Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
Muuten hyvä, mutta...

1 104,90 Super Flower Golden Green Modular 600W

Pari kymppää lisää niin saa esim. Corsairilta modulaarisen, ja ainakin itse luottaisin siihen enemmän. Joku Taiwanilainen Flower mulla oli joskus jossain rakkineessa (tuli hajonneen toisen virtalähteen tilalle, ja opiskelijana oli pakko ottaa halvin) ja se hajosi, mutta niin hajosi myös emolevy. Huono virtalähde kun saattaa tosiaan hajota, ja se voi viedä mukanaan muutakin.

Voihan se olla että toimii ja kestää... mutta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkäs tuollainen SSD levy vaikuttaa pelailuun? Jos sinne laittais Windowsin jne ja pelin niin vaikuttaako pelin pyörimiseen?

Muuten hyvä, mutta...

Pari kymppää lisää niin saa esim. Corsairilta modulaarisen, ja ainakin itse luottaisin siihen enemmän. Joku Taiwanilainen Flower mulla oli joskus jossain rakkineessa (tuli hajonneen toisen virtalähteen tilalle, ja opiskelijana oli pakko ottaa halvin) ja se hajosi, mutta niin hajosi myös emolevy. Huono virtalähde kun saattaa tosiaan hajota, ja se voi viedä mukanaan muutakin.

Jos en nyt aivan väärin muista niin nuo Super Flowerin powerit ovat keränneet aika paljon kehuja.

Heh, sait ton kuulostamaan siltä että toi poweri ei tuu kestää:). En mä välttämättä ton otannan perusteella lähtis vaihtamaan, vaikka onhan toi corsair näemmä luotettava laadultaan. Pienien tutkimisten jälkeen en ainakaan huomannut mitään pahaa sanottavaa tosta Super Flowerista..Voihan se olla, että hajoo mutta niinhän se voi olla monissa muissakin..En usko, että se ero nyt niin räikee voi olla(?)..

Jos en nyt aivan väärin muista niin nuo Super Flowerin powerit ovat keränneet aika paljon kehuja.

Heh, sait ton kuulostamaan siltä että toi poweri ei tuu kestää:). En mä välttämättä ton otannan perusteella lähtis vaihtamaan, vaikka onhan toi corsair näemmä luotettava laadultaan. Pienien tutkimisten jälkeen en ainakaan huomannut mitään pahaa sanottavaa tosta Super Flowerista..Voihan se olla, että hajoo mutta niinhän se voi olla monissa muissakin..En usko, että se ero nyt niin räikee voi olla(?)..
Voi toki olla uus hyvä merkki markkinoilla, mulla vaan oli joskus joku Flower ja se hajosi. :) Sen tiedän että huono poweri voi hajottaa vaikka koko koneen, tai siis kyllähän hyväkin hajotessaan mutta se ei todennäköisimmin hajoa...

Jos tietty on lukenut tuosta powerista hyvää jostain, niin go for it.

Arvosteluissa joskus tutkitaan myös kenen komponentteja käytetään powerissa, ja sehän noissa ratkaisee.

Mitenkäs tuollainen SSD levy vaikuttaa pelailuun? Jos sinne laittais Windowsin jne ja pelin niin vaikuttaako pelin pyörimiseen?

Vaikuttaa pelin latausaikoihin mutta itse pyörimiseen, jos sillä tarkoitetaan ruudunpäivitysnopeutta, ei vaikuta.

Jimms pcstoren edustaja kirjoitti jossain, että eivät ole ottaneet Super Floweria myyntiin kun merkistä on niin katastrofaaliset kokemukset muutaman vuoden takaa. Uudet superit, ainakin golden greenit ja platinumit, ovat keränneet vain kehuja testeissä, toisin kuin osa aikaisemmista malleista.

Taitaa noi "muutaman vuoden takaa" olla yksi niistä omista.

Olen uusimassa konetta (kaikki uusiksi, paitsi DVD-asema ja kotelo), mutta en omaa juurikaan tietoa emolevyistä, powereista, muisteista ja kovoista. Näyttiksen ja prosessorin olen onnistunut valitsemaan, lähinnä muron ja vastaavien sivustojen testien antaman tiedon sekä hintaluokan avulla. Budjetti on noin 700-1000 euroa ja aika pitkälti pelikäyttöön tulee.

Alustavasti valitsemani komponentit (saa toki ehdottaa muita näiden tilallekkin)
Prosessori: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition (159€)
Näytönohjain: AMD Radeon HD 6870 DirectCU (169€)
(Hinnat Jimm'siltä)

Suurin ongelma tässä on emolevy: en tiedä yhtään millainen sen pitäisi olla, saatikka minkä hintainen. Ehdotuksia?
Toinen ongelma on poweri. Miten ne eroavat toisistaan muuten kuin teholtaan, ja mikä mahtaisi olla sopiva määrä watteja?
Entäs sitten kovo ja muistit: miten ne eroavat toisistaan muuten kuin kooltaan ja hinnaltaan? Liittynee jotenkin nopeuteen, mutta miten suuri merkitys niiden nopeudella on pelikäytössä? Onko SSD kannattava hankinta tämän hintaluokan koneeseen?

Anteeksi tyhmät kysymykseni, ensimmäistä kertaa olen ostamassa komponentteja erikseen. :nolo:

Olen uusimassa konetta (kaikki uusiksi, paitsi DVD-asema ja kotelo), mutta en omaa juurikaan tietoa emolevyistä, powereista, muisteista ja kovoista. Näyttiksen ja prosessorin olen onnistunut valitsemaan, lähinnä muron ja vastaavien sivustojen testien antaman tiedon sekä hintaluokan avulla. Budjetti on noin 700-1000 euroa ja aika pitkälti pelikäyttöön tulee.

Alustavasti valitsemani komponentit (saa toki ehdottaa muita näiden tilallekkin)
Prosessori: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition (159€)
Näytönohjain: AMD Radeon HD 6870 DirectCU (169€)
(Hinnat Jimm'siltä)

Suurin ongelma tässä on emolevy: en tiedä yhtään millainen sen pitäisi olla, saatikka minkä hintainen. Ehdotuksia?
Toinen ongelma on poweri. Miten ne eroavat toisistaan muuten kuin teholtaan, ja mikä mahtaisi olla sopiva määrä watteja?
Entäs sitten kovo ja muistit: miten ne eroavat toisistaan muuten kuin kooltaan ja hinnaltaan? Liittynee jotenkin nopeuteen, mutta miten suuri merkitys niiden nopeudella on pelikäytössä? Onko SSD kannattava hankinta tämän hintaluokan koneeseen?

Anteeksi tyhmät kysymykseni, ensimmäistä kertaa olen ostamassa komponentteja erikseen. :nolo:

Aiotko kellottaa konetta?
Onko hiljaisuudella suurta merkitystä?
Onko suunnitelmissa ostaa kahta näyttistä (sli crossfire) jossain vaiheessa? (en kyllä välttämättä suosittele)

AMD on kohtapuoliin lukuisten viivästysten jälkeen julkaisemassa uusia prossuja, joten vanhan ostamisessa ei sen puolesta ole juuri järkeä. Tulevat ehkä kauppoihin ennen joulua. Intel on se, millä kannattaa tällä hetkellä mennä.

Emojen erot ovat ominaisuuksissa ja valinta riippuu ihan siitä mitä koneella teet ja mitä liitäntöjä siltä vaadit. Esim. kellotteluun kannattaa ostaa kohtalaisella virransyötöllä varustettu emo.

Powereissa voi olla suuriakin eroja suunnittelu ja komponenttipuolella mutta lyhyesti sanottuna kannattaa ostaa joku asiallinen poweri 550w paikkeilta.

Kovojen nopeudessa on jonkun verran eroja jos puhutaan mekaanisista 7200rpm vs 5400rpm levyistä (SSD:t ovat paljon mekaanisia nopeampia ja toki niissäkin eroja on). Lisäksi tallennustiheys vaikuttaa levyn nopeuteen. Kovalevyt koostuvat usein useammasta platterista, eli aivan suoraan levyn koosta ei voi päätellä tallennustiheyttä. Luotettavuuserojakin varmasti on mutta niistä on vaikea sanoa mitään kunnon tilastojen puuttuessa. SSD vaikuttaa ohjelmien ja pelien latausaikoihin mutta varsinainen ruudunpäivitysnopeus ei parane. Joissain peleissä kuten civ5 voi hyötyä vuoronvaihdoissa nopeammasta levystä mutta se menee ehkä tuohon latausaikaan. Itse ostaisin ainakin budjetin yläpäässä SSD:n.

Muistit vaikuttavat nopeuteen useimmiten varsin marginaalisesti ja käytännössä kannattaa ostaa 8gt halpaa 1600mhz ddr3 muistia tällä hetkellä.

Kuuluuko hintaan näyttö, käyttis, ja näppis/hiiri?

700-1000 koneessa katsoisin jo Intelin suorittimia, jos siis hintaan ei tule kuulumaan yllä mainittuja.

Jos kone tulee pelikäyttöön niin itse ottaisin tuohon budjettiin jotakuinkin seuraavan:

Prosessori: Intel i5 2500K 195€
Emolevy: AsRock Z68 Pro3 107€
Muisti: Kingston Hyper X Genesis 2x4GB 1600MHz 53€
Näyttis: Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 225€
Jäähy: Arctic Cooling Freezer 13 Pro 28.90€
Poweri: XFX 550W 57.40€
Kovo: Western Digital 2Tb Sata3 72€

yhteensä: 738.30€

550W poweri riittää peruskoneeseen. Corsairin 600W poweri pitäisi olla myös ihan laadukas ja esim. tietokonekauppa.fi myy sitä 67e hintaan. Noissa valmistajien välillä voi olla todella suuria eroja ja huonon powerin ostamisessa on riskinsä. Näytönohjaimista GTX 560 Ti edustaa järkevän hintaluokan näyttistä ja Gigabyte on hyvä valinta. SSD:t ovat hienoja ja nopeita vehkeitä, mutta hintaa niillä on vielä melko paljon.

AMD:ltä tulee tosiaan uudet prossut parin viikon päästä markkinoille. Jos ei ole aivan välttämätöntä saada konetta juuri nyt, niin voisi melkein odotella hetken niitä.

Kiitos vastauksista!
En aio kellottaa, hiljaisuudella ei ole mitään merkitystä enkä aio hankkia kahta näyttistä. Hiiren ja näytön omistan enkä aio hirveästi panostaa näppikseen. Käyttiksen ajattelin warettaa (kokemuksia tuosta?).

Tuon prossun voisin kyllä tosiaan jättää vielä mietintään, lokakuun loppuun yritän saada koneen kasaan (jos vasta joulun alla tulevat kauppoihin, kuten skoijari ennusti, menen tuolla Intelin i5 2500K: lla). Jos päädyn sitten AMD:n prossuun, ei tuo emo ilmeisesti käy; tukee vain Intelin prossuja.
Juzzin ehdottaman muistit ja kovo ostoslistalle samantien, kuin myös tuo Corsairin 600W. SSD saa jäädä kaupan hyllylle. Myös näyttis vaikuttaa ihan viisaalta valinnalta. Onko tuo jäähy tarpeellinen, jos ei aio kellottaa?

Sitten tuosta kotelosta... mittailin vähän, ja mitat ovat: korkeus 40cm, leveys 43cm ja syvyys 17cm. Katselin vähän noita ATX koteloita, ja jokaisessa kaikki mitat ovat useamman sentin suurempia: mahtuuko tuohon vai kannataako suoraan hankkia uusi? Eiväthän nuo halvimmat sinänsä kovin kalliita ole.

Huhujen mukaan nuo AMD:n uudet prossut tulevat parin viikon päästä ja vaikuttaa siltä, että olisivat tuota 2500K:ta hinta-/laatusuhteeltaan fiksumpi hankinta. Tietysti kilpailutilanne toivottavasti myös pudottaa tuon Intelin prosessorin hintaa. Bulldozer vaatii AM3+ emolevyn ja tulevaisuutta ajatellen hyvän emon saa 100€ hintaan. Jää nähtäväksi mikä tilanne tosiaan on kuukauden päästä..

Prosessorin mukana myydään perusjäähy, mutta ne on usein äänekkäitä kovemmilla kierroksilla. Jos et kellota niin eiköhän perusjäähylläkin pärjää.

Nopeasti katsottuna kopan mitat vaikuttavat olevan aika välimallia mATX ja ATX-kopista. Saatko jotain tarkempia tietoja tuosta kotelosta? Hyvän peruskopan saa tuohon 55€ hintaan.

Elektroniikan ostaminen on aina vähän ongelmallista: jatkuvasti on parempaa ja hienompaa tuotetta tulossa markkinoille. Pitää vain jossain välissä tehdä se ostopäätös :rolleyes:

Suosittelen ostamaan kaikki osat samalla kertaa kun tiedät varmasti mitä aiot ostaa, vaikka sitten tilaisikin eri paikoista.

Tosiaan AMD:n prossujen pitäisi nyt tulla markkinoille. Saa nähdä alkaako niitä saamaan myös kaupoista. Myöhästymisiä on olut jo niin paljon, että itse en suhtaudu kovin positiivisesti lupauksiin. Viimeisin taisi olla computexissa, eli noin neljä kuukautta sitten, jolloin bulldozerin julkaisun piti tapahtua viimeistään kuukausi sitten. Mutta saa tosiaan nähdä. Samaten testitulokset taitavat olla AMD:n omia ja kunnolliset saadaan vasta julkaisun hetkellä. Kilpailu tulee todennäköisesti kuitenkin kovenemaan ja AMD on yleensä kilpaillut hinnalla. Jos ostat lokakuun loppuun koneen, niin pari viikkoa ehtii tilannetta hyvin tarkastella.

Kannattaa tosiaan varmistaa, että koteloon mahtuu tilattavat osat, mittojen perusteella voi tulla ongelmia. ATX standardi selvinnee wikipediasta mutta jos kotelossasi on jo kone, niin sen sisällä oleva emo saattaa kertoa jo riittävästi. Kotelon rakenteesta riippuen myös näytönohjain voi tulla ongelmaksi, eli ei mahdu pituussuunnassa. Esim. GTX 560 on reilu 9 tuumaa pitkä ja jäähyratkaisusta riippuen voi olla vähän pidempikini, sillä jotkut valmistajien omat viritykset tulevat hieman yli kortin päästä. Mutta tuo bitfenix on ihan hyvä jos joudut kotelon vaihtamaan.

Erillistä jäähyä et tosiaan tarvitse jos et virittele tai välitä koneen metelistä pelatessa. Boxed malleissa tulee jäähy vakiona. 2500k on juuri tällä hetkellä selvästi paras valinta pelikoneeseen.

Jos ostat vain mekaanisen levyn, niin ostaisin nopean, eli 7200rpm levyn. Kiintolevyt ovat kuitenkin koneen hitain komponentti aina kun niiltä luetaan. 1TB Samsung f3 on suosituin ja edullinen levy tässä luokassa.

Muisteissa ostaisin myös intelin speksit täyttävää 1.5v jännitteellä varustettua. Kingstonin 1.65v muistit toimivat ihan hyvin mutta intelin suositus on muistaakseni 1.5v +-5% ja pitkän ajan vaikutuksia ei voi tietää vielä. Itselläni on tuollaiset kingstonit mutta ostin ne siitä syystä, että 1.5v muisteja ei ollut ostohetkellä matalaprofiilisilla heat spreadereilla, joita tarvitsen prossujäähyn takia. Toki noita voi alivoltittaa mutta jos et säädä mitään, niin esim. G.Skill ripjawsX:t tai Corsair vengeancet ovat ok ja edullisia.

Niin ja jos haluat tehdä hintavertailuja, niin silentrig ja lapstore lienevät myös edullisemmasta päästä.

Onko AMD uusista mitään osviittaa antavia hintoja tullut? Suorituskyvyssähän ne pärjää "melkein" 2600K:lle, ja kuulemma lyö laudalta 2500K. Tosin AMD:n tuloksia, joten tiedä sitten.

Tuosta kotelosta ei kyllä oikein irtoa tietoja... ostettu joskus vuosia sitten pakettikoneena; jotakin kertoo se, että siinä on korppuasema kiinni. :rolleyes:
Mutta joo, jätetään tämä vielä hautumaan ja katsotaan sitten myöhemmin uudestaan: todennäköisesti hankin tuon AMD:n FX-8120 ja jonkun AM3+ emon (jos siis ilmestyy tuo prosessori luvatuun aikaan...). Pitänee ehkä miettiä myös tuo kovo uusiksi: tuskin tarvitsen pidemmälläkään aikavalillä kahta teraa tallennustilaa, joten voin ostaa pienemmän mutta nopeamman kovon. Muistien jännitteeseen en ollutkaa aikaisemmin kiinnittänyt huomiota.

Itse odottaisin hetken (n. 1kk), että pöly laskeutuu ja uudet amd:t on tullu. Voi tulla hinnanmuutoksia ja AMD:n joku prossu saattais olla varteenotettava vaihtoehto 2500K:n tilalle. On kyllä 2500k ehdottomasti hyvä valinta myös, ittelläkin se ja kyllä pyörii pelit. Näyttiksenä mulla on HD6950 ja voi kyllä suositella (saa modattua hd6970 jos osaa valita minkä ostaa)

Nyt on jälleen se aika, kun pitää kasata uusi kone, eikä vähiten siitä syystä, että Bf3 on tulossa. Tällä hetkellä mulla on tuon mun aloituspostin kaltainen kone, joka jää siis kakkoskoneeksi, eli koppaa myöten kaikki uusiksi. budjetti olisi max 1000e, saako sillä sellasta myllyä, millä tuo bf3 pyörisi vaivatta ja tietysti vastaavat tulevat pelit? Oon taas ihan pihalla näistä osista, kun niitä on tullut niin tiuhaan tahtiin, ettei ole perässä pysynyt. Jos joku viitsisi listailla osat, jotka olisi mahdollisimman hyvät tuohon 900-1000e hintaan niin olisin enemmän, kuin kiitollinen. Ei ole väliä, onko Intel vai Amd jne, vaan pääasia on, että pyöris taas mahdollisimman pitkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom