Uudenmallinen Toyota Avensis

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei saa tuota diesel Avensista automaattina. Jonkun verran niitä kuitenkin takseina näkee, varmaan olisi reippaasti enemmän jos ei tarvitsisi keppiä veivata.

Perustylsä ja toimivainen kippo se kyllä on ja ajettavuudesta voi olla yhtä monta mieltä kuin on kuskejakin niinkuin aina. Kaverilla oli tuollainen tehokkain diesel 07-mallinen suunnilleen vuoden päivät ja haukkui ajettavuuden aika alas, mutta kriteerit on kyllä aika korkealla ja ei-perusperheautosuunnassa. Kertoi ohjauksen olevan niin tunnoton että jos vilkaiset motarilla sivulle niin voi olla että kun katse palaa tiehen ollaankin menossa jonnekin minne ei ollut tarkoitus. Sen jälkeen oli 07-08 RAV4, aika ankea laite sekin kyllä. Sellanen ärsyttävä nyökkäilevä nöyksötin. Kuitenkin ilmeisesti Avensis oli näistä pahoista pienempi paha kun nyt on 08 Avensis alla, "kallein mitä niitä saa". Valinnanvaraa kun ko. merkin sisällä on vähänlaisesti. En tiiä onko tuossa Toitsun sport -paketissa alustassa mitään eroa vakioon vai onko sport sitä ettei siinä ole jalomuovilistoja?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Siis omistaisitko ja ajelisitko Avensiksella mieluummin kuin tuolla Saabillasi (jos siis saisi automaattina senkin)?

No kyllähän Saabi on toki paljon parempi ajaa. Olisin tyytynyt kyllä Avensikseenkin.
 
Tuulilasi.fi ajeli 30.000km tuollaisella 1.6:lla (otan osaa ;) )
Heikko ajotuntuma

Talven esiin kaivamat ”kylmäkrempat” kirvoittavat kestotestaajat yleensä kommentteihin. Vaikka verkkaisen varmasti käynnistyvä Avensis ei varsinaisista pakkasvaivoista kärsi, löytyi muuta pikkukirjattavaa.

Moottori käy kylmäkäynnin aikana suhteellisen korkeilla kierroksilla (noin 1 700 r/min). Aivan liukkaalla joutuu vetopyrkimystä hieman hillitsemään. Muuten haitta on lähinnä esteettinen.

Farkkumme osoittautui lopulta varsin lämpimäksi paketiksi. Lämmönjako on kutakuinkin kohdallaan, minkä tosin huomaa vasta pidemmässä ajossa. Hitaanpuoleinen lämpeneminen tarkoittaa, että jalkojen on kestettävä jatkuvammin viileää lyhyessä työpaikka-ajossa.

Kookkaat ovipeilit ovat kesäoloissa oivalliset. Sähkölämmityksen puuttuminen pitää kuitenkin pinnan jatkuvasti kosteana ja siten suttuisena. Vasta huollossa paljastui, että varustelistan lupaus sähkölämmitteisistä ovipeileistä oli virheellinen.

Kesti myös hetken, ennen kuin tuulilasin alareunan lämmitys huomattiin. Sähkölämmityksellä tehdas pyrkii korjaamaan puutteen, joka aiheutuu suuttimien liian ylös suuntautuvasta lämpöpuhalluksesta. Lämmitys ei kokemustemme mukaan silti takaa pyyhkimien sulana pysymistä alijäähtyneessä vesisateessa.

Läpivirtaustuuletus saisi myös olla tehokkaampi. Kun lämpötila on plussalla, käsikäyttöinen ilmastointi poistaa huurtumisongelmat. Mutta talvella heikon ilmanvaihdon huomaa puhaltimen käyttötarpeesta. Pakkasella takasivuikkunat ovat luonnollisesti hankalimmat.

Sisältä pölyyntyneet ikkunat toivat esiin toisen puolen asiasta. Testin loppuhuollossa vaihdettu sisäilmansuodatin oli tukkeutunut. Pieni suodatinelementti lisää luonnollisesti virtausvastusta. Suodattimen sivut osoittavat pölyn ohivirtauksen.

Uusi Avensis tuotiin markkinoille henkselit paukkuen. Tv-kampanjassa Toyota-uutuus esiteltiin ominaisuuksiltaan ylivertaisena uhkana saksalaisvalmistajille.

Mielikuvat ja totuus ovat kuitenkin toista maata. Kysyä pikemminkin pitäisi, minne katosi se viimeisin pisara Avensiksen ajotuntumista?

Asiaa alettiin haistella ennen talvikelejä. Silmätikuksi jäi sähköinen ohjaustehostin, johon kaikki tuntemukset tuntuivat hukkuvan. Luottamusta energiaystävälliseen ratkaisuun ei lisännyt tieto siitä, että havaittu kopina kojelaudassa aiheutui sähkötehostimen hammasvälityksestä ohjausakselilla.

Suoraan ajamisen vaikeudet huipentuivat, kun sydäntalven vastatuiskussa Avensis haki tietä kotiin. Kaista ei tahtonut riittää, maantieajo meni tähtäämiseksi. Keulan huojahduksia haittasi tunnottomuus.

Huojuntaongelmaan saatiin parannusta, kun maahantuoja ja Nokian Renkaat julkaisivat talvirenkaille uuden painesuosituksen: eteen 2,4 ja taakse 2,6 baria. Mutta kaikkea tämäkään ei ratkaissut.

Lumipintaisella pikkutiellä leveärenkainen ja pitkäakselivälinen Avensis puskee mielellään. Ja kun auto pääsee kaartamisen makuun, katoaa tuntuma peräluistoon. Korjausliikkeitä näissä kaksijakoisissa tilanteissa vaikeuttaa sähköisen ohjaustehostimen huono tunto.

Heikkouksista suurin piilee siinä, että kesällä ylikevyt ja keskialueella epämääräinen ohjaus muuttuu talvella jäykäksi. Kovalla pakkasella tehostimen palautuspyrkimys katoaa liki täysin: auto jää kaartamaan.

Toki kaikkia käytöshäiriöitä ei pidä laittaa ohjauksen piikkiin. Taka-akseliston kinematiikalla on siinä vahva osansa. Kun pitkäakselivälisen auton käsiteltävyyttä pyritään parantamaan liiaksi pyöräkulmien käytöllä, tulevat vaikeudet irtosoralla ja jäällä helposti eteen.
Loput jutusta:
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit&article=116863
 
Tuulilasi.fi ajeli 30.000km tuollaisella 1.6:lla (otan osaa ;) )

Loput jutusta:
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit&article=116863

No siinähän sitä tunnotonta ohjausta tuli ihan lehdenkin toimesta.

Vähän offaria, mutta kun tuosta 9-5 saabistakin oli tuossa mainintaa niin siinä oli kyllä auto joka yllätti niin etten olisi etukäteen uskonut. Tuollainen 06 -mallinen pyöri tuossa kaverilla viikonpäivät viime kesänä ja sitä tuli ihmeteltyä ja kokeiltua jonkun verran. Auto on ulkonäöltään ihan jees, omanlaisensa - saabin näköinen ja modernin tyylikäs. Voisin jopa kelpuuttaa itselle. Mutta se sisustus, miten sen nyt nätisti sanoisi...aivan järkyttävä, ehtaa amerikan GM:ää. Muoviosien saumat irvistivät eivätkä muodoltaan sopineet toisiinsa, ovenkahvat natisivat ja puristuivat kasaan kun ovea työnsi/veti kiinni, kojelaudassa suorakaiteen muotoisina GM-moduuleina ilmastointi, mankka + jotain muuta. Muutenkin halvoilla mustaa muovia valkoisilla maalimerkeillä nippelit ja nappelit, niinkuin jostain ikivanhasta Astrasta. Joku lehti kirjoitti että kojelauta on muodoltaan retro - kun se edelleen saman muotoinen kuin jossain 900:ssa. Ei helv**.. Vähän kuin kehuisi Nissan Tiidaa modernin tyylikkääksi. Ajoltaan tuo oli varsin tavallinen lulla(ei ollut Aero).
 
Aika monessa vertailussa tuota ohjausta on haukuttu tunnottomaksi (halvemmissa malleissahan tehostin on sähköinen, mutta kalliimmissa se on sitten parempi hydraulinen). Myös vaihdelaatikko on saanut kehuja mutta toisaalta myös haukkuja, riippuen vähän arvostelijasta. Tuulilasissa on aika paljon noita kun klikkailee.

Enpä sitten tiedä mihin noita kannattaa alkaa vertailemaan, mersuihin vai bemareihin? Onhan Avensis varmasti luokassaan helkkarin kova peli ja kun kestävyys + hinta otetaan vielä huomioon niin aika harvoja jää vaihtoehdoksi tuolle samassa luokassa.

Mutta edelleen, kuka tekee 177 heppaisen ison diisselin ilman automaattilaatikkoa... :eek:
 
Nyt ei löyty referenssiä tähän hätään, mutta muistelen lukeneeni tuosta Toyotan naftakoneesta, että se olisi todellisuudessa huomattavasti nuhaisempi mitä paperilla sanotaan. Väittävät kierroskoneeksi, mikä taas ei dieselin kanssa ole oikein hyvä vaihtoehto. Samoin alkuvaiheessa noiden 170hp mallien kanssa oli kai jotain suurempia ongelmia moottorin keston kanssa? Japsit eivät ole oikein pärjänneet noiden naftojen kanssa, samoin automaatit tuntuvat olevan niissä aika harvinaisia. Subaru uhkailee nyt uudella bokserinakulla, mutta ei siitäkään vielä tiedä onko se mistään kotoisin.
 
Nyt ei löyty referenssiä tähän hätään, mutta muistelen lukeneeni tuosta Toyotan naftakoneesta, että se olisi todellisuudessa huomattavasti nuhaisempi mitä paperilla sanotaan.

Tuo jäi tuossa aiemmin sanomatta. Kyllä tuo tosiaan vähän tuntuu siltä että jossain kadoksissa ne luvatut hevoset ovat.
 
No ei tuota Subarua vielä erityisesti kehuttu. Näyttäisi olevan ihan normi naftakone. Jostain syystä haluavat väkisin tehdä noita bokserikoneita, vaikka en tajua miksi tuo olisi mitenkään mullistava. Antaa sen olla pari vuotta markkinoilla ja katsotaan sitten kuinka monta palaa takaisin tehtaalle :D Toivottavasti se on hyvä kone, sehän on meidän kuluttajien etu. No, off-topiccia...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No ei tuota Subarua vielä erityisesti kehuttu. Näyttäisi olevan ihan normi naftakone. Jostain syystä haluavat väkisin tehdä noita bokserikoneita, vaikka en tajua miksi tuo olisi mitenkään mullistava. Antaa sen olla pari vuotta markkinoilla ja katsotaan sitten kuinka monta palaa takaisin tehtaalle :D Toivottavasti se on hyvä kone, sehän on meidän kuluttajien etu. No, off-topiccia...

No onhan noilla bokserikoneilla kuulemma etunsakin. Värinättömyys nimenomaan. Eksoottinen tekniikka nimenomaanhan ei pitäisi olla mikään itseisarvo. Vaikuttaa kuitenkin ihan mielenkiintoiselta jos käytännössä tolla Subarun dieselillä pystyy lähellekkään sitä 5,8 keskikulutusta
 
Tuosta värinättömyydestä minäkin olen lukenut. En sitten tiedä mitä se värinä on ja miten se ilmenee. Ei mun D5 mitenkään erikoisesti värise :D Subaruiden hinnat tuntuvat aika kovilta. Olisiko se sitten syynä siihen ettei niiden kauppa oikein Suomessa käy. Aikaisemmin ongelmana oli myös vanha design. Jos otti nelivedon pois niin jäljelle jäi 10v muita vanhempi sisusta, puutteelliset säädöt ja innostamaton ulkonäkö. Jos nyt puhutaan Subarun perusmalleista. Nyt tuon Tuulilasin mukaan alkuhinta naftalle olisi 32t€. Ja sillä hinnalla irtoaa parilitraisia TDI Octavioita DSG vaihteistoilla tjsp. Kova on luottamus brändiin.
 
Dieseleihin ei valitettavasti oikein saa automaattia joten käsiveivattavaksi menisi. Kokemuksia?

2.2L diesel 177hp/400Nm vaatisi vahvistetun automaattilaatikon jotta kestäisi. Tätä Toyotalla ovat varmaan tarkkaan miettineet suuressa sarjatuotanto autossa kun tuon automaattilaatikon korjaus on "halpaa" hommaa sekä Toyotan maine menis jos ei kestäsi. Kaverilla Volvo 850 R (viritetty) automaattilaatikolla jossa vääntö on rajoitettu 400Nm jotta laatikko kestäisi.. hevosvoimia on 300+ joten kyllä tuon rikki ajamalla saisi.
 
Nääh. Bemarilla on automaatit, Mersulla on, Volvolla on, Fordilla on. Kaikilla muilla paitsi japseilla on tomaatit. Kun ei tuota automaattia saa edes pienempiin japsidieseleihin.

Saisivat kyllä tehdä jotain asialle. Suomessa olisi miljoona taksikuskia jotka vaihtaisivat heti Avensikseen jos vaan saisivat automaagin.
 
Nääh. Bemarilla on automaatit, Mersulla on, Volvolla on, Fordilla on. Kaikilla muilla paitsi japseilla on tomaatit. Kun ei tuota automaattia saa edes pienempiin japsidieseleihin.

Saisivat kyllä tehdä jotain asialle. Suomessa olisi miljoona taksikuskia jotka vaihtaisivat heti Avensikseen jos vaan saisivat automaagin.

Jaa-a, ehkä on parempi etteivät tee. Mieluummin istun esim. Audissa, Bemarissa taikka Mersussa jos taksilla kuljen :)
 
Joillakin merkeillä on väännökkäimmille malleille tarjolla pelkästään automaatteja, toisilla vaan manuaaleja. Useimmilla molempia. Riippuu täysin siitä millaisia osia löytyy tehtaalla hyllystä. Luulisi japsienkin automaatteja kehittävän/ostavan jos sille on tarvetta. Suomalaiset taksikuskit ei vaan taida olla tarpeeksi merkittävä kohderyhmä. :rolleyes:

Audia tai Bemaria en ole taksina nähnyt, mutta kyllä Avensiksen kyyti aina Mersun voittaa. Mersuissa kun on useimmiten taksivarusteina ne luotaantyöntävät muovipenkit.
 
En kyllä tajua miksi joku ostaa uuden (ja kalliin) auton jossa ei ole automaattia... Tietty joku urheiluauto menee vielä, tyyliin ferrari jne...
 
Kun ei tuota automaattia saa edes pienempiin japsidieseleihin.

.

Olisin aika varma, että saa. Muistaakseni tulin aamulla Corolla dieselillä töihin, eikä tarvinut hämmentää :) (ok, multimodevaihteistolla, mutta kuitenkin ).
 
Olisin aika varma, että saa. Muistaakseni tulin aamulla Corolla dieselillä töihin, eikä tarvinut hämmentää :) (ok, multimodevaihteistolla, mutta kuitenkin ).

Mun tietääkseni ainoa diesel jonka kanssa saa multimoden on se aidosti laiska 1.4 D-4D. Kaksilitraisiin ja 2.2:n tuota ei saa.
 
Ai kato totta. Corollan saa pienimmällä dieselillä automaatilla. Saisivat pistää sitä tarjolle jokaiseen malliin. Vaikka ihan perinteisellä automaagilla jos ei rahkeet muuten riitä.

Ei ne muutkaan valmistajat automaatteja itse tee. Ne ostetaan 3. osapuolelta. Japsit voisivat tehdä saman.

edit: jos joku japanialainen tätä saittia lukee, niin tässä linkki http://www.aisin-aw.co.jp/en/index.html
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom