Väärinkäyttäjät lääkärissä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
Olin hieman ihmeissäni kun eilen kävin terveyskeskuksen päivystyksessä niin samassa tilassa oli muutama "hörhö" eli viinan/lääkkeaineiden väärin käyttäjä.
No kaverit odottelivat kaveriaan lääkäriltä ja kun sitten kaveri pääsi lekurin huoneesta pois niin heti alkoi kysely että mitä sait. No heppu näytti ressun että 50kpl 100mg tramalia(en 100% varma mutta näin kuulin) ja muut mukana olleet kaverit alkoivat onnitella ja ihmetellä että olet sinä tosi mies kun näin paljon "aineita" sait. Kaikki onnittelu ja iloitseminen tapahtui aivan avoimesti tilassa jossa oli asiakkaita ja muuta hoito henkilökuntaa.
No illalla sitten ihmettelin eräälle sairaanhoidon alan opiskelijalle tätä tapausta niin hän kertoi että kun oli työharjoittelussa päivystyksessä niin se oli jokapäivästä hommaa. Lääkärit kuulemma määräävät näille hörhöille lähes mitä ne pyytävät sen takia kun ei kuulemma uskalla muutakaan tehdä. Onko tämä tosiaan totta että kaikki hörhöt saa mitä haluaa?
Mutta sitten kun itse haluan vaan että kunnolla tutkittaisiin allergiaa ja sen aiheuttamia oireita niin siinä pyöritellään päätä ja jahkaillaan.
Samoin seuraavan kerran kun on paikat jumissa treenin jälkeen niin menenkö itkemään jotain relaksoivaa lääkettä että pääsisin aikasemmin taas kunnolla treenaamaan?
Ei ole ihme jos määrärahat on loppu kun hörhöjen tripit maksetaan peruspalveluista :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei voi muutaku :wall: jos on totta. Luulis nyt ku niitä securitaksen/falckin jne vartijoita näkyy joka nurkassa ni terveyskeskuksillekkin pystyttäs järjestämään.

Olettasin että jossain päin helsinkiä tuokin tapahtu?

Lhw sanoi:

Sama meno on maallakin. Lappeenrannassa viime kesänä nistipaska tappoi
lääkärin. Kai sitä lääkäri ennemmin antaa lääkkeitä kuin vaarantaa ittensä.

Eikä se auta, jos terveyskeskuksessa on vaksit, sillä ei ne ole kotona sitä lääkäriä suojelemassa.

Kerran odottelin sairaalan päivystyksessä lääkäriä ja olin jutuissa pyörätuolissa olevan ukona kanssa. Kertoi käyttäneensä kaikkea mahdollista myös suonensisäisesti. Ihan sairasta läppää heitti, sain nauraa todella. Mutta ei käy kateeksi ukon itseaiheutettu tila, vaikka saisi kaikki lääkkeet valtion piikkin. Kertoili, ettei pysty enää koskaan nukkumaan ilman jotain lääkettä mitä nytkin jonotti. Näkee kuulemma niin pahoja painajaisia, ettei uskalla edes mennä nukkumaan.

Kiva on myös kun nämä hemmot pyörii vastaanottotiloissa ensiapupakkauksia etsimässä. ("Missähän ne liuosmuodossa olevat diapamit oikein on?")
Varmaan olisivat valmiita myös pistämään elvytyslääkkeitä, vaikkei niistä mitään hyötyä päihtymistarkoituksessa olisikaan.
On se kivaa olla terveydenhuoltoalalla töissä...

Lhw sanoi:
Ei voi muutaku :wall: jos on totta. Luulis nyt ku niitä securitaksen/falckin jne vartijoita näkyy joka nurkassa ni terveyskeskuksillekkin pystyttäs järjestämään.

Aivan totta joka sana. Ja tapahtui Kuopiossa. Hupaisinta tuossa on se että itse olen joutunut duunissa poistamaan nuo hörhöt myymälästä parikiin otteeseen kun ei ole myöty olutta heille ja joka kerran kerran olen kokenut ne varsin harmittomaksi kavereiksi eli en kyllä ole osannut pelätä.
Ei tuolla vartioita näkynyt ollenkaan.
Eikö lekureilla ole mitään lakia tälläisiin tilanteisiin tai eikö jo virkavalta olisi jotenkin vastuussa/velvollinen valvomaan tälläistä?

Sen verran omaan sisäpiiritietoa, että pystyn todistamaan tuon ihan todeksi. Riippuu hieman lääkäristä miten auliisti ne noita reseptejä kirjoittelevat, mutta suurin osa kuitenkin aina jotain kirjoittaa. Hörhöt esim. soittelevat lääkäreiden kotipuhelimiin yms. Bonuksena tietty, että silloin kun lääkkeet tulevat reseptin kera, niin työttömälle/vähävaraiselle sossu maksaa kaiken ns. maksusitoumuksen muodossa.

ps. tarkennetaan senverran, että "sisäpiiritietoni" eivät tule nistiporukoista, vaan eräältä terveydenhoitajalta. ;)

Perkele, tuollaiset pitäisi laittaa suihkuun joista tuleekin kaasua.....

japa sanoi:
Aivan totta joka sana. Ja tapahtui Kuopiossa. Hupaisinta tuossa on se että itse olen joutunut duunissa poistamaan nuo hörhöt myymälästä parikiin otteeseen kun ei ole myöty olutta heille ja joka kerran kerran olen kokenut ne varsin harmittomaksi kavereiksi eli en kyllä ole osannut pelätä.
Ei tuolla vartioita näkynyt ollenkaan.
Eikö lekureilla ole mitään lakia tälläisiin tilanteisiin tai eikö jo virkavalta olisi jotenkin vastuussa/velvollinen valvomaan tälläistä?

Olin joskus viime vuosituhannella hetken aikaa Työvoimatoimiston leivissä ja jo silloin siellä oli joku turvallisuusalan ihminen luennoimassa miten huonekalut pitäisi asetella huoneiden ovien suhteen että olisi avoin pakotie jos asiakas hermostuu. Lisäksi annettiin ns. asennekoulutusta miten hankalia, aggressiivisia asiakkaita pitäisi käsitellä.

Tuntuu hieman oudolta että lääkärit olisi jätetty oman onnensa tässä asiassa, varsinkin kun noista ongelmatilanteista ja -käyttäjistä puhutaan niin paljon eri medioissa tätä nykyä.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Nitsku sanoi:
Olin joskus viime vuosituhannella hetken aikaa Työvoimatoimiston leivissä ja jo silloin siellä oli joku turvallisuusalan ihminen luennoimassa miten huonekalut pitäisi asetella huoneiden ovien suhteen että olisi avoin pakotie jos asiakas hermostuu. Lisäksi annettiin ns. asennekoulutusta miten hankalia, aggressiivisia asiakkaita pitäisi käsitellä.

Tuntuu hieman oudolta että lääkärit olisi jätetty oman onnensa tässä asiassa, varsinkin kun noista ongelmatilanteista ja -käyttäjistä puhutaan niin paljon eri medioissa tätä nykyä.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Kyllä psykiatrian kurssilla taisi yksi luento tai seminaari olla aiheesta. Itse en ole joutunut kenellekkään narkkarille (ainakaan tietääkseni) mitään PKV-lääkkeitä kirjottelemaan, vaan eipä tuo ihme ole, että jotkut siihen joutuvat menemään. Jos miettii vaikka jonkun pikkupaikan tk-päivystystä, jossa voi olla vain yksi lääkäri ja yksi hoitaja ja joku hullu tulee jotain vaatimaan...tilanne voi olla aika uhkaava.

Lääkäreille lupa tappaa ja pistooli messiin vastaanotolle.

Oliko lääkäreillä joku reseptien maksimimäärä mitä saavat määrätä vuoteen? Sinällään aika typerää, jos on, koska jos tuollaisia sattuu useammin samalla lääkärille, niin menee ressut aika huonoon tarkoitukseen.

Kuka valvoo mitä lääkärit kirjoittavat asiakkailleen? Jos kävisi ilmi että lääkäri X on kirjoittanut Y kappaletta reseptejä liian heppoisin perustein niin eiköhän piankin tulisi seurauksena lääkärinluvan menetys! :david:

Nitsku sanoi:

Käsittääkseni tällaisesta koulutuksesta tingitään monessa työpaikassa, se kun kuulemma on kallista ja turhaa. Veikkaan mutulla, että kyseiset koulutustilaisuudet tulevat yleistymään ja koko yksityinen turvabisnes alkaa kasvaa lähivuosina, ihmisten on vaan pakko kertakaikkiaan tajuta, että turvallisuus on vakava asia.

... Kovasti olen miettinyt, miten monessa sossukonttoreissa yms. lääkäreissä sun muissa saksia ja muita teräaseeksi kelpaavia esineitä on pöydällä ja työntekijät eivät tajua niitä turvallisuusriskeiksi. Huoneet on suunniteltu päin honkia joskus vuonna miekka ja kivi, silloin kun narkeista ja muista hörhöistä ei oltu vielä kuultu...

Mutta toisaalta, Suomi kyseessä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että useamman ihmisen on kuoltava tai vammauduttava vakavasti jossain hörhövälikohtauksessa, ennen kuin asioita aletaan muuttaa. Valitettavasti. Ehkä tilanne on muuttunut kun oma sukupolveni alkaa olla kunnolla vallan kahvassa. Olemmehan me sentään kahlanneet läpi elämämme katsellen päihde- ja mielenterveysongelmaisia ihmisiä, jopa läheisiämme...

[/avautuminen]

P.S. 1000 postia täynnä. :kippis1:

Eiköhän se ole niin, että ne ihmiset jotka käyttävät rauhoittavia, todella tarvitsevat niitä. Eihän niillä ole juurikaan viihdekäyttöarvoa, ne vain väsyttävät ja rauhoittavat. Parempi on että, paranoidi hörhö pysyy rauhallisena.

Kyllä Diapameilla ja muilla saa pään sekaisin ja kyllä niitäkin voi käyttää väärin, vaikka rauhottavana käyttäskin.

Se on helppo vetästä tripla-annos rauhottavaa/unilääkettä ja pistää vintin pimeeksi, kun maailma näyttää liian vaikealta. Nukkua vaan 24/7 niiden pillereiden avulla.

Huvikäyttöähän tuo ei ole, mutta väärinkäyttöä kyllä.

läski77 sanoi:
Eiköhän se ole niin, että ne ihmiset jotka käyttävät rauhoittavia, todella tarvitsevat niitä. Eihän niillä ole juurikaan viihdekäyttöarvoa, ne vain väsyttävät ja rauhoittavat.
:anssi:

Kaikista eniten ärsyttää se, että kun noi hörhöt tukkii päivystyksen,jouduin taas odottamaan tuskissani, malmin sairaalan päivystyksessä yli 2 tuntia että pääsin lekurille ja sieltä sitten jatkotutkimuksiin. Ja mua ennen sinne lekurille meni just sen näköistä sakkii ettei ne menny hakee muuta kuin muutaman päivän satsin että saa taas vintin pimeeks.

Yleensä päivystyksissä ei ainakaan uusita rauhottavien yms. reseptejä.
Seinällä on kyltti kertomassa asiasta.
Onko Malmilla eri käytäntö?

Niko 79 sanoi:
Kaikista eniten ärsyttää se, että kun noi hörhöt tukkii päivystyksen,jouduin taas odottamaan tuskissani, malmin sairaalan päivystyksessä yli 2 tuntia että pääsin lekurille ja sieltä sitten jatkotutkimuksiin. Ja mua ennen sinne lekurille meni just sen näköistä sakkii ettei ne menny hakee muuta kuin muutaman päivän satsin että saa taas vintin pimeeks.

Joo. On kiva joutua vaikkapa Marian sairaalaan. Siellä on päivystyksessä oikeasti tosi levotonta ja yleensä silloin, kun tällainen tavallinen tallaaja sinne joutuu, on myös tosi huonossa jamassa. Eli ei todellakaan missään kunnossa tappelemaan tai suojautumaan aggressivisilta kännikaloilta ja nisteiltä, jotka on teloneet itseään tai muuten vaan tulleet sinne hengaamaan. Olin itse siellä helvetin sairaana (munuaisaltaan tulehdus, crp 370, jos se jollekulle jotain kertoo) ja muistan vaan sen tuskan hien, kun venasin tuolilla sänkypaikkaa ja siinä käytävällä hyöri vähän väliä sellasia epämääräisi heppuja veripäissään. Välillä ne tuli ambulanssilla, välillä skoudet toi ne... Mutta eihän niitäkään voi hoitamatta jättää. Vai voiko?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom