CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Jos ei pysty niskantakaa punnertamaan niin on jotain vikaa olkapäissä. Itse sanoisin sitä teknisesti helpommaksi kun edestä punnertelu, menee automaattisesti ylös eikä etuviistoon. Kärsinyt itsekkin kiertäjäkalvosin vammoista useamman kerran, mutta eipä sinä aikana vihloitellut ollenkaan kun tuota teki. Menee myös paremmin olkapäille kun edestä, jonka huomaa jo pienemmistä sarjapainoista.

jaa,sekö on nykyään niin,että jos liikkeessä voi käyttää paljon pienempiä painoja kuin toisessa liikeessä,niin se kevyempi on aina tehokkaampi? niin se fysiikka vissiin on muuttunut 10 vuodessa jolloin puhuttiin juuri päinvastoin

Hulkki puhuu lähes aina täyttä asiaa ja muutenkin arvostan kaveria kovasti mutta en tajua tota palautumiskapasiteetin kehittämistä. Eihän siinä nyt todellakaan vuosia kulu? Mielestäni kyse enemmänkin viikoista - kuukausista. Nopeasti se lihas tottuu.. Tosin en tiedä puhuuko Hulkki nyt aloittelijoista vai kenestä.

Kiitos Utti hyvästä vastauksesta! Olin siis aikalailla oikeilla jäljillä ton asian suhteen, mukava huomata etten ole aina väärässä. Jos treenaaminen jatkuu vuodesta toiseen säännöllisenä niin siinähän tota palautumiskapasiteettia sivussa työstää, ei vaadi enää juurikaan efforttia jos se salirutiini on jo olemassa ja osana elämää. Minä tykkään treenata ja mitä enemmän sen parempi :D

Kuten mistä?
Poikkijuovaisen lihaksen saat totutettua lähes mihin hyvänsä aika lyhyessäkin ajassa, mutta hermostoa ja muita palautumiseen vaikuttavia tekijöitä et enää niin vain totutakaan. Tuossahan se on videolla ihan selvästi, katot sen nyt uudestaan ja jos et silti ymmärrä mistä puhutaan niin perehdyt asiaan liittyvään aineistoon jota on netissä kun vaan osaa etsiä.

Ainakin Scott Abelin ja Vern Gambettan mukaan työkapasiteetti kehittyy sekä lyhyellä aikavälillä, eli treenistä toiseen, mutta myös todella pitkällä aikavälillä niin, että tällä hetkellä tehtävä treeni voi realisoitua suorituskyvyksi kokonaan vasta jopa vuoden kuluttua. Tämä ymmärtääkseni siitä syystä, että työkapasiteetin kehittämisessä on kyse niin paljon muustakin, kuin pelkästään lihaskudoksen adaptaatioista ja voimasta.

Work Capacity is the ability to tolerate a high workload and to recover sufficiently for the next workout or competition. Raising work capacity will improve the athlete’s capacity to resist fatigue. It involves the functional efficiency and coordination of the cardiovascular, metabolic, and nervous system. With all these systems working together it is closely related to speed, strength, flexibility, and coordination. It is more than endurance. The key is functional efficiency of all systems working together to increase work capacity. An increase in work capacity will allow the athlete to work more efficiently and get more out of each training session. In the language of training theory it falls into the category of General Physical Preparation (GPP) type of work
Lainaus Gambettan blogista

Poikkijuovaisen lihaksen saat totutettua lähes mihin hyvänsä aika lyhyessäkin ajassa, mutta hermostoa ja muita palautumiseen vaikuttavia tekijöitä et enää niin vain totutakaan. Tuossahan se on videolla ihan selvästi, katot sen nyt uudestaan ja jos et silti ymmärrä mistä puhutaan niin perehdyt asiaan liittyvään aineistoon jota on netissä kun vaan osaa etsiä.

Okei, kerroppa mulle sit tarkemmin tosta korostetusta osasta. Kun en tiedä.

Muutenkin vähän turha tästä jauhaa kun en nyt tosiaan tiedä puhutaanko aloittelevasta treenaajasta tai esim 2-5 vuotta treenanneesta.

- - - Updated - - -

Ainakin Scott Abelin ja Vern Gambettan mukaan työkapasiteetti kehittyy sekä lyhyellä aikavälillä, eli treenistä toiseen, mutta myös todella pitkällä aikavälillä niin, että tällä hetkellä tehtävä treeni voi realisoitua suorituskyvyksi kokonaan vasta jopa vuoden kuluttua. Tämä ymmärtääkseni siitä syystä, että työkapasiteetin kehittämisessä on kyse niin paljon muustakin, kuin pelkästään lihaskudoksen adaptaatioista ja voimasta.

Lainaus Gambettan blogista

No nyt tuli muutakin kun kiertelyä.

Mitä ihmeen kiertelyä? Onneksi sinä sentään perustelit heti alusta alkaen oman eriävän mielipiteesi hyvin hei! :D

Taisin heti tehdä selväksi sen että en täysin ymmärtänyt Hulkin kantaa asiassa, joten en mitään expertin viittaa tässä asiassa vedä päälle. Ei mulla ole mun mielipiteen takana mitään lontooksi kirjoitettuja hienoja faktoja, vaan pelkästään oma kokemus asiasta. Jonka olisin hyvin voinut esittää jos oltaisiin kysytty.

Kiertelyllä nyt lähinnä tarkoitin sitä että en saanut mitään mitään muita vastauksia kuin "hermosto ja tällaset ja kato netistä". Jos esittää tietävänsä asiasta jotain niin mielellään voisi vastata sitten asiaan kunnolla :)

- - - Updated - - -

Taisin heti tehdä selväksi sen että en täysin ymmärtänyt Hulkin kantaa asiassa)

Nyt meni väärin, siis ymmärsin Hulkin kannan mutta olen vähän eri mieltä asiasta.

Voisko joku tietävämpi selventää mitä Hulkki tarkottaa tolla facepullin vastaliikkeellä?
Juuri sitä mikä tulee ensimmäisenä mieleen, eli kasvot taljasta ulospäin ja liikkeen positiivisessa vaiheessa lähennetään ja sisäkierretään olkavartta sekä ojennetaan kyynärniveltä, siten että olkavarsi on kokoajan olkapäiden korkeudella. Liikkeen aloitusasema on sama kuin facepullin loppuasema ja kääntäen.

Back
Ylös Bottom