Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lisäksi herra on muistaakseni todennut senkin ettei se saanut omasta mielestään isoilla painoilla juuri sen kummempaa kehitystä aikaiseksi verrattuna tuntumahomoiluun.Uttihan on todennut asian jo monella wlogilla. Jos saa lihaksen tuhottua pienellä painolla ja vähillä toistoilla niin säästyy nivelet; jotka tunnetusti ovat heikonlaiset vihreällä miehellä.
Platztyylillä itse kun teen niin vaatii huolelliset lämmittelyt alle ja todella maltilliset painot. Itse telonut lätkäuralla polviani ja sen takia pitänee valmistautua huolella. Takareiska pakaraosasto kun aktivoituu itsellä viheltelystäkin niin platzhakki loistoliike.
Yllättävän monille omille valmennettavillekkin polvikipuilijoille platzhakki toimii. Vähän kun vain kikkailee. Toki poikkeuksia on!
Mihin on kadonnut Hulkin reeneistä raskailla painoilla tehdyt liikkeet?? Eihän siitä ole kauaakaan aikaa, esim. jossain Tampan videoissa ym. Hulkki teki vielä tyyliin penkkiä 65 kilon kässäreillä, mavetti ja teki soutua 91kg hantteleilla. Nyt siellä on punnerruksia jollain 80 kilolla, kevennettyjä leukoja ja sammakkokyykkyä 40kg painolla.

Jaa onko taas se aika vuodesta? Tämähän on jo perinne. Montakohan miljoonaa kertaa tästäkin on jankattu jo täällä ketjussa :D
Lihaksen vs liikkeen treenaaminen on edelleen asia, mikä näiden parikymppisten (ja usein myös vanhempienkin) punttipatejen kannattaisi sisäistää, kun puhutaan varsinkin pitkälle edistyneestä kehonrakennusharjoittelusta. Kropan ehdoilla on treenattava jos halutaan jatkossakin vielä treenata - tämäkin olisi hyvä juttu ymmärtää jo silloin parikymppisenä ENNEN kuin nivelten rustopintoja on peruuttamattomasti nakerrettu rumilla tekniikoilla ja tarpeettoman isojen painojen repimisellä.
Ja mitä nyt omiin treeneihin tulee, kannattaisi ehkä näiden huutelijoiden lukea sitä treeniohjelmaa kokonaisuudessaan, eikä vain jonkin yksittäisen 40 sekunnin klipin nähtyään tulla tänne pätemään että vittu toi Hulkki treenaa päin persettä ja on muutenkin ihan pelle jätkä. Treeniohjelma on aina useamman viikon/kuukauden mittainen kokonaisuus - edes yhden viikon treenit niputettuna EIVÄT ole ohjelma vaan yksi treenikierto ohjelmakokonaisuudessa. Hyvin nopeasti meikäläisenkin blogia selaamalla käy ilmi, että teen edelleen myös niitä raskaita 5-6 toiston sarjoja, mutta turvallisuus- ja kohdentamissyistä teen ne yleensä koneliikkeissä. Vapailla painoilla teen sitten vähän pidempää sarjaa ja/tai myöhempänä treenissä, koska nivelkuormitus ja loukkaantumisriski on pienempi noin päin. Esimerkiksi vinopenkissä kun laitan tankoon 95-100 kiloa, tuntuu se jo ensimmäisestä toistosta lähtien aika ikävältä niin olkapäissä kuin kyynärpäissäkin, mutta esim. 80 kilolla tuollainen jatkuvalla jännityksellä tehty (Meadows-tyylinen ylhäältä ja alhaalta vajaa) vinopenkki on ainakin meikäläiselle suht. tiukka suoritus kun lyhyillä palautuksilla tehdään 4x12-15. Niinikään lyhyiden sarjojen rintatreenin aloitan mieluummin jollain Hammerin vipuvarsipunnerruksella, ja vasta sitten menen esim. käsipainopunnerruksiin kun rintaa on jo turvallisesti vähän väsytetty.
Sitten on toki vielä sellainen pikku fakta, että treeniuran eri vaiheissa ei kannata treenata samalla tavalla. Meikäläinen on jo kauan sitten ohittanut sen vaiheen, missä sarjapainojen kasvatukseen tähtäävä perusliikkeiden runttaus tuottaa lihaskasvua - tämä on ihan käytännössä päätä seinään lyömällä havaittu. Suurin osa ihmisistä toki jumittuu harjoittelussaan intermediate-tasolle, jolloin se sarjapainojen kasvatus on "the" juttu myös lihaskasvun tavoittelussa. Mutta vaikka itse olisikin treeneissään tasolla, jolla sarjapainoja kannattaa pyrkiä kasvattamaan, ei kannata olettaa että jokainen muukin on samassa tilanteessa. Minä olen "raskaat" romuni jo nostellut - kun esim. kyykyssä on tehty parallelin alle 180 kilolla 20 toistoa ja etureidet ovat silti olleet aivan naurettavan pienet, ei välttämättä kannata enää olettaa että ne etureidet jotenkin räjähtävät kasvuun tekemällä vieläkin raskaampia kyykkyjä.

Kyllähän tuolla ihan pro tasollakin löytyy ukkoja jotka edelleen sarjapainoissakin kehitystä hakevat, tai sitä ainakin näyttää tulevan kun kaverit kasvavat, esim. Justin Compton, Dallas Mcarver jne. Ehkä menee melko rajun yleistyksen puolella, että treenaajat jotka tieteyissä liikkeissä hakevat/nostavat sarjapainoja vuodesta toiseen ovat vain intermediate-tasolla? Jos nivelet ovat paskana silloin ei tietenkään tälläistä mahdollisuutta ole, mutta väkisinkin tulee mietittyä onko Utti tosiaan saanut etureisiin esim. noilla pallokyykyillä ja muilla "hiissauksilla" kehitystä vs. Hulkin vanha hyvinkin voimapainotteinen treenityyli?
J. tuossa vastasikin jo aika hyvin tähän, mutta tiivistetään nyt vielä:Kyllähän tuolla ihan pro tasollakin löytyy ukkoja jotka edelleen sarjapainoissakin kehitystä hakevat, tai sitä ainakin näyttää tulevan kun kaverit kasvavat, esim. Justin Compton, Dallas Mcarver jne. Ehkä menee melko rajun yleistyksen puolella, että treenaajat jotka tieteyissä liikkeissä hakevat/nostavat sarjapainoja vuodesta toiseen ovat vain intermediate-tasolla?
Kerropa sitten miten minun pitäisi etureisiä treenata? Kun kerran tiedät minua paremmin miten ne tässä vaiheessa treeniuraani kasvavat, ja olet varmastikin kulkenut jo itse vastaavan polun läpi? Olen aikanaan nostanut esim. etukyykyn, hackin, vaakahackin ja vapaan kyykyn sarjapainoja aika reippaasti ja bulkannut samalla ILMAN että etureidet enää siitä oikeasti edes kasvoivat. Jos etureidet olivat surkean kokoiset kyykätessäni 180 kg x 20 / etukyykätessäni 180 kg x 4, millä perusteella voit muka väittää, että parhaiten ne etureidet edelleenkin kasvaisivat kunhan vain yrittäisin kyykätä vieläkin isommilla romuilla (vaikka tuo nivelten osalta ei edes onnistuisi)?väkisinkin tulee mietittyä onko Utti tosiaan saanut etureisiin esim. noilla pallokyykyillä ja muilla "hiissauksilla" kehitystä vs. Hulkin vanha hyvinkin voimapainotteinen treenityyli?