Uutta subbaria autoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Jos hintaluokka on tuo n. 200-300 euroa, niin itse n. 15:ta kyseisen hintaluokan laatusubia vertailutestitilanteessa kuunnelleena kallistuisin aika pitkälti itsekin tuon Hertzin HX-sarjan puoleen. Saa sekä yksi- että kaksikelaisina, joten sovitus vahvistimeen ei tuota ongelmia. Toimii myös oikeasti, oikeasti hyvin pienessä kotelossa.

Tuo Pioneerin PRS-sarja ei ihan huono ole sekään, eritoten jos saat hyvän hinnan, esim. käytettynä.

Vahvistintehoista on myös tässä ollut puhetta, ja kuten joku sanoi, mieluummin liikaa tehoa kuin liian vähän.

Yksi ihan jees foorumi, jossa itse melko aktiivisesti olen mukana, on tämä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zentic sanoi:
Minun mielestä toi caliberin subi ei oikein sovi sinun vahvistimen kanssa hyvin yhteen, koska tuossa subissa on 2x6 ohmin kelat ja sinun vahvistin kestää vain 2ohm ja 4 ohmin kuormat. Eikä nuita 2x6ohmin keloja saa mitenkään 2ohmiin tai 4ohmiin, jos kokeilis laittaa sarjaan tai rinnan.

Jos kytkee nuo kelat rinnan, niin yhteisvastukseksi tulee 3 ohmia...
Jos vahvistin kestää 2 ohmin kuorman, niin kyllä se kestää 3 ohmiakin.

edit: joo näyttääkin kestävän 2 ohmia vain stereokytkennässä, eli ei noilla keloilla ainakaan sillattuna kannata yrittää :nolo:

Zone-sarja -42%
Turmelo sanoi:
Elementiksi suosittelen Hertz HX 300 .. Kuunnellut parissa autossa, ja täytyy sanoa että hyvä subi. Myös monet muut on kehuneet. Kotelo kannattaa ehdottomasti tehdä itse jos vaan pysyy työkalut käsissä. Paksua levyä+ristituet, ja tekee valmistajan suositusten mukaan, niin varmasti saa paremman kuin kaupanhyllyltä.

Edit; ja jos hinnalla ei niin väliä, niin ehdottomasti DD3512 . Itsellä oli joskus tommoinen ja olin siihen enemmän kuin tyytyväinen :rock: . Käytettynä noita saa ihan asialliseen hintaan, ja jos se sattuu hajoamaan niin reconetussettejä saa sopuhintaan asennettuna...

Itse suosittelisin kanssa tuota hertziä. Kyseistä subbaria on kehuttu todella paljon.

Nyt ois tarjolla tuollainen aikaisemmin linkittämäni Pioneerin subi tehdasvalmisteiseisessa sitä elementtiä varten tehdyssä 30 litran suljetussa kotelossa. Subi on siis käytetty ja hintakin kohillaan, joten jos tuo kauppa ei puihin mene niin varmasti siihen päädyn. Tuskin ainakaan huono valinta on?

Kuten sanottua, jos ei hinta ole paha niin ei todellakaan huonoimmasta päästä tuo PRS-subi. :)
Ei kun ostoksille.

Timba79 sanoi:
Nyt ois tarjolla tuollainen aikaisemmin linkittämäni Pioneerin subi tehdasvalmisteiseisessa sitä elementtiä varten tehdyssä 30 litran suljetussa kotelossa. Subi on siis käytetty ja hintakin kohillaan, joten jos tuo kauppa ei puihin mene niin varmasti siihen päädyn. Tuskin ainakaan huono valinta on?

Osta pois, eläkä enää siinä ihmettele! :D :thumbs:

Antzu sanoi:
Osta pois, eläkä enää siinä ihmettele! :D :thumbs:

Joo, se on enää siitä kiinni, että kaveri tulee täällä käymään ja saadaan kaupat tehtyä. Eli muutama päivä/viikko menee että homma varmistuu. Sitten saa pistän vanhan subin myyntiin. :D

Nyt on ollu jo kohta paripäivää tuo Pioneerin subi autossa kiinni ja täytyy kyllä sanoa, että on tuo bassopuoli ihan eri planeetalta tuohon vanhaan elementtiin verrattuna. Tuo kestää kovaakin soittoa ja toistaa mukavan alas. Voin nyt tällä vähäisellä kokemukselle suositella lämpimästi kaikille. Kotelokaan ei mikään järjettömän kokoinen ole.

Onhan se hyvä homma, jos kuulostaa hyvältä :thumbs:. Itelläkin pitäis alkaa laittaa musa vehkeitä autoon subbareita myöten ja tarkoituksena ois osallistua FASCAn (ei varmaan suomessa muita ole?) kisoihin äänenlaadun osalta. Onko kenelläkään tietoa, että arvosteleeko ne tuomarit perinpohjin musa vehkeet? Sori jos lainaan threadia kysymykselleni, mutta ei viitsisi aloittaa uutta. ;)

Ne katsoo vain onko kaikki asennukset turvalliset ja tukevat. Onko kaikki johdot suojattu ja sulakkeet paikoillaan. Mitään irrallisia laitteita ei saisi olla. Myös kaikista laitteista pitäisi löytyä kuitit.

Itse ajattelin kanssa käydä kesällä siinä fascan arvostelu-jutussa, jossa ne katsoo, että perusasiat on kunnossa ja miten laitteisto soi. Palautteen mukaan voi tehdä parannuksia ajatellen kisoja tai ihan omaksi iloksi. Kisailuakin voisi harkita, mutta nyt on ruvennut tuo auton tekniikkapuoli kiinnostamaan enemmän. Kun kerran on vauhtiin päässyt, musiikkia ei voi enää kuunnella ilman aktiivi 4-tie systeemiä ja prossua..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tanu sanoi:
Ne katsoo vain onko kaikki asennukset turvalliset ja tukevat. Onko kaikki johdot suojattu ja sulakkeet paikoillaan. Mitään irrallisia laitteita ei saisi olla. Myös kaikista laitteista pitäisi löytyä kuitit.

Itse ajattelin kanssa käydä kesällä siinä fascan arvostelu-jutussa, jossa ne katsoo, että perusasiat on kunnossa ja miten laitteisto soi. Palautteen mukaan voi tehdä parannuksia ajatellen kisoja tai ihan omaksi iloksi. Kisailuakin voisi harkita, mutta nyt on ruvennut tuo auton tekniikkapuoli kiinnostamaan enemmän. Kun kerran on vauhtiin päässyt, musiikkia ei voi enää kuunnella ilman aktiivi 4-tie systeemiä ja prossua..

Mitä sillä prosessorilla tehdään? Oliko se joku signaali korjain vai mikä ihme, kun en muista vaikka kuullut olen jotain ko. laitteesta?

Elikkäs laite sisältää jakosuotimet joka kanavalle tai jopa vasemmalle ja oikealle kanavalle erikseen?!? Helppoa säätää jakotaajuudet kohdalleen, koska muutoksen pystyy kuulemaan. Jos vahvistimesta pitäisi muuttaa jakotaajuutta, eroa ei pysty huomaamaan koska välillä on poistuttava kontille! Kätevä laite..

Siinä on myös viivesäädöt joka kanavalle, eli saadaan lähempien kaiuttimien signaalia "viivästettyä" muutamia millisekunteja, jolloin äänikuvasta muodostuu oikeanlainen. Kaikki kaiuttimet siis ovat ikäänkuin yhtäkaukana toisistaan. Laulaja on keskellä ja instumentit sijoittuneena paikoilleen.

Sitten on myös tuo taajuuskorjain, esim. vaikka 31 alueinen. Eli taajuusalue jaetaan 31 osaan ja niitä voidaan korostaa tai vaimentaa tarpeen mukaan.. Graafinen tai Parametrinen. Parametrinen on ehkä haastavampi säätää, mutta hyvä.

Sitten siinä voi olla myös 5.1 äänijärjestelmät, mutta niihin en ole perehtynyt vielä tarkemmin, kun ei tuota näyttöä ole tullut vielä hommattua, eikä varmaan edes tule..?

Fasca eli nykyisin EMMA Finland järjestää kilpailuja, joissa siis nimen omaan arvostellaan asennusten laatu sekä äänenlaatu. Eri kilpailuluokkia on useampia, karkeasti jaoteltuna noviisi ensimmäistä kautta kilpaileville sponsoroimattomille, amatööri muille sponsoroimattomille, pro sponsoroiduille/alalla työskenteleville ja expert maahantuojille ynnä muille jotka ei mahdu edellisiin luokkiin. Luokat on jaoteltu sitten alaluokkiin joko laitteiston hinnan tai tehon mukaan.

Kilpailu on ihan kivaa, porukka mukavaa ja asiantuntevaa, joskin voisi olla suurempikin harrastajamäärä kyllä. Kisoissa ketään ei mollata vaikka olisi viimeistelemätönkin asennus, parannusehdotuksia kyllä annetaan. Oppia voi paljon.

Itse olen harrastanut useamman vuoden ja harrastus on poikinut sponsorointia ja pieniä työkeikan tyyppisiä sekä lehteen kirjoittelua ynnä muuta, kivaa puuhaa. Kisoihin vaan jos kiinnostaa!

Enemmän tietoa: www.fasca.fi

Elikkäs meikäläinen joutuu ensiketalaisena PRO:ssa kisaamaan, koska sponsorointi on mulle jo melko varma :D.

Edit: Johdotuksista ja sulakkeista sen verran, että minne ne kannattaisi sijoittaa? Tuli vaan mieleen että eihän niitä näe jos ne laittaa "pohjaan" eli jos subi(t) on vaakatasossa levyllä ja johdot ym. sen levyn alla ja levy tiukasti kiinni kontissa niin eihän niitä sitten voi tarkistaa. Onko ne sitten niin tärkeitä?

Siis menikö toi nyt ihan oikein? Siulle on siis joku ostanut kaikki laitteet vai?

Edit: Vai siis ootko jossain liikkeessä töissä, mistä saat laitteita halvalla..?

Tanu sanoi:
Siis menikö toi nyt ihan oikein? Siulle on siis joku ostanut kaikki laitteet vai?

Ei ole ostanut. Mä saan nimeltä mainitsettomalta hifi myyjältä sponsorin, eli eikös tassä tapauksessa joudu PRO:hon vaikka olis ensikertalainen.

Eiköhän se näin mene?! Itse ei voi osallistua, koska ei ole kuittia kaikista laitteista, tai siis yhdestä vahvistimesta puuttuu kuitti.. Tuohon amatööri-luokkaan voisi joskus osallistua, ehkä tulevaisuudessa..

Niin ja sellaista vielä, että minkälaista musaa ne pistää soimaan siellä? Ja oiskohan mistään mahdollista ostaa sitä musa CD:tä, että sillä vois testailla sitten omaa järjestelmää ennen kisoja ku eikö ne kaiken maailman poltetut cd:t ym. ole vähän "huonolaatuisia"?

Perhana kun ei tula kaikki kysymykset kerralla mieleen :rolleyes:.

Kai niillä on se virallinen fasca CD, minkä avulla toistoa arvostellaan..? Musiikki tosin voi olla ihan laidasta laitaan, kaikki säädöt ei toimi samalla tavalla eri musiikilla! Fascan sivuilta tuon levyn voi ilmeisesti ostaa?

Jep, FASCA:n sivuilta voi tilata kisapaketin jossa tulee mukana sääntökirja sekä viralliset CD:t ym. Arvosteluperusteet jokaiselle arvosteltavalle kohdalle löytyvät sääntökirjasta, ja oikeantyyppistä sointia kuvataan myös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom