kattila
VIP
- Liittynyt
- 16.4.2002
- Viestejä
- 192
Oletteko muuten huomannut miten loistavaa myyntistrategiaa esim. Nokia harjoittaa kännykkäbisneksessään?
Aina uusimpiin malleihin tuodaan jotain pienen pieniä, mutta sitäkin hyödyllisempiä ominaisuuksia lisää, mutta käytännössä puhelimen perusidea ei muutu mihinkään. Toisaalta taas kaikki uusimmat mallit eivät sisällä vanhempien huippumallien ominaisuuksia.
Esim. Ostin kesällä Nokian 6510 puhelimen vanhan 6110n hajottua. Valinnanvaikeus 6510:n ja roiskesuojatun 5210:n välillä oli suuri, mutta päädyin kuitenkin tähän bisnes-uskottavampaan 6510:n. Kelpo puhelin, ei siinä mitään. Kuitenkin luuristani puuttuu ominaisuuksia, joita vanhemmissa puhelimissa on. Esim. Näytönsäästäjä ja yli 160-merkkiset tekstiviestit. Miksei näitä ominaisuuksia löydy puhelimestani? ..kerrassaan briljanttia Nokialta! Voitte olla varmoja, että kuluttaja haluaa seuraavaan luuriinsa samat ominaisuudet kuin vanhassa luurissaan SEKÄ nämä pari harmittavaa puutetta, ja tietenkin pari täysin uutta ominaisuutta.
Uskoisin, että Nokia olisi hyvin pystynyt tekemään puhelimia, joissa on uusimmat ominaisuudet (melodiset soittoäänet, roiskesuojaus, Java-tuki yms.) jo pari-kolme vuotta sitten. Mokomat kuitenkin haluavat rahastaa ihmisiä tuomalla hyvin marginaalisia lisäominaisuuksia uusiin puhelimiin. So not, ei se ole tyhmä joka myy, vaan se joka ostaa.
Kaikki tämä on tarkoin harkittua. Itse osallistuin toissakesänä Nokian ja erään psykologisia tutkimuksia harjoittavan firman käyttäjäseurantaan, jossa minun piti tavata viikottain Englannista saapunut psykologi ja kertoa elämästäni. Mihin kulutan aikaa (harrastukset, kaverit, tyttöystävät, sukulaiset jne.). Lisäksi tietenkin keskityttiin ihan puhelimen toimintojen kehittämiseen, kyseltiin mitä ominaisuuksia käytän/inhoan/toivoisin tuleviin malleihin jne. Tästä reilun kuukauden kestäneestä tutkimuksesta maksettiin todella hyvin. Nokia satsaa varmaan uskomattomia rahasummia tämänkaltaisiin tutkimuksiin, joilla kartoitetaan ihmisten tarvetta ominaisuuksille.
Aina uusimpiin malleihin tuodaan jotain pienen pieniä, mutta sitäkin hyödyllisempiä ominaisuuksia lisää, mutta käytännössä puhelimen perusidea ei muutu mihinkään. Toisaalta taas kaikki uusimmat mallit eivät sisällä vanhempien huippumallien ominaisuuksia.
Esim. Ostin kesällä Nokian 6510 puhelimen vanhan 6110n hajottua. Valinnanvaikeus 6510:n ja roiskesuojatun 5210:n välillä oli suuri, mutta päädyin kuitenkin tähän bisnes-uskottavampaan 6510:n. Kelpo puhelin, ei siinä mitään. Kuitenkin luuristani puuttuu ominaisuuksia, joita vanhemmissa puhelimissa on. Esim. Näytönsäästäjä ja yli 160-merkkiset tekstiviestit. Miksei näitä ominaisuuksia löydy puhelimestani? ..kerrassaan briljanttia Nokialta! Voitte olla varmoja, että kuluttaja haluaa seuraavaan luuriinsa samat ominaisuudet kuin vanhassa luurissaan SEKÄ nämä pari harmittavaa puutetta, ja tietenkin pari täysin uutta ominaisuutta.
Uskoisin, että Nokia olisi hyvin pystynyt tekemään puhelimia, joissa on uusimmat ominaisuudet (melodiset soittoäänet, roiskesuojaus, Java-tuki yms.) jo pari-kolme vuotta sitten. Mokomat kuitenkin haluavat rahastaa ihmisiä tuomalla hyvin marginaalisia lisäominaisuuksia uusiin puhelimiin. So not, ei se ole tyhmä joka myy, vaan se joka ostaa.
Kaikki tämä on tarkoin harkittua. Itse osallistuin toissakesänä Nokian ja erään psykologisia tutkimuksia harjoittavan firman käyttäjäseurantaan, jossa minun piti tavata viikottain Englannista saapunut psykologi ja kertoa elämästäni. Mihin kulutan aikaa (harrastukset, kaverit, tyttöystävät, sukulaiset jne.). Lisäksi tietenkin keskityttiin ihan puhelimen toimintojen kehittämiseen, kyseltiin mitä ominaisuuksia käytän/inhoan/toivoisin tuleviin malleihin jne. Tästä reilun kuukauden kestäneestä tutkimuksesta maksettiin todella hyvin. Nokia satsaa varmaan uskomattomia rahasummia tämänkaltaisiin tutkimuksiin, joilla kartoitetaan ihmisten tarvetta ominaisuuksille.