Uutta subbaria autoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Olisin uutta subbaria vailla autoon, 12" olisi varmaan järkevin, kun en koko tavaratilaa voi kuitenkaan popeillekaan uhrata (valitettavasti).

Vahvistin löytyy seuraavasta linkistä, se on tuo Wanted 4/320.
http://www.huolto-kalle.fi/vahvistimet/monacor_wanted.php

Edessä on Focal A-165 erillissarja, jos tällä nyt mitään merkitystä asiaan on.

Nyt autossa on Monacor Carpowerin 10" subi, mutta potkua olisi tuossa vahvistimessa vähän järeämmällekin subbarille. Ihan hyvin tuokin matalaa antaa, mutta aika äkkiä tulee rajat vastaan jos vähääkään napakampaa bassoa pitäisi toistaa. Eli hakusessa olisi joku hyvin painetta antava ja vähän kovempaakin soitttamista kestävä. Mutta myöskään se nyt ei mikään ihan järjettömän huono saisi soinniltaan olla. Eli sellainen taisaisesti kaikessä hyvä. :D

Minkälaisia vaihtoehtoja teillä tulee mieleen? Olisko jollakin kenties jopa myynnissä minulle sopiva subbari, mielellään koteloineen?

Kaikkia hyvät vinkit otetaan vastaan ja pysytään mielellään noin keskihintaisissa laitteissa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Alpinen type-r. porissa hifikonex testasi ja se kestää. tietty vaatii vahvistimelta potkuakin.
Hook up Alpine's top-of-the-line 12 subwoofer, and you'll thrill to bass you can hear and feel.
The SWR-1241D 12 dual 4-ohm voice coil Type-R sub handles ground-pounding power levels and stills delivers lifelike accuracy and crystal-clear sound.
The motor structure and double-stacked magnets focus magnetic energy within the vented pole piece for up to 1,000 watts of peak output.
The pulp cone has been reinforced with Kevlar (the material used in bulletproof vests) for extra rigidity, so it won't buckle under hard play.
A Santoprene rubber surround helps to maximize cone travel for deep bass, while withstanding decay that can mar speaker output.
An extended spider landing area provides extra excursion for fuller sound.
The dual 4-ohm, 2" voice coils are big enough to handle lots of power while offering system wiring flexibility.
The tinsel leads are virtually unbreakable - they're woven into the dual progressive Nomex spiders.
The tinsel lead design also helps you get nearly 3" of cone excursion for maximum output.
An aluminum diecast frame provides a secure, non-resonant housing.
The SWR-1241D is designed for use in sealed or ported enclosures.
General Frequency Response: 24Hz - 2kHz
Dual Voice Coil Design
Kevlar Reinforced Pulp Cone
High Excursion 1" Santoprener Surround
Dual Custom Progressive Nomex Spiders
Integrated Tinsel Lead Design
Custom Cast Aluminum Frame
Extra Length Extended Pole
Flared Pole Vent
Bumped Backplate
Heat Transfer Plate
High Strength Brass Voice Coil Bobbin
Double Stacked Magnets
Heavy Duty 8ga. Push Terminals
Oversized Parabolic Dustcap
Magnetically Optimized Motor Structure
 
Mä voin myydä sulle 12":selle sopivan kotelon. N.30 litranen kotelo, antaa kivan napakan basson. Aika pienikokonen, eli menee kivasti kontin"syvennykseen", jos sulla on sedan. Tehdaskotelo, eli ei mikään MeitZinRaXuIhQomaTeiniXräpellys. Harmi kun myin just 12" Pioneerin elementin (TS-W304C) pois, oli helvatan hyvä, 300w rms, 600w max. Tossa kuvia, yhdessä kuvassa vielä elementti kiinni. Jos saan tosta kotelosta 35€ ja maksat postikulut 8-10€? (taisit asua pk-seudun ulkopuolella) niin lykkään vaikka heti huomenna tulemaan.

Ps. Pahottelut jos ei tällasta myynti-ilmoa ois saanu laittaa.
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Voi ton joku muukin ostaa ku Timba, jos kiinnostaa.
 

Liitteet

  • kotelo.webp
    kotelo.webp
    68,4 KB · Katsottu: 641
  • subi1.webp
    subi1.webp
    59,8 KB · Katsottu: 477
  • subi2.webp
    subi2.webp
    66 KB · Katsottu: 894
Timba79 sanoi:
Nyt ois pari vaihtoehtoa löytynyt, jos Anzun kanssa vielä päästään kotelokaupoille.

http://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=1192

http://www.pioneer-eur.com/eur/product_detail.jsp?product_id=715&taxonomy_id=25-130

Mitäs mieltä porukat näistä vaihtoehdoista?

Minun mielestä toi caliberin subi ei oikein sovi sinun vahvistimen kanssa hyvin yhteen, koska tuossa subissa on 2x6 ohmin kelat ja sinun vahvistin kestää vain 2ohm ja 4 ohmin kuormat. Eikä nuita 2x6ohmin keloja saa mitenkään 2ohmiin tai 4ohmiin, jos kokeilis laittaa sarjaan tai rinnan.
 
Zentic sanoi:
Minun mielestä toi caliberin subi ei oikein sovi sinun vahvistimen kanssa hyvin yhteen, koska tuossa subissa on 2x6 ohmin kelat ja sinun vahvistin kestää vain 2ohm ja 4 ohmin kuormat. Eikä nuita 2x6ohmin keloja saa mitenkään 2ohmiin tai 4ohmiin, jos kokeilis laittaa sarjaan tai rinnan.

Samaa kaverikin sanoi, eli tuo Pioneer olisi sitten parempi? Taitaa nimittäin olla kiikarissa yksi sellainen koteloineen. Huomenna selviää sekin juttu.
 
Porissa on firma,muistaakseni joku sp-tronix tms.Se heppu laittaa autoihin poppivehkeet,ihan millaset vaan,ja piilottaa ne kuten ite haluat.Tosi taitava,muistaakseni jossain autolehdissäkin on kuvia sen rakentamista projekteista.Se osais varmaan suositella.Aion omankin autoni viedä tässä kohtapuoliin sille.Voin koittaa kaivaa sen nron sulle,osaa kyllä puhelimessakin kertoa parhaan ratkaisun sulle,kun kerrot hillomäärän ym. tarvittavat tiedot,mitä haluat sijoittaa ja miten.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja jos ostat subbarin kaupasta tai yksityiseltä,suosittelen ehdottomasti alkuperäistä koteloa,joka kuuluu siihen subuun.Tai niinkun aiemmassa viestissä kirjoitin,annat ammattilaisen väsätä ne sulle/pyydät ohjeet.Subbarin saa soimaan päin p..:tä tai jopa rikottua vääränlaisella kotelolla.
 
Ville1Suuri sanoi:
Ja jos ostat subbarin kaupasta tai yksityiseltä,suosittelen ehdottomasti alkuperäistä koteloa,joka kuuluu siihen subuun.Tai niinkun aiemmassa viestissä kirjoitin,annat ammattilaisen väsätä ne sulle/pyydät ohjeet.Subbarin saa soimaan päin p..:tä tai jopa rikottua vääränlaisella kotelolla.

Eihän sillä kotelolla muuten mitään väliä ole, kuin että se on laadukkaasta materiaalista kasattu, ja että se on oikean kokoinen ja mallinen (esim. free-air vs. enclosed) kys. subbarille? Esimerkiksi, jos ostat Pioneerin subin, niin ei siinä kotelon kyljessä tarvitse lukea Pioneer, että se soisi hyvin?
Ymmärrän kyllä, jos tarkoitat, että itseväsättyjä koteloita tulisi välttää. Siitä olen kyllä samaa mieltä.
 
Anztulle:Just se oli pointti,et tarvii olla oikean kokoinen ja oikeat materiaalit.On meinaan iteltä hajonnut joskus yks subu,kun tein vaan "jonkinmoisen" tiiviin kotelon ite sille.Siks sanoin,et jos väsää ite,kysyy neuvoa ammattimiehiltä,et millanen se kyseiseen subuun olla.
 
lähes kaikki kotelot on itse kasattuja. onpa vaikeaa, subissahan on litra suositukset suljetulle ja refleksille yleensä, ei muuta kuin oikean paksuista mdf levyä ostamaan ja pönttö kasaan, itse en tiedä yhtään tapausta jossa kotelo olisi aiheuttanu elementin hajoamisen vaan syynä on poikkeuksetta huono subbari tai huono vahvistin tai liian tehokas vahvistin(niitäkin nykyään löytyy:, eli kunnon elementitkään eivät tahdo enään kunnolla kestää nuita kaikkein tehokkaimpia vahvareita).
 
neutraali sanoi:
lähes kaikki kotelot on itse kasattuja. onpa vaikeaa, subissahan on litra suositukset suljetulle ja refleksille yleensä, ei muuta kuin oikean paksuista mdf levyä ostamaan ja pönttö kasaan, itse en tiedä yhtään tapausta jossa kotelo olisi aiheuttanu elementin hajoamisen vaan syynä on poikkeuksetta huono subbari tai huono vahvistin tai liian tehokas vahvistin(niitäkin nykyään löytyy:, eli kunnon elementitkään ei tahdo enään kunnolla kestää nuita kaikkein tehokkaimpia vahvareita).

Jep ja sitäpaitsi itse kyhäämällä saa juuri sellaisen kun haluaa, ehkä joku 16mm-32mm mdf on sopivaa, riipppuu kotelon koosta.
Jos aikoo suuria äänenpaineita tavoitella niin virtapuoli kuntoon ettei aiheudu turhia jännitevaihteluita.
 
Zone-sarja -42%
Saa siitä kotelosta ihan hyvän vaikka ite väsäiskin. Tilavuushan piti laskea Fs:sta qts:sta ym... Muutaman kerran oon laskenut paperille, mutta nykyään käytän laskuissa ohjelmaa. Suljettu kotelo on helppo tehdä, mutta sitten refleksi onkin jo paljon vaativampi ja sehän väärän kokoisena särkee subin herkemmin mitä suljettu.

Mitä vahvarin tehoihin tulee niin ehdottomasti pitäis olla just sama määrä rms tehoja mitä subilla. Vähäinen määrä kun saattaa hajoitaa subin ja äänenlaatukin on huonompaa. Pienistä ylitehoista ei ole haitaa, päinvastoin. Esim. 2000w rms:ää on vielä hyvä 1000w rms:n subille. Painekisoissakin kilpailijoilla menee vahvistimien tehot reippaasti yli subien tehojen.

Kaiutin kaapelinkin pitäisi olla tarpeeksi paksua. Jos se on alipaksuinen tehoihin verrattuna niin sehän saattaa kärähtää.
 
Zentic sanoi:
Suljettu kotelo on helppo tehdä, mutta sitten refleksi onkin jo paljon vaativampi ja sehän väärän kokoisena särkee subin herkemmin mitä suljettu.

.
ei refleksi ole sen vaikeampi tehdä kuin suljetukkaan, tosin yhden reiän joutuu enemmän tekemään:). ammattilaiselle sanoo minkälaista bassoa haluaa tai millaista musaa kuuntelee niin mitat tulee kuin apteekin hyllyltä (kotelon mitat+refleksi putken pituus ja paksuus) ja ei ku kasaamaan.
 
Elementiksi suosittelen Hertz HX 300 .. Kuunnellut parissa autossa, ja täytyy sanoa että hyvä subi. Myös monet muut on kehuneet. Kotelo kannattaa ehdottomasti tehdä itse jos vaan pysyy työkalut käsissä. Paksua levyä+ristituet, ja tekee valmistajan suositusten mukaan, niin varmasti saa paremman kuin kaupanhyllyltä.

Edit; ja jos hinnalla ei niin väliä, niin ehdottomasti DD3512 . Itsellä oli joskus tommoinen ja olin siihen enemmän kuin tyytyväinen :rock: . Käytettynä noita saa ihan asialliseen hintaan, ja jos se sattuu hajoamaan niin reconetussettejä saa sopuhintaan asennettuna...
 
Lähinnä tarkotin omalla postilla, että en OSTAIS keneltäkään itse kasattua subbarikoteloa, jos en varmasti tietäis että kys. henkilö osaa hommansa. Toki jos itse osaa ja jaksaa metskata materiaalit yms., niin ei muuta kuin ite kasaamaan. Säästää jonkin verran, ja saa haluamansa mallisen kotelon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom