Rasvaprosentin mittaukset taitaa seurata aika lailla jotain taulukkoa kuten joku jo mainitsikin. Kenties laskee BMI:n ja vetää siitä johtopäätöksiä rasvaprosentista. Seuraavaksi vaaka katsoo että liikunnallisuus on vitonen, eli kyseessä on luultavasti himourheilija, ja rasvaprosentti hilautuu alaspäin. Ehkä jossain välissä vielä vähän pojotetaan sähköä jalkaan ja hienosäädetään tulosta.

Eikös sen rasvaprosentin kuulukin muuttua jos kehon kokonaismassa muuttuu juomisen seurauksena?

Joo...oon samaa mielt tost toimintaperiaatteest...

Mittaushan perustuu mun tietääksee siihen, että tossa vaa'assa olevista metallisista jalansijoista toinen lähettää tietyn suuruisen sähkösen pulssin ja toinen jalansija mittaa sitä pulssin suuruutta. Eli siis mittaus perustuu resistanssii: sillä lihas johtaa hyvin sähköä kun taas läski vastustaa sähköä... sen takia myös toi henkilön pituus-tieto on ihan oleellista tossa rasvaprosentin mittauksessa, koska pitkillä ihmisillä on pitkät jalat ja sitä kautta myös suurempi "jalasta-jalkaan-resistanssi".

mittaukseen vaikuttaa myös varmaa jonku verran toi jalkojen optimaalinen asettelu noille jalansijoille, sekä jalkojen kosteus.

eli tulos muodostuu siis ton resistanssin ja joidenkin taulukoiden perusteella.

tosiaan...kuuluhan sen rasvaprosentin muuttuaki reilun juomisen ja sitä kautta painon nousun myötä. Mutta siltikin näkisin, että noihin mittaustuloksiin ei kannata ihan liikaa uskoa, vaikka ainaki toi mun vaaka näyttäs antavan ihan "uskottavia" tuloksia...Mutta edelleenki oon sitä mieltä, että rasvaprosentin mittaamiseen ne pihdit on varmasti paremmat.

Iltasanomissa (vai oliko se Iltalehdessä...) oli testattu ja arvosteltu muutama tuollainen vaaka ja verrattu lääkärin miittaamiin luotettaviin tuloksiin. Rasvaprosentin ne näyttivät yleensä 1-5% virhemarginaalilla oikein. Periaatteessa niillä voi siis seurata omaa kehitystä, vaikka ne näyttäisivätkin rasvaprosentin pari prosenttia pieleen kunhan näyttävät sen sitten samanverran pieleen jokaisella mittauksella.

Kannattaa varmaan mitata kolmisen kertaa varmuudeksi peränjälkeen ja kattoa jos vaikka yksi niistä oli vikatulos.
Minulla on tuommonen microlife ja välillä se saattaa heittää minuutin sisään painossa kilonkin verran pieleen, mutta yleensä se fiksaantuu seuraavalla mittauksella.

Juuri äsken osui tällainen peli silmään: Tanita Innerscan BC-532. Siitä löytyy googlettamalla ihan hyvin tietoa. Maksaa enemmän kuin tavalliset vaa'at, n. 100 eur Suomessa, mutta luin siitä pari kohtuullisen luotettavan ulkomaisen fitness-julkaisun arvostelua, ja siellä ainakin todettiin että mittaustulokset ovat samaa luokkaa kuin ammattilaiskäytössä olevilla mittareilla saadaan aikaan. Perustuu siis samoihin mittausmenetelmiin myös, ei pelkkiin mittojen avulla laskettaviin prosentteihin.

En voi allekirjoittaa mitään ite kun en ole kokeillut, mutta kelasin että tota vois kokeilla.. Vaikka tilaa jostain verkkokaupasta ja jos se on ihan paska niin rahat takaisin.

Suositut

Back
Ylös Bottom