Vääntäkää rautalangasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja opa95
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro! Eli siis tarkotuksena alottaa salilla käyminen, tosiaan ekaa kertaa joten kaikki on ihan uutta. Lähtöpaino on noin 63kg/180cm eli laihtua ei tarvitse, kysymys kuuluu kannattaisko syödä mahd. terveellistä ruokaa niin paljon kun jaksaa vai mitä :D? Entäs sit nää kaikki lisäravinteet jne, mitä tarvin? (maitoa sisältävät ehdoton ei).

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ilmeisesti haluat hankkia lihaksia, syö muutaman kerran päivässä terveellistä ruokaa, esim 4-6 kertaa. Huolehdi riittävästä proteiinin saannista, eli yritä syödä 100-150g joka päivä proteiinia.
Ja syö hieman enemmän kuin mitä kulutat(300-500 kcal yli kulutuksen), kulutus sinun tarvitsisi ensiksi selvittää, itse olen käyttänyt kalorilaskuri.fi:tä.
Esim jos kulutuksesi ilman liikuntaa on 1900 kcal, niin lepopäivinä syö vaikka 2400kcal. Ja salipäivinä vaikka 2700 kcal.
Ideana on, että kroppasi saa energiaa kasvattaa lihaksia. Jos paino ei nouse, syö enemmän. Jos nousee enemmän kuin 0,5kg-1kg viikossa niin syö vähemmän.
Lisäravinteita et varmasti tarvitse alussa, treenaile vaan rauhassa ja opiskele asioita siinä samalla.
3krt viikko on hyvä tahti salilla aluksi.

kannattaisko syödä mahd. terveellistä ruokaa

Joo.

niin paljon kun jaksaa vai mitä :D?

Riippuu siitä, paljonko jaksaa. Jos ruokahalu on hiiren mallia niin kyllä, jos hevosen niin välttämättä ei. Syöt sen verran, että paino pysyy samana tai liikkuu haluttua tahtia haluttuun suuntaan tavoitteista riippuen nin hyvä on.

Entäs sit nää kaikki lisäravinteet jne, mitä tarvin? (maitoa sisältävät ehdoton ei).

Et välttämättä yhtään mitään. Palautusjuoma treenin jälkeen on ehkä se hyödyllisin investointi alkuun jos huvittaa. Kaikki supertuloksia lupaavat ja tieteellisillä termeillä markkinoitavat ihmetuotteet ovat rahanhukkaa.

Ei se noin alkuun sen monimutkaisempaa ole.

Kannattaa nykästä vaikka salin omistajaa tai henkilökuntaa hihasta ja kysyä et voiko net kattua miten mennee. Tyhjää itte alkaa kaikkia opetteleen jos on osaavia ihmisiä neuvomassa säästyy aikaa ja et mene rikkomaan paikkkoja väärin tehyilä liikkeilä. Ja ruokaa kannattaa mäntätä nii paljon ku uppuaa tietysti jos oot ylen syömäri jota epäilen tuolla painolla niin kannattaa vähän kattoa paljon kaloreita mänttäät. Ruokana kannattaa pitää mahd terveellistä ettet vedä mitään euron juustoja. Vaikka painoa pitää nostaa niin ei kuiten kannata ihan millä sattuu ruala sitä alkaa nostamaan.. Lisäravinteisiin ei kannata alkaa alussa sekkaantuun muutako joku palkkari tms. Mitään reeni latureita aminoja creatiinii yms ei kannata alkaa alussa veteleen. Treeni laturina kannattaa käyttää kahvia jos juot. Se riittää ihan hyvin aloittelijalla. Sitten kun on joku kattonu liikkeet ja vähän neuvonu reenaamisessa niin kannattaa ottaa käyttöön treeni vihko. Sinne merkkailet mitä teit ja millä painoilla niin se motivoi jatkamaan treenaamista kun haluaa parantaa joka kerta edellistä tulosta. Sit jos ja kun rautakärpäne purasee ja tulee himo reenata niin muista aina lepo sitä ei kannata aliarvioida. 2 päivää viikossa leppäillä ja pitää taukoa salista riippuen tietenkin minkälaista ohjelmaa käyttää. Sekin kannattaa esim salin henkilökunnalta ostaa turhaa itse alkaa säveltämään ja rakentelemaan kun on osaavampia ja sillä töin olevia ihmisiä tekemässä ja saat kerrala hyvän ja sinulle sopivan. Tässäpä tämmöne pikku stoori aloittelijalle. Itse olen kaiken oppinut kantapään kautta ja toivon että muut aloittelijat olis vähän viisaampia ja ottas tästä minun neuvoista edes vähän oppia.

Ps. Älä skippaa jalkapäivää:D

riippuen tietenkin minkälaista ohjelmaa käyttää. Sekin kannattaa esim salin henkilökunnalta ostaa turhaa itse alkaa säveltämään ja rakentelemaan kun on osaavampia ja sillä töin olevia ihmisiä tekemässä ja saat kerrala hyvän ja sinulle sopivan.
Oon eri mieltä tästä joltain puolin, ei ehkä välttämättä kannata sokeasti luottaa kaikkiin kuntosalien tekemiin ohjelmiin etenkään kun monet näistä pakkiksen aloittelija ohjelmista ovat erittäin hyviä ja varmoiksi todettuja. Minä kun menin paikalliselle salille aikoinaan ja sanoin että haluan keskittyä lihasmassan hankintaan niin sieltä päräytettiin joku laite vitkuttelu ohjelma missä sarjat 14-20 toiston luokkaa ja lähes kaikki isot liikkeet puuttuivat. Jos ostaa ohjelman niin pitää sitten olla varma että ohjelman tekijä osaa asiansa ja ymmärtää mitkä ovat tavoitteesi.

edit: lisään myös että ei kannata syödä niin paljon kun naama vetää, ellei sitten halua taistella kahta kertaa kovemmin niitten rasvojen polttamisen kanssa. Suosittelen ruokapäiväkirjaa, kalorien laskentaa yms. ja ehdoton 2g/painokilo protskua päivässä, muuten ei tapahdu mitään. Jos et laske niin et myöskään voi olla varma tuloksista.

Viimeksi muokattu:
Oon eri mieltä tästä joltain puolin, ei ehkä välttämättä kannata sokeasti luottaa kaikkiin kuntosalien tekemiin ohjelmiin etenkään kun monet näistä pakkiksen aloittelija ohjelmista ovat erittäin hyviä ja varmoiksi todettuja. Minä kun menin paikalliselle salille aikoinaan ja sanoin että haluan keskittyä lihasmassan hankintaan niin sieltä päräytettiin joku laite vitkuttelu ohjelma missä sarjat 14-20 toiston luokkaa ja lähes kaikki isot liikkeet puuttuivat. Jos ostaa ohjelman niin pitää sitten olla varma että ohjelman tekijä osaa asiansa ja ymmärtää mitkä ovat tavoitteesi.
Tosi kyl tuokin mut ainakin silleen et jos pt on itsekkin intohimonen reenaaja eikä mikkään rahan teko mielessä oleva heebo niin silloin varmasti saa hyvän ohjelman itselle. Ja tuo pakkiksen aloittelija ohjelmisto on kyllä hyvä itsekkin olen sieltä soveltanut ensimmäiset ohjelmat. Mutta pää pointti oli että ei kannata itse alkaa säveltämään ja mennä salille miettimään joka kerta että mitä tekisi.

Kyllä niitä on tosiaan kaikenlaisia säveltäjiä ja alottelijan on vaikea mennä niitä arvioimaan mitkä on hyviä ja mitkä ei. Mä muistan kun olin kuitenkin jo vuosia käynyt salilla ja uudelle paikkakunnalle muuton myötä tuli salin vaihto ajankohtaiseksi, niin marssin paikalliselle ketjusalille missä ne mainosti vieläpä henkilökohtaista treeniohjelmaakin. Vetäisin siinä kokeilutreenit kun ensimmäinen kerta oli ilmainen ja kyselin sen jälkeen tiskillä jotain siitä henkilökohtaisesta treeniohjelmasta. Se vetäisi tiskin alta jonkun valmiin lapun ja löi eteen. Vilkuilin sen läpi ja totesin mielessäni, että tällä ei tee kyllä yhtään mitään. Kysyin sitten että tämäkö on nyt se henkilökohtainen treeniohjelma ja kyllä se kuulemma oli. Ehkä se oli just se henkilökohtainen mutta ei yksilöllinen. Noin ne jännillä sanankäänteillä kusettaa pientä ihmistä. No ei mua sen jälkeen siellä kyllä näkynytkään. Menin oikealle salille missä hiki haisee ja mankku pöllyää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tekemällä oppii. Alkaa käymään salilla säännöllisesti ja ottaa tuolta vaikka tuon starting strength -ohjelman alkuun niin eipä siinä pahasti voi metsään mennä. Katsoo vaikka liikeradat netistä ja teoriat lukee täältä jos tuntuu että joku liikerata on hakusassa. Kuitenkin pitkällä aikavälillä tärkeämpää on se että treenaa säännöllisesti kuin se että millä ohjelmalla sattui treeniharrastuksensa aloittamaan.

Itse pääsi alkuun etenkin M&M videoilla, kiitos siitä Mikelle ja Mikalle.
Näistä oppii hyvin perusasioita ja etenkin mikä tärkeintä välttämään aivan pahimmat tekniikkavirheet, silti useamman vuodenkin erittäin aktiivisen puuhaamisen jälkeen jatkuvasti löytää parannettavaa ja tässä on ollut HYVÄ pt tärkeä, monista liikkeistä saa todella paljon enemmän irti aivan pieniä muutoksia tekemällä vaikka tekeekin suurinpiirtein oikein.

Kuitenkin pitkällä aikavälillä tärkeämpää on se että treenaa säännöllisesti kuin se että millä ohjelmalla sattui treeniharrastuksensa aloittamaan.

Pitäytyisin tässä! Mitä noihin nettivideoihin tulee niin onhan täälläkin ollut niistä puhetta. (osa oikeella tekniikalla, osa väärällä) Vaikee niistä on se tekniikka katsoa IMO, toki jos puhe on mukana mutta harva niin hyvämuistinen että ne videolta oppii. Toki tuo tyhjää parempi, ihannehan ois jos salilla joku osaava neuvomassa "kädestä pitäen."

Ite kyl suosittelen Pt:n palkkaamista, jos et oo ennen treenaillu salilla. Pt tekee sulle ruokavaliot, saliohjelmat, käy tekniikat sun muut läpi ja kertoo varmasti miksi näin ja näin tehään. Ja tiiät että saat henkilökohtaista ja yksilöllistä palvelua. Kun tulokset paranee ja keho alkaa muokkautumaan nopeasti se motivoi jatkamaan. Ja siinä kuitenki se rahallinen panostuskin motivoi, eikä jää saliharrastus heti unholaan ku pikkusen kroppa jumissa, väsyttää ja kyrsii.

Iso kiitos teille! Ihan ok on lähteny käyntiin, tosiaan pitää noita liikeratoja katella ja ottaisin kyllä sen personal trainerin ellei maksais 80e/tunti :(

Täällä pakkiksella on myös " pakkislaisten omia treenivideoita" -osio. Jos mahdollista kuvata esim kyykkyliike ( tai jokin muu vaikealta tuntuva liike), niin useasti saa jotain palautetta. Mutta, kyllä jo mainituilla M&M gymlogeilla pääsee hyvin alkuun.

Iso kiitos teille! Ihan ok on lähteny käyntiin, tosiaan pitää noita liikeratoja katella ja ottaisin kyllä sen personal trainerin ellei maksais 80e/tunti :(
Ihanan kallista.
Tuota paljon kalliimpaa taitaa olla vaikea edes löytää mutta toisaalta huonolle ei kannata maksaa edes kymppiä. Monella salilla saa ostettua ohjauksia tunneittain tai joillain saleilla niitä kuuluu "aloituspakettiin" joten jos mahdollista niin kannattaa niitä salejakin sekä tarjontaa vertailla, lisäksi eri saleilla on eri PT:t

Kuinkahan ihmeessä kukaan maailmassa on voinut kehittyä isoksi ja vahvaksi ennen internetin ja personal trainereiden keksimistä?

Kuinkahan moni on tehnyt ihan helvetisti turhaa työtä kunnes on itse oppinut tai joku kertonut miten kannattaa asiat tehdä?

Varmaan suurin osa, mukaan lukien minä itse mitä suurimmassa määrin. Monelle on käynyt niin jopa pt:stä, ahkerasta teoriatiedon keruusta ja optimoiduista ohjelmista huolimatta. Jos on fyrkkaa ottaa traineri heti alusta alkaen niin hyvä ja säästäähän siinä luultavasti vaivaa, mutta kun sitä aletaan esittää likimain välttämättömyytenä että voisi päästä edes alkuun, niin siinä kyllä ennemmin ajetaan aloittelijoita masentumaan jo ennen aloittamista kuin kannustetaan hommiin. Varsinkaan jos tavoitteet eivät ole pilvissä vaan pelkästään pienessä kropan parantelussa sohvaperunasta parempaan päin ja kunnon paranemisessa, niin puoli voittoa on jo kun saa itsensä sinne salille asti säännöllisesti ja riittävän pitkään.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom