Uusi televisio - mitä tulee huomioida?

Liittynyt
29.8.2009
Viestejä
4 531
Mitä toimintoja/ominaisuuksia televisiossa pitää olla? Mitä pitää välttää?

Haussa "perustöllö", ei erikoistarpeita kuten pelaaminen, kotiteatteri tms.

Kokoluokka 50" seutuvilla. Black Friday vai joulun välipäivät?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä on olkkarissa ja parissa makkarissa Procasterit ollut jo useamman vuoden, ei valittamista.
55" lähtee verkkokaupasta alle 300€.
Telkkua katotaan, Netflix yms. ja Xboxilla pelaillaan enkä oikein keksi miksi pitäisi maksaa tonni lisää jostain "paremmasta" merkistä.
 
Kyllähän nuo halvemmat töllöt on ihan käypiä ja toki edullisemmalla hintaluokalla saa muutakin kuin procasteria. Ei procaster huono merkki ole, mutta valmistaja taitaa vaihdella ja useinmiten ongelmia tulee kaukosäätimen kanssa.

Netistä löytyy muun muassa tekniikan maailman testiä halvemman luokan procaster televisiosta jotka toki on maksumuurin takana, peruskäytössä tuskin mitään suuria dramaattisia muutoksia tulee ja kaikki elektroniikka kuluu ajansaatossa maksoi se sitten 500 tai 2000 euroa.

Black fridayt ja muut on markkinointia kyllä televisioita saa edullisesti pitkin vuotta. Joskus noissa saattaa paljastua että esim. black friday tarjouksessa ollutta tuotetta on saatettu myydä aikaisemminkin tarjouahinnalla. Eli kannattaa seurata hintaoppaasta ja katsoa hintahistoriaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sen telkkarin pitäisi älytelkkari olla, niin saa kaikki netflixit ja muut suoratoistopalvelut näkymään. En tosin tiedä onko nykypäivänä edes sellaisia olemassa missä näitä ominaisuuksia ei ole. Sama juttu wifin kanssa. Se on oltava, mutta onko sellaisia missä sitä ei ole? Jos ja kun telkkaria pitää muutaman vuoden, niin ottaisin UHD:n. Voi harmittaa myöhemmin jos tyytyi vähempään. Tai sitten ei.

Noissa oikeasti halvoissa on tietysti säästetty paneeleissa ja kuvapiireissä ja sitä myötä todennäköisesti kuvan säädöissä. Eipä siinä, silmä tottuu herkästi siihen mitä se näkee ja lopulta varmasti aika harva säätää telkkarin default-kuvaa millään tavalla, vaikka se harjantuneen silmään olisikin aivan pielessä. Sama pätee siihen halvan paneelin kuvanlaatuun. Sitä kun aikansa katselee, niin siihen tottuu eikä osaa kaivata parempaa, mutta vertailua se ei kestäisi.

Itse olen vähän isompien telkkarien ystävä ja tällä hetkellä seinällä roikkuu 82" töllötin, enkä pienempää enää edes ottaisi. Mutta eihän se ole kaikkien juttu, eikä kaikki niin isoa tarvitse. Totuuden nimissä en minäkään tarvitse, mutta se nyt vain on kiva.
 
Käyttääks joku edes telkkaria teeveenä enää, eli sitä viritin osaa ja tai antennia?
Eiks kaikilla ole jo elisa viihde tai vastaava missä se kaikki äly on?

Kunhan telkkasrissa on 60hz 4k niin kaikki on ok.
 
Käyttääks joku edes telkkaria teeveenä enää, eli sitä viritin osaa ja tai antennia?
Eiks kaikilla ole jo elisa viihde tai vastaava missä se kaikki äly on?

Kunhan telkkasrissa on 60hz 4k niin kaikki on ok.
Kyllä käyttää. :) Katson satunnaisesti Uutiset ja Pikku Kakkosen.

Viihdepalveluita tarjottiin, mutten voinut sitä veroteknisistä syistä ottaa. Ja toisaalta, kun en kokenut ko. palvelua kulutuskäyttäytymiseni perusteella tarvinneeni.

Ovatko nämä taajuushommat kuvaputkimaailman jälkeen muuttuneet? Silloin piti olla 100 Hz.
 
Kyllähän sen telkkarin pitäisi älytelkkari olla, niin saa kaikki netflixit ja muut suoratoistopalvelut näkymään. En tosin tiedä onko nykypäivänä edes sellaisia olemassa missä näitä ominaisuuksia ei ole. Sama juttu wifin kanssa. Se on oltava, mutta onko sellaisia missä sitä ei ole? Jos ja kun telkkaria pitää muutaman vuoden, niin ottaisin UHD:n. Voi harmittaa myöhemmin jos tyytyi vähempään. Tai sitten ei.

Noissa oikeasti halvoissa on tietysti säästetty paneeleissa ja kuvapiireissä ja sitä myötä todennäköisesti kuvan säädöissä. Eipä siinä, silmä tottuu herkästi siihen mitä se näkee ja lopulta varmasti aika harva säätää telkkarin default-kuvaa millään tavalla, vaikka se harjantuneen silmään olisikin aivan pielessä. Sama pätee siihen halvan paneelin kuvanlaatuun. Sitä kun aikansa katselee, niin siihen tottuu eikä osaa kaivata parempaa, mutta vertailua se ei kestäisi.

Itse olen vähän isompien telkkarien ystävä ja tällä hetkellä seinällä roikkuu 82" töllötin, enkä pienempää enää edes ottaisi. Mutta eihän se ole kaikkien juttu, eikä kaikki niin isoa tarvitse. Totuuden nimissä en minäkään tarvitse, mutta se nyt vain on kiva.
Ajattelin älyn, WiFin ja palvelumahdollisuuksien kuuluvan valintaani.

UHD:tä en välttämättä tarvitse, sillä vanhassa Salorassa oli minulle ihan riittävä kuvanlaatu back in the days. :)

E:
UHD:n tarve varmaan korostuu isommalla ruudulla.
 
Minkätyyppisiä kaukosäädinongelmia?
Mitä itse havainnut niin kaukosäädin ei aina välttämättä vastaanota komentoja vaikka paristot olisi vaihdettu, työpaikalla on procaster televisio ja sen kaukosäädin on ilmeisemmin jo kahdesti uusittu.

Voi toki olla maanantai kappale eikä välttämättä päde kaikkiin procastereihin. Jos tarvitsisi kuitenkin televisio uusia niin ihan hyvin voisin procasterin ostaa.
 
Vaatimukset varmaan riippuu ihmisestä ja huushollista. Täällä vaatimuksena voisi olla nykyisellä käytöllä:

-Löytyy kaapeliin viritin
-Full HD

Vehkeestä kun katsotaan välillä kympin uutiset, niin ei kummoset ole vaatimukset. Full HD ei varmaan ois pakollinen sekään. Eli aika köykäset on tarpeet tv:n suhteen.

Tykillä sitten leffa kerran kuukauteen.
 
Perustelkkarin määritelmään taitaa nykyään kuulua avainsanat äly ja UHD. Full HD telkkaria joutuu jo erikseen etsimään ja onhan se ihan antiikkia. Jos minulta kysytään niin alle tonnilla on ihan sama minkä ottaa, ainoa mitä välttelisin on LGn:n nanocell IPS paneelit. IPS on monitoreissakin tosi herkkä epätasaiselle taustavalolle niin halvassa 50''+ paneelissa se osaa olla erittäin häiritsevä. OLED sen sijaan on paras leffatelkkari, mutta jos katselee päiväsaikaan tai muuten hyvin valaistussa huoneessa telkkaria niin Samsungin QLED on paljon kirkkaampi ja siten mukavampi katsella.

~500e telkkarit on kaikki hyvin pitkälti samoja ominaisuuksiltaan ja kuvanlaadultaan mutta samsungilla ja LG:llä on tavallaan paras käyttöliittymä.
 
Itse olen vähän isompien telkkarien ystävä ja tällä hetkellä seinällä roikkuu 82" töllötin, enkä pienempää enää edes ottaisi. Mutta eihän se ole kaikkien juttu, eikä kaikki niin isoa tarvitse. Totuuden nimissä en minäkään tarvitse, mutta se nyt vain on kiva.
55-tuumainen kieltämättä näyttää uudelleen järjestettyyn tilaan vähän liian pieneltä. Nyt olisi oikeasti juuri sopiva kolo kasikymppiselle.
 
Mää oon sitä koulukuntaa, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Lisäksi voi miettiä, miten pitkäikäinen ostos telkkarikin useimmiten on. Siitä kun rupeaa laskemaan päivälle tai viikolle hintaa, niin on ihan sama onko se telkkari maksanut viis sataa enemmän vai vähemmän. Jos vaan siis pystyy raapimaan sen ostohinnan ostohetkellä. Ja nykyään Gigantti ja varmaan muutkin tarjoaa vielä tyyliin 6kk:n korottomia maksuaikoja, niin kohtuu helpoksi on tehty ostaminen :)
 
Kannattaa myös katsoa mikä käyttöliittymä telkkarissa on. Itsellä tuli ongelma, kun ei enää löytynyt tukea ja olikosnyt ruutu palvelu ei enää toiminut. Kyseessä oli kylläkin 3v vanha töllö.
Ja annasolla kun hankki uuden uutukaisen samsungin, niin se oli niin uusi ettei dplay tukea vielä ollut. :D

Mutta se kait on tätä nykypäivää.
 
Vanha Samsungin 55" Full HD haettiin just 200e, niin nyt laitoin sitte verkkokaupasta Sonyn 65" XH9005 tilaukseen.

Toivotaan, että ois hyvä ostos. Rting, whathifi ja youtuben arvostelut ainaki sai mut päätymään tuohon.
 
Meillä alkoi televisio oireilla joku aika sitten, välillä kuva alkuunsa välkkyy, välillä välkkyy ihan saatanasti ennen kuin pistää digiboksin päälle ja jostain syystä rauhoittuu, välillä taas koko paskaa ei tahdo saada päälle lainkaan. Uutta piti siis katsella.

Tutkailin ensin netistä eri vaihtoehtoja ja huomasin että melkein kaikki tarjoukset olivat oikeasti Masku-tason humpuukia ja hinnat ainakin täälläpäin muutenkin ihan kartellimeininkiä. Yhden n 700e asiakaspalautetun yksilön löysin joka vaikutti aika sopivalta.

Kävin sitten kaupassa pläräämässä ja tutkimassa, ja kävi aika selväksi että kuvan laaduissa onkin aika valtavia eroja vanhojen LEDien sekä OLEDien / QLEDien välillä. Sirupulan takia vielä kaikki on kalliimpaa enkä minä ylihintaa paskasta ainakaan ala maksamaan. Vaimo kuitenkin sanoi että 700e sais olla kyllä maksimi mitä tuohon laitetaan kun tässä on ostettu astianpesukonetta ja tietokonettakin jo.

Tämmöinen tuli sitten tilattua:

LG 65%22 4K OLED Smart TV (2021) - OLED65C15LA
 
Itselläni oli LG vastaava malli ja tykkäsin paljon. Taikakaukosäädin oli todella kätevä ja LG myös tukee Dolbyä (vai mikä se oli) ja näkyy esim. Disney + paremmin.
3,5 vuotta oli ja hajos. Ei löytyny varaosia ja en silloin vielä tiennyt että kuluttajalautakunta on laittanut vaatimukseksi 4 vuoden keston näytöille ja telkkarille.
Vakuutus korvas täysin kyllä mutta olis ollu kiva saada hieman hyvitystä. Vastaavaa töllöä ei löytyny silloin kaupasta kun oli just mallistot vaihtumassa ja jouduin ostamaan Samsungin.

LG:llä kyllä monella tasolla paremmat käyttöominaisuudet.

Ostin asiakaspalautuksena nykyisen ja eivät löytäneet sitä ja joutuivat myymään samaan hintaan täysin uuden (y)
 
Kysytääs täältä. Kersa naarmutti Sonyn leditv:n paneelia. Naarmu on keskellä ruutua. Se näkyy vain sivusta katsottuna ja parhaiten kun tv on pois päältä. Pikkujuttuja. Ei häiritse esim pelaamista mitenkään sillä se ei näy suoraan edestä kun tv tuottaa valoa. Mutta koska olen pikkutarkka perfektionisti-hitleri niin annan sen naarmun ärsyttää itseäni 😤
Se ei ole syvä naarmu, ei tunnu kynnellä ollenkaan. Olen kokeillut vaseliinia ja valkoista pyyhekumia. Olen kokeillut kynnellä raaputtaa sitä pois (jos se olisikin vain sitkeä likanaarmu)... ei auta. Sitkeä on naarmu.
Hammastahnaa en ole kokeillut enkä ehkä haluakaan sillä se varmaan vain hankaa ja luo vitusti lisää mikronaarmuja jotka sit tekee vaurioalueesta isomman vaalean läiskän.

Mahtaisko joku auton naarmukynä auttaa vai purenko vain hammasta ja annan asian olla? Ehkä joku kirkas lakka jota korvapuikolla töpöttelis hyvin varovasti? En nyt yhtäkkiä kyllä löytänyt mitään puhelin/tv näytön naarmujen korjausainettakaan netistä.
 
Back
Ylös Bottom