Vähäkalorista tai muuten vaan 'haitatonta' mässyä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja setae
  • Aloitettu Aloitettu
Sun Mysli patukat. :kuola:
Itse voisin syödä nuita vaikka kuinka. Ei mitkään parhaat arvot, mutta paremman makuista ja terveellisempää kuin suklaa :)

Ravintosisältö (25g):
Energia 109 kcal/1833 kj
Proteiini 1,5 g
Hiilihydraatti 16,8 g (josta sokereita 7,5 g)
Rasva 4 g (josta tyydyttämättömiä 1,3 g)
ravintokuituja 0,5 g

Saisi olla vaan jotain 0,10€ / kpl, mutta ainakin useissa kaupoissa täällä päin on 0,60€. Noh.. kokopaketissa on 30kpl noita, eli 30 x 0,60€ = 18€
Ei siltikään mitään törkeen hintaisia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vittu että nuo polyolit muuten pierettää :D Ostinä tänään pirkan lakritsikissoja ja kohta muutaman tunnin on peräpää laulanut tasaista tahtia :(

Suolattomia luomu-riisikakkuja. Makeannälkään voi päälle levittää vähärasvaista omena-tuorejuustoa, suolaisen nälkään yhden viipaleen kinkkua, reilusti kurkkua ja/tai tomaattia.

harde20 sanoi:
Vittu että nuo polyolit muuten pierettää :D Ostinä tänään pirkan lakritsikissoja ja kohta muutaman tunnin on peräpää laulanut tasaista tahtia :(
Huomasin saman, kun testasin noita painonvartijoitten karkkeja. Vatsa väänsi kyllä aika hyvin, kun oli pussillisen pistänyt suuhun niitä. :down: :evil:

Kuivatut ja säilykehedelmät sekä suolapähkinät on mun mässyjä. Ei varmaan paljo yhtään kaloreita mutta kun on niin hyviä että niiden täytyy olla täysin haitattomia :D

123jippo sanoi:
Kuivatut ja säilykehedelmät sekä suolapähkinät on mun mässyjä. Ei varmaan paljo yhtään kaloreita mutta kun on niin hyviä että niiden täytyy olla täysin haitattomia :D

Suolapähkinöissä on ainakin reilusti kaloreita, mutta on ne silti herkkua :)

Ite tulee vedettyä maapähkinöitä päivässä jonkin verran, telkkaria katsellessa niitä on kiva syödä ja muutenkin jos ituu koneella niin niitä tulee syötyä sillee puoli vahingossa. Olenko ainut joka syö maapähkinöitä? Eikö kúkaan muu? Miksi? :itku: :itku: :itku:

Eikös suolapähkinät ole maapähkinöitä. Jostain syystä kokonaiset on paremman makusia kun haljenneet ja vedän ne kaikki ensin pussista. :)

Edit: vaikee kirjottaa kun on sormet rasvassa ja suolass :kippis1:

Juza76 sanoi:
En nyt takuisiin mene, mutta sokerittomat karkit eivät käsittääkseni todellakaan ole hiilihydraatiton vaihtoehto. Esim. Dietorellen tuoteselosteen mukaan niissä on jotain luokkaa 70g hiilareita/100g (ei tarkkaa muistikuvaa). Ne hiilarit eivät vaan ole sokeria. Jos siis ilman hiilihydraatteja/kaloreita haluaa selvitä, niin kannattaa tarkastaa tuo tuoteseloste.

Eikös noi sokerittomat karkit tyyliin Dietorellet ole kuitenkin todella keveitä? Eli vaikka niissä hiilareita onkin, ei pussillinen niitä paina paljon mitään. Tällöin ei myöskään kaloreita tule paljon mitään, vaikka niitä per 100g olisikin suhteellisen paljon.

Tähän perustuu ainakin esim. Hermesetas-makeutusjauheen idea, siinä on samanverran kaloreita kuin sokerissa per 100g, mutta jauhe on sokeria 10 kertaa kevyempää, eli ei paljoa tule kaloreita. Itse käytän Hermesetas-jauhoa (tai vastaavaa, esim. Pirkalla on paljon halvempi versio) aina makeuttajana sokerin sijasta, ellen sitten halua nimenomaan sokerilla makeuttaa. Ja dietillä ihan ehdotonta tavaraa. Jotenkin kuvittelisin, että noissa karkeissa tuo painoasia menisi samalla tavalla kuin makeutusjauheessakin, varma en tosin ole.

juha340 sanoi:
Eikös noi sokerittomat karkit tyyliin Dietorellet ole kuitenkin todella keveitä? Eli vaikka niissä hiilareita onkin, ei pussillinen niitä paina paljon mitään. Tällöin ei myöskään kaloreita tule paljon mitään, vaikka niitä per 100g olisikin suhteellisen paljon.

Tähän perustuu ainakin esim. Hermesetas-makeutusjauheen idea, siinä on samanverran kaloreita kuin sokerissa per 100g, mutta jauhe on sokeria 10 kertaa kevyempää, eli ei paljoa tule kaloreita. Itse käytän Hermesetas-jauhoa (tai vastaavaa, esim. Pirkalla on paljon halvempi versio) aina makeuttajana sokerin sijasta, ellen sitten halua nimenomaan sokerilla makeuttaa. Ja dietillä ihan ehdotonta tavaraa. Jotenkin kuvittelisin, että noissa karkeissa tuo painoasia menisi samalla tavalla kuin makeutusjauheessakin, varma en tosin ole.

Tää asia on selitetty aiemmin, kannattais lukea ;) Elikkä Dietorellejen hiilarit on sokerialkoholeja, jotka sisältävät vähemmän kaloreita kuin perushiilarit. Pussillinen Dietorelleja painaa muistaakseni 50 grammaa.

En tiedä, mistä olet saanut sen käsityksen, että Hermesetaksessa olisi saman verran kaloreita kuin sokerissa, mutta ainakin Trans-Merin sivuilla sanotaan Hermesetaksen sisältävän 10 % sokerin energiamäärästä.

Erilaiset maustetut teet johon lisämakua fun lightilla. Esim. Sun omenatee ja sekaan omena-fun lightia. Kaloreita zero.
Toinen messevä makupala makean himoon omena-rahkasetti, maustettuna canderellilla ja kanelilla.

Itsekin juon noita light juomia. Olen kuitenkin vähentänyt koska se ei kyllä ole mitään herkkua hampaille. Olen myöskin huomannut että light kokikseen jää koukkuun. Ei voi olla kofeiini koska vaikka ensin vedän alas pari kuppia kahvia, niin edelleen tekee mieli kokista.
Light juomien sisältämästä aspartamista on myös ollut paljon puhetta. Tutkimustulokset näyttävät menevän tässä asiassa ristiin joten vaikea sanoa mitään.

Itse syön 2viipaletta ruisleipää + pähkinä-suklaa levitettä (en ole vielä löytänyt suklaatonta pähkinävoita) + ½prk vaaleaa tonnikalaa + saunasavustettua kinkkua + 17% juustoa :kuola:
Kannattaa kokeilla, toi suklaa-pähkinä levite sopii mielestäni yllättävän hyvin juuri ruisleivän kanssa...

Fiona sanoi:
En tiedä, mistä olet saanut sen käsityksen, että Hermesetaksessa olisi saman verran kaloreita kuin sokerissa, mutta ainakin Trans-Merin sivuilla sanotaan Hermesetaksen sisältävän 10 % sokerin energiamäärästä.

Nuo makeutusjauheet mitä olen nähnyt sisältävät kyllä energiaa per 100g saman verran kuin sokeri (ainesosat taitavat olla maltodekstriini ja itse makeutusaine). Mutta nuo jauheet eivät ole niin tiheää tavaraa kuin normaali sokeri. Eli siis tarvitset grammoissa paljon vähemmän tavaraa kun käytät makeutusjauheita ja tätä kautta energiaakin tulee vähemmän. Tätä juha340 käsittääkseni yritti myös selittää.

Fiona sanoi:

Aivan kuten misha tuossa jo vastasikin, eli hermesetaksessa kuten muissakin vastaavissa on kaloreita saman verran grammaa, 100 grammaa tai vaikkapa tonnia kohti kuin normaalissa sokerissakin. Maketusjauhe on ainoastaan pirun kevyttä tavaraa suhteessa sen makeutustehoon, eli sitä tarvitaan noin tilavuudellisesti kyllä suurinpiirtein sama määrä kuin sokeriakin (esim. ruokalusikallinen), mutta sama tilavuus painaakin sitten 10 kertaa vähemmän. Tästä johtuu se, että kaloreita tulee todellisuudessa hyvin vähän verrattuna sokeriin. Tulikohan nyt selvemmin sanottua.. ;) Eli mikäli jollaikin sivulla todellakin noin sanotaan, se on tarkkaan ottaen väärin, energiaa on kyllä yhtä paljon, mutta ainetta tarvitaan grammoina vähemmän.

Katselin eilen Dietorelleja CM:ssä ja aika paljon niissä oli hiilareita, eivätkä todellakaan olleet mitään hirmu keveitä. Jokukin pussi painoi 125 grammaa (ei ollut iso pussi) ja hiilareita oli muistaakseni n. 70g/100g. Eivät siis tule ainakaan minun diettilistalleni..

juha340 sanoi:
Aivan kuten misha tuossa jo vastasikin, eli hermesetaksessa kuten muissakin vastaavissa on kaloreita saman verran grammaa, 100 grammaa tai vaikkapa tonnia kohti kuin normaalissa sokerissakin. Maketusjauhe on ainoastaan pirun kevyttä tavaraa suhteessa sen makeutustehoon, eli sitä tarvitaan noin tilavuudellisesti kyllä suurinpiirtein sama määrä kuin sokeriakin (esim. ruokalusikallinen), mutta sama tilavuus painaakin sitten 10 kertaa vähemmän. Tästä johtuu se, että kaloreita tulee todellisuudessa hyvin vähän verrattuna sokeriin. Tulikohan nyt selvemmin sanottua.. ;) Eli mikäli jollaikin sivulla todellakin noin sanotaan, se on tarkkaan ottaen väärin, energiaa on kyllä yhtä paljon, mutta ainetta tarvitaan grammoina vähemmän.

Katselin eilen Dietorelleja CM:ssä ja aika paljon niissä oli hiilareita, eivätkä todellakaan olleet mitään hirmu keveitä. Jokukin pussi painoi 125 grammaa (ei ollut iso pussi) ja hiilareita oli muistaakseni n. 70g/100g. Eivät siis tule ainakaan minun diettilistalleni..

Kyllä mä tajusin, mitä yritit selittää, mutta tuolla Trans-Merin sivuilla tosiaan luki Hermesetaksesta erilailla. En sitten tiedä, kumpi on oikeassa :D

Olisit lukenut tarkemmin Dietorelle - pussin tiedot, niin olisit huomannut, ettei niitä kannata hiilarien pelossa vältellä..

Fiona sanoi:
Kyllä mä tajusin, mitä yritit selittää, mutta tuolla Trans-Merin sivuilla tosiaan luki Hermesetaksesta erilailla. En sitten tiedä, kumpi on oikeassa :D

Tuohan riippuu siitä, miten asiaa ajatellaan. Jos sokeria ja makeutusjauhetta mitataan punnitsemalla niin ne sisältävät saman verran kaloreita. Jos taas käytetään mittana vaikka yhtä desilitraa niin tällöin makeutusjauhe varmaankin sisältää vaan tuon 10% sokerin kalorimäärästä. Tätä tuo Trans-Merin sivujen teksti varmaan tarkoittanee.

Suositut

Back
Ylös Bottom