CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Mä en kyl ymmärrä tota hormonaalista vastetta, kun olen käsittänyt ettei sillä ole lihaskasvun kannalta merkitystä, onko se viitteiden ala- vai yläpäässä... (?) Vasta, kun ollaan yli viitteiden, niin saa korkeamman anabolisen vaikutuksen... Vastaavasti negatiiviset vaikutukset, kun ollaan alle viitteiden.

Mä en kyl ymmärrä tota hormonaalista vastetta, kun olen käsittänyt ettei sillä ole lihaskasvun kannalta merkitystä, onko se viitteiden ala- vai yläpäässä... (?) Vasta, kun ollaan yli viitteiden, niin saa korkeamman anabolisen vaikutuksen... Vastaavasti negatiiviset vaikutukset, kun ollaan alle viitteiden.
Juttuhan on niin kun Utti sano että tutkimuksissa on todettu että siitä on ollut hyötyä. Eli kukaan ei voi tietää onko siitä sinulle käytännössä hyötyä ja minkä verran. Minun mielestä jo se että naturaali bodauksessa jotkut on hyötynyt ja moni niitä isoja liikkeitä treenin alussa suosiikin tarkoittaanee sitä että varmasti kokeilun arvoinen juttu.

Et nyt ymmärtänyt koko kysymystä.

Ach, mut nymmä sen hokasin; hormonaalinen vaste tarkoittaa muitakin hormooneita, kuin pelkän testosteronin.

unohtakaa.

Viimeksi muokattu:
Et nyt ymmärtänyt koko kysymystä.

Sori. Tarkoitit siis että Korkeemmat arvot niin enemmän hyötyä saa? Ja Huonot arvot niin voi olla jopa haittaa? Sen takaan että ne isot liikkeet ei sille hormonaaliselle vasteelle ainakaan haittaa tee oli ne arvot mitä vaan.
Mutta sitä taas en tiedä varmaksi voidaanko viitearvojen perusteella määrittää kuinka paljon yksilö saa hyötyä isoista liikkeistä hormonaalisen vasteen kannalta. Todennäkösesti ei kumminkaan ole mitään suoraa sääntöä vaan tämä on yksilöllistä.

Sori. Tarkoitit siis että Korkeemmat arvot niin enemmän hyötyä saa? Ja Huonot arvot niin voi olla jopa haittaa? Sen takaan että ne isot liikkeet ei sille hormonaaliselle vasteelle ainakaan haittaa tee oli ne arvot mitä vaan.
Mutta sitä taas en tiedä varmaksi voidaanko viitearvojen perusteella määrittää kuinka paljon yksilö saa hyötyä isoista liikkeistä hormonaalisen vasteen kannalta. Todennäkösesti ei kumminkaan ole mitään suoraa sääntöä vaan tämä on yksilöllistä.

Luulisin, että Harry viittasi tässä testosteroniin, kuten itsekin mainitsi. En muista kenen videossa asiaa oli käsitelty, mutta ilmeisesti jonkun tutkimuksen mukaan viitearvojen sisäpuolella olevat testoarvot eivät juurikaan vaikuta suuntaan tai toiseen puhuttaessa lihasten hypertrofiasta. Isojen moninivelliikkeiden aikaansaama hormonaalinen vaste taas käsittää muutakin kuin testosteronin, kuten Harry myös jo mainitsi. Mitään asiaa minulla ei siis juurikaan ollut, mutta kunhan tulin hämmentämään.

Ihan mielenkiintoista juttua äijiltä. Mielummin tommosta lukee kuin sitä ainaista itkemistä, jota yleensä esiintyy kisaajien ketjuissa.

MisterOossomilta parempi avausviesti kuin 99%:lla pakkislaisista tähän saakka.

Kiitos Utille Q&A9 ja Q&A10!

Kyykky kahdesti ja maastaveto kerran viikossa -> alaselkä aivan jumissa, hermosto tiltissä, ei pysty palautumaan.
-Utti Hietala

No totta helvetissä sillä on merkitystä onko sun testot 15 tai 40. Luuletko, että keho jotenkin tietää 50-60 hujakoilla, että nyt vois laittaa pattia kasvamaan, tottakai merkitys on vähäisempi, mutta kuitenkin olemassa. Millään maastavedolla sun testot ei nouse alarajoista viitteiden yläpäähän. Pelkästään jo voimatasoihin on melko iso merkitys tuollaisella erolla

Pitäis löytää se pätkä, missä oli oikein hieno käsin piirretty diagrammi testo suhteesta lihaskasvuun. Se oli se natuguru... Voi Fittibaldi, kun ei muista nimeä.

Noh, kuitenkin oikein tutkitusti siinä diagrammissa esitettiin, että lihaskasvu ei ole suoraan verrannollinen teston suhteen, vaan vähän niinku bufferoituu. Eli ei olisi väliä, onko se 20 vai 40, jossa on jo 100% ero... Jos lihaskasvua aka teston anabolista vaikutusta tarkastellaan.

Pitäis löytää se pätkä, missä oli oikein hieno käsin piirretty diagrammi testo suhteesta lihaskasvuun. Se oli se natuguru... Voi Fittibaldi, kun ei muista nimeä.

Noh, kuitenkin oikein tutkitusti siinä diagrammissa esitettiin, että lihaskasvu ei ole suoraan verrannollinen teston suhteen, vaan vähän niinku bufferoituu. Eli ei olisi väliä, onko se 20 vai 40, jossa on jo 100% ero... Jos lihaskasvua aka teston anabolista vaikutusta tarkastellaan.

Layne Norton sitä käsitteli http://youtu.be/rxwXIgnmAOI

Aivan, Layne Nortonhan se olikin kuka tästä puhui. BioLayne log 25, jos jotakuta kiinnostaa.

Asiahan on sinällään mielenkiintoinen, että joillakin ihmisillä testotasojen ollessa viiterajoissa, mutta lähellä alarajaa, alkaa ilmenemään oireita kuten libidon heikkenemistä, väsymystä ja niin edes päin. En kuitenkaan tiedä onko kyseisillä henkilöillä tasojen korjaus johtanut myös parempaan lihaskasvuun, joka olisi ristiiriidassa Nortonin videon kanssa. Toisaalta, jos näin on käynyt, onko syynä ollut ns. suurempi testosteronin määrä vai yleisen jaksamisen paraneminen, joka ehkäpä mahdollistanut laadukkaamman ja "intensiivisemmän" treenaamisen. Sinällään minulla ei ole syytä epäillä Nortonin väittämiä ja kaikenlainen pohdiskelu tässäkin on puhtaasti mutuilua ilman tietoa juuri mistään.

Viimeksi muokattu:
Veikkaan, et se alaviite on vain henkilöstä kiinni, joillain tulee oireet jo ennen tasojen tippumista alle viitearvojen. -> Eli ei ristiriitaa, viiteet ovat vai viitteellisiä, tulisi lihaskasvua, kun testot nostetaan takas henkilökohtaisiin viitearvoihin.

Aivan, hyvä pointti. Innostuin liikaa pohtimaan asiaa yleisellä tasolla, mutta johan tuo käsite viitearvo viittaa sen viitteellisyyteen. Ehkä se tästä lievästä off-topicista.

Back
Ylös Bottom