Uusi ohjelma (ei taas)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viklo
  • Aloitettu Aloitettu
Tätäkin asiaa on käsitelty jo useempaan otteeseen, mutta hajoo pää kun koittaa miettiä järkevää ohjelmaa. Tällasta oon miettiny. Parannuksia / ehdotuksia odottelen.

Ma: Rinta / Hauikset
Vinopenkki
Penkki Käsipainoilla
Ristikkäistalja
Hauiskääntö suora tanko
Hauiskääntö scott. käsipainoilla
Keskitetty Hauiskääntö alataljassa

Ti: Jalat
Kyykky
Etureidet taljassa
Takareidet taljassa
pohkeet

Ke: Lepo

To: Olkapäät / Ojentajat
Pystypunnerrus niskant. suoralla tangolla
Pystypunnerrus edestä käsipainoilla kääntäen
Sivullenosto käsipainoilla
Kapea penkki
Ranskaleinen punnerrus
Dippi

Pe: Selkä
Maastanosto/Hyvää huomenta
Kulmasoutu
Leuanveto

sarjojen ja toistojen määrään ois hyvä saada valaistusta.

Kiitoksia vastanneille.

juu..

tuota ei nyt näin äkkiseltään pistä muu silmään ku että sulla on kaksi punnerrus liikettä olkapäille! Veikkaisin et riittää jos tekisit vaan jommankumman punnerruksista+viparit...gurut saa jatkaa

Makuasioita monet liikkeet, mutta muutama juttu olisi ehdotuksena:

JALAT:vähän enemmän liikkeitä: vaikkapa hack-kyykky kyykyn jälkeen ja sitten vasta reisiojennukset (joita "taljassa" tarkoittanee??) Tai sitten välillä toisessa järjestyksessä, kyykky, sitten reisiojennus ja sitten totaalipoltto hackissa. Tai joskus ojenukset vaikka ekana. Uppoaa kyykkykin etureisiin.

Takareisille vaikkapa toinen liike. Jos teet reisikoukistuksen, tee siihen lisäksi vaikka suorin jaloin maastaveto, tekniikkaohjeita löytyy searchilla. Loistava liike takareisille.

Ja pohkeita sekä seisten että istuen polvi kulmassa. Älä usko nimeltämainitsematonta heebeä joka täällä väittää, ja varmaan tähänkin replyaa, ettei kannata.

OLKAPÄÄT:
Kuten tossa edellä olikin, ei kannata tehdä kahta punnerrusliikettä. Yksi sellainen ja vipunostot niin varmasti riittää.
Vipunostot sekä sivulle että taakse, sulla ei ole mitään takaolkapääliikettä tossa. Jotkut tykkää tehdä ne tosin selkäpäivänä.

OJENTAJAT:
Kannattaisi vaihdella dippiä ja kapeaa penkkiä tai dippiä ja ranskalaista ja tehdä toisen tilalla joku taljaliike. Muuten tulee liian monta samankaltaista liikettä. Ja vaikka joku taljaa väittää vitkuttimeksi tms, niin kyllä se helvetin hyvä liike on ja jatkuva jännitys asennosta riippumatta on yksi liikkeen eduista.
Sitäpaitsi jos Dorian sitä teki, mikset sinäkin. ;)

SELKÄ:
maastavetoa kannattaa tehdä, muttei ehkä joka viikko ainakaan raskailla painoilla. Tunnustele mihin rahkeet riittää.
Kun selälle on oma päivänsä, voisit hyvin tehdä neljännenkin liikkeen, vaikka taljan kapealla kahvalla tai sitten jossain vehkeessä. Trapseillekin kannattaa tehdä jotain. Maataveto tosin rasittaa niitä rankasti, mutta ainakin ei-mv-treenissä kannattaa tehdä kohautuksia vaikka käsipainoilla.
Toinen vihtoehto on vuorotella kulmasoutua ja maastavetoa treenistä toiseen ja siihen leuanveto ja joku muu liike päälle.
Moni ei saa kulmasoudussa oikein asentoa pidettyä/itsestään kaikkea irti kovan maastavedon jälkeen.

Vatsaakin kannattaa tehdä: vaikka selän tai jalkojen jälkeen.
Kyynärvarsia niin ikään (hauisten jälkeen loogista) ellei ne ole luonnostaan helposti kehittyvät.

Toistot vähän henkilökohtaisen toimivuuden mukaan, 6-8, toisille toimii 10-12kin. Jaloille monille toimii yli 10 toistot anyway.

Sarjoja lämmittelyjen jälkeen näillä liikemäärillä 2 kovaa/liike, lihasryhmän vikassa liikkeessä ainakin voi yksikin riittää.
Siis mun suositus. Joku tykkää tehdä 3 tai neljäkin, mutta näillä liikemäärillä kokonaissarjamäärä kohoaisi järjettömäksi.
5-8 sarjaa/iso lihasryhmä, pari vähemmän pienille.

Moni suosittaa tiukat sarjat vietävän epäonnistumiseen asti (i.e. vika toisto epäonnistuu, ei tule, jää kesken).
Sitä mä en suosita kuin ihan satunnaisesti. Mielummin otetaan toistot, mitkä tulee omin voimin eikä yritetä sitä mikä on tuomittu jämähtämään. Joskus, siis joskus voi toki kokeilla pakkotoistoja jne, mutta tosi kohtuudella. Ne ei ole mikään välttämättömyys.

Joka kolmas tai neljäs viikko kannattaa tehdä kevyemmin ja jättää sarjat silloin reilusti vajaiksi ja tehdä kevyemmillä painoilla.

Nää nyt on helppoja yleisjuttuja, mutta jokainen löytää omat kuvionsa yrityksen ja erehdyksen kautta.

Tää kaikki jos siis oot jo nostellut jonkin aikaa.
Ihan aloittelijalle suosittelisin jotain ihan toisenlaista muutamaksi kuukaudeksi ainakin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minä muuttaisin tuota päiväjärjestystä ehkä tällaiseksi:

ma: selkä
ti: olkapäät/ojentajat
ke: lepo
to: jalat
pe: rinta/hauis

Perustelut: 1) energiaa pitäisi riittää maastavetoon ja muuhun selkätreeniin, kun olet levännyt koko viikonlopun; 2) lepopäivä ennen jalkatreeniä tekee hyvää.

Jes

Mä ainakin tykkään tehdä rinnan ja habat selkätreenin jälkeen. Siis seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Silloin on semmonen tiukka fiilis ottaa penkkiä ja habatkin on suhteellisen helppoa saada ihan puhki. Jossain oli juttua että kun yläselkä ja habat on valmiina aika pumpissa on parempi ottaa penkkiä kun paketti on paremmin kasassa. Nää nyt on makuasioita.

Kaikilla tuntuu olevan reenijakona rinta/hauis ja olkapää/ojentaja. Onko tuossa mielestänne jotain merkittäviä etuja verrattuna rinta/ojentaja ja olkapää/hauis jaotteluun. Ainakin musta tuntuu rintareenin jälkeen luontevammalta reenata ojentajat kunnolla, kuin alkaa vääntään haukkareita.

Originally posted by Äijä
Kaikilla tuntuu olevan reenijakona rinta/hauis ja olkapää/ojentaja. Onko tuossa mielestänne jotain merkittäviä etuja verrattuna rinta/ojentaja ja olkapää/hauis jaotteluun?
Ainakaan mulla ei ojentajat kehittyny tarpeeksi hyvin ku treenasin niitä rinnan jälkeen. Ne vain väsy penkissä ja sitte niitä oli mahoton treenata tehokkaasti. Rinta-olka-haba ja selkä-ojentaja on minusta aika hyvä jako.

Originally posted by Äijä
Kaikilla tuntuu olevan reenijakona rinta/hauis ja olkapää/ojentaja. Onko tuossa mielestänne jotain merkittäviä etuja verrattuna rinta/ojentaja ja olkapää/hauis jaotteluun. Ainakin musta tuntuu rintareenin jälkeen luontevammalta reenata ojentajat kunnolla, kuin alkaa vääntään haukkareita.

Mä vaihtelen noita päiviä, eli yleensä rinta/hauis, olkapää-ojentajat jotta riittää potkua kapeaankin penkkiin. Välillä sitten toisinpäin jos ei ole jompikumpi palautunut tms. Sitten erikoistapauksissa käsipäivä erikseen ja yhteen aikaan treenasin hauberin selän kanssa ja vaihtelin ojentajaa muissa päivissä. Kaikki vaihtoehdot yhtä huonoja eli hanska on edelleen liian pieni :(

Originally posted by Maza
Ainakaan mulla ei ojentajat kehittyny tarpeeksi hyvin ku treenasin niitä rinnan jälkeen. Ne vain väsy penkissä ja sitte niitä oli mahoton treenata tehokkaasti. Rinta-olka-haba ja selkä-ojentaja on minusta aika hyvä jako.

Eikö olkapäät sitten väsy rintatreenissä? Mä siirsin aikoinani olkapäät eri päivälle just tosta syystä.

Originally posted by meitsi
Eikö olkapäät sitten väsy rintatreenissä? Mä siirsin aikoinani olkapäät eri päivälle just tosta syystä.

Juups. Kaikissa ohjelmissa on hyvät ja huonot puolensa. Mulla olkapäät tykkäsi paskaa ku treenasin ne tavallaan kahesti viikossa (penkkipäivä ja olkapääpäivä) ja lopulta johti toisen olkapään tulehtumiseen (hauiksen pitkä pää). Mie en muutenkaan treenaa rintaa muuten ku pari sarjaa penkkiä ja ehkä joku kevyt ylärintaliike lisäksi (ku rinta on vieläki vähän muita edellä - miksiköhän? :rolleyes: ) ja sitte olkapäät perusteellisesti läpi ja hyvin jaksaa.

Back
Ylös Bottom