Välipalat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mediata
  • Aloitettu Aloitettu
Päätimpäs pistää ensimmäisen viestini tänne. Taustalla olen kyllä seuraillut pitempäänkin. Mutta asiaan.

Syksyllä pitäisi koulu aloittaa, ja kun aamulla syö kuuden - puoli seitsemän aikoihin, ehtii nälkä kummasti tulla ennen kouluruokailua. Mitäs muut punttimimmit ottavat evääksi/välipalaksi? Täytyisi olla hyvin säilyvää, eipä varmaan löydy koulusta jääkaappia. Ehdotuksia kiitos!

Protskujauhot purkkiin ja mahdollisesti omena lisäksi. Hyvää ja terveellistä :kippis1:
Mulla on myös aamiainen kuuden pintaan ja lounas klo 11-12. Pakko on ennen kymmentä syödä jotain, muuten tulee noutaja... Iltapäivällä sitten toinen välipala, yleensä kahvia ja protskupatukka, joskus myös rahkaa tai omena. Meidän töissä on kyllä jääkaappi...

leipää namnam:)

real, täysjyväpatonki, tms. kalkkunaleikkeellä ja vihanneksilla

hedelmää

Mulla ainakin automaattisesti tulee tota protskuu päivässä sen verran suuri määrä, et hedelmäkin saattaa ajaa asiansa ihan mainiosti

aurinkoa kaikille mimmuleille:D

Kannattaa välttää kaikkia maitotuotteita ja kanaa, kalkkunaa, munaa jne. Niihin kerääntyy äkkiä pöpöjä ja on vaara saada mahatauti. Joku salaatti tai isompi leipä on hyvä ja vaikka sen lisäksi protskudrinkki. Protskudrinkki on helppo ottaa mukaan. Hedelmät myös toimii aina.

Jatkoksi tähän, kun kuitenkin liittyy asiaan eli:

Syöttekö koulu/työpaikkaruokaa? Vai kannatteko mukananne ruuat kotoa? Kun tuntuu, että "keittiön tädin" tarjoamat sapuskat ei aina oikein vastaa käsitystä terveellisestä ruuasta... Toisaalta kun päivät venyy välillä todella pitkiksi (yliopistolla) ei oikein jaksaisi raahata koko jääkaapillista ruokaa mukanaan. Ja nälässä en ainakaan halua olla! Lisäksi ajattelin ottaa ainakin noita protskudrinkkejä mukaan ja palautusjuoman jos treenaan luentojen välissä. (tai niiden aikana ;) )

Tietty sitä ruokaa on tarjolla monessa paikassa (=kymmeniä eri ateriavaihtoehtoja) joten kaippa sieltä aina löytyy joku terveellisempikin vaihtoehto... Mut eipä sitä silti tiedä, jos itse ei ole ruokaa valmistanut, mitä tarkalleen ottaen suuhunsa pistää.

Kyllä minä ainakin opiskeluaikana hyödynsin opiskeluruokailun. Halvalla sai syödä mahansa täyteen, ja ainakin minusta opiskelijaruokaloiden vaihtoehdoista pystyy kyllä kokoamaan melko terveellisenkin vaihtoehdon (ainakin jos vertaa nykyisin käytössä olevaan työpaikkaruokalaan, jossa vaihtoehdot liikkuvat linjoilla kermaperunat-paneroitu pihvi/kesäkeitto :urjo: )
Eli rutkasti salaattia, mahdollisesti ruisleipää, pastaa/riisiä ja välttää turhia rasvaisia kastikkeita niin avot.

Originally posted by Minerva
Jatkoksi tähän, kun kuitenkin liittyy asiaan eli:

Syöttekö koulu/työpaikkaruokaa? Vai kannatteko mukananne ruuat kotoa? Kun tuntuu, että "keittiön tädin" tarjoamat sapuskat ei aina oikein vastaa käsitystä terveellisestä ruuasta... Toisaalta kun päivät venyy välillä todella pitkiksi (yliopistolla) ei oikein jaksaisi raahata koko jääkaapillista ruokaa mukanaan. Ja nälässä en ainakaan halua olla! Lisäksi ajattelin ottaa ainakin noita protskudrinkkejä mukaan ja palautusjuoman jos treenaan luentojen välissä. (tai niiden aikana ;) )

Tietty sitä ruokaa on tarjolla monessa paikassa (=kymmeniä eri ateriavaihtoehtoja) joten kaippa sieltä aina löytyy joku terveellisempikin vaihtoehto... Mut eipä sitä silti tiedä, jos itse ei ole ruokaa valmistanut, mitä tarkalleen ottaen suuhunsa pistää.

Minkälaisia ruokia yliopiston opiskelijalounaat yleensä ovat? Mitä siellä tarjotaan? Sitä silmällä pitäen, saako niistä koostettua terveellistä ja "näissä puitteissa" kattavaa lounasta?
Yliopistolaiset??

No ainakin meidän ruokalassa on mun mielestä yllättävänkin hyvät sapuskat ollut. Aina ainakin 4 eri vaihtoehtoa, 3 eri laatua leipää, runsaasti rehuja yms yms, riisiä/makaronia/pottua niin paljon kuin jaksaa. Lisäksi - toisin kuin vaikka kouluruokalassa - keittäjätädit kuuntelevat yksilllisiä toiveita kuten saisinko vain tilkan tuota kastiketta yms.

Sehän mikä tietty fanaatikon kannalta (joihin en onneksi lukeudu) on harmillista on se, että usein nuo ruuat ovat jotain liha- tms. kastikkeita, uunipaistoksia, patoja tms, joten niiden sisältöä voi olla hankala veikata ja toisaalta ei sitten voi saada ruoka-aineita erillisinä.

Summa summarum, on turha pelätä että yliopistosapuskalla lihomaan pääsee, onhan se kuitenkin aika mietittyä ravintoa. Ja pelkillä välipaloilla ei kukaan elä, eikä oppilaitoksissa useimmiten ole mitään mahdollisuuksia säilyttää omatekemää ruokaa asiallisesti tai lämmittää sitä.

Mulla on sama tilanne kuin kysyjällä. Tuli vaan mieleen, että sotketaanko noi protskujauheet vaan veteen vai kuinka... ? En ole moisia harrastellut, patukoita tosin joskus kokeillut...

Ja mitäs hyviä merkkejä voisitte suositella? (myös hinta olisi kiva tietää). Olen pudottamassa maltillisesti painoani ja koitan suojella näitä vähiä lihaksiani.. ;)

Originally posted by Tinka81
Ja mitäs hyviä merkkejä voisitte suositella? (myös hinta olisi kiva tietää). Olen pudottamassa maltillisesti painoani ja koitan suojella näitä vähiä lihaksiani.. ;) [/B]

Evolutionin whey on hyvä, maidon kanssa vielä parempi. Mulle kun sen ruuan pitää maistua jollekin, niin tämä on niitä harvoja..jauheista.

IMO hedelmä tai protskudrinkki on aika huono välipala, jos on vähänkään helpommin nälkiintyvää sorttia. Meikäläiselle esimerkiksi omppu aiheuttaa vain lisääntyvän kalvavan näläntunteen, ja protskudrinkki pahemman kusetuksen kuin 3 pulloa kaljaa.

Nyt kesällä olen joutunut selviytymään pitempiä ajanjaksoja eväsruualla, ja pari vaihtoehtoa on ollut yli muiden. Ensinnäkin perinteinen reissumies, jossa välissä reilusti kananmunaa ja ultrakevyttä metukkaa (9%). Vähän sinappia mausteeksi. Toinen, erittäin säilyvä, suht proteiinipitoinen ja pitkäänkin kylläisenä pitävä eväs on pari pilkottua tomaattia ja purkki tonnikalaa. Mukaan voi heittää sitten lisäksi vielä öljyä, raejuustoa, keitettyä ja jäähdytettyä pastaa/riisiä, muita kasviksia jne. Kotona voi pilkkoa kasvikset ja esim. pastan valmiiksi tupperwareen ja koululla sitten avata tunan ja kaataa sekaan.

Lusikkaa ja jotain kippoa voi kanssa pitää aina mukana, niin voi hädän tullen ostaa kaupasta/huoltsikalta/koulun ruokalasta vaikka jugurttia ja rahkaa ja sotkea evästä vaikka luennolle. Sotkuun voi lisätä esim. kaurahiutaleita, joita on ainakin helppo kantaa mukana. Eri variaatioita voi keksiä loputtomiin :D

Noista proteiinipatukoista; mitäs merkkiä suositte? En ole itse niitä koskaan syönyt, mutta voisimpa jotain kokeillakin. Olisivat käteviä ottaa laukkuun.

Salilla olen niitä ainakin nähnyt myyytävänä, mutta saakohan jostain muualta halvemmalla... taisivat maksaa 2€ pintaan. Suositelkaapas jotain jossa hinta/laatu suhde on kohdallaan. Ja jos vielä olisi hyvänmakuinenkin ;)

Mä olen syönyt sekä Natures Bestin ja Easy Bodyn protskupatukoita ja kummatkin on ihan hyviä. En vaan ole mistään halvemmalla löytänyt, kuin tuo 2 euroa kipale.. tosin en kauheesti ole metsästänytkään.

Halvimmat mitä minä olen nähnyt ovat olleet 1,70 € eli kymmenen mummon pintaan. Nuo ovat sellaisia melko pieniä, 35 g patukoita.
Itse tilaan niitä aina laatikollisen (omalta mieheltä tukkuhintaan...). Tulee halvemmaksi ja aina on kaapissa patukoita. Toisaalta niitä kyllä tulee sitten syötyäkin, ovat niin helppoa ja hyvää esim. päiväkahvin kanssa :rolleyes:

Edit: Ja kyllähän se maksaa jos päiväkahvin kanssa ottaa vaikka sämpylän tai pullan. Ellei kuskaa kotoa niitäkin...

Protskujauhot

Protskujauhot kannattaa sekoittaa veteen. Maitoon sekoitettuna ei kroppa saa hyödynnettyä protskuja yhtä hyvin. Jos käyttää maustamatonta varianttia, voi sekaan laittaa esim. FunLightia tai tuoremehua maun parantamiseksi. Omasta mielestä omilla sekoituksilla saa paremman makuisia kuin useista valmiiski maustetuista.

Välipalaksi olen usein napannut hedelmän ja protskujuoman ja se on riittänyt hienosti. Meillä on koulussa Amican safkat ja olen useammin kuin kerran jättänyt väliin. Rasvasta makkaraa, megarasvaista juustoa ja ranskiksia oli tarjolla yllättävän usein, samoin pizzaa tai muuta. Onhan siellä toki ihan kunnollisiakin ruokia usein, mutta tulin siihen tulokseen etten lähde arvailemaan kun dieetti oli tarkasti laskettu. Helppo oli kotona vääntää kasaan salaattia jonka höysti tonnikalalla, kanalla, juustolla, kinkulla...... Ja sit välipalaksi hedelmä ja protsku- tai rahkajuoma. Mulle se riittää hyvin. Joskus otan mukaan All Starsin Hy-pro patukan joka on massiiviset 100g mutta jonka syön useassa osassa jos on pitkä päivä. Maksaa 4.30€ mutta kyllä sitä jonkun aikaa puputtaakin. Ja auttaa kovasti makean nälkään!

Protskujuomissa en ole huomannut mitään eroa tekeekö sen maitoon vai veteen, paitsi että veteen tehtynä maistuu mun suussa tosi laimealle ja ällölle.
Ongelmana välipaloissa on se ettei mulla ainakaan ole paljoa aikaa ruveta kikkailemaan niiden kanssa enkä myöskään halua herättää kauhean paljon huomiota ruokailujeni kanssa kun en jaksa tavisten hämmästelyjä ja kommentteja. Olen lopenkyllästynyt selittämään yhtään mitään. Jos vedän protksujuomaa sanon utelijoille usein että se on maitorahkaa ja mehukeittoa. :jahas: Loppuu utelut.

Kyllähän ne protskut imeytyy yhtä hyvin niin maitoon kuin veteenkin sekoitettuna, mun käsittääkseni. Ero on vaan siinä, että maitoon sekoitettuna imeytyvät hitaammin, joten palautusjuomaprotskut olis siksi hyvä sekoittaa veteen, muuten ei väliä...

Noi All Starsin Hy-Pro patukat vie tosiaan makean nälän, täällä JKL:ssä maksavat 3,30 K-Supermarketissa. Nyt kokeilin EASin low carb-patukoita, kaloireita 240 ja protskua 28-30g (70g), maku vaan ei ole yhtä hyvä kuin All Starsin megapatukoissa..

Noi All Starsin Hy-Pro patukat vie tosiaan makean nälän, täällä JKL:ssä maksavat 3,30 K-Supermarketissa.

:eek: :curs: :itku: :eek: :curs: :itku:

TAAS pääkaupunkiseutulaisia sorretaan!! Protskupatukatkin on euron halvempia muualla. PRKL! Tää ei oo reilua. Eikä meidän Alepasta saa muuta kuin Fazerin suklaapatukoita. Nyyh! On se niin epäreilua...

välipalojen säilyvyydestä

Joku mietti välipalojen kuskaamista kouluun tai töihin. Itse mikrobiologian peruskurssin joskus käyneenä uskallan suositella samaa kuin itse teen:
Maito tai mehu, johon proteiinin sekoittaa, säilyy hyvin muutaman tunnin kylmäkallen kanssa muovipussissa pyyhkeeseen tai treenivaatteeseen kietaistuna. Iltapäivään asti en suosittele ilman kylmäkassia. Hyvä vinkki näin helteellä myös ruuan kuskaamiseen työpaikan jääkaappiin.

Itse syön välipaloina voileipiä, joiden ravintokoostumukseen voi vaikuttaa lisukkein. Valmiit proteiinijuomat tai patukat sekä hedelmät eivät minulle allergikolle sovi, mutta ruokavalioni on riittävä ja terveellinen jokapäiväisen vitamiinilisän avulla.

Olen ollut kovasti tyytyväinen teknillisen yliopiston sapuskoihin. Nojuu, melko runsashiilarisia tuppaavat olemaan mutta kun sapuska+iso kasa salaattia lähtee sarjakortilla kahdella eurolla niin en tosiaankaan valita. Maistuvatkin vielä hyviltä.
Välipalaksi on yleensä mukana sheikerissä sopiva määrä protskua ja leipää jollain täytteillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom