Uusi Audi RS4!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rautaP
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ville1Suuri sanoi:
Riippuu mihin vertaa,koitan päiväl jos ehdin,ni laittaa vastaavanlaisia sutimiskuvia mun bemmunsta. "Hieman" erinäköstä ja kuulosta.

Ootko saanut upittua jonnekin tuon videon? Ois kyl kiva nähdä, millanen härveli siellä on radalla!!
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
nevahood sanoi:
jos rahaa olisi niin tehokas 4x4 farkku olisi ehdottomasti pihassa, esim S4 biturbo. ja mitä tulee bemareihin.. varmasti hyviä autoja ovat nekin, ei vaan minulle kolahda, varsinkin kun valintaperusteina seuraavalle on hyvä neliveto. audeilla ei myöskään ole sitä kuuluisaa "peniksenjatke" -lisänimeä, ainakaan kovin yleisesti. (nykyinen auto kuitenkin vajaavetoinen ja -sylinterinen).

Ekkös jossain toisessa threadissa puhunu 2002 vuoden AMG CLK:n ostamisesta? Luulis ny sillä rahalla yks turboaudikin irtoavan. Vai onko mersu tullu jo ostetua ja ei sen takia rahat riitä?
 
milläs ton MOV-tiedoston (ekan postauksen klippi) saa avattua?
 
foobari sanoi:
Hienoa mun mielestä! Vaikka tehokkaissa turbohärveleissä perverssi kiihtyvyys onkin, niin silti mulle kolahtaa kireät (>100hp/litra) vaparit, siinä soinnissa vaan on jotakin! Ja kun alkaa tuota tilavuuttakin olla noissa RS Audeissa tai M5 Bemuissa, niin sitä vääntöä ja kaasuun vastaavuuttakin varmasti löytyy ehanasti!
No mites turbon soinnit, jää kyllä kaikki vaparit kakkoseks.. Tosin voisha toi ihan mukava vekotin olla..
 
Tanu sanoi:
No mites turbon soinnit, jää kyllä kaikki vaparit kakkoseks.. Tosin voisha toi ihan mukava vekotin olla..
No onhan se turbon niistäminen ihan hauskaa, mutta kuunteles vaikka miten Ferrarit soi (livenä mieluummin, ei minkään multimeedioromuämyrin kautta), siinä on sitä jotain helvetin pauhua!
 
kiewi sanoi:
Ekkös jossain toisessa threadissa puhunu 2002 vuoden AMG CLK:n ostamisesta? Luulis ny sillä rahalla yks turboaudikin irtoavan. Vai onko mersu tullu jo ostetua ja ei sen takia rahat riitä?
itselleni tuo auto (mersu) ei siis tule, vaan vanhemmilleni. niillä jo tuommoinen 98 mallinen clk onkin.
 
foobari sanoi:
Hienoa mun mielestä! Vaikka tehokkaissa turbohärveleissä perverssi kiihtyvyys onkin, niin silti mulle kolahtaa kireät (>100hp/litra) vaparit, siinä soinnissa vaan on jotakin!
....
No onhan se turbon niistäminen ihan hauskaa, mutta kuunteles vaikka miten Ferrarit soi (livenä mieluummin, ei minkään multimeedioromuämyrin kautta), siinä on sitä jotain helvetin pauhua!

Ainakaan 308, 328, 348 tai Testarossa ferrareissa ei tule 100hp/litra täyteen, onko niissä silti hyvät äänet? ;) Modenassa nyt tulee, mutta sitä tuskin pääsee missään kuulemaan.

Fiiuissa taitaa parasta siinä äänessä olla se, että ne on V8-V12 koneella ;)
 
Sumppari sanoi:
Modenassa nyt tulee, mutta sitä tuskin pääsee missään kuulemaan.

Ainakin Helsingissä pääsee aina silloin tällöin kun Janne Niska sattuu tulemaan vastaan. :D
 
Sumppari sanoi:
Ainakaan 308, 328, 348 tai Testarossa ferrareissa ei tule 100hp/litra täyteen, onko niissä silti hyvät äänet? ;) Modenassa nyt tulee, mutta sitä tuskin pääsee missään kuulemaan.
Hehe, busted! Nojoo vaikka ei ihan sinne 100hp/l päästäkään, niin paria 3xx puna-autoa on tullut livenä kuunneltua, ja kyllähän ne on ihan törkeitä soundiltaan.

Fiiuissa taitaa parasta siinä äänessä olla se, että ne on V8-V12 koneella ;)
Puhut taas vähän mutta asiaa. Toki se +100hp/litra saa 4-bangerinkin soimaan kivan äkäisellä nuotilla, mutta toki mukien lisääminen saa sitä oikeaa maailmanlopun meininkiä soundeihin. Ei tälläinen lippispäävanhus saa lompakkoa millään vaan venymään 8-12 pyttylukuihin, mutta silti veivaan ikkunat auki aina tunneliin saapuessani ja nautin kahden litran generoimasta 8700rpm kiekaisusta. ;)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:) Joo no kyllä kunnolla kiertävä kone kuulostaa silti hyvältä vaikka ei aina se 8-12 mukia löytyskään. Sit jos ei ole mukeja eikä kierroksia niin ei sitä ääntä hirveästi turbollakaan paikkailla. Ihan vaan minun mielipide.

Äänistä tulee mieleen eräs TM/Tuulilasi tms. artikkeli, jossa oli testissä volvon joku 5 pyttynen malli, ja oliko 6 pyttynen rover tms. Roverin osalta sisämelusta sanottiin, "äänet murisevat miehekkäästi ohjaamoon" jne. Volvon osalta, "miellyttävän hiljainen, mikä onkin hyvä, sillä vitoskoneen sammakon oloista kurnutusta ei välttämättä halua kuullakkaan".
 
alwhifi sanoi:
Voin kyllä sanoa, että Ferrari 360 Modenassa on helvetin komiat äänet.

Pitää paikkansa! Kaveri pääsi testaan parikesää sitten 360 Spideriä, ja pääsin kuuleen kun se polki sitä kylällä. Voin kertoo, että meinas kuset tulla housuun.
Meinaan eikös Spiderissä ja Modenassa oo samat myllyt?
 
foobari sanoi:
mutta silti veivaan ikkunat auki aina tunneliin saapuessani ja nautin kahden litran generoimasta 8700rpm kiekaisusta. ;)

Taitaa sulla olla TypeR? Kuvasta päätellen. Ja eipä ihan kaikki autot taida kiertääkkään noin iloisesti kuin Hondat. Vaihtaisin omani mustaan tai punaiseen sellaiseen jos olisi varaa. :david:
 
Ai se uusi RS4 onkin vapari? Ihmettelinkin jo vähän aikaa noita "huonoja" 0-100 kiihdytysarvoja. :lol2: 4,8 s on vain kymmenyksen edeltävää mallia nopeampi...

Oikeasti, turbo on aina turbo. En tajua, miksi Audin insinöörit alkavat nuohota BMW:n perässä vapareita. BMW:llä vaparit, Mersulla remmiahtimet ja Audilla turbot + nelivedot. Ja kaikki saivat mitä halusivat. :(

Miksi kireitä vapaastihengittäviä hehkutetaan niin paljon? V8 turbo kuulostaa kyllä tasan yhtä hienolta kuin V8 naturally aspirated. Tehoa ja vääntöä nyt vain sattuu olemaan se 50% enemmän, ja eritoten vääntöä jossain muuallakin kuin 8000 rpm juuri ennen punarajaa. :rolleyes:

Kaikista autoista, joita olen ajanut, ja joiden tehoalue on liikkunut 55-600 hepan välillä, mieleeni on positiivisimpina jääneet turbot. Tehokas vaparikin lähtee kun käsketään, mutta sitä vaihdekeppiä saa todellakin vispata kuin hullu, jotta saisi kaiken irti koneesta. Turbolla meno on vain niin vaivatonta ja eleetöntä. No ehkä siinä se turbon suurin pulma onkin: Kun tehokäyrä osoittaa 45 asteen kulmassa oikeaan ylänurkkaan, ja vääntökäyrä on laakea kuin Pohjanmaa, ei auto välttämättä tunnu kovin persoonalliselta...

Ja vielä: Jos Formula 1:ssä olisi turbot vielä sallittu, niin kuvitteletteko todella, että Ferrari ei valmistaisi turboahdettuja autoja? Muistaako kukaan, mitä F40 konepellin alta löytyi? Se vain sattuu olemaan niin, että tekohengitetty moottori A on tehokkaampi kuin vapari A... :whip:
 
EJS sanoi:
Kehittävät vapaastihengittävän yksinkertaisesti siitä syystä, että korkealle kiertävä, tehokas ja väännökäs vapari on näyte huippuinsinöörityöstä. Kärjistetysti voisi sanoa, että Ladankin inssit saavat lähes mistä koneesta tahansa tehokkaan ja ajettavan kun vaan laittavat sisään riittävän turbon. Aivan toisenlaista panostusta ja osaamista tarvitaan kun vastaavaa pyritään saamaan ulos vapaastihengittävästä.

Joo, ymmärrän kyllä ton mut miks vitussa asioista pitää tehdä vaikeita?
Jos vapareista tulee liian "helppoja" tehtäviksi aletaan sit tehdä wankel-koneita?
Tiskit pesen käsin, imuria en käytä ja laskut lasken päässä...
:hyper: :D

Minkä takia luulet, että Ferrarit on vapareita eikä turboja? Simply, koska haluavat osoittaa pystyvänsä tekemään maailman edistyksekkäimmät kilpamoottorit.
F1, niin kuin tomppa85 tossa jo sanokin...

Toinen syy on se, että Audin kovin kilpailija BMW on sanut mainetta loistavista vapareistaan kuten E39 M5, E46 M3, E60 M5, E90 330i, etc.
no tämä on varmasti se oikea syy. imo pitäisi olla munaa kulkea omia polkujaan. Tekisivät vielä takavetosen... ;)
 
Tomppa85 sanoi:
Oikeasti, turbo on aina turbo. En tajua, miksi Audin insinöörit alkavat nuohota BMW:n perässä vapareita.

Ehkä sinunkin pitäisi olla insinööri ymmärtääksesi tuon ;)

Tomppa85 sanoi:
Miksi kireitä vapaastihengittäviä hehkutetaan niin paljon? V8 turbo kuulostaa kyllä tasan yhtä hienolta kuin V8 naturally aspirated.

Sinähän sen sanoitkin. 5-6000rpm kiertävä nelari kuulostaa yhtä naurettavalta turbolla kuin ilmankin, ja V8 kuulostaa hyvältä turbolla kuin ilmankin. Nelarin saa miellyttäväksi kun sen saa kiertämään. Ainakaan moottoripyörissä nelisylinterisyys ei äänellisesti "ahdista" yhtään. Kerroppa mikä vaikka 5500rpm kiertävä nelari moottori kuulostaa hyvälle?

Tomppa85 sanoi:
Tehoa ja vääntöä nyt vain sattuu olemaan se 50% enemmän, ja eritoten vääntöä jossain muuallakin kuin 8000 rpm juuri ennen punarajaa. :rolleyes:

Teitkö nyt oletuksen että rakennetaan moottori, joka kiertää 8000rpm, ja lyödään siihen 70 luvun tyyliin ei säätyvä nokka-akseli?

Tomppa85 sanoi:
Kaikista autoista, joita olen ajanut, ja joiden tehoalue on liikkunut 55-600 hepan välillä, mieleeni on positiivisimpina jääneet turbot. Tehokas vaparikin lähtee kun käsketään, mutta sitä vaihdekeppiä saa todellakin vispata kuin hullu, jotta saisi kaiken irti koneesta.
Et sitten vissiin ole kasikoneilla juurikaan päässyt ajamaan? Tässä esimerkki hieman viritetystä kasikoneesta:
7111hp.jpg


En näe hetkeäkään syytä miksi tuossa pitäisi hulluna veivata keppiä jos jo 3000rpm kohdalla on 220 heppaa. Luulisi saavan kortin pois kaupungissa vaikka ei koskaan kierrättäis yli 2500rpm. Jos etsit samasta koneesta korkeammin viritettyjä versioita, (100hp/litra) ei niissäkään alavääntö ole käyttökelvottomaksi karannut, vaikka puhutaan autoista joissa tekniikka on työntötanko ja säätymättömät nokat jne. Tietysti jos olet ajanut jollain litrasella kotiviriralliskodalla niin ei ihme jos keppiä joutuu vähän veivaamaan. Kiinnostaa tietää onko tuo mainitsemasi 600hp vehje ollut kuorma-auto vai kilpa-auto, ja poletitko sillä yhtään vai varovaisesti kokeilit että liikkuu eteenpäin?

Tomppa85 sanoi:
Turbolla meno on vain niin vaivatonta ja eleetöntä. No ehkä siinä se turbon suurin pulma onkin: Kun tehokäyrä osoittaa 45 asteen kulmassa oikeaan ylänurkkaan, ja vääntökäyrä on laakea kuin Pohjanmaa, ei auto välttämättä tunnu kovin persoonalliselta...
Nyt joko minä olen ihan pihalla tekniikasta, tai sitten sinä. Remmiahtimella saadaan suora vääntökäyrä, koska paineita tuotetaan jo 1000rpm alkaen. Pieni turbo herää miellyttävästi jo alhaalta, (ei tehoilla juhlita) isohko herää sitten ylhäältä (tehoilla juhlitaan) ja antaa ärsyttävän pitkän turboviiveen ja henkilöstä riippuen ärsyttävän tai miellyttävän turbo potkun. Tuplaturbolla sitten pelataan pienen ja ison turbon vääntökäyriä ja teho-ominaisuuksia yhteen, mutta näitä ei ole kiva omistaa/korjata käytettyinä.

Mutta pistäppä linkkiä turbo autoon jossa on suht pieni kone, hyvin tehoa ja vääntökäyrä tasainen.
 
Tomppa85 sanoi:
Oikeasti, turbo on aina turbo.
On kyllä. Ja turbossa on aina myös lagi, enemmän tai vähemmän. Siinä ehkä yksi syy miksi itse tykkään vaparin tuntumasta enemmän vaikkei niihin ikinä saakaan sitä tehokkaan turbon kiihtytysfiilistä kun iso käsi työntää maagisesti selästä ja *kovaa*. Toinen seikka itselläni on inssinjöörisihmisenä tuo tehokkaiden vapareiden vaatima tietty suunnittelun ja toteutuksen suurempi "hienostuneisuus" ja hightech-factori. Noh, äidit ja tyttäret... :D
 
Sumppari sanoi:
Ehkä sinunkin pitäisi olla insinööri ymmärtääksesi tuon ;)

Sinähän sen sanoitkin. 5-6000rpm kiertävä nelari kuulostaa yhtä naurettavalta turbolla kuin ilmankin, ja V8 kuulostaa hyvältä turbolla kuin ilmankin. Nelarin saa miellyttäväksi kun sen saa kiertämään. Ainakaan moottoripyörissä nelisylinterisyys ei äänellisesti "ahdista" yhtään. Kerroppa mikä vaikka 5500rpm kiertävä nelari moottori kuulostaa hyvälle?

Teitkö nyt oletuksen että rakennetaan moottori, joka kiertää 8000rpm, ja lyödään siihen 70 luvun tyyliin ei säätyvä nokka-akseli?

Et sitten vissiin ole kasikoneilla juurikaan päässyt ajamaan? Tässä esimerkki hieman viritetystä kasikoneesta:
7111hp.jpg


En näe hetkeäkään syytä miksi tuossa pitäisi hulluna veivata keppiä jos jo 3000rpm kohdalla on 220 heppaa. Luulisi saavan kortin pois kaupungissa vaikka ei koskaan kierrättäis yli 2500rpm. Jos etsit samasta koneesta korkeammin viritettyjä versioita, (100hp/litra) ei niissäkään alavääntö ole käyttökelvottomaksi karannut, vaikka puhutaan autoista joissa tekniikka on työntötanko ja säätymättömät nokat jne. Tietysti jos olet ajanut jollain litrasella kotiviriralliskodalla niin ei ihme jos keppiä joutuu vähän veivaamaan. Kiinnostaa tietää onko tuo mainitsemasi 600hp vehje ollut kuorma-auto vai kilpa-auto, ja poletitko sillä yhtään vai varovaisesti kokeilit että liikkuu eteenpäin?

Nyt joko minä olen ihan pihalla tekniikasta, tai sitten sinä. Remmiahtimella saadaan suora vääntökäyrä, koska paineita tuotetaan jo 1000rpm alkaen. Pieni turbo herää miellyttävästi jo alhaalta, (ei tehoilla juhlita) isohko herää sitten ylhäältä (tehoilla juhlitaan) ja antaa ärsyttävän pitkän turboviiveen ja henkilöstä riippuen ärsyttävän tai miellyttävän turbo potkun. Tuplaturbolla sitten pelataan pienen ja ison turbon vääntökäyriä ja teho-ominaisuuksia yhteen, mutta näitä ei ole kiva omistaa/korjata käytettyinä.

Mutta pistäppä linkkiä turbo autoon jossa on suht pieni kone, hyvin tehoa ja vääntökäyrä tasainen.

Voi vittujen vittujen vittu. Kirjoitin hirveän romaanin, ja sitten tää VITUN PASKA WINDOWS(tm) päätti tiltata explorerin. :curs:

No tässä pääpointtini:

http://www.netcar.co.il/img2/milon/28 Power curve 18 Turbo.jpg

Ajamani 600< auto oli viritetty RS6. Sillä olen ajanut satoja kilometrejä. Kaahaten ja rauhallisesti.

Kun minkä tahansa moottorin turbottaa, saa siitä tehokkaamman ja väännökkäämmän kuin kyseisen moottorin vapariversion. Tässä pointtini, eikä siinä pitäisi olla mitään ristiriitaa minkään kanssa, vai?
 
foobari sanoi:
On kyllä. Ja turbossa on aina myös lagi, enemmän tai vähemmän. Siinä ehkä yksi syy miksi itse tykkään vaparin tuntumasta enemmän vaikkei niihin ikinä saakaan sitä tehokkaan turbon kiihtytysfiilistä kun iso käsi työntää maagisesti selästä ja *kovaa*. Toinen seikka itselläni on inssinjöörisihmisenä tuo tehokkaiden vapareiden vaatima tietty suunnittelun ja toteutuksen suurempi "hienostuneisuus" ja hightech-factori. Noh, äidit ja tyttäret... :D

Nykyään turbojen lagi on perusautoissa saatu aika pieneksi. Säätyväsiipiset turboahtimet parantavat merkittävästi vääntöä alhaisilla kierroksilla. Tuplaturboilla lagia ei käytännössä ole ollenkaan.

Voihan se olla niinkin, että kun turbolla saadaan tehot ja vääntö "helposti", niin insinöörit eivät sitten keskity hienosäätämään konetta. Mutta otetaan mikä tahansa yli 400 hepan turbokone, ja löytyy sitä hienosäätöä niistäkin. On löydyttävä, tai sitten ei löydy tehoja. :)
 
Tomppa85 sanoi:
Voi vittujen vittujen vittu. Kirjoitin hirveän romaanin, ja sitten tää VITUN PASKA WINDOWS(tm) päätti tiltata explorerin. :curs:

No tässä pääpointtini:

http://www.netcar.co.il/img2/milon/28 Power curve 18 Turbo.jpg

Ajamani 600< auto oli viritetty RS6. Sillä olen ajanut satoja kilometrejä. Kaahaten ja rauhallisesti.

Kun minkä tahansa moottorin turbottaa, saa siitä tehokkaamman ja väännökkäämmän kuin kyseisen moottorin vapariversion. Tässä pointtini, eikä siinä pitäisi olla mitään ristiriitaa minkään kanssa, vai?

Ensimmäisenä tuohon kuvaan. Jos litrateho on alle 90hv ahdettuna, niin ei ole mikään ihme jos vääntökäyrä on miellyttävä. Tuossahan taisi olla 160hv 1.8 litraisesta otettuna, mutta jos samasta koneesta otettaisiin vaikka 250hv, vääntökäyrä olisikin aika "jännä".

Ja pointtisi ymmärrän, tottakai turbotettu/ahdettu moottori SAMASTA mallista on tehokkaampi, sitä tuskin kukaan kiistää, mutta ei se nyt ole niin yksioikoista, että automaattisesti 1.8l turbo on parempi kuin vaikka sitten 3l vapari. Varsinkaan käyttöautossa. Lähinnä jos verrataan nyt BMWn ja Audin tapaan tehdä moottoreita, ei BMWn tapaa voida selvästi huonommaksikaan väittää.
Jos Audi siirtyy turbottomiin moottoreihin, tuskin se säilyttää moottoritilavuuttaan pienenä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom