Ehkä sinunkin pitäisi olla insinööri ymmärtääksesi tuon ;)
Sinähän sen sanoitkin. 5-6000rpm kiertävä nelari kuulostaa yhtä naurettavalta turbolla kuin ilmankin, ja V8 kuulostaa hyvältä turbolla kuin ilmankin. Nelarin saa miellyttäväksi kun sen saa kiertämään. Ainakaan moottoripyörissä nelisylinterisyys ei äänellisesti "ahdista" yhtään. Kerroppa mikä vaikka 5500rpm kiertävä nelari moottori kuulostaa hyvälle?
Teitkö nyt oletuksen että rakennetaan moottori, joka kiertää 8000rpm, ja lyödään siihen 70 luvun tyyliin ei säätyvä nokka-akseli?
Et sitten vissiin ole kasikoneilla juurikaan päässyt ajamaan? Tässä esimerkki hieman viritetystä kasikoneesta:
En näe hetkeäkään syytä miksi tuossa pitäisi hulluna veivata keppiä jos jo 3000rpm kohdalla on 220 heppaa. Luulisi saavan kortin pois kaupungissa vaikka ei koskaan kierrättäis yli 2500rpm. Jos etsit samasta koneesta korkeammin viritettyjä versioita, (100hp/litra) ei niissäkään alavääntö ole käyttökelvottomaksi karannut, vaikka puhutaan autoista joissa tekniikka on työntötanko ja säätymättömät nokat jne. Tietysti jos olet ajanut jollain litrasella kotiviriralliskodalla niin ei ihme jos keppiä joutuu vähän veivaamaan. Kiinnostaa tietää onko tuo mainitsemasi 600hp vehje ollut kuorma-auto vai kilpa-auto, ja poletitko sillä yhtään vai varovaisesti kokeilit että liikkuu eteenpäin?
Nyt joko minä olen ihan pihalla tekniikasta, tai sitten sinä. Remmiahtimella saadaan suora vääntökäyrä, koska paineita tuotetaan jo 1000rpm alkaen. Pieni turbo herää miellyttävästi jo alhaalta, (ei tehoilla juhlita) isohko herää sitten ylhäältä (tehoilla juhlitaan) ja antaa ärsyttävän pitkän turboviiveen ja henkilöstä riippuen ärsyttävän tai miellyttävän turbo potkun. Tuplaturbolla sitten pelataan pienen ja ison turbon vääntökäyriä ja teho-ominaisuuksia yhteen, mutta näitä ei ole kiva omistaa/korjata käytettyinä.
Mutta pistäppä linkkiä turbo autoon jossa on suht pieni kone, hyvin tehoa ja vääntökäyrä tasainen.