Vähemmän viljoja=vähemmän vatsavaivoja?

Mulla katos KAIKKI vatsavaivat kun jätin viljat. Ei oo keliakiaa eikä vilja-allergiaa mutta silti oli erilaisia vatsavaivoja lähes päivittäin. Nyt kestän pieniä määriä viljaa ilman oireita, riisi toimii parhaiten. Peruna on myös hyvä hiilarilähde jos ei syö viljoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmm.. Mistähän sitä nyt lähtis vähentämään.. Ainakin leivät jätän syömättä. Mitä viljoja nyt suositte sitten käytettäväksi? Riisiä ja täysjyväohraa, entä kvinoaa? Kannattaako tuo kaurapuuro vai vaihdanko senkin johonkin muuhun?

Täysjyvät aiheuttaa mulla juuri pahimmat oireet, ohra yksi pahimmista. Koska olen VHH-ruokavaliolla en syö puuroa, mutta jos pitäis valita niin riisipuuro ehdottomasti.

Tietty eri viljojen kestäminen on aika yksilöllistä, joten ei varmaan auta kun kokeilla?

Mulla loppu vatsanväänteet, kun lopetin sokerin syönnin (myös piilosokeri). Luulin kans aluks, että viljat/maitotuotteet/kasvikset aiheuttaa vatsavaivoja, mutta se olikin sokru, jota on salakavalasti lisätty vaikka mihin elintarvikkeisiin. Joskus, kun herkuttelen karkeilla tai jätskillä niin voi voi mikä myllerrys alkaa mahassa..

Hmm.. Mistähän sitä nyt lähtis vähentämään.. Ainakin leivät jätän syömättä. Mitä viljoja nyt suositte sitten käytettäväksi? Riisiä ja täysjyväohraa, entä kvinoaa? Kannattaako tuo kaurapuuro vai vaihdanko senkin johonkin muuhun?

Ei vaan vaihda ensin leipä hiivattomaan, jos se ei toimi niin sitten vasta jätä se pois. Täysjyväriisiä ainakin voi huoletta syödä, näin ainakin itse teen ja syön myös neljänviljanpuuroa.

Kokeilin hiivatonta 100% täysjyväruisleipää ja vatsa tykkäsi kyttyrää. :/ Maitorahkaa menee 500g päivässä, voisikohan nuo maitotuotteet olla ongelman syy.. :/

Heh, kokeile ny eka olla vaikka viikko kokonaan ilman leipää. Ja jos ei auttanu, ni sit seuraaval viikol jätät myös puurot pois. Kolmannel viikol voit kokeilla olla ilman maitotuotteita. Näillä rajauksilla voisit jotain saada selvillekin :) Tosin kuitua tarttis saada joka päivä vatsan hyvinvoinnin kannalta - aika ihme kun on ummetusta, kun kuitua kuitenkin syö? Syö luumuja :D
Kauan testasit tota hiivatonta leipää? Pari palaa siellä täällä ei vielä välttämättä kerro mitään...

Hiilarin lähteistä ei kannata unohtaa täysjyväpastaa ja -couscousia!

En tiä paljo vedät kaloreita päiväs, mutta mitä mahan hitaaseen toimintaan tulee, niin ite opin jo vuosikausia sitten Tony Halmeelta, että kannattaa opetella tyhjentämään vatsa joka aamu! Voin kertoa, että jos ei oo tollaseen tapaan tottunu niin se on hyvin vaikeeta, mut sit ku saa sen rytmin kohalle niin se toimii aina :)

Kannattaa ihan oikeasti elellä pari viikkoa kokonaan ilman viljaa. Ja sen jälkeen vastaava jakso ilman mitään maitotuotteita. Tuon jälkeen olet jo paljon viisaampi. Ei tuollainen lyhytaikainen kokeilu niin kovin suuri homma ole. Nuo on ne kaksin todennäköisintä tuollaisten vatsavaivojen aiheuttajaa. Ja tosiaan se ei tarkoita mitään, vaikka testien mukaan ei olisikaan keliakiaa, viljat voi silti vetää mahan sekaisin.

Hiilareita saa kyllä riisistä, perunasta, muista juureksista, hedelmistä, jne. ihan tarpeeksi. Ei ne viljat todellakaan mitään välttämättömiä ole.

Toki keliakian oireet voi olla minkälaisia tahansa, mutta yleensä kyllä erit mitä aloittajalla. Voihan kyseessä olla maitoallergia, laktoosi-intoleranssi, hiivat, sokerit, huono ruoansulatus ja huonosti sulavat kasvikset, stressi, ruokailun epäsäännöllisyys ja vaikka mikä muu. Älä syö tuoretta ruisleipää, edes hiivatonta, sillä se voi silti aiheuttaa vatsanväänteitä. Mulla itellä tulee mahavaivoja miljoonasta eri syystä ja joskus kun herkuttelen kasvisdipillä niin kärsin 2 päivää sen jälkeen pömppömahasta ja kivuista. Itellä ongelmat alkoi kun sain happolääkityksen, mutta ilman niitä en voi olla joten pakko pärjätä :(

Muutama päivä riittää alkuun kun jättää aina jotain pois, varsinkin jos kyse ei ole sairaudesta. Tällöin ruoka kerkeää kyllä ulos sinä aikana niin että olossa pitäisi näkyä muutos. Kuullut myös paljon muiden kokemuksia mahaongelmista ja joillakin saattaa pelkkä aamupuuro tehdä vaivoja, mutta iltapäivällä puurosta ei tule mitään ongelmia. on se ihmiskroppa omituinen laitos..

Suosittelen kyllä vatsavaivaiselle viljattoman kokeilua. Jos ruokailun järjestäminen tuntuu kovin hankalalta, niin alkuun pois vaan vehnä, ruis, ohra, kaura ja maissi. Riisi on yleensä paremmin siedetty ja sen voi kokeilla jättääkin. Hiilareiksi perunaa ja bataattia, muitakin juureksia (tosi hyviä ja helppoja paloiteltuna ja uunissa paahdettuna oliiviöljytilkassa, yrttimausteissa, valkosipulissa ja suolassa pyöriteltynä, loppuvaiheessa voi lisätä myös vähän hunajaa).

Amaranttia ja quinoaa voi kokeilla - tosi hyvänmakuisia molemmat, mutta eivät kyllä minun vatsalleni sopineet.

Millaista ruokavaliota Caitlyn ja Avatar noudatatte jos ette käytä viljoja hiilarinlähteenä? Millaiset on treenitehot, palautuminen ja lihasten kehitys?:)

Ruokavalioni on melko simppeli, se koostuu pääasiassa tunnistettavissa olevista eläimen- ja kasvinkappaleista :D (mukaan lukien pähkinät ja pieniä määriä papuja ja linssejä). Maitotuotteista hapanmaitotuotteita, juustoja ja voita, raejuustoa ja kermaa aika harvoin, rahkaa vieläkin harvemmin. Rasvalisinä kylmäpuristettu oliiviöljy ja kylmäpuristettu kookosöljy, paistamiseen puhdistettu oliivi- tai rypsiöljy - mutta mitenkään paljon en käytä rasvalisiä kun en erityisesti väistele luontaisesti rasvaisia elintarvikkeita noissa edellä mainituissa ryhmissä. Suosin luomua, etenkin lihassa, maitotuotteissa ja sellaisissa kasviksissa / hedelmissä, joita ei kuorita. Herkutteluun pienet määrät tummaa suklaata (väh. 70% kaakaota) - ja toisinaan lasillinen punkkua sapuskan painikkeeksi. Yleensä maksimissaan yksi annos proteiinijauhetta (suosin seosproteiineja, sopivat vatsalle parhaiten) päivässä, usein jogurttiin sekoitettuna. Proteiinia tulee päivittäin n. 100-150g. Hiilareita lepopäivinä ehkä jopa alle 50 g, treenipäivinä ehkä 80-130 g. Loput energiasta (palttiarallaa 1800-2400 kcal / vrk) rasvana, sitä tulee sen verran että laskekoon joka uskaltaa :D. En laske kaloreita satunnaisia tarkistuspäiviä lukuunottamatta.

Tärkeimmät lisäravinteet: tuplaespresso aamulla, BCAA treenin aikana (Scivation Xtend, siinä on myös sitrulliinimalaattia ja glutamiinia, maku BCAA:ksi todella hyvä), kalaöljy, ZMA (magnesium on minulle pakollinen jos en halua yöllisiä lihaskramppeja) ja uutena tulokkaana asetyyli L-karnitiini.

Viimeiset 6 kk on ollut todella aktiivista treeniaikaa, n. 5-6 raskaampaa treenikertaa viikossa, näistä 3-4 punttia, loput intervallia tai tabata-treenejä. Käytännössä viljattomalla viimeiset 3 kk, sitä ennenkin lähinnä satunnaisen riisin, amarantin ja quinoan voimin, treenipäivinä ja em. hiilarirajoissa. Tavoitteena on ollut maltillinen rasva% vähentäminen ja samaan aikaan rasvattoman massan lisäys siinä määrin kun se on mahdollista. Paino putosi kuuden kuukauden aikana seitsemisen kiloa, lihasmassaa kertyi vajaat puolitoista kiloa, rasva % putosi (varsin korkeasta) lähtötasosta vähän alle 8 prosenttiyksikköä (7 pisteen ihopoimumittaukset alussa, keskivaiheilla ja lopussa). Treenitehot ovat yleisesti ottaen hyvät (etenkin viimeisen parin kuukauden treeniohjelmat ovat olleet intensitettitasoltaan todella vaativia), ehkä pitkissä sarjoissa hiilareiden niukkuus tuntuu - mutta toisaalta pitkiä sarjoja tulee harrastettua melko vähän. Maksimivoimatasoa en ole seurannut jakson aikana, mutta toki sarjoissa progressiota haetaan koko ajan ja kehitystä pääliikkeiden sarjapainoissa on tullut. Palautumisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

Nyt on tavoitteena täysin gluteeniton ruokavalio ainakin seuraavan parin kuukauden ajan - tähän asti en ole niuhottanut pienistä jauhomääristä silloin kun en itse ole kauhan varressa. Ja sama meininki jatkuu ainakin niin kauan kun kiristymistä tapahtuu ja patti kasvaa, pienillä säädöillä tarpeen mukaan.

Edit. Hillarit voisi kyllä pitää korkeampinakin tällä systeemillä, mutta itselleni sopii tämä linja.

No nythän se keskustelu vasta hiipuikin kun tuli faktaa pöytään :D.

Avatarin IRL nähneenä eipä voi kyllä sanoa muuta kuin että eivät ne tulokset ole ainakaan viljoista kiinni.

Kun noihin ruoansulatusvaivoihin törmää, niin sitä voi tietysti jokainen itse miettiä, että näkeekö sen vaivan, että saa ruokavalion itselle sopivaan kuosiin - vai haluaako pitää kiinni niistä helpoista ja totutuista ratkaisuista ja kärsiä vaivat. Sama juttu pätee tietysti tuloksiinkin; tuloksia voi joko tehdä tai sitten vaan haluta.

Ongelman nimi on: ummetus ja törkeet ilmavaivat. Oon miettinyt, onko syynä viljat? Vettä tulee juotua ainakin sen 3 litraa päivässä. (Suuremmat määrät aterioiden välillä.) Täysjyväviljaa tulee heti aamusta kaura/ruis puuron syömisestä. Lounaalla ja päivällisellä sitten riisiä/ohraa/kvinoaa ja harvemmin pastaa. Lisäksi päivässä kuluu 4 viipaletta ruisreal- ruisleipää sekä välipaloilla rahkan joukossa leseitä. Lisäksi käytän päivittäin apteekista saatavaa Visiblin- valmistetta. Aamupalalla ja välipaloilla rahkan joukossa hedelmää/marjoja 200-250g. Syön 3-4 tunnin välein.

Vatsa toimii ehkä 3 kertaa viikossa, mikä on turhan vähän. Jos olen töissä aamuvuorossa, niin on takuuvarmaa, että on ummetuksella. Asia olisi ok, jos vatsan toimimattomuus ei aiheuttaisi vaikeuksia. Mutta kun tuntuu että mätänen pystyyn ilmavaivojen hajun perusteella ja kun tuntuu että vatsan pitäisi toimia, muttei mitään tule ulos. Syömisen jälkeen alkaa vatsassa "kuplia", eli ilmaa muodostua. Kuitenkaan minkäänlaista turvotusta ei oo ollut. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa..:D

Aerobista liikuntaa tulee harrastettua harvase päivä mm. kävelyn muodossa sekä salia 4 kertaa viikossa. Eli liikunnan vähyyskään ei luulisi olevan ongelmana.

Kysymys kuuluu: Pitäisikö vähentää viljoja? Esimerkiksi jättää ruisleipä pois lounaalta ja päivälliseltä? Kuinka suuri merkitys juuri näillä VILJOILLA on kehityksessä? Millä niitä korvata?

Treenattua tulee työvuoroista riippuen aamuisin aamupalan syömisen jälkeen tai iltapäivisin aamupalan, aamupäivän välipalan sekä lounaan syömisen jälkeen. Kuitenkin uskoisin jaksamisen vuoksi tarvitsevani aamupalalle ja treeniä edeltävälle aterialle jotakin pitkään verensokerin tasaisena pitävää ja nälkää poissa pitävää ravintoa. Lisäksi treenin jälkeiselle aterialle jotakin palautumista edistävää hiilihydraattia tarvitsisi varmasti olla.

Olisivatko hedelmät hyviä hiilihydraatinlähteitä vaikka tuossa treenin jälkeisellä aterialla vai pitäisikö silloin syödä pieni määrä esimerkiksi täysjyväohraa? Entä mitä syödä aamupalalla sekä lounaalla?

Olen hoikka normaalipainonen nuori nainen, enkä siis halua painoa pudottaa, vaan kehittyä ja hankkia lihasmassaa, mutta saada selville, kuinka syödä ja millaisia hiilihydraatteja valita ruokavalioon kehitystä tukemaan. Käytän treenin jälkeen myös palautusjuomaa.

Kiitos etukäteen, toivottavasti jollakin olisi halua ja aikaa auttaa :)

Tuttu tunne, itse olen vatsavaivojen kanssa paininut monta vuotta. Visiblinit ym testailtu ja todettu että omalla kohdalla hyöty on aika liki nolla. Tällä hetkellä lääkkeinä Librax (3 kertaa päivässä) ja Miniform (1-3kertaa päivssä), nämä vähän jeesanneet. Anyway, asiaan ! Nyt kun sinulta on suljettu keliakia pois niin se ei vielä tarkoita tosiaan sitä että pakki kestäis viljoja. Ite olin gluteenittomalla (vaikka on todettu tähystyksessä että ei ole keliakiaa) n. 6kuukautta ja oireet kyllä helpotti jonkin verran mutta ei ne kokonaan poistunut. Eli niin kuin muutkin jo sanoi kannattaa kokeilla viljatonta ruokavaliota. Ruis,ohra,vehnä ainakin pois, kaura harvemmin aiheuttaa oireita mutta toki tämäkin on mahdollista.

Toinen juttu on sokeri ja maitoproteeni ja/tai laktoosi. Nämä ehkä oletkin jo testannut.. Tsemppiä !

Yleensähän sanotaan kauran olevan paras kotimaisista viljoista --> olen itse siirtynyt syömään vain ja ainoastaan 100% täysjyväkauraleipää, jota nykyään saa kaupoista ainakin yhtä merkkiä. Noh, leivonnassa käytetty alusjauhona kait ripaus ruisjauhoa siinäkin, mutta se on kosmeettista. Maistuu suurinpiirtein sille, miltä voisi kuvitella paistetun kaurapuuron maistuvan. Sitäkin olen koettanut syödä kohtuudella, turvottaa huomattavasti vähemmän. Jos syön kokeeksi pari palaa jälkiuuniruisleipää (joka olisi Se Herkkujen Herkku), niin muutaman tunnin päästä edessä armottomat ilmavaivat. Lähes sama koskee vehnäleipiä/pullaa.

Varsinkin jos on ongelmia, niin kannattaa kyseenalaistaa länsimaalainen ravintotietous, sekä lääkärien ja lääkeyhtiöiden propaganda. On ihme, että länsimaalainen ihminen selviytyy näinkin pienillä ongelmilla syömällä länsimaalaista ruokaa. Länsimaalainen teollisesti valmistettu ruoka tekee suurimmasta osasta ihmisiä ylipainoisia ja aliravittuja ja aiheuttaa samalla syöpiä, sokeritautia, vatsaongelmia jne. jne.

Viljoissa ja maidossa on ainesosia, jotka ovat myrkyllisiä ihmiselle. Maito aiheuttaa aivoihin samanalaisen reaktion kuin morfiiniannos, eli on erittäin addiktoivaa kemiallisesti. Miksiköhän Valio juuri tuki kouluissa maidon tarjoamista lapsille? Edes aikuiset lehmät eivät nauti lehmän maitoa, joten miksi aikuiset ihmiset sitä juovat?

Jos tuntuu, että viljat/viljatuotteet tai maito/maitotuotteet aiheuttavat ongelmia, niin se ei varsinaisesti ole yhtään ihmeellistä vaan itse asiassa hyvinkin loogista - niin niiden pitäisikin.

Näiden lisäksi yleisesti tuntemattomampi vaiva on hedelmäsokeri-intoleranssi, joten jos vilja/maitotuotteiten poisjättäminen ei tuota tulosta, niin seuraavaksi kannattaa kokeilla jättää pois hedelmäsokerit.

Näiden lisäksi kannattaa alkaa vahvistamaan kehon luontaista vastutuskykyä: Mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa, antioksidantit, luonnon antibiotit, D-vitamiinia pakko ottaa purkista jotta saa tarpeeksi...

Näiden lisäksi kannattaa alkaa vahvistamaan kehon luontaista vastutuskykyä: Mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa, antioksidantit, luonnon antibiotit, D-vitamiinia pakko ottaa purkista jotta saa tarpeeksi...
Meitsi on hyvin hyvin harvoin kipeä ja antibiootteja olen tarttenut viimeksi muutaman vuoden ikäisenä. Aloin vittuillakseni syömään viime vuoden loppupuolella D-vitamiinia ja sain kuukauden sisään pahimman yskän ikinä, hinkuyskän, joka on kestänyt nyt kaksi kuukautta.

En sano, että johtui d-vitamiinista, sanon vain, että ihan sama, tuskin vaikuttaa yhtään mihinkään immuniteetin osalta. Enemmän jengi saa damaa aikaan vastustuskyvylle ryyppäämällä viikonloppuisin. Eli lopetetaan se dokaaminen ja riekkuminen eka ja sitten aletaan syyttämään jotain maitoa myrkylliseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom