Uutta konetta hankkimassa...

Ikä
39
..ja vähän pihalla uusista tuulista alalla, eli kun ei seurannut aktiivisesti yli puoleen vuoteen markkinoita, niin nyt oon vähän pihalla näistä uusista juitsuista.

Eli tarkoituksena olisi hankkia kokoonpano lähinnä pelikäyttöä ajatellen, tulee muutakin tehtyä mutta ei mitään niin raskasta että pitäisi erityisesti panostaa...

Aikani katseltuani ajattelin pysyä hyväksi havaituissa AsRock emoissa, joissa hinta/laatu-suhde on mielestäni mainio.. Tässäpä tuleekin sitten mielenkiintoisia vaihtoehtoja.

1. kannattaako panostaa PCI-express-väylään, kun ilmeisesti uusia huippuluokan kortteja ei enää valmisteta AGP-väylään?
nyt olisi tarkoitus kuitenkin ostaa Geforce 6600GT-sarjan kortti, jota kuitenkin saisi AGP-väyläänkin.

2. SATA/SATA2 kovalevy? näistä ei ole mitään hajua.

3. Mitä käytännön eroa on AMD:n Sempron 3400+ prosessorilla ja AMD 64 3000+ Venice, eli lähinnä onko tuon Venicen 512KB L2-välimuistista etua verrattuna Semproneiden 256KB? Vai kannattaako panostaa tuohon korkeampaan kellotaajuuteen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omia mielipiteitä pikasesti:

1. Unohtaisin jo AGP väylän ja keskittyisin PCI-e väylään.

2. Aika marginaalisia eroja noissa käsittääkseni on. Pääasia että on sata-levy eikä IDE.

3. Prossujen tehoja ei nyt ole tullut seurattua mutta yksi veikkaus oli, että juhannuksen jälkeen ei myydä enään kun kaksiydin-prosessoreja. Se kertonee jotain mihin suuntaan ollaan menossa. Yhteen ytimeen ei niin kannata enään panostaa.

Paljon sulla on sijottaa pätäkkää tähän koneeseen?

Noin pääsääntöisesti näytönohjain on koneen kallein komponentti tällä hetkellä, mutta sekin pitää suhteuttaa muuhun kokoonpanoon niin, että mikään ei ole pullonkaulana. Toinen vaikuttava seikka on, että kuinka kauan haluat pärjätä tällä kokoonpanolla. Mitä kauemmin, sitä enemmän kannattaa investoida parempiin komponentteihin.

Unohda AGP-väylä. Saatavuus alkaa olla todella surkea komponenttien suhteen. 6600GT on sitten aika peruskortti, että uusimmissa peleissä saa herkkuja karsia aika kovalla kädellä. Mun valinta olis tällä hetkellä hinta/laatusuhteeltaan 7800Gt, taitaa saada halvimmillaan n.330€. Tuo on kuitenkin kellotustesteissä kellottunut kalliimman 7800GTX:n kellotaajuuksiin.

Pelikäyttöön 64-sarja. Sempronia en ainakaan itse pelikäyttöön valjastaisi. Välimuisti on yksi tekijä, joka tekee tuosta 64:sta paremman ja se on muutenkin nopeampi prossu. Jos haluaa satsata vielä pidemmälle, niin sitten tuplaydinprossua kehiin.

Keskusmuisti vähintään 1Gb ja tuolla kovolla ei nyt suurta merkitystä ole. Sata-levy ehkä kannattaa hommata jo pelkästään sen ohuemman liitäntäkaapelin takia. Mun mielestä SATA ja IDE levyillä ei ole nopeuseroja, mutta suuntaus on SATA-levyihin, joten jo ihan tulevaisuuttakin ajatellen se siihen pakettiin.

Sitten kun kasailee tämmöstä "virtasyöppöä" kokoonpanoa, niin virtalähde on yksi tärkeä tekijä. Eli sen valintaan kannattaa myös käyttää aikaa ja lueskella testejä. Pääsääntöisesti min. 400W laadukas poweri, mutta itse kallistuisin jo esim. Nexuksen 550W lähteeseen.

Myth sanoi:
Paljon sulla on sijottaa pätäkkää tähän koneeseen?

Unohda AGP-väylä. Saatavuus alkaa olla todella surkea komponenttien suhteen. 6600GT on sitten aika peruskortti, että uusimmissa peleissä saa herkkuja karsia aika kovalla kädellä. Mun valinta olis tällä hetkellä hinta/laatusuhteeltaan 7800Gt, taitaa saada halvimmillaan n.330€. Tuo on kuitenkin kellotustesteissä kellottunut kalliimman 7800GTX:n kellotaajuuksiin.

Pelikäyttöön 64-sarja. Sempronia en ainakaan itse pelikäyttöön valjastaisi. Välimuisti on yksi tekijä, joka tekee tuosta 64:sta paremman ja se on muutenkin nopeampi prossu. Jos haluaa satsata vielä pidemmälle, niin sitten tuplaydinprossua kehiin.

Sitten kun kasailee tämmöstä "virtasyöppöä" kokoonpanoa, niin virtalähde on yksi tärkeä tekijä. Eli sen valintaan kannattaa myös käyttää aikaa ja lueskella testejä. Pääsääntöisesti min. 400W laadukas poweri, mutta itse kallistuisin jo esim. Nexuksen 550W lähteeseen.

Pätäkkää on mahdollisesti sijoitettavissa ihan tonne 1000€ asti, mutta tavoitteena ois kuitenkin kasata suht halpa kokoonpano <700€,jossa ois hyvä päivitettävyys jatkoa ajatellen. näyttöjä sun muita en ole ostamassa, vaan ihan irtokomponentteina sisusta koneeseen, kotelo ja virtalähde löytyy ihan omasta takaa.

DDR-muistioa löytyy vanhastaan 512, ja ajattelin gigan pamauttaa lisää, eli tollasella puolellatoista varmastikin pitäis alkaa jo pärjäilemään. Tuo näytönohjain on aika kovan harkinnan alla, tuntuu kuitenkin kovalta hinnalta maksaa yli 300€ GF 7800 kortista, kun puolella tuosta saa tuon 6600GT:n.

Tässä ois yksiharkinnan alla oleva kokoonpano:

939DUAL-SATA2 ASROCK S939 M1695 8CH SATA2,RAID PCI-E16 64.00
DDR 1GB PC3200 CL3CORSAIR VS1GB400C3 96.00
GAIN-6862 GAINWARD GF 6600GT PCI-E 128M VGA+DVI+TV 140.00
DIAMONDMAX10 200GB SATAII 3G 7200RPM 8MB 92.00
AMD ATHLON 64 3200+ 2.0GHZ S939 BOX VENICE 177.00
Yhteensä: 569 €

Tohon sitten lisänä vielä se 512 muistia, pitää vielä tarkistaa oman muistin laatu että tulee sitten yhteensopivaa tavaraa. Emolevy oli oikeastaan ainoa järkeenkäypä valinta Asrockin tarjonnasta, kun piti valita 939-kannalla varustettu, ei kannata ilmeisesti edes harkita 754-kannalla olevaa, jos ajatellaan mahdollista päivitettävyyttä. Prossuakin voi vielä vähän pistää paremmaks,vaikka 3700+ San Diego-ytimellä,jossa olisi sitten 1MB tota välimuistia, hintaa tulisi lisää semmoset 70€.. tämä siis atk-agentin listoilta nopeasti koottu kokoonpano.

Mietin vaan, että mikä siinä AsRockissa sitten on niin hyvää? On niitä muitakin emovalmistajia ja hintaluokat samantyyppisillä emoilla on suurinpiirtein samoissa. Mutta ei välttämättä huono valinta tuo AsRockikaan. 754-kantaa ei enää hirveämmin löydykään eli 939-kannaksi.

Ehkä tuo 6600Gt on suht. balanssissa tohon muuhun kokoonpanoon nähden, mutta varaudu sitten siihen, että se ei mikään mahtilaite peleissä enää ole :D Riippuen sun powerista, niin tolla 7800GT:llä saattaisi olla sen vaihto edessä ja sitten ei enää mahdu budjettiin.

Myth sanoi:
Mietin vaan, että mikä siinä AsRockissa sitten on niin hyvää? On niitä muitakin emovalmistajia ja hintaluokat samantyyppisillä emoilla on suurinpiirtein samoissa. Mutta ei välttämättä huono valinta tuo AsRockikaan. 754-kantaa ei enää hirveämmin löydykään eli 939-kannaksi.

Ehkä tuo 6600Gt on suht. balanssissa tohon muuhun kokoonpanoon nähden, mutta varaudu sitten siihen, että se ei mikään mahtilaite peleissä enää ole :D Riippuen sun powerista, niin tolla 7800GT:llä saattaisi olla sen vaihto edessä ja sitten ei enää mahdu budjettiin.

Asrockin emolevyt on tarjoaa omassa hintaluokassaan mielestäni parhaat ominaisuudet, ainakin pikaisen selailun perusteella n. 20€ halvempia kuin muiden valmistajien emot joissa PCI-E-väylä. mut ei ole tosiaan mikään pakollinen tuo Asrock, mutta lähinnä ensimmäinen valinta mulle.
Powereihin en ole niinkään tutustunut, vieläkö tuo 350W virtalähde jaksaa tuon 6600GT:n kanssa? ainakin 7800GT:n kanssa olisi vaihto edessä. Ja kyllä olen varautunut siihen että mun budjetilla ei välttämättä ihan uusinta uutta saa..;)

Ainakin minun mielestäni Asrockin emot ovat sen 20 euron edestä huonompia. Omaan koneeseen en laittaisi. Emolevy on kuitenkin kokoonpanon selkäranka eikä maastavetokaan ole kivaa huonolla selällä.

Olen kyllä sitä mieltä, että laadukas 350 Wattinen riittää tuolle kokoonpanolle.

Haukifile sanoi:
Asrockin emolevyt on tarjoaa omassa hintaluokassaan mielestäni parhaat ominaisuudet, ainakin pikaisen selailun perusteella n. 20€ halvempia kuin muiden valmistajien emot joissa PCI-E-väylä. mut ei ole tosiaan mikään pakollinen tuo Asrock, mutta lähinnä ensimmäinen valinta mulle.
Powereihin en ole niinkään tutustunut, vieläkö tuo 350W virtalähde jaksaa tuon 6600GT:n kanssa? ainakin 7800GT:n kanssa olisi vaihto edessä. Ja kyllä olen varautunut siihen että mun budjetilla ei välttämättä ihan uusinta uutta saa..;)

Riippuu miten laadukas poweri. Kyllä mun Nexus 350W vielä pyörittää suunnilleen vastaavaa kokoonpanoa mitä oot kasaamassa ihan hyvin. Kellotettunakin jaksoi vielä surista ilman hirveitä heittoja jännitteissä. Kyllähän sä periaatteessa pystyt eri komponenttien virrankulutuksia summaamalla laskemaan kokonaisvirrankulutuksen ja vertaamaan sitä sen powerin kyljessä ilmoitettuun virta-arvoon.

Ei niillä samoissa hintaluokissa olevien emojen eroilla normikäytössä nyt mitään maailmaa suurempia eroja ole. Se AsRock on ihan ok.

Replay sanoi:
Ainakin minun mielestäni Asrockin emot ovat sen 20 euron edestä huonompia. Omaan koneeseen en laittaisi. Emolevy on kuitenkin kokoonpanon selkäranka eikä maastavetokaan ole kivaa huonolla selällä.

Olen kyllä sitä mieltä, että laadukas 350 Wattinen riittää tuolle kokoonpanolle.

Nyt tulee kyllä multa niin hirveetä mutua että ei oo toista, mutta isot pojat joskus kerto että Asrock ois jollain tapaa Asus-firmaan liitoksissa, ns. tytäryhtiö, joka valmistaa halpismalleja asuksen piikkiin.. osoittakaa sormella ja naurakaa jos olen väärässä. Mutta kyllä omassa käytössä on vanha Asrock osoittautunut hyväksi valinnaksi. Mut mitä emoa suosittelet ite, jos ei tuota hintaa niinkään katsota, vaan nuo vaadittavat ominaisuudet(PCI-E, SATA) täyttyy?

Ripe sanoi:
3. Prossujen tehoja ei nyt ole tullut seurattua mutta yksi veikkaus oli, että juhannuksen jälkeen ei myydä enään kun kaksiydin-prosessoreja. Se kertonee jotain mihin suuntaan ollaan menossa. Yhteen ytimeen ei niin kannata enään panostaa.

Ei kyllä oma budjetti taivu dual core-prossuun, eli perkeles, vanhentukoon sitten jos on vanhentuakseen. Ja tuohon S939-kantaanhan nuo AMD:n Dual coretkin isketään. eli voi sitten juhannuksen jälkeen päivitellä jos kerran lopettaavat yhden ytimen prossujen myynnin.

Ei ne single coret varmasti lopu mutta ainakin on hyvä olla sellainen kanta mihin sitten voi Dualin pistää. Ettei ihan heti ainakaan tarvi uutta emolevyä ostaa.

Ripe sanoi:
Ei ne single coret varmasti lopu mutta ainakin on hyvä olla sellainen kanta mihin sitten voi Dualin pistää. Ettei ihan heti ainakaan tarvi uutta emolevyä ostaa.

Juu, näin on tarkotus tolla kokoonpanolla että sitä vois jatkossa päivitellä tarpeen mukaan.. noiden dual core-prossujen vahvuudet on ilmeisesti moniajossa, ei niinkään pelikäytössä ole etua, jos olen ihan oikein ymmärtänyt?

EDIT: Eikun hetkinen, onkos nyt niin että DC-prossulle ei riitä tuo socket939, vaan pitää olla emolla erikseen joku tuki?

EDIT2: niinpä näkyy olevan, mutta tuossapa on Asrockin emo jolla olisi X2-tuki, muttei SATA2-tukea. Mitä eroa on SATA ja SATA2-kovoilla?

SATA ja SATA2 eroavat nopeudeltaan eli kakkonen on ~tuplaten nopeampi.
http://www.soneraplaza.fi/tietokoneet/artikkeli/0,2998,h-9096_a-130168,00.html

koteloksi joko Nexus tai Antec. Niissä on ominaisuudet kohdallaan. Powerista tuossa aiemmin olikin jo vastauksia. Watteja riittävästi!

Tuossa paketissa kannattaa ehdottomasti ottaa PCI-E emo ja kanta tulee olla 939. Sitten vaan hakemaan hinnaltaan sopivaa MB-hintavertailusta ja tutkimaan. Emon tärkein yksittäinen asia on piirisarja ja yleensä noista tiedoista ilmenee myös tärkeimmät eli prossu/muisti/näytönohjain akselin nopeudet eli northbridge piirin teho. Southbridge määrää/hoitaa taas nuo liitännät. Näin siis Intellillä ainakin ja siinä voisin antaa myös vinkkiä mut ei auta tähän AMD puolelle. Pitää seuraavan kurssin aikana perehtyä tähän AMD:hen ;)

Tuolta katsot hinta/teho suhteeltaan sopivan prossun peleille:
http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_cpu_charts_2005/page24.html

Muistit AMD:llä tyyppiä DDR ja peleille oltava 1G tai 2G. Tuossa juttua muistin määrästä:
http://www.tomshardware.com/2005/12/13/how_much_ram_do_you_really_need/

Itse olen ajatellu koteloksi Antec P150:tä. Hinta hiukan alle 150 € ja poeri mukana. Antecin P150 ja P180 malleja on huomattavasti enemmän sanottu esim. Nexus Breezea halvemmaksi. Jos siis hiljaista koteloa etsii. Paljon halvemmallakin toki kotelon saa.

Tuosta http://www.tomshardware.com/2005/11/...05/page24.html kyllä näkee, että pienellä tehonlisäyksellä on helvetin moinen hinta. Varsinkin, kun ymmärtääkseni esim. Athlon 64 3200+ Venice-ytimellä kellottu todella hyvin.

itse olen ajatellut seuraavaa kokoonpanoa:

-emo Abit S939 NF4-Ultra SATA150 RAID SLI AN8-FATAL1TY SLI
-prossu AMD Athlon64 3700+ S939 Box San Diego ADA3700BNBOX
-näyttis Asus GeForce 7800 GT PCI-E 256 Mb Dual DVI, VIVO
-kovo Maxtor Maxline+ III 250Gb SATA 7200rpm 16Mb 7L250S0
-koppa Antec Sonata II Piano Black kotelo 450W ATX USB,FW SONATA II EC
-muistit väh. 1gb nopeaa, ja halpaa?

mielipiteitä/mitä muutoksia?

sam68 sanoi:
SATA ja SATA2 eroavat nopeudeltaan eli kakkonen on ~tuplaten nopeampi.
http://www.soneraplaza.fi/tietokoneet/artikkeli/0,2998,h-9096_a-130168,00.html

Tuossa paketissa kannattaa ehdottomasti ottaa PCI-E emo ja kanta tulee olla 939. Sitten vaan hakemaan hinnaltaan sopivaa MB-hintavertailusta ja tutkimaan. Emon tärkein yksittäinen asia on piirisarja ja yleensä noista tiedoista ilmenee myös tärkeimmät eli prossu/muisti/näytönohjain akselin nopeudet eli northbridge piirin teho. Southbridge määrää/hoitaa taas nuo liitännät. Näin siis Intellillä ainakin ja siinä voisin antaa myös vinkkiä mut ei auta tähän AMD puolelle. Pitää seuraavan kurssin aikana perehtyä tähän AMD:hen ;)

hmm...mikäs piirisarja käytännössä ois paras valinta pelikäyttöön tulevalle koneelle? NForce?

Onkos tuosta SATA2-levyn nopeudesta huomattavaa käytännön hyötyä, eli kannattaako panostaa emon SATA2-tukeen?

NForce 4 SLI tai Ultra taitaa olla tällä hetkellä hyvä valinta piirisarjaksi.

Haukifile sanoi:
DIAMONDMAX10 200GB SATAII 3G 7200RPM 8MB 92.00
.
Elä ihmeessä sorru Maxtorin kovoihin...
Töissä paffilaatikollinen rikkinäisiä kovoja ja näistä ehkä 85% kyseistä merkkiä... :eek:
Samsung tuntuisi olevan ongelmattomimpia, ei ole tullut yhtään täysin sököä vastaan.
Asrocin lankut tosiaan ovat varsin päteviä.
Muista laittaa koteloon tarpeeksi hyvä ilmanvaihto, eli eteen kovon "läpi" puhaltamaan sisään yksi mielellään hiljainen 120mm ja takalevyyn toinen vastaava puhaltamaan ulos. Eivät pidä juurikaan ääntä, mutta kopan ilmankierto paranee kummasti ja komponenttien elinikä ei lyhene ylikuumenemisen vuoksi.

Kerpele sanoi:
Elä ihmeessä sorru Maxtorin kovoihin...
Töissä paffilaatikollinen rikkinäisiä kovoja ja näistä ehkä 85% kyseistä merkkiä... :eek:
Samsung tuntuisi olevan ongelmattomimpia, ei ole tullut yhtään täysin sököä vastaan.
Asrocin lankut tosiaan ovat varsin päteviä.
Muista laittaa koteloon tarpeeksi hyvä ilmanvaihto, eli eteen kovon "läpi" puhaltamaan sisään yksi mielellään hiljainen 120mm ja takalevyyn toinen vastaava puhaltamaan ulos. Eivät pidä juurikaan ääntä, mutta kopan ilmankierto paranee kummasti ja komponenttien elinikä ei lyhene ylikuumenemisen vuoksi.
Kiitti vinkistä, ei oo noi kovot mulle tuttuja joten otin tosta vaan halvimman mallin, ei ole niin isoja nuo hintaerot samsungeihin etten raaskisi moista ostaa.. Ja noita tuulettimia pitääkin muuten ostaa, nykyiset kotelotuulettimet pitää aivan jumaltonta meteliä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom