Vähemmän on parempi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 50v
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

50v

Olen treenannut pitkään 3 ja 4 jakoisilla ohjelmilla. Yleensä nämä on aika pieniin pilkottuja ohjelmia ja lihasta kohden tulee 3-5 liikettä/treeni. Treeni junnasi paikoillaan ja usein tuntui että ei ole oikein voimaa ja ei oikein jaksa vääntää.
No kesän alussa löysin mielestäni hyvän kaksijakoisen ohjelman jossa on on tietysti yläkroppa ja alakroppa päivät, neljä erilaista treeniä ja yksi liike per lihasryhmä pääsääntöisesti. paitsi jaloissa on 4-5 liikettä . toistot liikkuu 8-12 välillä ja yleensä 4 sarjaa per liike.

Esimerkiksi hauista on kerran viikossa yksi liike ja tietysti se tulee osittain selkäliikkeissä. nuo 4 sarjaa per liike ovat siis työsarjoja eivät sisällä ns. lähestymis sarjoja. On toiminut todella hyvin treenistä palautuu hyvin ja tulokset lähtivät nousuun kesällä vaikka piti vähän niin kuin ylläpitää kesän ajan kondista.

No sitten sattumalta luin jonkun kirjoituksen netistä että Joe Weider on pilannut kirjoittajan kuntosaali uran, kun 80 ja 90 luvun R-kioskilta ostettavissa jenkkilehdissä oli paljon treeniohjeita ja ohjelmia, mutta ne oli kilpabodareiden ohjelmia joissa oli naturaaleille aivan liikaa liikkeitä/sarjoja. Koska silloin ei myönetty julkisesti että ammattilaiset käytti aineita. Oli tehnyt aivan saman havainnon kuin minäkin, kun oli vähentänyt treenamista. Olen siis 50 vuotias mutta treenaan kovaa eli puhtailla liikeradoilla ja usein failureen asti kun nyt on vähän liikkeitä.

Nykinen ohjelma on siis :

maanantai: penkki, kulmasoutu, pystypunnerus istuen käsip. hauiskääntö ja ojentajat taljassa
Tiistai: kyykky, mave. askelkyykky, reiden ojennus ja koukistus
keskiviikko: lepo
torstai: vinopenkki, ylätalja, pystypunnerrus seisten tangolla, sivuviparit ja dippi
Perjantai: jalkaprässi, suorinjaloin mave, reiden koukistus sekä ojennus ja pohkeet seisten

Liikkeitä hiukan varioin eli esim penkit välillä tangolla välillä käsipainoilla, selälle teen myös muutakin kuin ylätaljaa ja kulmasoutua. Oma yksi heikko kohta on keskiselän paksuus joten teen sille myös välillä liikeitä

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

No sitten sattumalta luin jonkun kirjoituksen netistä että Joe Weider on pilannut kirjoittajan kuntosaali uran, kun 80 ja 90 luvun R-kioskilta ostettavissa jenkkilehdissä oli paljon treeniohjeita ja ohjelmia, mutta ne oli kilpabodareiden ohjelmia joissa oli naturaaleille aivan liikaa liikkeitä/sarjoja. Koska silloin ei myönetty julkisesti että ammattilaiset käytti aineita. Oli tehnyt aivan saman havainnon kuin minäkin, kun oli vähentänyt treenamista.

En olisi vapaaehtoisesti vähentänyt ilman kiertäjäkalvosinhaastetta. Joku hyöty siitäkin.

"Terminaattorit" omassa maailmassaan, omilla metodeillaan. Itse sympatisoin parasympaattista hermostoani. Ei siten termisten kanssa kilpailla, mutta omilla leveysasteillani.

Muutenkin vaikuttaa olevan trendaavaa, että kaikkea pitäisi jaksaa ja haudassa huilataan. Minä taas pyrin menemään sillä filosofialla, että voimavarojen ylijäämästä rakennetaan uutta. Myös bodauksessa.

Oletko kuitenkin vuosien varrella treenannut melko paljon ja saanut ajoittain jotain kehitystä aikaa eri puolille kun ruhoa? Ehkä osa kehityksestä on tullut eri aikaisesti eri lihasryhmiin. Tällöin kyseessä voi olla myös lihaksiston palautumista riittävään kuormitustasoon ja varsinkin kun se rasitustaso ei olisi tässä liiallista. Siksi tulokset voisivat olla hyviä, lihasmuisti..?

Oon sitä mieltä että kyllä noissa suomalaisissakin bodauslehdissä aika övereitä ohjelmia oli, varsinkin jos oli otsikoitu vaikka aloittelijalle sopivaksi. Aika kova määrä sarjoja per lihasryhmä. Vissiin aloittelevalle roinaajalle sopivia ehkä, mutta oli jäänyt lehdessä mainitsematta.

Aika usein kehitys lähtee nousuun kun muuttaa systeemiä. Ei se välttämättä muuta tarvitse. Jos oikein ymmärsin treenasit ennen joka lihaksen kerran viikossa ? Se on tosi harva kierto. Palautumis ajat liian pitkät. Nyky systeemissä lihas 2 x vko. Mielestäni paljon toimivampi. Veikkaan että kehitystä on alkanut tulla sen takia kun treeni kierto lyhentynyt. Tämä vain oma arvio.

No, ylipäätään hölmöähän se vain on treenata enemmän, jos omakohtaisen kokemuksen kautta huomaa, että vähemmällä saa enemmän. Onneksi näissä hommissa ollaan oma esimies, kun ei töissä niin helposti luonnistu ominluvin kokeilla, saisiko vähemmällä työnteolla enemmän palkkaa. Tosin onhan niitä työajanlyhennyskokeiluita, joissa tuottavuus kasvoi. Ja työntekijöiden hyvinvointi siinä samalla.

Itse olen huomannut, että silloin kun saa tehtyä treenissä ennätyssarjan lihasryhmälle ja samalla treenin jälkeen jää olo, että olisi voinut treenata vielä vähän lisää eli vähän paukkuja jaksamiseen, niin silloin ollaan usein kehittävällä tiellä. Sitten kun treenien jälkeen alkaa olla ihan tapettu olo niin kohta käy palautumattomuus treenien välillä tappamaan kehityksen.

Mike haukku mut tyhmäksi, kun en treenaa 100% teholla. Pääliikkeissä jätän aina varaa ja apuliikkeissä, voin tehdä loppuun asti. Ei maksimi raudat heittele, kun jos aina tekee 100% teholla, niin jossain vaiheessa tulokset lähtee laskuun.

Aika usein kehitys lähtee nousuun kun muuttaa systeemiä. Ei se välttämättä muuta tarvitse. Jos oikein ymmärsin treenasit ennen joka lihaksen kerran viikossa ? Se on tosi harva kierto. Palautumis ajat liian pitkät. Nyky systeemissä lihas 2 x vko. Mielestäni paljon toimivampi. Veikkaan että kehitystä on alkanut tulla sen takia kun treeni kierto lyhentynyt. Tämä vain oma arvio.
Juu Treenasin 1 tai noin 1.5 kertaa lihakset läpi viikon aikana. Hiukan vaihteli riippuen työjutuuista, miten ehti salille. Ja pitää varmaan paikansa että tuo kerta viikossa useammalla liikkeellä on liian vähän. mutta toisaalta silti tuntui ettei oikein ollut kunnolla voimaa vääntää. Nyt sitten vähillä liikkeillä ja sarjoilla 2 ertaa viikossa lihakset läpi ja avot lähti rullaamaan.

Tässä olikin tosiaan se ajatus että jengi vois vaikka miettiä omaa treeniä että kuinka paljon jaksaa ja kuinka paljon tulee kehitystä. Viikonloppuna salilla tein oman yläkroppa treenin läpi noin 45 min. ja samaan aikaan tullut heppu noin 30v. teki rinta treeniä. kun lähdin tekemään vatsoja, veteli se viimeistä sarjaa ristitaljassa ja siirtyi sitten olkapää treeniin. Siinä oli taspenkkiä, vinopenkkiä, viparit maaten ja tuo ristitalja aika paljon rinnalle.

Oletko kuitenkin vuosien varrella treenannut melko paljon ja saanut ajoittain jotain kehitystä aikaa eri puolille kun ruhoa? Ehkä osa kehityksestä on tullut eri aikaisesti eri lihasryhmiin. Tällöin kyseessä voi olla myös lihaksiston palautumista riittävään kuormitustasoon ja varsinkin kun se rasitustaso ei olisi tässä liiallista. Siksi tulokset voisivat olla hyviä, lihasmuisti..?
Olen treenannut nyt noin 3 vuotta aktiivisesti. sitä ennen kyllä epäsäännöllissesti ja lähinnä ylläpitäen lihaskuntoa. Lihasmuistia varmaan on nyt ärsytetty ja nyt alankin olemaan siinä kunnossa kun olin 20 vuotiaana. tosin voimat ei ole ihan samaa luokka. mutta lähestyy pikkuhiljaa niitäkin lukemia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen huomannut että monesti vähemmän on parempi.Nyt 6kymppisenä järkevintä on keskittyä voimatasojen ylläpitoon.Ja perusliikkeet kunniaan.Niillä se voima pysyy.Salilla monesti näkee nuoria narukäsiä jotka esim.vatkaa käsiään tunnin ja lipittää treenijuomia.
Tekis miel neuvoa mutta antaa olla.

Olisin kiinnostunut kuulemaan muilta kokemuksia minimaalisesta treenaamisesta. Onko porukalla kokemuksia? Itse olen treenannut nytten kaksi kertaa viikkoon ja tulokset nousee paremmin kun koskaan. Treeniin menee vain 25-45min per kerta. Tämmöinen ohjelma:

A

Etukyykky 2x5
Kulmasoutu 2x6-10
Leveä penkki 2x 6-10
Hauiskääntö tangolla 2x6-10
Voimapyörä 2x

B

Etukyykky 2x5
Leuanveto 2x vastaote / myötäote
Pystypunnerrus 2x6-10
Kapea penkki 2x6-10
Voimapyörä 2x

Progressiivisesti 2.5kg per kerta sarjapainoja ylöspäin silleen että 5-7 viikon kohalla on maksimit. Alkuun lyhyemmillä palautuksilla ja palautukset pitenee viikko viikolta. Jokainen sarja lämmittelystä lähtien tehdään täydellä teholla räjähtävästi. Ei koskaan failureen. Etukyykyn voi korvata takakyykyllä ja maastavedolla ja vatsalihasliikkeitä vaihdella. Ite olen nytten vaan tehnyt etukyykkyä kun maastaveto ja takakyykky on kaikkia muita liikkeitä edellä ja jalat kehittyy itellä melkein katsomalla painoja. Saan tälläkin ohjelmalla 3 päiväksi lihakset todella kipeäksi. Itsellä ainakin toiminut tosi hyvin kun tekee vähän mutta keskittyneesti ja yrittää tehdä kaikki toistot täydellä teholla.

Olisin kiinnostunut kuulemaan muilta kokemuksia minimaalisesta treenaamisesta. Onko porukalla kokemuksia? Itse olen treenannut nytten kaksi kertaa viikkoon ja tulokset nousee paremmin kun koskaan. Treeniin menee vain 25-45min per kerta. Tämmöinen ohjelma:

A

Etukyykky 2x5
Kulmasoutu 2x6-10
Leveä penkki 2x 6-10
Hauiskääntö tangolla 2x6-10
Voimapyörä 2x

B

Etukyykky 2x5
Leuanveto 2x vastaote / myötäote
Pystypunnerrus 2x6-10
Kapea penkki 2x6-10
Voimapyörä 2x

Progressiivisesti 2.5kg per kerta sarjapainoja ylöspäin silleen että 5-7 viikon kohalla on maksimit. Alkuun lyhyemmillä palautuksilla ja palautukset pitenee viikko viikolta. Jokainen sarja lämmittelystä lähtien tehdään täydellä teholla räjähtävästi. Ei koskaan failureen. Etukyykyn voi korvata takakyykyllä ja maastavedolla ja vatsalihasliikkeitä vaihdella. Ite olen nytten vaan tehnyt etukyykkyä kun maastaveto ja takakyykky on kaikkia muita liikkeitä edellä ja jalat kehittyy itellä melkein katsomalla painoja. Saan tälläkin ohjelmalla 3 päiväksi lihakset todella kipeäksi. Itsellä ainakin toiminut tosi hyvin kun tekee vähän mutta keskittyneesti ja yrittää tehdä kaikki toistot täydellä teholla.
Vai johtuuko kehityksesi siitä että olet yksinkertaistanut treenejä ? Teitkö ennen enemmän apuliikkeitä ja kaikkea turhaa ? Liian pitkiä treenejä ? En usko että kehittyminen johtuu treeni päivien vähyydestä. Väitän että kehityt vähintään yhtä hyvin kolmella tai neljällä treenillä jos teet yhtä simppelillä ohjelmalla kuin nyt. Eli pelkkiä perusliikkeitä.

Ps. Lihasten kipeytyminen ei kerro treenin hyvyydestä 🙂 Varsinkaan Voimailussa ei gainsseista ole mitään etua. Kipeytyminen vähenee mitä enemmän tulee treeni vuosia.

Ps. Lihasten kipeytyminen ei kerro treenin hyvyydestä 🙂 Varsinkaan Voimailussa ei gainsseista ole mitään etua. Kipeytyminen vähenee mitä enemmän tulee treeni vuosia.
Mä olen saanut oppia tässä vuosien varrella, että lihaskipu on ehkä sittenkin jonkinlainen kehityksen mittari. Nimittäin treenivolyymin nostaminen viikosta toiseen on ihan järkevä ja kehittävä metodi ja siitä jatkuvasta volyymin nostamisesta seuraa myös jatkuvat domsit näin pitkäänkin treenanneelle. Ne samat sarjat viikosta toiseen ei sitä tee.

Tuossa on vähän aasinsiltaa ketjun aiheeseenkin, koska sit taas jos volyymi nousee liian korkealle, ei palautumiskyky riitä ja kehitys pysähtyy. Siksi tulokset lähtee nousuun, kun treenimäärää vähentää, mutta sekään ei luultavasti kanna kovin pitkälle jos treenimäärän jättää pysyvästi alhaiseksi. Sieltä alhaalta on vain hyvä ottaa vauhtia ja kasvattaa volyymia taas vähitellen.

Mitä meinasit, ettei gainsesta ole etua? Vai tuliko ajatuskatko ja meinasit domseja
Joo. Domseja tarkotin. Mistähän tuon gainsin revin 🤔 En ees muista mitä tarkoittaa.
Mä olen saanut oppia tässä vuosien varrella, että lihaskipu on ehkä sittenkin jonkinlainen kehityksen mittari. Nimittäin treenivolyymin nostaminen viikosta toiseen on ihan järkevä ja kehittävä metodi ja siitä jatkuvasta volyymin nostamisesta seuraa myös jatkuvat domsit näin pitkäänkin treenanneelle. Ne samat sarjat viikosta toiseen ei sitä tee.
On tuossakin perää varsinkin bodauksessa. Jos ei koskaan tule paikat kipeäksi onhan se aika erikoista. Varmaan treeni polkee samaa rataa tai on liian löysää.
Mutta voimanostossa ei lienee domsit ole mikään tavoiteltava asia 🤔

Vai johtuuko kehityksesi siitä että olet yksinkertaistanut treenejä ? Teitkö ennen enemmän apuliikkeitä ja kaikkea turhaa ? Liian pitkiä treenejä ? En usko että kehittyminen johtuu treeni päivien vähyydestä. Väitän että kehityt vähintään yhtä hyvin kolmella tai neljällä treenillä jos teet yhtä simppelillä ohjelmalla kuin nyt. Eli pelkkiä perusliikkeitä.

Oon tehnyt aina vaan noita samoja perusliikkeitä sarjamääriä, toistoja, järjestystä, sarjataukoja, negatiivisen vaiheen pituutta jne vaihdellen. :) Erona on vaan se että tein ennen 3-5 sarjaa per liike ja ehkä ei niin laadukkaita toistoja muuten samanlailla kun nykyään. Ei varmasti pidemmän päälle optimaalisinta ja varmasti joutuu työmäärää ajan saatossa lisäämään mutta oli ideana se että miten pienellä treenilläkin voi kehittyä hyvin kun tekee isoja liikkeitä keskittyneesti ja kovalla teholla. Eikä tarvitse olla edes ihan aloittelija, itselläkin on yhteensä noin 5 treenivuotta taustalla. Kun kaikkialta kuulee että 2 kertaa viikossa treeni on vain ylläpitävää treeniä ja nuo minun työmäärät menis monelle kevyestä viikosta. :D Niin ja tosiaan tiedän ettei domssit ole välttämätön lihaskasvun ja kehityksen kannalta, heitin senkin vain sillä idealla että kahdella vaikka 6 toiston sarjallakin pystyy saamaan lihakset todella kipeäksi moneksi päiväksi vaikka olisikin tottunut jo treeniin. :) Hämmästyttävää miten etukyykky maksimikin noussut parissa kuukaudessa varmaan 30 kiloa parilla sarjalla ja tuntuu että 100 kilon tuntumassa junnannut penkkikin vois olla menossa vihdoin kohti 110-120 kiloa, vaikka ennen tuli tehtyä vaikka minkä näköstä 5 sarjan pyramidia ja muuta mutta ei se maksimi noussut kun sen ehkä 2.5 kiloa 3 kuukaudessa.

Oon tehnyt aina vaan noita samoja perusliikkeitä s....
Sun kehitys painojen kanssa johtuu siitä että oot vähentäny sarjojen määrää ja jättänyt varaa sarjoihin. Varsinkin jälkimmäinen vaikuttaa ihan hirveästi. Mä oon samalla lailla alkanut (pakon edessä) tekemään paljon vähemmän, ja vaikka runttaa failureen ja ylikin sen 1-2 sarjaa per lihas, niin voimatasot kasvaa ja lihasmassaa on tullut parissa vuodessa vähintään se 4kg lisää.

Natuna, ja treenivuosia takana 8v. Joo, olen tehnyt myös asioita päin persettä joskus, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan 🤓

Sun kehitys painojen kanssa johtuu siitä että oot vähentäny sarjojen määrää ja jättänyt varaa sarjoihin. Varsinkin jälkimmäinen vaikuttaa ihan hirveästi. Mä oon samalla lailla alkanut (pakon edessä) tekemään paljon vähemmän, ja vaikka runttaa failureen ja ylikin sen 1-2 sarjaa per lihas, niin voimatasot kasvaa ja lihasmassaa on tullut parissa vuodessa vähintään se 4kg lisää.

Natuna, ja treenivuosia takana 8v. Joo, olen tehnyt myös asioita päin persettä joskus, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan 🤓
Jep! Itekkin pakon edessä joutunut vähentämään ja se on hyvä, ei ois muuten varmaan tullut koskaan tajuttua vähentää treeniä vaan päinvastoin koventaa sitä koska ei mulla tulokset kuitenkaan laskenut ja palautu treeneistä ihan hyvin.

Back
Ylös Bottom