Väsymys, vitamiinit ja mineraalit?

Moi!

Kaamosväsymyksen kanssa tuskailee varmasti moni tämän palstan käyttäjä. Onko omakohtaista kokemusta / opiskeltua tietoa siitä, mitkä vitamiinit / hivenaineet / ravinteet vähentävät väsymystä? Nukun aina makoisat yöunet mutta viime viikkoina on iltapäivisin peti houkutellut melkein yhtä paljon kuin sali. Ja maha kestää vain tietyn verran kahvia...

Heikki

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletkos kokeillut/kuullut ZMA:sta? Eli sinkki+magnesium+B6.
En sanoisi, että suoranaisesti vaikuttaa väsymykseen, mutta mahdollisesti unenlaatua parantaa ja "rentouttaa".
Löytyy valmiina valmisteena tai sitten voi ostaa erikseen kaikki noi ja napata puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Palstalaisista ainakin Sam225 käyttää tuota ja minä kans.
Kokeile josko "toimisi" myös sinulla. :zzzz:

Edit: No hups... Nukutkin näemmä makoista yöunet eli ei ollut tuosta viestistäni apua. :rolleyes:
No kokeilemisen arvoinen kombo on tuo kuitenkin.

Omakohtainen kokemus on, että monipuoliset reilut vitamiinilisät auttaa paljon paremmin jaksamaan niin töissä salilla kuin vapaa-aikanakin. Yöunet on aina mukavan sikeät ja viikolla tuun toimeen 6-7h yöunilla. Vitamaxia olen käytellyt.. 2-3 x päivässä ~2g kerralla.

D-vitamiinin puutos on ainakin täällä suomessa aika yleinen, joka johtaa mm. uupumukseen. D-vitamiinia saa muistaakseni ainakin kalasta ja sitä on lisätty maitotuotteisiin, kesällä sitä saa myös auringon valosta.

B-vitamiinien puutos aiheuttaa myös muistaakseni väsymystä ja masentuneisuutta.

Itselläni on väsymys jatkunut jo pitempään. Sitten tuli pistettyä Neurobion fortea puoli ampullia ja heti olo virkistyi. Eli ilmeisesti myös B-vitamiinit vaikuttavat virkeyteen. Lisäksi joka päivä menee monivitamiinit, C-vitamiinit, A- ja D-vitamiinit sekä magnesiumia. Olo onkin huomattavasti parempi, vaikka unet jäävätkin joka yö liian vähäisiksi. Treenitkin kulkevat hyvin, eikä lihakset mene yhtä kipeiksi kuin ilman vitamiineja. Mutta saisipa joskus nukkua kunnolla. Ehkä se virkistäisi enemmän kuin mitkään vitamiinit...

Itsellä kans ongelmana etenkin aamuväsymys ja huono unenlaatu. Liian usein tulee kierittyä sängyssä tunteja, ennen nukahtamista ja kymmenessä minuutissa nukahdan vaan reippaassa alkoholin alaisuudessa...

Eli mitäs suosittelisitte?

Itsellä ainakin kahvin pois jättö auttoi, eka viikon väsytti mutta siitä eteenpäin olo vain virkistyi.

moppe sanoi:
Itsellä kans ongelmana etenkin aamuväsymys ja huono unenlaatu. Liian usein tulee kierittyä sängyssä tunteja, ennen nukahtamista ja kymmenessä minuutissa nukahdan vaan reippaassa alkoholin alaisuudessa...

Eli mitäs suosittelisitte?

Joku jo sanoikin, kahvin syylliseksi eli kofeiinin puoliintumisaika on viisi tuntia. Pari kuppia kuuden aikaan illalla niin klo 23 veressä on vielä noin kupillisen verran (~100 mg). Vaikka unen päästä saa kiinnikin, niin kofeiini huonontaa unen laatua. Mä oon tuosta syystä jättänyt iltakahvit (17-19) pois, ei tarvi pyöriskellä illalla.

Mikään vitamiini ei auta väsemykseen, mikäli ei ole vitamiinien puutostilaa. Edes iso annos C-vitamiiniä tai mitä tahansa muuta vitamiiniä ei auta, jos ei ole puutetta. Mieliala- ja elämäntavat ovat suurin syy väsymykseen. Itse nukun viikolla n. 8h/vrk:ssa ja viikonloppuna nukun n. 10h/vrk:ssa. Tietysti rautalääkitys voi auttaa, mikäli sinulla on anemia. Rautalääkkeen kans kannattaa ottaa sitten C-vitamiiniä. Ei kofeiini ja kielletytkään aineet auta väsymykseen kuin tilapäisesti ja keho rasittuu vain enemmän ns. piristeillä. Mikäli sinulla ei ole anemiaa, niin syy on todennäköisesti huono mieliala ja tressi. Kytke pois elämästäsi sellaiset asiat, jotka kuluttavat turhaan voimavarojasi ja lisää voimavaroja lisääviä asioita, niin eiköhän väsymys helpotu...

TommyTiger sanoi:
Mikään vitamiini ei auta väsemykseen, mikäli ei ole vitamiinien puutostilaa. Edes iso annos C-vitamiiniä tai mitä tahansa muuta vitamiiniä ei auta, jos ei ole puutetta. Mieliala- ja elämäntavat ovat suurin syy väsymykseen. Itse nukun viikolla n. 8h/vrk:ssa ja viikonloppuna nukun n. 10h/vrk:ssa. Tietysti rautalääkitys voi auttaa, mikäli sinulla on anemia. Rautalääkkeen kans kannattaa ottaa sitten C-vitamiiniä. Ei kofeiini ja kielletytkään aineet auta väsymykseen kuin tilapäisesti ja keho rasittuu vain enemmän ns. piristeillä. Mikäli sinulla ei ole anemiaa, niin syy on todennäköisesti huono mieliala ja tressi. Kytke pois elämästäsi sellaiset asiat, jotka kuluttavat turhaan voimavarojasi ja lisää voimavaroja lisääviä asioita, niin eiköhän väsymys helpotu...

Nyt täytyy kyllä olla toista mieltä. Itse nukun 6-7h viikolla, viikonloppuna 7-9h. Aivan selvän yhteyden pystyn huomaamaan sillä, että käytänkö vahvaa monivitamiini&hivenainevalmistetta vai enkö käytä. Sanoi tutkimukset mitä tahansa (btw. osa niistä sanoo ja osa ei, niinkuin tutkimuksissa lähes aina), niin ylisuurista (200-2000% päivän saantisuosituksesta) vitamiini ja hivenaine määristä on ainakin minulle taattua hyötyä yleiseen vireystasoon ja jopa elämän laatuun.

Tuossa olet oikeassa, että esim. kofeiini piristää keinotekoisesti (keskushermosto), ja tällöin tavallaan joudutaan velkakierteeseen, jossa kofeiinin vaikutuksenalaisena ylenpalttisesti tuhlattu energia joudutaan maksamaan takaisin myöhemmin, tai muuten tulee burnout.

Sitten vielä tuosta raudasta.. hyvin pienissä määrin rautaa ja c-vitamiinia saa yhdistää saman aikaisesti. Suuremmilla määrillä rautaa + c-vitamiinia yhdessä tehdään ainakin soluoksidaation osalta hallaa. Pahasta elimistölle. (tästä syystä tuskin löydät vahvoja vitamiinivalmisteita joissa olisi sekä rautaa, että c-vitamiinia).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom