V-mäiset selkäkivut ja vatsalihakset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Haahka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Keväällä 2012 leikattiin selkä välilevynpullistuman vuoksi. Tämä oli järjestyksessä neljäs poksahtanut välilevy. Lääkäri lohdutti, että nää on ne yleisimmin ulos pullahtavat joten ehkä tämä oli myös viimeinen. Kaksi ensimmäistä pullistumaa jäi aikoinaan diagnosoimatta koska olin liian nuori (muka) Kolmannesta sain diagnoosin ja neljäs leikattiin.

Ennen leikkausta en pystynyt kävelemään sillä pullistuma painoi jalan hermoja niin että se ei joko pysynyt alla, tai sitten kompastelin siihen, kun se ei kävellessä ollutkaan siinä asennossa, kun kuvittelin.

Puoli vuotta leikkauksen jälkeen sain tasan yhden perinteisen vatsalihasliikkeen tehtyä. Syynä varmasti sekä heikot vatsalihakset että jumalaton vihlova kipu selässä ylösponnistusvaiheessa. Nyt saan tehtyä kerrallaan n. 20 vatsalihasliikettä, hyvänä päivänä. Huonona en yhtään. Selkä laittaa hanttiin. Olen yrittänyt tehdä paljon syviä tukilihaksia vahvistavia liikkeitä mutta tähän on nyt tyssännyt.

Selkäkipu haittaa myös kyykätessä. Maastavedossa ei niin paljon, mutta kyllä siinäkin.

Onko antaa vinkkejä hyvistä liikkeistä? Onko kellään kokemusta vastaavasta vaivasta?

Missä sulla on selkä mennyt tohjoksi?

Mä kuvittelen että mulla on lähtökohatisesti kehno selkä. Tosin olen kuormittanutkin sitä aika paljon nuorempana kamppailulajien parissa ja myöhemmin raksahommissa vuosien ajan, mutta ekan kerran poksahti välilevy kävellessä. Tokan kerran kuskina ollessa, jokainen kerta kun taittelin itseni ratin taakse oli edellistä vaikeampi ja aamulla ei sitten toinen koipi pitänyt. Kolmannen kerran selkä vain kipeytyi kipeytymistään kunnes lopulta taas tuli halvausoireet toiseen jalkaan. Tästä mentiinkin sitten leikkaukseen helvetillisten kipujen vuoksi.

Välillä kyseenalaistan tän salihomman mielekkyyden kun penkistä ei pääse ylös kuin sivuttain ja lattialta minkään poimiminen tapahtuu kummalliselle mutkalle taittuen mut toisaalta en kuitenkaan koe selkäkivun varsinaisesti haittaavan arkea, eikä se rajoita minkään tekemistä. Syvien tukilihasten vahvistus on nyt aktiivisesti käynnissä ja ne onkin fyssarin mukaan paremmat kuin ihmisellä keskimäärin, mutta kai toi ranka on niin muussina että 'keskimäärin' ei nyt riitä

^Vähän ärsyttävää kun joutuu poimimaan kiekkoja mitkä on telineessä isojen painojen alla ja joutuu sit vääntäytymään jotenkin sivuttain, kun ei vaan pysty kumartuu.
Treenin kyrsivin osuus onkin painojen lataaminen tankoon, kyllä muuten treenit saa vietyä läpi.(pl. muutama liike)
Leuanvedossa tietysti pitää tulla varovasti alas eikä vaan pudottautua..unohtuu kuitenkin joskus.
Rankaa tukevat lihakset on nyt tehotreenissä ja noita Dawidin kuvissa olevia liikkeitä kuuluu myös omaan ohjelmaan.
Onko muuten teiltä jo leikatuilta kivut vähentynyt tai loppunu kokonaan?

^Vähän ärsyttävää kun joutuu poimimaan kiekkoja mitkä on telineessä isojen painojen alla ja joutuu sit vääntäytymään jotenkin sivuttain, kun ei vaan pysty kumartuu.
Treenin kyrsivin osuus onkin painojen lataaminen tankoon, kyllä muuten treenit saa vietyä läpi.(pl. muutama liike)
Leuanvedossa tietysti pitää tulla varovasti alas eikä vaan pudottautua..unohtuu kuitenkin joskus.
Rankaa tukevat lihakset on nyt tehotreenissä ja noita Dawidin kuvissa olevia liikkeitä kuuluu myös omaan ohjelmaan.
Onko muuten teiltä jo leikatuilta kivut vähentynyt tai loppunu kokonaan?

Mä niin tiedän! Just toi että ei pysty kumartumaan (paitsi jos tukee johonkin, vapaakumarrus on saatanasta) suoraan eteen, mäkin 'kumarran' kyljittäin.

Leikkauksen jälkeen mulla koipi toimi taas ja ne jalassa olleet helvetilliset kivut läks. Selkäkipuun sillä ei ole ollut vaikutusta. Joko kipu on kroonistunut tai sitten siellä nikamat hankaa toisiaan kun fylli on poissa. Käsittääkseni leikkaushoito tulee useimmiten kyseeseen silloin kun tulee jonkin sortin halvaus/tunnottomuusoireita. Leikkauksessa on riskinsä joten yleensä 'pelkä':face: kivun takia ei leikellä. Näin mulle sanottiin. Enkä mäkään ole leikkuriin päätynyt kuin ton yhden välilevyn kanssa.

Mä niin tiedän! Just toi että ei pysty kumartumaan (paitsi jos tukee johonkin, vapaakumarrus on saatanasta) suoraan eteen, mäkin 'kumarran' kyljittäin.

Leikkauksen jälkeen mulla koipi toimi taas ja ne jalassa olleet helvetilliset kivut läks. Selkäkipuun sillä ei ole ollut vaikutusta. Joko kipu on kroonistunut tai sitten siellä nikamat hankaa toisiaan kun fylli on poissa. Käsittääkseni leikkaushoito tulee useimmiten kyseeseen silloin kun tulee jonkin sortin halvaus/tunnottomuusoireita. Leikkauksessa on riskinsä joten yleensä 'pelkä':face: kivun takia ei leikellä. Näin mulle sanottiin. Enkä mäkään ole leikkuriin päätynyt kuin ton yhden välilevyn kanssa.

Mulla kivut tulee kun joku hermokanava on ahtautunu, joka taas johtuu kulumista.
Oon kyllä melko saletti, että jossain vaiheessa tilanne pahenee. Mieluusti haluisin tän kivun heti pois vaikka leikkauksella.
Täytyy sitten varautua elämään tän kans loppuun asti.

Just fysion kanssa katottiin että oma keskikroppakin kaipaisi enempi jumppaa. Vatsalihaksiin tuli hyvä vinkki että ensin vetää vatsaa sisään ja alaselkä lattiaan, siitä sitten leuka rinnassa tekemään vatsalihasliikettä.

Back
Ylös Bottom