CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Utti jälleen podcastissä vieraana.
Kiintoisimpia aiheita olivat keskustelut, miten HIT, volyymitreeni ja toistoalueet todella vaikuttavat lihaskasvuun? Miksi steroidien käyttöä on nykyään normalisoitunut. Ulkonäköpaineista ja muscle dysmorphiasta (käänteinen anoreksia), sekä kreatiinin vaikutuksesta aivoihin, palautumiseen ja uneen.

View: https://www.youtube.com/watch?v=0oGOcqp-7y8

gUtti käynyt taas podcastissa vieraana.

View: https://www.youtube.com/watch?v=06X0dOJVJv4

0:00 Älypuhelin on ihmiskunnan tuho 12:19 Carnivore-ruokavalio 18:40 Kalorit merkkaa eniten painonpudotuksessa 46:31 Onko Utin kehonrakentaminen jo valmis? 52:01 Olen nörtti 1:03:55 Kehonrakennuksen nykysuuntaus 1:17:06 Miten tärkeää on kohdistaa rasitus juuri tietylle lihakselle kuntosalitreenissä? 1:35:07 Miten laskea työsarjat viikon ajalle ja miten paljon sarjoja pitää tehdä? 1:51:02 Pitääkö sarjat viedä failureen asti? 2:00:15 Miten treenien haastavuutta kannattaa ohjelmassa vaihdella? 2:12:14 Tarvitaanko lihaskasvuun plussakaloreita? Mitä jos kehossa on paljon rasvaa lähtötilanteessa? 2:28:11 Missä ajassa alkaa näkemään tuloksia salilla? 2:34:03 Parhaimmat scifi-leffat?

Kiinnittänyt tuohon mitä Utti sanoi alussa, että nykynuoret ja osa vanhemmistakin ihmisistä tuijottaa sitä puhelinta salilla kokoajan. Ymmärrän jos liittyy johonkin ohjelmaan, mitä pitää vilkaista. Yleensä kun näen, mitä puhelista katsotaan, niin jotain pikaclippejä. Eli focus treenaamiseen täysin hukassa. Jos siellä salilla ollaan treenaamassa, niin ne lihakset ei tule , kun kovalla työllä ja epämukavuutta sietämällä. Johonkin vanhanliiton saliin , kun menisi, niin varmaan pyydettäisiin lopettamaan tuollainen, jos laitteessa istuu ja tuijottaa näyttöä. Ite en edes ota puhelinta salille. Sali on pyhä paikka, jonne tullaan treenaamaan. 2 h ilman puhelinta pärjää kyllä. Mikään asia ei ole niin tärkeä etteikö voisi sen aikaa odottaa.Ymmärrän jos, joku tekee somea ja tienaa sillä rahaa. Että kuvaa. Mutta se, että istuu ilman hikeä laitteessa ja svaippaa ruutua kokoajan ja tekee 10 m välein jotain sinnepäin lähinnä huvittaa. Itse menen suoraan sanomaan, että teetkö vielä tässä.

Kiinnittänyt tuohon mitä Utti sanoi alussa, että nykynuoret ja osa vanhemmistakin ihmisistä tuijottaa sitä puhelinta salilla kokoajan. Ymmärrän jos liittyy johonkin ohjelmaan, mitä pitää vilkaista. Yleensä kun näen, mitä puhelista katsotaan, niin jotain pikaclippejä. Eli focus treenaamiseen täysin hukassa. Jos siellä salilla ollaan treenaamassa, niin ne lihakset ei tule , kun kovalla työllä ja epämukavuutta sietämällä. Johonkin vanhanliiton saliin , kun menisi, niin varmaan pyydettäisiin lopettamaan tuollainen, jos laitteessa istuu ja tuijottaa näyttöä. Ite en edes ota puhelinta salille. Sali on pyhä paikka, jonne tullaan treenaamaan. 2 h ilman puhelinta pärjää kyllä. Mikään asia ei ole niin tärkeä etteikö voisi sen aikaa odottaa.Ymmärrän jos, joku tekee somea ja tienaa sillä rahaa. Että kuvaa. Mutta se, että istuu ilman hikeä laitteessa ja svaippaa ruutua kokoajan ja tekee 10 m välein jotain sinnepäin lähinnä huvittaa. Itse menen suoraan sanomaan, että teetkö vielä tässä.
Nykyihmiset on erikoisia ettei oikeasti vuorokaudessa ole kovin montaa hetkeä ilman puhelinta.
Eikä koske nuoria pelkästään vaan sanoisin että suurin osa alle 50-vuotiaista

Kiinnittänyt myös samaan huomiota. Ja itse menen myös painopakkalaitteissa missä kestää sekunti vaihtaa painoa sanomaan että minä teen välissä. Sitten painan välissä 3 sarjaa ja sen jälkeen puhelimen räplääjä tekee sarjan. Tai sitten räplääjä lähtee vaan suoraan pois sellainen ilme naamalla että asiatonta tulla tekemään välissä. Itse en pidä puhelinta salilla.

Kovia jätkiä täällä ku ne polttaa päreensä toisten asioista. Minä tule täältä nyt,pois alta jos sulla on pukelin mukana eikä kotona.Tämä on rajua,kovaa ja vie kaiken muun multa,pois alta! Raivoatteko te kaupassaki ihmisille jos joku katsoo puhelinta? Miksette vedä turpaa jos näette puhelimen jollaki? 10kg käsipainolla päälakeen täysiä. "sillä oli puhelin kädessä,saatana"
Tosiasiassahan te ette puhu kellekään mitään.

Kovia jätkiä täällä ku ne polttaa päreensä toisten asioista. Minä tule täältä nyt,pois alta jos sulla on pukelin mukana eikä kotona.Tämä on rajua,kovaa ja vie kaiken muun multa,pois alta! Raivoatteko te kaupassaki ihmisille jos joku katsoo puhelinta? Miksette vedä turpaa jos näette puhelimen jollaki? 10kg käsipainolla päälakeen täysiä. "sillä oli puhelin kädessä,saatana"
Heh.

Mitä vittua. Jos varaat jotain masiinaa törkeän pitkään räpläämällä puhelinta yleisellä salilla ruuhkaiseen aikaan niin se on suoraan asiatonta käyttäytymistä. Ei se ole toisten asioista päreensä polttamista. Sillon kun on ruuhkaa niin pitää ajatella muitakin ihmisiä. Varsinkin joku painopakkalaite missä kestää sekunti vaihtaa painoja niin kyllä siihen saa tulla väliin tekemään jos joku vaan istuskelee laitteessa tekemättä mitään 10 minuuttia. Parhaillaan siinä pystyisi vaikka 5 tyypin treeniporukka tekemään vuorollaan jokainen oman sarjansa samaan aikaan kun räpläilijä tekee yhden sarjan. Itse puhelimen katsomisessa ei ole mitään pahaa. Mutta kun näyttää että se laitteessa istuskelu ja sen varaaminen turhan pitkään johtuu siitä puhelimesta.

Joku kyykkytanko on eri asia, ei siihen tulla väliin mitään painoja vaihtelemaan. Painopakkalaitteista kyse missä ainut muutettava asia on tapin paikka. Toki jos joku vaan varaa kyykkypaikkaa oikeasti tekemättä siinä mitään muuta kuin on puhelimella niin silloin on asiatonta.

Viimeksi muokattu:
Yleisillä salille en hirveästi ole käynyt viimeiseen 10 vuoteen, mutta riippumatta siitä mitä ihminen laitteessa tekee jos itsellä olisi laitteen käytölle tarve niin tulee kysyttyä ystävällisesti "voiko tehdä välissä."

En ole ikinä ymmärtänyt mitä haittaa toisten puhelimen räpläämisestä on, jos ihmiset toimii yllämainitulla tavalla. Hyvä vaan, että todennäköisesti jotain liikettä kuitenkin saavat. Ei se puhelimen käyttö minkään datan mukaan "optimaalista" ole kehityksen kannalta treeneissä sekä muutenkin ruutuaikaa tulisi vähentää, mutta 99% salilla kävijöistä ei "optimalisuuteen" pyrikkään. Heidän näkövinkkelistä puhelimen käyttö salilla voi olla jopa "optimaalista", koska jos ei sitä saisi samalla selata niin ei kuntosalilla tulisi ollenkaan käytyä.

Se mitä ihmiset tekee salilla ei omiin treeneihin vaikuta mitenkään jos osaa itse käyttäytyä ja avata suunsa. Se että elää jonkun keksityn salietiketin mukaan, tai kokee erinomaisuutta painojen nostelussa ei kuitenkaan ole sellainen asia minkä takia muita tulisi katsoa alaspäin. Toki jokainen voi sellaisille saleille hakeutua missä puhelimien/kuulokkeiden käyttö on kielletty jos se kamalasti häiritsee, ja näidenkin salien olemassa olo on hyvä juttu luomaan tietyille ihmisille tiettyä ilmapiiriä.

Se mitä ihmiset tekee salilla ei omiin treeneihin vaikuta mitenkään jos osaa itse käyttäytyä ja avata suunsa. Se että elää jonkun keksityn salietiketin mukaan, tai kokee erinomaisuutta painojen nostelussa ei kuitenkaan ole sellainen asia minkä takia muita tulisi katsoa alaspäin. Toki jokainen voi sellaisille saleille hakeutua missä puhelimien/kuulokkeiden käyttö on kielletty jos se kamalasti häiritsee, ja näidenkin salien olemassa olo on hyvä juttu luomaan tietyille ihmisille tiettyä ilmapiiriä.

Mitäs jos henkilö sanoo että ei voi tehdä välissä ja jatkaa istuskelua ja laitteen varaamista tekemättä siinä mitään? Tällaista käytöstä on olemassa. Itse onneksi vain kerran kohdannut. Nuori kaunis nainen pelkäsi varmaan minun haisevaa inhottavaa hikeä. Ymmärrän kyllä.

Se ei sitä kysyjää (esim. itseäni) häiritse mutta ilmeistä ja elekielestä päätellen joitakin häiritsee jos menee kysymään voiko tehdä välissä.

Ja vastaavasti elämässä paljon enemmän on kertoja kun jonkun tuntemattoman kanssa vastaavassa tilanteessa ollaan paukutettu perä perää kovia sarjoja ja siitä saa oikein boostia kun toinen tekee kovaa ja toinen huilaa ja päinvastoin.

Mitäs jos henkilö sanoo että ei voi tehdä välissä ja jatkaa istuskelua ja laitteen varaamista tekemättä siinä mitään? Tällaista käytöstä on olemassa. Itse onneksi vain kerran kohdannut. Nuori kaunis nainen pelkäsi varmaan minun haisevaa inhottavaa hikeä. Ymmärrän kyllä.

Se ei sitä kysyjää (esim. itseäni) häiritse mutta ilmeistä ja elekielestä päätellen joitakin häiritsee jos menee kysymään voiko tehdä välissä.

Ja vastaavasti elämässä paljon enemmän on kertoja kun jonkun tuntemattoman kanssa vastaavassa tilanteessa ollaan paukutettu perä perää kovia sarjoja ja siitä saa oikein boostia kun toinen tekee kovaa ja toinen huilaa ja päinvastoin.
Itsellä ei ole tälläistä ikinä tullut vastaan ja satoja kertoja on tullut kysyttyä. Toki varmasti näitäkin tilanteita tulee.

Se taas jos joku käyttäytyy salilla epäkunnioittavasti esim. turhaan varaamalla laitetta ilman, että antaa muiden treenata välissä ei itselle ole sidonnainen puhelimen käyttöön. Ihan sama tässäkin tilanteessa onko se puhelimen selaamista, kavereiden kanssa höpöttämistä tai vaikka seinään katsomista.

Sen verran että itselleni se on ihan sama jos puhelinta käyttää, totesin vaan tätä yleistä ruuturiippuvuutta joka suurella osalla väestöä on 😄

Luulisi että treenaaminen on vähän sama kuin puutöiden nikkarointi, siivous tai muu tekeminen jonka aikana ei oikein ole edes mahdollista tuijottaa sitä ruutua.

Itsellä ei ole tälläistä ikinä tullut vastaan ja satoja kertoja on tullut kysyttyä. Toki varmasti näitäkin tilanteita tulee.

Se taas jos joku käyttäytyy salilla epäkunnioittavasti esim. turhaan varaamalla laitetta ilman, että antaa muiden treenata välissä ei itselle ole sidonnainen puhelimen käyttöön. Ihan sama tässäkin tilanteessa onko se puhelimen selaamista, kavereiden kanssa höpöttämistä tai vaikka seinään katsomista.

Joo mutta harvoin niissä laitteissa kukaan istuu meditoimassa seinään tuijottelemassa liiallisen pitkään. Se puhelin on syynä siihen miksei tehdä sarjoja vaan istuskellaan. Jo tylsyyden tunne ajaisi uuteen sarjaan ilman puhelinta. Itsessään puhelimen katsomisessa ei tietenkään ole mitään pahaa mutta käytännössä se näköjään johtaa joillakin turhaan laitteissa istuskeluun joten se on huono asia. Suurin osa katsoo sitä sarjojen välissä mutta tekee kuitenkin treeniä normaalisti. Tossa ongelma hommassa puhutaan siis sellaisesta että oikeasti käytetään laitetta sohvana missä hengaillaan. Itse käynyt saleilla 90-luvulta lähtien niin tuo ilmiö liittyy nimenomaan puhelimeen. Sitä ei ollut ennen olemassa.

Siinä on sellainen aspekti myös että kaikille ei ole luontevaa mennä tuntemattomille puhumaan. Se koetaan ahdistavana. Jätetään mieluummin liike tekemättä kuin mennään kysymään saako tehdä välissä.

Joo mutta harvoin niissä laitteissa kukaan istuu meditoimassa seinään tuijottelemassa liiallisen pitkään. Se puhelin on syynä siihen miksei tehdä sarjoja vaan istuskellaan. Jo tylsyyden tunne ajaisi uuteen sarjaan ilman puhelinta. Itsessään puhelimen katsomisessa ei tietenkään ole mitään pahaa mutta käytännössä se näköjään johtaa joillakin turhaan laitteissa istuskeluun joten se on huono asia. Suurin osa katsoo sitä sarjojen välissä mutta tekee kuitenkin treeniä normaalisti. Tossa ongelma hommassa puhutaan siis sellaisesta että oikeasti käytetään laitetta sohvana missä hengaillaan. Itse käynyt saleilla 90-luvulta lähtien niin tuo ilmiö liittyy nimenomaan puhelimeen. Sitä ei ollut ennen olemassa.

Siinä on sellainen aspekti myös että kaikille ei ole luontevaa mennä tuntemattomille puhumaan. Se koetaan ahdistavana. Jätetään mieluummin liike tekemättä kuin mennään kysymään saako tehdä välissä.
Itse koen että salilla istuskelijoita on ollut pitkään, tai muistan ajat kun valitettiin kuinka ihmiset menivät salille keskustelemaan ja höpöttälemään, tai muuten vaan eivät "treenanneet tarpeeksi kovaa". Toki tätä on nykyisinkin.

Kuntosalilla käynti on myös paljon suositumpaa kuin 90-luvulla/ikinä, ja kävijäkunta heterogeenisempää. Ei se oikeastaan ihme ole, että populaatiossa jotka salilla kävi 90-luvulla ei ollut suhteessa yhtä paljon laitteissa istuskelijoita.

Siis varmasti myös puhelin tätä lisännyt, ja ruutuajan lisääntymistä en nyt varsinaisesti hyvänä asiana pidä. Vaikka osa kommentoinnista on samaa tasoa mitä lukemiseen, radioon, televisioon ja muuhun sen ajan "mielen rappioon" on kuulunut. En nyt vaan näe miten se puhelimen katselu itsessään ketään hirveästi pitäisi häiritä salilla. Toisaalta kaikesta saa jokainen valittaa, ärsyyntyä ja kommentoida eikä sekään ole itseltä pois 😄 Samaahan itse nyt teen, ja onhan tää mukavaa asiasta keskustella.

En nyt vaan näe miten se puhelimen katselu itsessään ketään hirveästi pitäisi häiritä salilla.

Ei se tietenkään häiritsekkään, mutta se johtaa suoraan siihen että laitteita varaillaan liiallisen pitkään ja se taas haittaa. Kävin miettimään että täytyyhän tollanen asia kuin laitteiden liiallinen varaaminen olla kirjoitettu salietikettiin. Ja niin se onkin. Tässä suora lainaus salilta missä itse käyn "Vapauta laite muille taukojesi ajaksi ja anna tilaa myös muille treenaajille."
Ja itseasiassa niissä painopakkalaitteissa missä voi tehdä välissä helposti ja nopeasti niin no problem (paitsi niille ketkä ei uskalla kysyä), mutta jossain levypainokuormitteisessa tai muussa isoa vaivaa vaativassa (laitteen asetukset jne.) ei siihen oikein väliin mennä tekemään. Niissä se selvästi liiallinen, turha varaaminen on huonompi.

Viimeksi muokattu:
Ei se tietenkään häiritsekkään, mutta se johtaa suoraan siihen että laitteita varaillaan liiallisen pitkään ja se taas haittaa. Kävin miettimään että täytyyhän tollanen asia kuin laitteiden liiallinen varaaminen olla kirjoitettu salietikettiin. Ja niin se onkin. Tässä suora lainaus salilta missä itse käyn "Vapauta laite muille taukojesi ajaksi ja anna tilaa myös muille treenaajille."
Ja itseasiassa niissä painopakkalaitteissa missä voi tehdä välissä helposti ja nopeasti niin no problem, mutta jossain levypainokuormitteisessa tai muussa isoa vaivaa vaativassa ei siihen oikein väliin mennä tekemään. Niissä se selvästi liiallinen, turha varaaminen on huono.
Niin toki laitteen turha "omiminen" ja "varailu" on epäkunnioittavaa muita kohtaan. En vaan näe sitä, että puhelimen selailu itsessään "kuuluisi" ärsyttää, kun siinä istuskelu voi johtua muistakin tekijöistä tai tavallaan "ihan sama" miksi sitä "omii" pitkäksi ajaksi ilman että kanssa treenaajia huomioi. Tuli mieleen että on noita lehtienkin lukijoita laitteissa tullut nähtyä ennen puhelimien yleistymistä salilla 😄

Isoilta paikkakunnilta rupeaa aika hyvin löytymään hyvä henkisiä "HC/Yksityisiä/Halli tmv." saleja missä suurimmalla osalla selvät tavoitteet treeneissä eikä puhelimia juuri näy. Tosin näissäkin sitten paskanjauhaminen voi venyttää treenejä tai vähintään salilta lähtemistä/treenin aloittamista, kun saman henkistä porukkaa löytyy.

Muuten ei puhelin häiritse, mutta kun tosiaan välillä varataan joku liike missä ei voi järkevästi tehdä vuorotellen. Sitten tekijä sarjojen välissä selvästi unohtuu puhelimen ääreen ja sarjatauot venyy älyttömiksi ihan huomaamatta. Kiva sitten siinä odotella omaa vuoroaan.

Toki sama voi tapahtua jos tekijä lähtee sivummalle jauhamaan paskaa kavereilleen sarjatauon aikana. Tuommoista pitäisi välttää erityisesti ruuhka-aikaan ja jos joku on käynyt kysymässä, että montako sarjaa jäljellä ja odottelee vuoroaan.

Back
Ylös Bottom