Väite hiilihydraateista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
50
Pitääkö seuraava väite hiilihydraateista ja ketoosista paikkansa ?

"Mikäli hiilihydraattien määrä on luokkaa 100-120g päivässä keho saattaa joutua arpomaan hiilarien ja rasvan käytön välillä kehon energialähteenä"

100 grammaa olisi ketogeenisen dieetin raja, näin ajateltuna.

Pitääkö väittämä paikkansa, eli kannattaako pysyä alemmissa hiilareissa vai vaihtoehtoisesti sitten 130-150 gramman paikkeilla ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä siinä jotain empiiristä perää on. Osalla ihmisistä tuo ketoosiin siirtymävaihe on aikaa jolloin aivot lyö tyhjää ja on muutenkin vetämätön olo. Mä itse tein vuosia sitten jotain T-magin lowcarbbijuttua jossa määrät oli juurikin jotain 100-120 grammaa ja muistan että päässä oli pumpulia parin-kolmen viikon ajan, mutta en sitten saanut selville koskaan johtuiko se tuosta ilmiöstä vai pelkästään siitä että se oli ensimmäinen lowcarb koskaan ja sopeutumisaika vastaavasti pidempi.

Tuossa reippaassa sadassa grammassa voi olla tilanne että heilutaan edestakaisin siinä rajamaastossa koko ajan ja olotila voisi olla parempi joko korkeammissa tai matalammissa hiilaritasoissa. Tarkka arvo tietty riippuu hurjasti liikunnan määrästä.

Eli tuo voi myös hyvinkin olla katabolinen ja elimistölle epäedullinen tila kun ei tiedä kumpaa käyttää energialähteenä hiilihydraattia vaiko rasvaa. Hiilihydraattia kun on kuitenkin niukasti joten päivinä jolloin "arpa" niihin osuu, keho purkaa todennäköisesti proteiinia.

Alle 80 gramman hiilihydraattimäärät alkaa olla todella vaikeita toteuttaa, olen niitä joskus vetänyt mutta ne on aina yhtä hirveätä suunnittelua.

Odotan vielä Anssi Mannisen mielipidettä. Anssi heittänee kehiin jotain tutkimuksia ;) :whip:

hookoo sanoi:
Eli tuo voi myös hyvinkin olla katabolinen ja elimistölle epäedullinen tila kun ei tiedä kumpaa käyttää energialähteenä hiilihydraattia vaiko rasvaa. Hiilihydraattia kun on kuitenkin niukasti joten päivinä jolloin "arpa" niihin osuu, keho purkaa todennäköisesti proteiinia.

Alle 80 gramman hiilihydraattimäärät alkaa olla todella vaikeita toteuttaa, olen niitä joskus vetänyt mutta ne on aina yhtä hirveätä suunnittelua.

Odotan vielä Anssi Mannisen mielipidettä. Anssi heittänee kehiin jotain tutkimuksia ;) :whip:

Mun mielestä tuohon alle 80g pääsee vielä kohtuullisen kivuttomasti. Sitten kun puhutaan 30g määristä niin pitää ruveta tosissaan katsomaan tuoteselosteita. Tietenkin peruna, riisi, makaroni ja leipä poistuu ruokavaliosta, mutta muuten kyllä suht helposti toteutettavissa. Itse oon taas vaihteeksi ottanut itseäni niskasta kiinni ja ollut nyt kolmisen viikkoa ketolla ilman mitään tankkauksia. Ihan jees menee, paino on pudonnut aika mukavasti vaikka liikuntaa on ollut hävettävän vähän. Tarkkaa kilomäärää en tiedä, koska en vielä vaa'alle ole uskaltautunut :D.

edit. Oma mielipide itse aiheeseen on se, että joko reippaasti keton puolelle tai sitten sen verta hiilareita masiinaan, ettei tarvitse tuossa välissä pomppia. Henkilökohtaisesti en ainakaan pidä siitä "pää jumissa" olosta laisinkaan.

No mulla tuo päänvaivaa lähinnä syöty kalorimäärä. Mä syön minimissään 2600 kaloria ja siinä on syömistä kun vetää vähän hiilareita. Ajattelin heittää pekonit ruokavalioon mukaan. Tää on alkuun vähän säätämistä mutta kyllä se siitä uomiinsa asettuu.

Liikuntaa tulee 3 aerobista viikossa ja 3 punttauspäivää. 1 totaalilepo. Usein tulee myös iltaisin käytyä kävelyllä. Paino on 88 kiloa eikä tarkoitus ole tiputtaa kauheasti painoa vaan kiristää rasvoja. Alle 85 kilon ei parane mennä.

Tuota lihasmassan säästöä en muuten ajatellutkaan. Keton eka päivät on tiettävästi kohonneen proteiinimenekin aikaa kun elimistö ei tosiaan juokse ihan täyspainoisesti rasvalla. Voisihan siitä päätellä että tuollainen edestakaisin heiluminen ylläpitäisi tuota tilaa.

Tosin samaa voisi sanoa syklisestäkin ketosta jossa tankataan keho pois ketoosista ja sitten aloitetaan taas matalat hiilarit. Enpä osaa sanoa onko tuo mikään merkittävä haitta.

Toi vajaassa sadassa heiluminen on vähän hankalaa, käytännössä helpompi on mennä vaan lihaa+vegejä -linjalle eikä lähteä mittailemaan jotain mitättömiä hiilariannoksia.

JSmith sanoi:
Tuota lihasmassan säästöä en muuten ajatellutkaan. Keton eka päivät on tiettävästi kohonneen proteiinimenekin aikaa kun elimistö ei tosiaan juokse ihan täyspainoisesti rasvalla. Voisihan siitä päätellä että tuollainen edestakaisin heiluminen ylläpitäisi tuota tilaa.

Tosin samaa voisi sanoa syklisestäkin ketosta jossa tankataan keho pois ketoosista ja sitten aloitetaan taas matalat hiilarit. Enpä osaa sanoa onko tuo mikään merkittävä haitta.
Tätä olen itsekkin miettinyt. Tätä nykyä olen kylläkin noudattanut ketoa ihan ilman minkäänsortin hiilaritankkauksia. Välillä syön vegejä hiukan enemmän, jolloin hh-määrät saattavat nousta jonnekkin 70-80g nurkille. Ilman tankkauksia homma toimii tuon rasvapolttoisuuden osalta mainiosti. Energiaa riittää fyysisesti kuluttavaan työhön ja siihen päälle aerobisiinkin hienosti.

JSmith sanoi:
Toi vajaassa sadassa heiluminen on vähän hankalaa, käytännössä helpompi on mennä vaan lihaa+vegejä -linjalle eikä lähteä mittailemaan jotain mitättömiä hiilariannoksia.
Itselläni tämä ei toimi alkuunkaan. Jos hiilarit 100g pinnassa tai hieman yli, olo on aika kamala. Pää ei pelaa ei sitten ollenkaan, kirjaimellisesti ihan jumissa ollaan siis. Lihaa + vihanneksia, maitorahkaakin mahtuu hh-annokseen jonnin verran, ja homma toimii, kun hiilarit alle/n. 50g.

Tuo ckd-systeemi on aika mielenkiintoinen. Mulla ei enää tankkauspäivän jälkeen ole tullut sitä hölmöä oloa, mutta puhtia on tullut ainakin alkuviikon reeneihin. Voi olla, että siihen hölmöön oloon vaan tottuu tai sitten mä oon vaan niin tyhmä :D.

Mulla siis ei ole mitään tarkempaa selitystä tuolle, vaan ihan henk.koht. kokemuksesta puhun

Palautusjuoma Fast Muscle+ 25g
Fast, HERA80 ultrasuodatettu heraproteeni, (45g) 30g
Kananmuna, keitetty 55g 55g
Proteiinipasta, tumma, Torino 45g
Tonnikala ( Eldorado paloja öljyssä ) 150g
Raejuusto, 2 % (Ingman) 200 g purkki 100g
Tomaatti, kokonainen 125g 25g
Ruukkusalaatti 50g
Oliivi, musta kivetön, Euroshopper 20g
Maitorahka, 0,2% (Ehrmann) 250g purkki 250g
Mehukeitto, mansikkakeitto sokeroimaton (Valio) 250 g 1 juomalasillinen 100g
Itämaise wokkivihannekset (rainbow) 100g
Tonnikala paloina öljyssä Rainbow 80g/prk 80g
Pekoni atria 40g
Öljyt, oliiviöljy (Bertolli Extra Vergine) 13,5 g 1 rkl 5g
Raejuusto, rasvaton (Valio) 200 g purkki 100g
Moilas leipuri, Maalaisleipä, ruisleipä 30g
Oliivi, musta kivetön, Euroshopper 20g
MiniLätta kevyt kasvirasvalevite 28% (annos 15 g) 30g
Fast, HERA80 ultrasuodatettu heraproteeni, (45g) 20g
Juusto, Polar 15% (Valio), n. 8 g siivu 16g
Juusto, Polar 15% (Valio), n. 8 g siivu 16g
Jogurtti, mansikka-vanilja, rasvaton (Valio) 200g, 2dl 100g

Tuossa mun päivän syödyt sapuskat:

Total1896.7kcal
217.1g prot, 83.3g hh ja 76,1g rasvaa jako 46/18/36

Eli noin helvetin tiukkaa tekee. Ideoita miten saa kaloreita lisää. Pitäisi meinaan syödä vähintään 2400 kaloria. Ja panostusta hiukan pois hiilareista ja tietysti rasvan suuntaan. Pekonin löysin ja sitä ajattelin yrittää huomenna. Tää on eilisen syödyt sapuskat. Tänään on mennyt paremmin.

Lisää öljyä naamariin vaan hookoo, siitä on helpointa saada lisää rasvaa. Maapähkinät ovat myös kätevä rasvan lähde, vaikka niissä on hieman protua ja hiilariakin, tuossapa: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=fi

Juu ja pastat sekä leivät hiivattiin, niin hiilut vähenee. Kuidunlähteeksi sitten ottaa tarvittaessa (=ummetusta ilmenee) jotain apteekin kuitutuotetta. Lisäksi voit ihan hyvin syödä enemmän kokonaisia kananmunia ja vaihda se kevytjuusto normaaliksi kermajuustoksi, niin siitäkin tulee rasvaa ja kaloreita sitten enemmän.

Jos uppoaa ilman mahavaivoja, niin meetwurstia kitusiin vaan. Ite en sitä, enkä pepperonimakkaraa pysty syömään, kuin ihan pieniä määriä satunnaisesti ja kevytversiota, muuten tulee närästystä. :(

Vaikka tää nyt ei kuulukaan varsinaiseen topicciin mutta tässä oli postattuna mun syömiset.

Samaa syöntitahtia on jatkettu kesän yli, hiilarit nostin yli 140 gramman mutta painotus on proteiinissa, muut on toissijaisia. Mutta huolehdittu on että hiilarit on 130-170 grammassa ja rasvat 75-100 grammassa.

Tässä tuli probleema, paino lähti tippumaan ihan sikana tuossa kesän aikana, aluksi nostin kaloreita 200, sitten 300 ja nyt heitin kehiin vielä 500, paino nyt 84kg. Ajattelin jo että mulla on lapamato tai MS tauti. Voimat ei kyllä ole tullut alas.

Nyt kalorit on siis 3300-3600 kcal 85 kiloiselle, tolla ei pitäisi järjen mukaan enää mitenkää painon tippua. Rasvat on aika alhaalla jo muutenkin. Mua kiinnostaa siis, miten paljon syötte (ootteko laskenut) pitääksenne painon samassa. Tarkoitus ei ole enää edes kiristää lähinnä enemmänkin ylläpitää tämä kunto + voimaa lisää. Paino ei saa nousta, ei huvita pistää vaatekaappia TAAS kerran uusiksi..

Niin joo ja tarkennukseksi vielä: paljonko on teillä ylläpitokalorit ja tieto siitä jos vetää jotain burnereita mukaan kiitos, koska ne kiihdyttää metaboliaa ehkä sen 100 kcal päivässä. Itse en vedä.

Suositut

Back
Ylös Bottom