Uusi uljaampi elämä, kuinka tavoitteisiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MissyV.
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pahoittelut jos uutuudenhöperyyttäni sijoitan tämän tekstin väärään kohtaan, vaikka olen silmät ruttuun asti kolunnut näitä sivuja etsien vastauksia moniin kysymyksiin - ja niitä kyllä saanutkin :thumbs:

Lähtötilanne, 25v naikkonen lyhyyttä 173cm ja keveyttä rapiat 80kg :face:

Vietin muutaman kuukauden työttömän arkea, ja siinä ajassakos sain 10 lisäkiloa hankittua. No, aikaa kulutellessani pääkopassa alkoi kyteä pieni sievä ajatuksenhäivä konkreettisesti hoikemmasta ja ehkä jopa lihaksikkaammasta kropasta. Alta aikayksikön lähipiirin aivopesemänä aloin kyttäämään hiilareita ja ikäväkseni (?) huomasin niitä pursuavan jokaisesta "peruselintarvikkeesta". Vähensin siispä hiilareita roimasti, tai niin paljon kuin nyt mahdollista kaurapuuron, pastan ja ruisleivän ystävä vain voi. En ole ikinä kannattanut karppausta, enkä taida kannattaa nytkään - joten paino olisi saatava tippumaan jollakin muulla kuin pelkän lihan syömisellä.

Muutama viikko on vasta kulunut, kuntosalilla käyn lähestulkoon jokapäivä, max 2 salitonta päivää viikossa. Aerobista en ole harrastanut eikä se täällä kylmässä ja tuiskuisessa maanosassa oikein muutenkaan ole mukavaa :( Sen verran reipastuin että anopilta sain lainaksi kuntopyörän, joka kenties jonkin verran korvaa tätä ulkoilmaharjoittelua :rolleyes: Ateriavälit yritän pitää suht säännöllisinä, n. 3h välein jotakin pientä proteiinipitoista, joko ateriankorviketta, tonnaria/raejuustoa, protskujuomia, rahkaa ym. Entisen elämän kovat rasvat kuten punaisen maidon ja voin olen vaihtanut asteen verran kevyempiin enkä käytä niitä nimeksikään.

Tulokset kuitenkin vaa'alla ovat olemattomat. Aamupaino parhaillaan mennyt 78kg mutta päivällä se on taas 80 tai jopa 81,5. Suuria ovat vaihtelut, ja ne ovat kyllä olleet aina (outoa). Toivoisinkin siis, ettei tämä innostus pääse lopahtamaan, OSAAVIA neuvoja jatkon kannalta. Laskenko tarkkaan kaikki päivän kalorit (kyllä, pari viikkoa kirjoitin kaiken syömäni ylös ja käyttelin kalorilaskuria), vai alanko todella jollekin piirun tarkalle dieetille? Helpostusta arkeen ja mahdolliseen hoikistumiseen tuovat taas säännöllisen epäsäännölliset työajat, eli kaikkea aamuvuorosta yövuoroihin. Kuntosalilla todella viihdyn, ja vaikka muualla ei niin tulosta näkyisikään ihrakerroksen takia, niin aina suht hyvässä kunnossa olleet käsivarret ovat sentään jonkin verran saanet lisämuotoa :)

Ps. Vielä viime keväänä onnistuin pudottamaan painoa (nestettä) viikon aikana 5-7kg, ja ne pysyivätkin hyvin poissa siihen asti kunnes "lomailu" alkoi. Nyt sitten ei edes kolmea kiloa tipahda.. Olisi kiva vielä mahtua samoihin farkkuihin kuin ennen :nolo:

Kiitos

Pahoittelut jos uutuudenhöperyyttäni sijoitan tämän tekstin väärään kohtaan, vaikka olen silmät ruttuun asti kolunnut näitä sivuja etsien vastauksia moniin kysymyksiin - ja niitä kyllä saanutkin :thumbs:

Lähtötilanne, 25v naikkonen lyhyyttä 173cm ja keveyttä rapiat 80kg :face:

Vietin muutaman kuukauden työttömän arkea, ja siinä ajassakos sain 10 lisäkiloa hankittua. No, aikaa kulutellessani pääkopassa alkoi kyteä pieni sievä ajatuksenhäivä konkreettisesti hoikemmasta ja ehkä jopa lihaksikkaammasta kropasta. Alta aikayksikön lähipiirin aivopesemänä aloin kyttäämään hiilareita ja ikäväkseni (?) huomasin niitä pursuavan jokaisesta "peruselintarvikkeesta". Vähensin siispä hiilareita roimasti, tai niin paljon kuin nyt mahdollista kaurapuuron, pastan ja ruisleivän ystävä vain voi. En ole ikinä kannattanut karppausta, enkä taida kannattaa nytkään - joten paino olisi saatava tippumaan jollakin muulla kuin pelkän lihan syömisellä.

Muutama viikko on vasta kulunut, kuntosalilla käyn lähestulkoon jokapäivä, max 2 salitonta päivää viikossa. Aerobista en ole harrastanut eikä se täällä kylmässä ja tuiskuisessa maanosassa oikein muutenkaan ole mukavaa :( Sen verran reipastuin että anopilta sain lainaksi kuntopyörän, joka kenties jonkin verran korvaa tätä ulkoilmaharjoittelua :rolleyes: Ateriavälit yritän pitää suht säännöllisinä, n. 3h välein jotakin pientä proteiinipitoista, joko ateriankorviketta, tonnaria/raejuustoa, protskujuomia, rahkaa ym. Entisen elämän kovat rasvat kuten punaisen maidon ja voin olen vaihtanut asteen verran kevyempiin enkä käytä niitä nimeksikään.

Tulokset kuitenkin vaa'alla ovat olemattomat. Aamupaino parhaillaan mennyt 78kg mutta päivällä se on taas 80 tai jopa 81,5. Suuria ovat vaihtelut, ja ne ovat kyllä olleet aina (outoa). Toivoisinkin siis, ettei tämä innostus pääse lopahtamaan, OSAAVIA neuvoja jatkon kannalta. Laskenko tarkkaan kaikki päivän kalorit (kyllä, pari viikkoa kirjoitin kaiken syömäni ylös ja käyttelin kalorilaskuria), vai alanko todella jollekin piirun tarkalle dieetille? Helpostusta arkeen ja mahdolliseen hoikistumiseen tuovat taas säännöllisen epäsäännölliset työajat, eli kaikkea aamuvuorosta yövuoroihin. Kuntosalilla todella viihdyn, ja vaikka muualla ei niin tulosta näkyisikään ihrakerroksen takia, niin aina suht hyvässä kunnossa olleet käsivarret ovat sentään jonkin verran saanet lisämuotoa :)

Ps. Vielä viime keväänä onnistuin pudottamaan painoa (nestettä) viikon aikana 5-7kg, ja ne pysyivätkin hyvin poissa siihen asti kunnes "lomailu" alkoi. Nyt sitten ei edes kolmea kiloa tipahda.. Olisi kiva vielä mahtua samoihin farkkuihin kuin ennen :nolo:

Kiitos

1)mikään hiilareiden välttely ei tiputa painoa. Painoa tiputtaa se ,että syöt vähemmän kun kulutat, lihottaa raejuustokin jos sitä tarpeeksi mättää.
2) voithan ottaa dieetiksi esim jutan ja bullin dieetin, laskea kalorit tai tehdä niinkuin itse tein. eli syödä maalaisjärjellä ajatellen mikä on hyväksi,mikä pahaksi, mikä lihottaa ja mikä ei.
itse en ainakaan jaksa kaloreita laskeskella, ja tälläsellä "juntti" dieetillä kumminkin raapaisin 30 kiloa läskiä pois jotka on pysynytkin poissa :)

Ei karppaus tai ketoosi oo käsittääkseni avain onneen, sanotaan nyt sitten viellä vähän selvemmin, ihan sama mitä syö kunhan on - kaloreilla niin laihtuu.

Tuolla ristiriitaisuudella tarkotin, kun eka sanoit, että hiilareita välttelemällä ei laihdu ja seuraavassa virkeessä sanoit että "pitää katsoo mikä lihottaa ja mikä ei"

Haluatko ottaa tähän jälkimmäiseen kenttätestin ja syöt 4vk 2000kcal pelkistä sirkusaakkosista. paino ennen ja jälkeen

Ei tartte testata, mä testasin jo. Laihduin 8kg pääasiassa nopeilla hiilareilla ja vielä kaiken lisäksi vähärasvaisella. :D Piti sekin testata, ihan karppaajien kiusaksi. Kalorit ovat se mikä ratkaisee, koko VHH on paisunut hypetyksen takia ihan järjettömäksi, vaikka kyseessä on oikein toteutettuna lähinnä diabeetikoille ja nälänhallintaongelmista kärsiville sopiva erityisruokavalio.

Kehonkoostumusanalyysiä? Montakohan grammaa tosta oli läskiä?

e. enkä mä tässä nyt puolustele mitään vhh:ta

Pari juttua pisti itselle silmään tuosta ekasta postauksesta.

1. Muista myös levätä välillä. Voi olla että toi 5 kertaa viikossa salilla alkaa jossain vaiheessa olemaan vähän liikaa sun kropalle, jos ei aikaisemmin ole säännöllistä urheilua alla. Riippuu tietysti että mitä teet, mutta alkuinnostuksessa helposti tekee vaan liikaa, josta voi sitten seurata loukkaantumisia tai muuta kun ei kroppa jaksakaan palautua. Been there done that!

2. Älä stressaa painon heittelyistä pitkin päivää. Katso paino vain aamulla ja muista että se aamupaino voi myöskin heitellä päivästä toiseen ja vaikka nousta silloin tällöin. Kunhan pitkällä tähtäimellä paino laskee niin se riittää,

Kannattaa todellakin muistaa että se että paino heittelehtii on täysin normaalia. Itselläkin oli tuossa reilu viikko sitten paino 86,4kg ja totesin että menikö taas dietti vituilleen mutta tänään paino olikin 84,6kg. Eli ei pidä stressata sitä mitä se vaaka näyttää. Pidät vaan kalorit about -500kcal niin hyvin tulee tulosta. Tuollaisella miinuksella painon pitäisi pudota n. 0,5kg/viikko.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jos olet alkanut käymään kuntosalilla vasta vähän aikaa sitten niin sekin tekee sen ettei paino välttämättä tipu kauhean ryminällä koska kerää nestettä lihaksiin ja vielä pyrkii kasvamaan. kyllä se läski siitä lähtee kunhan ei iha perseelle syömisiä vedä..

Malttia, vaikka se tuntuukin näin alkuinnostuksessa vaikeelta!

Itsellä on 7 viikkoa takana ja kiloja on tippunu tasan 6kg. Tämän 7 viikkoa kävin 4ktr/vko salilla, tunnin reenin vetämässä ja aina ke, la ja su lepopäivät. Mulla ainakin tarvii kroppa sen kaks täysin lepopäivää putkeen et alkaa paino tippumaan ja nesteet poistuu. Eli muistathan juoda vettäkin tarpeeksi :) Nyt, kun 8 viikko alkoi eilen niin siirryin sitten reenaamaan 3krt/vko, katsotaan nyt mitä kroppa tykkää, kun arkeen tulee myös kaks lepopäivää. Mitään muuta liikuntaa en siis ole nyt harrastanu kuin punttiaMun ruokavalioon on kuulunut kaikki muut paitsi puhtaaksi jalostetut tuotteet, missä on nopeita hiilareita. Kalorit on pyöriny 1200-1300/pvä. Nyt ajattelin nostaa tuonne 1500kcal. Tuohon alempaakin kalorimäärään mahtuu aamupuuro tai niin kuin mulla on talkkunamurot, joista saa paljon enemmän kuituja kuin puurosta.

Itse olen siis 27v, pituutta 158cm ja painoa 87kg. Raskauskiloja on vielä tiputettava 15kg. Et pitkä urakka on vielä edessä ja myös minä kamppailen joka päivä sen maltin kanssa. Ja kyllä, ressaan jos paino heittelehtii, mutta olen myös oppinut sen ettei se paino kerro kaikkea. Tällä hetkellä oon ympärysmitoiltani samankokonen, kuin esim -20kg laihempi ja saman pituinen ihminen :) Ihmiset on vaan niin erinmuotoisia ja keräävät rasvaa eri paikkoihin. Toisilla vaan voi olla lihasta enemmän ja toiset kuuluu porukkaan "laihatläskit". Joten mittanauhakin käteen ja katselemaan paljonko niitä senttejä lähtee :)

Eli vettä, lepoa, maltilla reeniä ja ruokavalio kuntoon niin riittää ihan hyvin painon tiputukseen ja pääkään ei hajoa :)

Nopeaan painonpudotukseen aerobinen treeni on sopivampi kuin punttisali, vaikka kyllä salillakin painoa saa tippumaan.. Kylmä ja tuuli ovat vain tekosyitä. Kun laittaa tarpeeksi vaatetta päälle, niin ulkonakin on mukavaa. Been there, done that, niin sanotusti.. Sitä paitsi, kelit lämpiävät koko ajan..

Kalorien laskentaan suosittelen aluksi jotain Kiloklubi.fi:n tai Keventäjät.fi:n tyyppistä palvelua.. Muutaman viikon kun kirjailee ylös syömisiään, niin oppii katsomaan mitä kannattaa suuhunsa laittaa ja kuinka paljon.

Tuossa oli pari juttua, joiden avulla itse laihdutin.. Nyt kun olen aloittanut salilla käymisen, niin en tee sitä painon pudottamisen takia, vaan muokatakseni kehoa muulla tavoin..

Tulee väkisinkin mieleen kaikki ne naiset ketkä tulevat salille, polkevat 10min kuntopyörää ja suuntaavat sen jälkeen vatsarutistuslaitteen kautta sisä- ja ulkoreisilaitteisiin.

Mutta niin tosiaan, sillä ei ole mitään merkitystä poljetko sitä kuntopyörää, käytkö salilla vai käveletkö ulkona. Perus lähtökohtana voit pitää sitä, että mitä korkeampi syke, sen enemmän poltat kaloreita. Kuntosalitreenillä et mitenkään voi muuttaa läskiä lihakseksi, vaikka monet naiset niin luulevatkin. Näitä VHH hässäköitä on hypetetty aivan liikaa ja liian moni niihin hairahtaakin. Parhaiten tiputat painoa laskemalla päivän energian kulutuksen ja ruoan kalorit. Vedät näin alkuun vaikka 500 miinukselle ja kattelet kun paino lähtee pikku hiljaa putoamaan. Tässäkin asiassa maltti on valttia. Liiallinen kalorien vähennys lyö elimistön lukkoon ja keho pitää vararavinnoistaan viimeiseen asti kiinni, joten älä tee sitä. :) En tiedä onko sun niin tarpeellista tankata mitään ateriankorvikepatukoita tai prodejuomia aterioiden välillä, niistä kuitenkin tulee aina ylimääräisiä kaloreita. Vedät kunnon aamupalan, joka sisältää paljon pitkiä hiilareita (saat syödä puuroa ja ruisleipää!), kaksi lämmintä ruokaa päivässä, kaksi välipalaa (banaani on loistavaa) ja iltapala. Iltapalalle painotat sitten suurimman osan päivän rasvoista. Hyvä sääntö on että hiilarit aamulla ja rasvat illalla. Kaikki suklaapatukat sun muut naposteltavat saa unohtaa! Jos noudatat tiukkaa ruokavaliota niin muista kanssa antaa pääkopan vähän levätä vaikka kerran kahdessa viikossa ja käy syömässä hyvää kebabbia tai muuta jäätävän hyvää mättöä.

Treeni kannattaisi olla enemmän aerobista tai ainakin korkealla sykkeellä tehtävää kuntosaliharjoittelua. Naiset myös joskus luulee, että se paino putoaa 'kun vähän tässä poljeskelee pyörää.' Vitsi ku asia oikeesti olisikin näin! :) Muista poistua siltä mukavuusasteelta myös aerobisessa, hiki pitää valua!

Back
Ylös Bottom