Välinpitämättömyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Hoh, tulipa tällainen aihe tuossa äsken mieleen, kun vanhempaa rouvaa jouduin/sain auttaa.

Tapahtuma meni siten, että olin menossa kauppaan ja saapuessani siihen pihalle ihmettelin mitä neljä henkilöä oikein tuijottaa. No nehän tuijotti tilannetta jossa ~80v mummoa raahasi kaksi saman ikäistä ihmistä. Painotan sanaa raahata, sillä raahattavan jalat eivät toimineet ollenkaan. No tietenkin meikäläinen säntää sankarina siihen ja nappaan mummon kainaloista kiinni, ja näin mummo saadaan istumaan. Tämän jälkeen katoaa mommosta taju. Mummon ystävien mielipiteistä huolimatta soitin ambulanssin paikalle. Hätänumerossa annettiin neuvoja siitä miten potilas pitää laittaa lepäämään jne.

Postin pointti on se, että MIKSI nuo töllöttävät ihmiset eivät tehneet mitään? Jos näkee, että kaksi wahaa ihmistä laahaa toista kovalla tuskalla niin miksi kukaan ei mene auttamaan? Kyllä siinä kohtaa, kun itse olin mennyt siihen säheltämään alkoi ihmisiä tulla paikalle neuvomaan ja ihmettelemään muutaman metrin päähän. Noista töllääjistä YKSI tuli minua auttamaan. Muut 'huutelivat' neuvoja. :curs:. Ei siinä nyt enempää olisi edes tarvittu, mutta jotenkin säälittävää tulla töllöttämään siihen toisen sairauskohtausta.

Kiitos sana olisi ollut myös hieno kuulla, en kuullut :(.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän samanlainen tarina löytyy täältä: yhdelle työkaverille kävi pieni työtapaturma jonka johdosta lähti taju. Jäi sitten makaamaan tajuttomana sinne roskisten väliin sillain että kuitenkin näkyi jos joku siitä käveli ohi. Olihan siitä joku vanhempi ukko kävellytkin ohi mutta ei sitten viittiny mennä kyselemään, että mikä hätänä vaan oli menny kahville ja kertonut siellä että tuolla oli joku tajuttomana roskisten välissä. Todellista välittämistä. Nooh, se "uhri" oli sitten tullu tajuihinsa ja soittanut itse kännykällä apua.

Pistää kyllä vihaksi tuommoiset ihmiset. Itsekkin olen muutaman kerran auttanut vanhemman ylös kun ovat liukkailla keleillä kaatuneet. Kummallakaan kerralla ei ollut käynyt mitään mutta toisessa tapauksessa oli kuulemma monta ihmistä kävellyt ohi ennen kuin oli päässyt ylös. Ihmetyttää kyllä vanhempia ihmisiä kohtaan osoitettu välinpitämättömyys Suomessa.

Jos en ole kovin pahasti väärässä ,niin mun mielestä laissa on kohta kansalaisvelvollisuudesta ja auttamisesta.. Mutta uskomatonta toimintaa joka tapauksessa! :eek:

Jakob sanoi:
Kiitos sana olisi ollut myös hieno kuulla, en kuullut :(.

Jäi kaivelemaan, että miten toi tilanne jatku? Tuliko mummeli tajuihin, tuliko lanssimiehet paikalle elvyttämään vai mitä..?

Oma fatsi tossa just kerto kans yhden jutun. Oli ollu saunaillan jälkeen työporukan kans vielä kaljalla. Olivat sitten joskus yöllä lähteny odottelemaan taksia, niin vieressä oli odotellu myös porukka alle parikymppisiä nuoria. Yks tyttö tosta porukasta oli kaatunu maahan oikein kunnon ryminällä ja lyöny päänsä aika kovaa. Se oli maannu siinä maassa varmaan jotain puol minuuttia, eikä ketään kavereista vaivautunu edes kysymään, että kuinka kävi. Porukka oli vaan naureskellu, että vittu kun ei enää pystyssäkään pysytä. Meijän äijä sen oli sieltä sitten käyny kavereineen nostamassa ja auttamassa. Toi on niinku jo aika hienoo, kun ei edes omista kavereista osata pitää huolta.

jänkäkoira sanoi:
Jäi kaivelemaan, että miten toi tilanne jatku? Tuliko mummeli tajuihin, tuliko lanssimiehet paikalle elvyttämään vai mitä..?

Juu, mummo tuli tajuihinsa ja lanssimiehet oli hetkessä paikalla. Sen aikaa siinä olin, että mummo pakattiin ambulanssiin. Siinä sivukorvalla kuuntelin ambulanssi ukkojen puhetta ja tulin siihen tulokseen, että mummo oli juuri ottanut nitron joka ilmeisesti vaikuttaa verenpaineeseen. Tuosta koko tapahtuma saattoi johtua.

Oli muuten todella ihailtavaa toimintaa ambulassin henkilökunnalta. Selvällä äänellä toistetut kysymykset loogisessa järjestyksessä. Varmasti suoraan oppikirjasta :thumbs:. Ammattitaitoa.

Suurin osa ihmisistä varmaankin pelästyy tota tilannetta aivan helvetisti, eivätkä yksinkertaisesti uskalla ottaa vastuuta tilanteesta, jos vaikka tekevät jotain väärin.

Muutaman kerran olen ollut jossain mukana ensiavussa, paikkaamassa jotain avohaavaa tai ollut vain mukana tilanteessa ja aika vittumaista se on, kun ei tiedä kuoleeko se tajuton nyt käsiin vai mitä oikein edes tapahtuu.

Välinpitämättömyydestä. Serkkutyttö 16-v. kertoili juhannuksen vietosta. Niitä oli ollut about kymmenen teinin porukka. Yksi tyyppi oli sammunut jo alkuillasta. Se oli jäänyt teltoille nukkumaan, kun muut lähti bilettään. Aamulla tytöt ihmetteli, että missä se tyyppi on. Kattoivat telttaan, niin se makasi siellä aivan sekaisin, osittain tajuttomana, ja oli oksentanut verta vaikka miten paljon. Sen "kaverit" oli yöllä saaneet päähänsä juottaa tälle sammuneelle sytytysnestettä! Kuulema desin verran olivat tukkineet kurkusta alas, ja lähteneet jatkamaan bilettämistä.

Kelatkaa mitä hommaa! Loppujen lopuksi se selvisi tilanteesta ilman pysyviä vaurioita, mutta käsittääkseni tuossa olisi voinut käydä TO-DEL-LA pahasti. En tunne ketään kyseisistä sankareista, mutta mieleni teki välittömästi etsiä tyypit kynsiini, ja vetää huolella pleksiin.

Elchubagabra sanoi:
Välinpitämättömyydestä. Serkkutyttö 16-v. kertoili juhannuksen vietosta. Niitä oli ollut about kymmenen teinin porukka. Yksi tyyppi oli sammunut jo alkuillasta. Se oli jäänyt teltoille nukkumaan, kun muut lähti bilettään. Aamulla tytöt ihmetteli, että missä se tyyppi on. Kattoivat telttaan, niin se makasi siellä aivan sekaisin, osittain tajuttomana, ja oli oksentanut verta vaikka miten paljon. Sen "kaverit" oli yöllä saaneet päähänsä juottaa tälle sammuneelle sytytysnestettä! Kuulema desin verran olivat tukkineet kurkusta alas, ja lähteneet jatkamaan bilettämistä.

Kelatkaa mitä hommaa! Loppujen lopuksi se selvisi tilanteesta ilman pysyviä vaurioita, mutta käsittääkseni tuossa olisi voinut käydä TO-DEL-LA pahasti. En tunne ketään kyseisistä sankareista, mutta mieleni teki välittömästi etsiä tyypit kynsiini, ja vetää huolella pleksiin.

Huhhuijaa mitä sakia :curs:

Eihän tästä ole montaakaan vuotta, kun se pappa kuoli Helsingissä ruuhkabussiin. Kuski meni päättärillä ihmettelemään, kun yksi ei poistunutkaan, ja raatohan se siellä. Kertoi ihmetelleensä matkan aikana, kun taustapeilistä näkyi tikkutäysi bussi, mutta jostain syystä yhden penkin ympärillä oli omituinen tyhjä tila.

Psykassahan tota on tutkittu monesti, että tietty populaation koko poistaa vastuunoton. On pistetty ihmisiä "odotushuoneeseen" ja sitten tuotettu pahoinpitelyn ääniä seinän takaa, tai luukutettu savun hajua ilmastointiaukoista. Ja kukaan ei tietenkään tee mitään. Muistaakseni, kun ne oli kellottanut sitä savu juttua, niin mitä enemmän siinä oli ihmisiä, niin sitä enemmän kului aikaa, ennen kuin savusta alettiin huolestua.

Ihmiset ei myöskään keskimäärin koe tekemättä jättämistä teoksi. "Olla auttamatta" on tavallaan moraalisesti neutraali asia. Moraali tuntuu olevan suorassa suhteessa lauman suuruuteen, koska pääluvun kasvaessa on mahdotonta osoittaa vastuullisia esim. missään juridisesti järkevässä mielessä. Ihmisnisäkäs ei jotenkin koe olevansa moraalisesti vastuussa ventovieraista. Mä olen itse sitä mieltä, että tällaisissa tilanteissa lajimme näyttäytyy rehellisimmillään. On myöskin äärettömän kiinnostavaa miettiä, että millainen psyykeen rakenne sitten menee auttamaan. Miksi tuntemattoman mummon hengissä säilyminen on Jakobille tärkeää, ja monelle muulle vähemmän tärkeää? En minä tiedä. Veikkaan, että useimmilla siinä aktivoituu ns. häpeän esto reseptori. Häpeän tunnehan ei ole mitään muuta kuin laumasta erottumista, ja laumasta erottumista ihmisnisäkäs kartaa kuin ruttoa. Stokkan edessä kun liukastuu, niin häpeä on päällä ennen kuin perse koskettaa maata. Metsässä kun vetää lipat yksinänsä, niin ei tunnu missään. Veikkaan, että ventovieraan mummon auttaminen erottaa yksilön katseiden kohteeksi, sitä kautta pois lauman tuomasta turvasta ja sitä kautta se on häpeällistä. Eihän noita missään evolutioonisessa mielessä ole järkevää pitää hengissä. Muut nisäkkäät vetää vanhuksia heti turpaan, kun se on suinkin mahdollista, ja polkee ne hierarkian alimmaksi. Vanhukset ovat meistä atavistisella tavalla vastenmielisiä. Tästä on kyse. Itkevä lapsi taas herättää kaikissa positiivisen tunnelatauksen, ja lapsen auttaminen on lauman silmissä hyvä juttu. Se ei häpäise auttajaa. Lapsissa on lajin tulevaisuus, mutta vanhuksen geenit ovat lajin kannalta jo hyödyttömiä.

ringside sanoi:
- - Muut nisäkkäät vetää vanhuksia heti turpaan, kun se on suinkin mahdollista, ja polkee ne hierarkian alimmaksi. - -

Logiikassasi on aukko. Muilla nisäkkäillä nämä "vanhukset" ovat yleensä vanhimpia ja vahvimpia yksilöitä ja näin ollen niitä ei mennä tosta vaan tuuppimaan saamatta kuonoon.

Poikkeavasti käyttäytyvää ihmistä voidaan myös alitajuisesti pitää sairaana ja häntä on silloin syytä välttää.

Elchubagabra sanoi:

Käsi puristui nyrkkiin kun luin tuon.

jänkäkoira sanoi:
Jos en ole kovin pahasti väärässä ,niin mun mielestä laissa on kohta kansalaisvelvollisuudesta ja auttamisesta..

Kyllähän siellä jotain tommosta mainitaan. Jos ei auta, niin itkee ja auttaa. Heitteillejätöstä vai mistä siinä voi saada sanktioita..?

ringside sanoi:
Häpeän tunnehan ei ole mitään muuta kuin laumasta erottumista, ja laumasta erottumista ihmisnisäkäs kartaa kuin ruttoa. Stokkan edessä kun liukastuu, niin häpeä on päällä ennen kuin perse koskettaa maata.

Häpeä on useimmiten turha tunne joka rajoittaa elämää. Joku roti pitää tietysti olla, ettei tee ihan naurettavan hulluja juttuja. Ite en nykyään häpeile läheskään yhtä paljon kuin nuorempana. Esim. Stokkan edessä voin liukastua ja makailla siinä lattialla selälleen 5 minuuttia eikä se hävetä yhtään.

Force sanoi:
Häpeä on useimmiten turha tunne joka rajoittaa elämää. Joku roti pitää tietysti olla, ettei tee ihan naurettavan hulluja juttuja. Ite en nykyään häpeile läheskään yhtä paljon kuin nuorempana. Esim. Stokkan edessä voin liukastua ja makailla siinä lattialla selälleen 5 minuuttia eikä se hävetä yhtään.

Joo, häpeä on pitkälti kytköksissä itsevarmuuteen.

Olin aikoinaan mukana aktiivisesti VPK toiminnassa. Kerran olimme isolla porukalla talkoo hommissa, kun todistimme polkupyörä onnettomuuden. Ukko kaatui pahasti jyrkässä alamäessä fillarilla. Osa porukasta lähti luonnollisesti auttamaan pyöräilijää. Rytäkässä pyöräilijä sai runsaasti vuotavia avohaavoja ja löi päänsä joten katsottiin, että on parasta kutsua ambulanssi paikalle. Ambulanssi tuli korjaamaan uhrin kyytiin ja tarkasti luonnollisesti uhrin henkilöllisyyden. Kävi ilmi, että uhrilla oli HIV ja kenelläkään auttajista ei ollut ollut kumihanskoja auttaessaan. "Kiitos avusta ja tervetuloa jonkun ajan päästä testeihin..." Vaikka tarinalla onkin onnellinen loppu eli kukaan auttajista ei saanut tartuntaa, muutti se täysin käsitykseni auttamisesta.

Nykyään en mene automaattisesti auttamaan tuntemattomia vuotavia ihmisiä, mikäli saatavilla ei ole asianmukaista varustusta. Aina kannattaa miettiä ensin. Olen pahoillani. :itku:

Keskellä päivää, Kuninkaankadulla, Tampereella makasi tajuton, juopunut mies. Pysähdyin siihen ja soitin poliisille, että tulisivat hakemaan sen pois kun muut ohikävelijät eivät asiaan puuttuneet. Poliisin käytös sai minut näkemään punaista: kun ilmoitin asian, sanoi poliisi EVVK äänellä, että asia on hoidassa ja häntä ollaan tulossa hakemaan. No päätin jäädä odottamaan, kun muutakaan tekemistä ei ollut. Jaksoin odottaa 45 minuuttia, kun soitin uudestaan. Sama poliisi ärsyyntyi ja suuttuen minulle sanoi että POLIISI ON TULOSSA ja sulki puhelimen. Minä lähdin menemään.

Tämän jälkeen en ole noteerannut ketään maahan sammunutta henkilöä. Olenko vastuuton?

Kävelin tossa eräänäpäivänä kotia kohti ja joku mimmi ohitti mut fillarilla puhuen samalla kännykkään. Jäin sitten katselemaan sen persettä kun yht'äkkiä,eturengas poikittain ja mimmi naama edellä asfalttiin. Kaatui vielä sen känny käden puolelle joten ei saannu mitään eteen! ( Eihän nyt puhelua lopeteta...)
Olin aika äkkiä paikalla ja mimmi jo vääntäytyi pystyyn. Yritin sitten auttaa kun oli jaltkin siellä pyöränalla jne... -" Joo hei,mä vaan kaaduin pyörällä!" Olin et,okei ja yritin alkaa nostaa sitä fillaria pystyyn -"Hei,ei tarvi,tajuutsä!" Jep. No siinä oli jo muutakin jengiä joten päätin suksia vittuun. Kai sillä oli lievä shokki tai jotain mutta joo,en kyllä osannut moista odottaa? Pahan näköisesti se kyllä kaatu...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom