V for Vendetta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
:4:
Todella hyvä elokuva ja täydellinen casting, ainoat miinukset tässä threadissa jo mainitusta "hohhoijaa"-kohtauksesta ja aavistuksen lässähtävästä lopusta. Hieman tunnelmaa häiritsi myös se, että V:n naamiosta tuli välittömästi mieleen M.A. Numminen. :rolleyes:

Helvetin hyvä pätkä. Supersankarimeininki tosin meni vähän överiksi. :4: "Paskaa"-kommentit tulee mitä todennäköisimmin 7-päivää-lehden lukijoilta, jotka eivät edes hiffaa mistä leffassa on todellisuudessa kyse.

Ei oikein toiminut. Alkutilanne ja ympäristö toivat heti mieleen George Orwellin kirjan 1984. Tämän jälkeen oikeastaan väkisin tuli vertailtua leffaa Orwellin kirjaan ja leffasta jäi sitten jotenkin laimea kuva. Lähinnä vaisu Orwell-kopio, johon oli otettu mukaan supersankarimeininkiä.

Tuomioni saattaisi olla hyvinkin erilainen, mikäli en olisi lukenut kirjaa.

Leffan kävin katsomaan elokuvissa ja siitä niiiiiin paljon tykkäsin. Hyvin kantaa ottava ja vielä kun ajattelee että sarjakuva on tehty jo 80-luvulla, on tekijöiden visiot tulevasta olleet aika realistiset.

Sitten luin sarjakuvan. Joka oli hyvin erilainen verrattuna elokuvaan. Todella pitkä (ehkä hieman pitkäveteinenkin) ja varsinkin pahisten välisiä suhteita mielestäni sarjakuvassa tuotiin enemmän esiin. Eve on kirjassa teini-ikäinen pikkutyttö ja hänen roolinsa kirjassa on aika pieni.

Jälkikäteen kun ajattelee niin oli hyvä että näin elokuvan ennen sarjakuvan lukemista. Ehkä elokuva ei olisi tuntunut niin hyvältä, vääristetyltä.

DVDn katselin viime viikolla ja fiilistelin jälleen. Extroissa ohjaajat ja näyttelijät kertoivat kuinka Eveä oli tuotu enemmän esille tarinaan. Taitaa olla sellainen pakollinen Hollywood-lisä ollut, on vaan pitänyt saada 2 isoa näyttelijää samaan elokuvaan. Ja itseasiassa Vendetta piti kuvata jo ennen ensimmäistä Matrixia. Eivät vaan olleet täysin tyytyväisiä käsikirjoitukseen silloin.

Alan Mooren toisesta hienosta teoksesta "Watchmen" on tulossa myös elokuva. Jos Vendetta oli vaikea kääntää elokuvaksi niin tämä tulee varmaan olemaan vielä vaikeampi. Saa nähdä kuinka suoriksi mutkia tullaan vetämään.

:5:

Keväällä kävin kattoo kyseisen pätkän leffassa. Oli kyllä pettymys eikä kovin pitkää muistijälkeä jättänyt. Se mitä leffasta muistan: alussa häiritsi hirveästi se konekiväärinopeudella lauottu dialogi, joka kaiken lisäksi oli väännetty jotenkin runolliseksi. Häiritsi erityisesti siksi, että yleensä katson enemmän kuvaa kuin tekstitystä, mutta nyt oli pakko tuijottaa tekstejä että pääsee jyvälle. Tässä ei tietysti voi syyttää kuin omaa kielipäätä, mutta silti.

Lisäksi mua ärsyttää näissä maailmanparannusleffoissa se, että KAIKKI mahdollinen yhteiskuntakritiikki on pakko tunkea samaan leffaan kun kerrankin asiaan päästään käsittelemään.
Uskottavuutta olisi tuonut jos oltais keskitytty vaan siihen orwellilaisen totalitaarisen yhteiskunnan ruotimiseen, mutta mukaan oli ollut ihan pakko laittaa myös muun muassa ympäristökritiikkiä ja pedofiileja katolisia pappeja...

Juonikuviossa ärsytti se monimutkaisuus. Tykkään leffoista, joissa yhtäkkiä saa itse hoksata, mistä koko ajan on ollut kyse (kuten Kuudes aisti, The Others ja Kaunis mieli). Vähän samaa yritystä oli tässäkin, mutta juonesta oli tehty liian monimutkainen
ja jossain vaiheessa siihen oli pakko kirjoittaa kohtaus, jossa juoni kerrataan niille, jotka eivät vielä itse ehtineet tajuta.

Kaikkiaan leffasta jäi se maku, että liikaa kamaa ja yritystä oli laitettu samaan pakettiin, ja lopputulos tuntui jotenkin kiusalliselta katsottavalta, kun räävitään kaikkea, mikä tässä yhteiskunnassa on huonosti. Ilman tätä trediä tuskin olisin edes muistanut koko leffaa katsoneeni. :1:

Odotin mainosten perusteella aikoinaan tästä leffasta paljonkin, mutta...
mielestäni ihan shaisse koko leffa..

Hyvä leffa ja oikein sopivaa yhteiskuntakritiikkiä nyt kun muodissa on kova laki ja järjestys, ja kansalaisoikeuksien uhraaminen näennäisen turvallisuuden eteen.

Harmitti vain kun juonta oli vähän siistitty Mooren teoksesta (muistaakseni esimerkiksi pedofiilipappi oli jäänyt pois) ja toimintakohtauksista olisi voinut tehdä lyhyempiä ja vähemmän tyyliteltyjä.

Kuraa. En kuitenkaan nukahtanut kesken, kuten tyttöystäväni teki.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä tykkäsin tuosta, emäntä taas ei. Tuo menee varmaan siihen sarjaan elokuvia, että joko siitä ihan oikeasti pitää tai sitten todellakaan ei.

Ei ollut mikään kovin erikoinen leffa. Odotukset oli aika kovat, koska moni oli leffaa niin paljon hehkuttanut, mutta eipä oikein uponnut muhun, eikä tytsyyn myöskään.

Ei kolahtanut muhunkaan. Mietin alussa, et vaik Natalie onkin:kuola:, niin miks he eivät voineet hommata siihen jotain aitoa brittiä. Nättejä britti-näyttelijöitä varmasti riittää. Mun mielestä Natalien aksentti ei ollut oikein kohdallaan, ei sentään koko leffaa häirinnyt mut alussa ehkä vähän.
Idea oli kyllä hyvä, mut mun mielestä se V:n ja Natalien esittämän rakkaus-stoori oli kans toinen mikä ei oikein vakuuttanut. Vaikka siinä ilmeisesti viitattiin Tukholma-syndroomaan (?). Korjatkaa jos olen väärässä.
Juoni oli kanssa jossain kohdissa ennalta arvattavissa. Esim. kun V sieppasi Natalien sieltä talon edestä, olin varma että se oli V. Viimeistään nahkahanskikkaat paljastivat sen siinä kuulustelu tilanteessa. Oli ehkä vähän huono päivä kun katsoin leffan, saatoin olla vähän liian kriittinen katsoja. Pitäis katsoa joskus uudestaan, mut oli kyl iso pettymys.

Suositut

Back
Ylös Bottom