Uusi alkoholilaki hyväksyttiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Tarrat on kyllä ihan syvältä. Eihän sillä nyt mitään merkitystä ole jonkun kosanderin tai kaljapullon kyljessä, mutta jonkun arvokkaan viinipullon tms. kyljessä sellainen on kyllä törkeän näköinen. Joutuu nyt varmaan sitten vihdoinkin ostamaan dekanterin ja karahveja.:curs:
Sama kävi mielessä. Kivaa viedä lahjaksi skumppapullo jonka kyljessä kirkuu tyylikkäästi tikkukirjaimin "Tämän pullon sisältö aiheuttaa pitkän ja tuskallisen kuoleman, aiheuttaa ihottumaa, vahingoittaa perhesuhteitasi ja nostaa veroprosenttiasi".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkaa tuntua aika hurjalta kun jo perkeleen nuoret vetää pilveä ja monel käyttäjäl ei ole muutenkaan tietoa niiden vaaroist. Paras oli kun mulle heitti joku 15v et tää pilvi on vaaratonta kun ei täst tule tervaa ja nikotiinia.

No joo, jos jätetään porttiteoria sikseen, niin kyllähän Suomessa alkoholi on todellinen ongelma. Viina ja siitä aiheutuvat sairaudet ovat työikäisten miesten yleisin kuolinsyy. Montako työikäistä kuoli kannabiksen käytöstä johtuen? 0.

"According to a United Kingdom government report, using cannabis is less dangerous than both tobacco and alcohol in social harms, physical harm and addiction." - Wikipedia, itse raportti http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/31_07_06_drugsreport.pdf

Indica, mistäs sitä tervaa pilveen eksyy?

Heavy habitual marijuana smoking does not cause an accelerated decline in FEV1 with age

Study Finds No Cancer-Marijuana Connection

Itse en kannabiksesta välitä, mutta tuntuu että Suomessa turkkilainen hasiskin olisi kansanterveydelle paremmaksi kuin alkoholi.

Tsuhnapirujen geeniperimällä ei sinun pidä viinaan koskeman.
- Mustanaamio, 1843
 
No eipä tuo minulla missään tunnu lopulta, tuskin se oluen hinta merkittävästi nousee, sisäänheittotuote se varmasti jatkossakin kaupoissa on.

Ja tuskin on iso ongelma pitää irtopullot kylmässä ja korit + mäyrikset edelleen lämpimässä. Pullon hinta sitten on vaikkapa mitä on ja jos haluat kylmää ostat yksittäin, jos haluat pakkauksen, ostat lämmintä. Ei tätä voi kukaan tai mikään kieltää jos se 12 pulloa maksaa samanverran irtona tai mäyriksenä. Enkä mä tajua mitä tuo muutenkaan vaikuttaa esim. kaupan asemaan oluen myyjänä?

Kohta palaa wanhat hyvät ajat, eli siwan muovikassiin irtopullot! :D
 
Mut yleensä sen pilven seurauksena aletaan ottaa essoja ja muita lääkkeitä. Mitä olen ihan tuttava piiristä seurannu niin ei niitä kuoleman tapauksia ole tullu. Mut mielenterveys ongelmia kylläkin. Ja tuntuu et monel joka on poltellu reilummin noin 2 vuotta ja yrittää lopettaa niin silloin alkaa pääs viskoo. Onhan niitä joilla se ei tunnu mut täl kyläl suunin piirtei joka toinen möyhypää on laitokses käyny tai sit jatkaa kun ei uskalla lopettaa. Ja nää on vaan mun huomioita ei mistään tutkimuksesta :piis:
 
No joo, jos jätetään porttiteoria sikseen, niin kyllähän Suomessa alkoholi on todellinen ongelma.

Totta, samaa mieltä. alkoholiin kuolee hirveästi ihmisiä.

Indica, mistäs sitä tervaa pilveen eksyy?
mistäs tupakkaan tervaa eksyy? Palamistuotteitahan nuo, eikä kannabiksen polttoa voi millään väittää terveelliseksi, mitään poltettavaa mitä vedetään keuhkoihin ei voi..

Itse en kannabiksesta välitä, mutta tuntuu että Suomessa turkkilainen hasiskin olisi kansanterveydelle paremmaksi kuin alkoholi.

Tsuhnapirujen geeniperimällä ei sinun pidä viinaan koskeman.
- Mustanaamio, 1843
En kyllä ole ihan mustis-kannalla.. Suomalaisten juopottelua liioitellaan, kyllä muunkinmaalaiset juo, useat enemmin
 
Huumekeskustelu loppuu tähän.

Tässä threadissa ei TAAS aleta vääntämään porttiteoriasta, kannabiksen vaarallisuudesta tai mistään muustakaan vastaavasta. Kyse on edelleen alkoholilain muutoksista.
 
En kyllä ole ihan mustis-kannalla.. Suomalaisten juopottelua liioitellaan, kyllä muunkinmaalaiset juo, useat enemmin

Ei sitä liioitella. Kyllä se on todettu niin monta kertaa ihan tilastollisesti. Juodaan sitä muuallakin, mutta meidän tapa on juoda se viikon annos kertakulauksella kun muualla otetaan lasi kaksi päivässä. Siinä on vissi ero. Alkoholiongelmaa on ihan joka maassa, mutta kyllä Suomi siellä kärki kymmenikössä taitaa olla.

Mutta yhdelläkään pulloon liimatulla tarralla juomista ei saada vähenemään se on varma. Kyllä alkoholin haittoista kerrotaan aika paljon. Hinnankorotukset tuovat uuden viinarallin. Näin ainakin itse uskon.

Kyllä meidän jollain tavalla pitäisi saada juopottelua vähennettyä, mutta milläpä keinolla? Siihen toivottavasti joku viisaampi osaa vastata.

:offtopic:

jossain foorumin kätköissä on ketju huumeista, kaivakaa se ylös ja jatkakaa siellä.
 
En tiedä miten muut tekevät, mutta mulle on aivan yks hailee jos se mäyris tulee maksamaan jatkossa pari euroa enemmän. Juon ku tuntuu siltä.
Kuka vittu jaksaa yksittäisiä pulloja roudata kaupasta, kun on paljon helpompaa ja nopeampaa napata se päkki mukaan?

Taisit missata koko pointtini hienosti.

Ennen aikoinaan ostin yleensä aina siksterin, joka maksoi jonkun 6,50e. Se oli semmoinen sopiva, siitä joi ehkä ensimmäisen illan aikana 4 ja sitten 2 myöhemmin. Joskus kun oikein rietasteli niin joi kaikki kerralla.

Sitten tuli alkoholialet ja muut, siksterin hinta pysyi samana mutta mäyräkoiraa sai jopa alta 7,50 euron. Ei vaan ollut yksinkertaisesti niin mitään hiton järkeä ostaa 6,50e siksteriä, kun sai 6 pulloa "ilmaiseksi" lisää. Jos mäyrän ja siksterin pullohinta olisi ollut sama, olisin ostanut kuutosia.
Ja kun niitä ylimääräisiä "ilmaisia" kaljoja sitten oli jääkaapissa, niin tulihan niitä aina välillä ihan huvikseen vaan naukkailtua, josta johtui sitten suurempi kulutus.

Tämän tilanteenhan uusi laki ilmeisesti muuttaa. Näin ollen kuvittelisin kovasti palaavani takaisin sixpackien maailmaan, jolloin myös alkoholin kulutukseni laskee. Veikkaisin tämän olevan tilanne myös useilla muilla.
 
Tämän tilanteenhan uusi laki ilmeisesti muuttaa. Näin ollen kuvittelisin kovasti palaavani takaisin sixpackien maailmaan, jolloin myös alkoholin kulutukseni laskee. Veikkaisin tämän olevan tilanne myös useilla muilla.

Mulla se on tähän asti ollut twelvi(+ sixi/twelvi) niillä alottelun jälkeen baariin. Nyt se tulee olemaan viinapullo(+ joku laimeempi/viinapullo) ja niiden jälkeen baariin. Luulen, että viinaa virosta hakevat kaverit tulevat tienaamaan huomattavasti enemmän biseneksellään ku tähän asti.

Eli en dokaa muuten kuin humalahakuisesti ja tätä tulee harrastettua 1-2 päivää viikossa. Johtuu tietenkin iästä.
 
Taisit missata koko pointtini hienosti.

Ennen aikoinaan ostin yleensä aina siksterin, joka maksoi jonkun 6,50e. Se oli semmoinen sopiva, siitä joi ehkä ensimmäisen illan aikana 4 ja sitten 2 myöhemmin. Joskus kun oikein rietasteli niin joi kaikki kerralla.

Sitten tuli alkoholialet ja muut, siksterin hinta pysyi samana mutta mäyräkoiraa sai jopa alta 7,50 euron. Ei vaan ollut yksinkertaisesti niin mitään hiton järkeä ostaa 6,50e siksteriä, kun sai 6 pulloa "ilmaiseksi" lisää. Jos mäyrän ja siksterin pullohinta olisi ollut sama, olisin ostanut kuutosia.
Ja kun niitä ylimääräisiä "ilmaisia" kaljoja sitten oli jääkaapissa, niin tulihan niitä aina välillä ihan huvikseen vaan naukkailtua, josta johtui sitten suurempi kulutus.

Tämän tilanteenhan uusi laki ilmeisesti muuttaa. Näin ollen kuvittelisin kovasti palaavani takaisin sixpackien maailmaan, jolloin myös alkoholin kulutukseni laskee. Veikkaisin tämän olevan tilanne myös useilla muilla.

Itsekin ostan mielellään koko korin jos hinta kohillaan on. Mutta ei mun tartte sitä koko koria kerrallaa naamaan kaataa. Mulla on yleensä aina kaljaa jemmassa kotona, en mä sitä kuitenkaan arkena juo enkä viikonloppunakaan jos en ole sillä päällä. Ja usein tulee otettua se 1-3 kaljaa esim. iltasella telkkaria katsellessa, siis viikonloppusin menee usein tällä määrällä.

Toki mä ymmärrän että varmaan moni vetäsee naamaansa sen minkä ostaakin.

Mutta hintojen noston en usko vaikuttavan alkoholinjuontiin. Toki se ALKOn myyntiin vaikuttaa kun tuontiralli lisääntyy ja ihmiset väsää sitä itse. Mutta jos sitä alkoholin hintaa ei koroteta koko Euroopassa tasaisesti, niin ei ole paljon vaikutusta Suomen hintojennostolla. Virosta kun saa halvemmalla nytkin, mutta ero on niin pieni ettei tuonti kannata.

Eipä muuten ole tainnut paljon pirtukaan Suomeen virrata ton hintalaskun jälkeen ja tuon tuontimäärien vapautuksen jälkeen? Itse en ole ainakaan missään pirtupulloon törmännyt pitkään pitkään aikaan.
 
Joskus tätä ihmettelin, että miksi väkevien juomia tehdään niin edullisiksi miedompiin verrattuna ja tuomitsin täten poliitikkojen touhut kyseisellä saralla, mutta olen nyt tullut siihen tulokseen, että väkevät aiheuttavat enemmänkin lisäongelmia sellaisille joille alkoholi on jo ongelma, mutta miedot puolestaan helposti johtavat niihin ongelmiin. Harvempi normikuluttaja kumminkaan lähtee illalla käymään yhdellä "kossulla" tjms. mutta sitäkin useampi käy yhdellä oluella joka onkin mukavan mieto juoma joita voikin sitten vahingossa juoda vaikkapa kymmenkunta: yksi - kymmenen, kuka niitä laskee.

Toinen asia on tämä viinan tuonti Virosta (tai muualta). Asia joka koskee lähinnä etelä-suomalaisia. Ei tavallisia ihmisiä muualla Suomessa oikeasti niin paljon kiinnosta se Viron halpa viina, että sitä lähdettäisiin varta vasten hakemaan sieltä. Joitakuita ehkä kiinnostaa, mutta luulisin, että tämmöistä kiinnostusta on niin vähän, ettei sillä ole juurikaan merkitystä. Helsingissähän tämä asia onkin sitten vähän toinen kun on niin helppo hypätä paattiin ja lähteä, mutta esim. Pohjois-suomesta ei varmastikaan lähdetä.

Uskoisin myös pimeän viinan olevan aikalailla marginaali-ilmiö. Todella harvoin olen moisiin törmmännyt enkä kyllä tuntemattomilta viitsisi ostaakaan.
 
Jep. Mietin tuossa itse samoja, eli mites nytten käy kun osa kansasta on tottunut vetämään 12+ pullon kerta-annoksia?

Onko Suomeen syntynyt uusi mietoriippuvaisten luokka?
 
Toinen asia on tämä viinan tuonti Virosta (tai muualta). Asia joka koskee lähinnä etelä-suomalaisia. Ei tavallisia ihmisiä muualla Suomessa oikeasti niin paljon kiinnosta se Viron halpa viina, että sitä lähdettäisiin varta vasten hakemaan sieltä. Joitakuita ehkä kiinnostaa, mutta luulisin, että tämmöistä kiinnostusta on niin vähän, ettei sillä ole juurikaan merkitystä. Helsingissähän tämä asia onkin sitten vähän toinen kun on niin helppo hypätä paattiin ja lähteä, mutta esim. Pohjois-suomesta ei varmastikaan lähdetä.

Jos ajatellaan asiaa maanlaajuisesti. Unhdetaan yksittäiset läträäjät ja lyödään Suomi puoliksi vaikka tampereen kohdalta. Missä suurin osa suomalaisista asuu? Tässähän me ollaan Viron vieressä. Tampere ja Turku on melko lähellä ja noista kaupungeista on aika helppo lähteä hakemaan kesän juomat Virosta. Tähän kun lisätään "hyvä veli kauppa" eli joku menee Viroon ja samalla kartoittaa tuttujen tarpeet, ostaa kavereillekkin ja pienellä katteella saa matkakulut korvattua niin aika kannattavalta kuulostaa. Pointtina siis se, että suurimmat alkoholiongelmat ovat varmasti täällä etelässä johtuen siitä, että täällä asuu aika iso osa suomalaisista.

Olin viime kesänä kolmissa häissä ja jokaisiin häihin haettiin juomat Virosta ja matkakulut katettiin käsittääkseni tuolla laittomalla kaupalla. Itseä nyt ei kiinnosta ostaa koria votkaa ja läjäpäin kaljaa varastoon, mutta onpa noitakin ihmisiä aika paljon. Kai.

Itärajan tilannetta en tiedä, mutta eikös sieltäkin sitä velivenäläisen votkaa kulkeudu Suomeen mukavasti?

Tietyllä lailla offtopic keskustelua, koska ei nyt olla mistään järjettömän suurista korotuksista puhumassa, mutta ehkäpä tulevaisuudessa?

Mä kuulun siihen ryhmään, että ostan sen minkä ostan maksoi mitä maksoi, en hamstraa juomaa kotiin. Ongelmakäyttäjät on se juttu ja millä vähentää heidän juomistaan. Siihen ei tarrat tai hintojen nostot auta vaan jotain uusia aseita olisi keksittävä. Taitaa olla helpommin sanottu kuin tehty.

Kyllä mä pidän Viroa aika isona ongelmana, jos hintoja ruvetaan tosissaan ruuvaamaan.

edit: stakesilta tietoa

"Vuoden 2004 alussa verovapaasti tuotujen alkoholijuomien tuontikiintiöt muista EU-maista poistettiin, 1.3.2004 Suomen alkoholiveroja alennettiin keskimäärin 33 prosentilla ja 1.5.2004 Virosta tuli EU:n jäsen. Seurauksena oli alkoholijuomien matkustajatuonnin lisääntyminen noin kahdella kolmasosalla vuonna 2004 edellisvuoteen verrattuna. Koska Viro oli vuonna 2004 EU:n jäsen vain 8 kuukauden ajan, on luonnollista, että alkuvuonna 2005 matkustajat toivat Suomeen enemmän alkoholia kuin alkuvuonna 2004. Vuoden 2004 ja vuoden 2005 viimeisinä kuukausina matkustajat toivat alkoholia Suomeen suurin piirtein saman määrän.

Vuonna 2005 väkevien alkoholijuomien matkustajatuonti kasvoi vielä lähes 16 %. Välituotteissa lisäystä oli noin viidennes. Siiderien tuonti nousi 30 % ja long drinkjuomien tuonti lähes kaksinkertaistui. Mietojen viinienkin tuonti lisääntyi lähes 40 %. Mallasjuomien tuonti sen sijaan väheni vajaalla 10 %:lla."

http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Paihteet/alkoholijuomienkulutusluelisaa.htm
 
Ei ole mitään jekkua. Vain paljousalennukset kielletään. Elikkäs pullon hinnan pitää pysyä samana ostaa sitten yhden pullon tai sen mäyriksen verran.

voikohan lain kiertää myymällä vain mäyräkoiria? saas nähdä mitä kauppiaat/valmistajat keksivät..
 
voikohan lain kiertää myymällä vain mäyräkoiria? saas nähdä mitä kauppiaat/valmistajat keksivät..

ja lisäyksenä vielä, että voisivat saattaa saman lain alle muutkin epäterveelliset, hamstraamiseen pakottavat myyntikeinot - 4pack kokikset, kilon jätskituutti laatikot jne - jos se auttais tän "possu kansan" laihtumaan edes kilon/naamari :kippis1:
 
ja lisäyksenä vielä, että voisivat saattaa saman lain alle muutkin epäterveelliset, hamstraamiseen pakottavat myyntikeinot - 4pack kokikset, kilon jätskituutti laatikot jne - jos se auttais tän "possu kansan" laihtumaan edes kilon/naamari :kippis1:
:offtopic: Joo. Kiva ostaa tölkkisikspäkki kokista kun tarjouksessa on samalla hintaa 4x1,5l. :jahas:
 
Ei vaikuta minun alkoholin käyttöön mitenkään.
Mutta töissä hieman muuttaa meillä systeemejä, mutta ei olla viellä mietitty miten.
Tämä vähän kyllä sotii juomafirmojen ajattelua vastaan kun monessa paikassa on ollut suuntaus että irtopullot täysin pois. Nyt joudutaan palamaan takaisin irtopullojen hyllyssä pitämiseen että varastot täsmäävät jne.

Timba: pirtu bisnes on tosiaan kuollut täysin tai en ole minäkään enää vuosiin törmännyt pirtuun. (paitsi itsellä on viellä yksi avaamaton pullo kaapissa, jokohan sillä on keräilyarvoa:) )
 
Back
Ylös Bottom