Välilevyn pullistuma - onko "pakko" leikata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kooma
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse menossa leikkaukseen parin viikon päästä kun ortopedi, fysio ja kolmas lääkäri ovat kaikki leikkauksen puolella. Kyseessä "kookas prolapsi" 4-5 välissä.

Nyt vaan epäselvää asiaa johon tarviin vastausta: eli työfysioterapeutti, jolla kävin, sanoi että leikkauksessa se välilevyn neste imetään pois sekä siitä pullistumasta että myös itse nikamien välistä, siis välilevystä. Ja että ne nikamat ikäänkuin menettävät ERITTÄIN suuren osan liikkuvuudestaan tämän takia. Onko näin? Aika ikävä juttu sikäli että mulla oli tuon 4-5 välin lisäksi protruusiota sitä ylemmässä ja alemmassa nikamassa ja jotain arpeutumia myös. Eli saattaa olla aika heikoilla selkä leikkauksen jälkeen vaikka miten kuntouttaisin?

Tässä vielä MRI-lausunnosta "parhaat palat":

Th-rangan alaosassa degeneraatiota
Th XI - Th XII välissä dorsaalista spondyloosia ja tätä seuraavaa vähäistä protruusiota
Th ytimen alaosa tai conus: ei patologisia muutoksia

L I - L II ja L II - L III diskustet signaaliltaan & korkeudeltaan hyvin säilyneet. Ei prolapsia tai juuripinnettä.

L III - L IV diskuksessa degeneraatiota, madaltumaa. Annulus vaurioon viittaava HIZ. Pieni laakea protruusio. Fasettidegeneraatiota.

L IV - L V välissä diskus degeneraatio. Madaltumaa. Degeneraatioon liittyen niukkaa päätelevyödeemiä. Dorsaalisesti kookas vasemman puoleinen diskusprolapsi, painaa vas. L V juurta. Hieman komprimoi myös duurapussia työntäen sitä dorsaalisesti. Prolapsi roikkuu diskusvälin tason alapuolelle.

L V - S I diskus degeneraatio. Madaltumaa. Degeneraatioon liittycää päätelevyrasvoittumaa. Spondyloosia. Pieni dorsaalinen diskus prolapsi. S I juurten pinnettä ei todeta. L V juurikanavassa vasenvoittoisena relatiivista kaventumaa.

(ilmeisesti loppuyhteenveto viimeisellä rivillä):
L IV - L V välissä vasenvoittoinen, kookas diskusprolapsi, joka painaa vasenta L V hermojuurta.

Itellä meni selkä mavessa pari vuotta sitten, ei onneksi näköjään kovin pahasti verrattuna joihinkin täällä koska kipu ei esim. säteile jalkoihin.. Silloin oli pari sellaista aamua ettei sängystä meinannut päästä ylös mutten " fiksuna" poikana vaivautunut lääkäriin....

Kun kipu hellitti itsestään rupesin taas kyykkyä ja mavea vääntämään mutta eihän siitä mitään tullut kun kipu iski taas vastaan... Nyt olin vuoden intissä eikä kivusta ollut tietoakaan ( toki sen kohdan pystyn aina selkää painelemalla löytämään, mutta se ei häiritse normaali elämää. )

Nyt intin jälkeen otin kyykyn taas ohjelmaan ja 2 viikkoa sujui hyvin kunnes taas tänään tuttu vihlova kipu tuntui samassa paikassa...reenit jouduin keskeyttämään siinä vaiheessa kun pelkkä seisominen sattui...

Tätä threadia lukiessani käsitin että tuskin enää koskaan voin kyykätä ilman kipuja raakana koska selkä ei vaan kestä ja vaiva on ja pysyy, ja nyt pohdinkin olisiko fiksumpi mennä sinne lääkäriin samantien vaiko ehkä ostaa vyö joka tukisi ala-selkää ja yrittää reeniä sen avulla. Koskaan ennen en ole vöitä käyttänyt ja tiedustelenkin onko jollain kokemuksia.En tosiaan tiedä onko kyseessä pullistuma vai mikä mutta kipu on vihlova aina kun se tulee ja koen olevani onnekas siinä mielessä ettei se säteile jalkoihin ja menee ajan kanssa pois jos vaan en kyykkyä / mavea tee... Harmittaisi kyllä jättää kyykkääminen pois ohjelmasta mutta toisaalta en halua vaivan ainakaan pahenevan sen jälkee kuin joidenkin kirjoituksia tässä luin.

Syviä vatsalihaksia kannattaa treenata kaikkien ja varsinkin niiden joilla selkä oireilee. Pari vuotta sitten pääsin kävelemään sellaisia 10 sentin askelia mutta lankkuja jumpaten on parantunut sen verran että kyykky onnistuu jo normaalisti.

http://www.youtube.com/watch?v=9Ar2iRusnnc

Ite olen tehnyt tuota "marssimalla" eli vuorotellen jalkoja nostellen. Sitten on kuulemma selkä kunnossa kun menee 200 askelta molemmilla jaloilla.

Itsellän ioli välilevyn pullistuma, mutta ei tarvinnut leikkausta. Piti pitää vain korsettia kauan ei saanut liikuttaa yhtään kauaa aikaan.

Leikattu on

Pyörittelin itse täällä jokin aika siten ajatusta leikkauksesta (presakraaliväli, kookas prolapsi/sekvesteri joka tukki LV-hemrojuuren). Asiat etenivät nopeasti. Nyt leikkauksesta on sitten vajaa viikko. Tällä hetkellä olen erinomaisen tyytyväinen ratkaisuun, on hienoa kun pystyy seisomaan ja kävelemään ilman jäätävää "puutumisen" tunnetta jalassa ja makaamaan selällään! Totta aika vasta näyttää miten selän kanssa pärjää, vielä ei voi tuulettaa voittajana (jos koskaan).

Itse olen asioinut vain ja ainoastaa ykstyisellä puolella ja voin sanoa, että sielläkin sitten saattaa monenlaiseen ortopediin törmätä. Onneksi kaksi kolmesta tapaamastani lääkäristä olivat erittäin ammattitaitoisia kaikella tapaa. He lisäksi olivat urheiluklinikan väkeä, joten heillä on erilainen perspektiivi kuin "tavalisella" ortopedilla.

MIetin kuumeisesti vielä leikkausta edeltävä viikkona (myös täällä), että onko leikkaus sittenkään oikea vaihtoehto, koska maalaisjärki sanoo, ettei selkää kannata kovin pienin perustein sörkkiä. Keskustelin leikkaavan lääkärin kanssa vielä lopulta perjantai-iltapäivänä (leikkaus maanantaiaamuna) leikkauskesta ja pitäisikö kuitenkin vielä harkita. Keskustelu oli erittäin antoisa ja taisimmme kumpikin saada siitä tarpeellista tietoa. vaihtoeho oli myös leikkauksen peruminen,mutta päätimme jatkaa alkuperäisellä suunnitelmalla.

Leikkauksen jälkeen lääkäri totesi, että onkii yleensä kolmelta potilaalta yhteensä niin paljon "pullistumaa", kun minulta sitä köytyi ja haastetta lisäsi se että pullistuma oli kulkeutunut jonnekin ahtaaseen väliin (selän anatomia ei ihan perusteellisesti hallusssa). Tässä yhteydessä taisi esillä olla myös se, mitä edellä joku kysyi, että se välilevy tyhjennetään/imetään. Mutta mulla oli kaikki tavara melkeinpä sieltä ulos turkahtanut, että ei siellä enää juuri ollut mitään. Käsitin myös, että jonkinlaista regeneraaatiota välilevyssä tapahtuisi ajan myötä. Leikkauksen jälkeen voitiin todeta siis, että tässä tapauksessa tilanteen korjaantumien ilman operaatiota olisi ollut aika epätodennäköistä/heikkoa ja oireet olisivat vain jatkuneet.

Nyt sitten pitää malttaa alkuun ottaa rauhallisesti 4 viikkoa,sen jälkeen alkaa iso urakka kuntoutuksen kanssa. Liekö jollain olis kerrottavaa leikkauksen jälkeisestä kuntoutuksesta. Jonkin verran ilmeiseti alun liikkumisrajoitukset vaihtelee eri hoitopaikoissa. MItä on tulevaisuus leikatun selän kanssa?

Nyt vaan epäselvää asiaa johon tarviin vastausta: eli työfysioterapeutti, jolla kävin, sanoi että leikkauksessa se välilevyn neste imetään pois sekä siitä pullistumasta että myös itse nikamien välistä, siis välilevystä. Ja että ne nikamat ikäänkuin menettävät ERITTÄIN suuren osan liikkuvuudestaan tämän takia. Onko näin?

No ei sitä sinänsä imetä, sen koostumus kun sormien välissä muistuttaa lähinnä pyyhekumia, vaan semmosilla pienillä pihdeillä nyhdetään pois. Prolapsi massa ja se välilevyn sisus tyhjätään kyllä, eikä se välilevyt tosiaankaan enää normaaleja ole.

Leikkaus on nyt ohi ja toipumista 2 päivää takana. Mitenhän tuon istumakiellon kanssa oli kun saikulta sanoivat että pitäisi aloittaa istumalla vain n. 15min eli vaikka ruokailun ajan ja sitten tuota istuma-aikaa voisi "pidentää hiljalleen"... onko tähän nyt mitään ohjenuoraa kun itse äsken vahingossa istuskelin tunnin netissä eikä koskenut mihinkään. Eli pitääkö tässä mennä kivun mukaan ja onko istumakielto siksi että selän verenkierto heikkenee eli voisinko hyvällä omallatunnolla vaikka istuskella tunnin, sitten vartin kävelylenkki ja taas istumista.

Eli hajoitanko paikkoja istumalla ja millä voisin kompensoida mahdolliset istumisen aiheuttavat ongelmat? Vai onko istuminen todellakin pannassa lähes täysin? Saikulta kun eivät suoraa vastausta antaneet vaan sanoivat tosiaan että istua voi aluksi vartin ja sit "hiljalleen" enemmän... ei kyllä mulle kerro kovin tarkasti mitään tuo lause :) on vähän subjektiivinen käsite tuo hiljalleen enemmän. Itse kun tottunut istumaan n. 10-12 tuntia päivässä (työ + kotona koneen/tv:n ääressä) niin joku parinkin tunnin istuminen tulee ihan luonnostaan.

Hitto ku ei tää sängyssä makaaminenkaan niin hauskaa ole, kun edes pääsis vaikka telkkaria katsomaan niin ois kiva :) Noh, nyt kävelemään ja sen päälle jumpat ja jääpussi selkään... ja taas makaamaan...

Leikkaus on nyt ohi ja toipumista 2 päivää takana. Mitenhän tuon istumakiellon kanssa oli kun saikulta sanoivat että pitäisi aloittaa istumalla vain n. 15min eli vaikka ruokailun ajan ja sitten tuota istuma-aikaa voisi "pidentää hiljalleen"... onko tähän nyt mitään ohjenuoraa kun itse äsken vahingossa istuskelin tunnin netissä eikä koskenut mihinkään. Eli pitääkö tässä mennä kivun mukaan ja onko istumakielto siksi että selän verenkierto heikkenee eli voisinko hyvällä omallatunnolla vaikka istuskella tunnin, sitten vartin kävelylenkki ja taas istumista.

Eli hajoitanko paikkoja istumalla ja millä voisin kompensoida mahdolliset istumisen aiheuttavat ongelmat? Vai onko istuminen todellakin pannassa lähes täysin? Saikulta kun eivät suoraa vastausta antaneet vaan sanoivat tosiaan että istua voi aluksi vartin ja sit "hiljalleen" enemmän... ei kyllä mulle kerro kovin tarkasti mitään tuo lause :) on vähän subjektiivinen käsite tuo hiljalleen enemmän. Itse kun tottunut istumaan n. 10-12 tuntia päivässä (työ + kotona koneen/tv:n ääressä) niin joku parinkin tunnin istuminen tulee ihan luonnostaan.

Hitto ku ei tää sängyssä makaaminenkaan niin hauskaa ole, kun edes pääsis vaikka telkkaria katsomaan niin ois kiva :) Noh, nyt kävelemään ja sen päälle jumpat ja jääpussi selkään... ja taas makaamaan...

Mulla leikkauksesta nyt vähän yli 2 vkoa. Ohjeet taitavat vaihdella jonkin verran hoitopaikasta riippuen.Mulle ohjeena oli, että ekat 2 viikkoa istuminen korkealla (ei autossa, sohvalla tms.) max 30min kerrallaan. sen jälkeen istumisen suhteen ei kieltoa, oman tunteen mukaan...jos selkä väsyy, hyvä huilata välillä.

MInua kiinnostaa, että minkälaisia jumppaohjeita olet saanut?

Back
Ylös Bottom