CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Onko mielestäsi leuanveto vasta vai myötäottella se paras latsien kasvattaja, vai kenties molemmat yhdistettynä?
Eipä noissa suurta eroa ole, hieman eri painotuksella ottavat aivan samoihin lihaksiin. Itse vuorottelen 3-6 kk välein vasta- ja myötäotetta.
Mä otan taas projektiksi sen, että pääsen Hulkin blogin johonkin kuvaan. Sitkeetä työtä se vaatii, pitää ajoittaa treenit aina samaan aikaan ja hienovaraisesti hengailla lähistöllä.
Miken sitkeyden, ajoituskyvyn ja hienovaraisuuden tuloksia:
http://www.fast.fi/index.php?mid=393#22
http://www.fast.fi/index.php?mid=478#2
No äijähän treenaa kahdella salilla, ei sitä nyt voi muistaa, kummassa se vakituisemmin käy :/
WTF? Olen kyllä treenannut varsin vakituisesti viimeiset pari vuotta Meijerillä, vaikka jossain vaiheessa ostinkin jonkun 10 kerran kortin Töölö Gymille, missä kävin tekemässä kerran viikossa yhden treenin. Nyt en ole Töölössä käynyt varmaan pariin kuukauteen. Ajattelin ryhtyä taas vaikka kerran viikossa siellä treenaamaan, kunhan kesähelteet tulevat ja Töölön eliittipumppailijagymi tyhjenee :D

Mike sanoi:
Mä otan taas projektiksi sen, että pääsen Hulkin blogin johonkin kuvaan. Sitkeetä työtä se vaatii, pitää ajoittaa treenit aina samaan aikaan ja hienovaraisesti hengailla lähistöllä.

myötäotetta.Miken sitkeyden, ajoituskyvyn ja hienovaraisuuden tuloksia:
http://www.fast.fi/index.php?mid=393#22
http://www.fast.fi/index.php?mid=478#2

Joskus vaan osuu ajoitus nappiin, niin kaikki hullut on kerralla kuvassa..

jalkatereni 7.1.07 016.webp

Mistä vetoa niin Hulkki jännittää vaivihkaa ihan vitusti etureittään tuossa kuvassa.

"Guru" Hulkilla kun on kaikkeen vastaus, niin kysynpä mielipidettä. :D

Mulla on aina ollut ongelma hauisten koon kanssa (no joo, varmaan monella muullakin, mutta mulla eritoten sen lihaksen kanssa). Mitä olet mieltä ns. lyhyen ja pitkän hauiksen (kyse mallista) treenaamisen eroista? Itsellä kun on lyhyt hauis, niin sen supistaminen tuntuu treenatessa vaikealta. Mulla on sellainen mututunne aina ollut, että ne joilla on ns. pitkä hauis, niin niiden on helpompi saada lihas supistumaan (saada liike kohdistettu kyseiseen lihakseen) treenatessa. Mitä siis olet itse mieltä asiasta ja onko asiasta mitään faktatietoa olemassa?
Olen koittanut erilaisia variaatioita liikkeistä, ja hiukan päätynyt siihen, että mitä taaempana käsi on vartalosta, niin sen paremmin saan lihaksen supistumaan. Tarkoitan siis mm. liikettä vaikka istuen melko makuu asennossa penkillä tehden käsipainoilla. Tai taljassa yhdellä kädellä siten, että käsi on jopa vartalosta hieman takana. Ja myös esim. scott-penkki, siten, että scottlauta on 90 asteen kulmassa, niin että kädet roikkuu suoraan alaspäin. Taas scotissa 45 asteen kulmassa tuntuu supistus hukkuvan johonkin.

Kerroppa hulkki mielipiteesi kun kerkiät.

Heh, mietinkin jo koska Utille tehdään irc-galleria yhteisö :D Olisin kyllä luullut sen ennemmin olevan tyyliin "Mitä hulkki tekisi".

Onko mielestäsi eroa voiman ja lihasmassan hankinnan kannalta, teenkö esimerkiksi maastavedossa 4*3*240kg(laskien jokaisella toistolla tangon kokonaan maahan ja pysäyttäen hetkeksi, jolloin jokainen veto lähtee maasta ja pysähdyksistä) noin kolmen minuutin pausseilla, vai teenkö 12*1*240kg noin minuutin pausseilla?

Laskennallisestihan noissa työmäärä/aika on sama, mutta toteutuksen kannalta nuo eroavat selvästi toisistaan. Noissa kolmosen sarjoissa tekniikka huononee sarjan loppua kohden eikä esimerkiksi kunnon paineiden saaminen meinaa onnistua ensimmäisen vedon jälkeen. Siksi vetäisinkin mieluummin nuo kaikki täysin erillisinä ykkösinä, jolloin tekniikka pysyy parempana ja loukkaantumisriski pienempänä, mutta pääsee kuitenkin välillä kokeilemaan vähän isompiakin rautoja.

Kuitenkin minua kiinnostaisi tietää, että onko noiden lihaskasvulle aiheuttamassa ärsykkeessä kovasti eroa, koska tässä dieetillä pitäisi yrittää vähän pitää lihoistakin kiinni.

Mitä olet mieltä ns. lyhyen ja pitkän hauiksen (kyse mallista) treenaamisen eroista?
--
Mitä siis olet itse mieltä asiasta ja onko asiasta mitään faktatietoa olemassa?
Faktatiedolla tarkoitat varmastikin tutkittua tietoa. Sellaista ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole, koska tutkittaessa moista törmättäisiin heti alkuun sellaiseen ongelmaan, että on aika hankala määrittää luotettavasti ilman leikkausta esim. se hauislihaksen pituus suhteessa olkavarteen.

Käytännössä sanoisin hauiksen suhteellisen pituuden lisäksi niin monen muun tekijän vaikuttavan eri liikkeiden soveltuvuuteen, että aivan ylivoimaisesti paras keino löytää ne itselleen sopivimmat liikkeet on vain kokeilemalla. Turha tehdä yksinkertaisesta asiasta yhtään sen monimutkaisempaa.
Olen koittanut erilaisia variaatioita liikkeistä, ja hiukan päätynyt siihen, että mitä taaempana käsi on vartalosta, niin sen paremmin saan lihaksen supistumaan. Tarkoitan siis mm. liikettä vaikka istuen melko makuu asennossa penkillä tehden käsipainoilla. Tai taljassa yhdellä kädellä siten, että käsi on jopa vartalosta hieman takana. Ja myös esim. scott-penkki, siten, että scottlauta on 90 asteen kulmassa, niin että kädet roikkuu suoraan alaspäin. Taas scotissa 45 asteen kulmassa tuntuu supistus hukkuvan johonkin.
Ylipäätänsäkin hauista treenatessa liikkeet, joissa hauista venytetään, "tuntuvat" paremmin hauiksessa kuin esim. seisten tehdyt hauiskäännöt mm. siitä syystä, että usein etuolkapäät eivät tee näissä venytystä sisältävissä liikkeissä yhtä paljon työtä kuin normihauisliikkeissä (olettaen että kyynärpäät pysyvät kutakuinkin paikallaan liikkeen aikana).

Jos haluat kokeilla seisten tehtävää liikettä, jossa on sama efekti, kokeile drag curlia ("raahaushauiskääntö"):

307exer3.jpg

Tässä siis tanko laahaa koko ajan kiinni kropassa, ja kyynärpäät liikkuvat taakse.

Mitä tulee esim. 45 asteen scott-hauiskääntöön ja supistuksen "hukkumiseen", selittyy tuo pelkällä fysiikalla. Kun scott-penkki on 45 asteen kulmassa, on kyynärvarsi liikkeen yläosassa vähintäänkin pystysuorassa, jolloin hauikseen ei kohdistu minkäänlaista vastusta. Jos scott-penkki taas on pystysuorassa, on kyynärvarsi liikkeen yläosassa vielä melkeinpä vaakatasossa, jolloin hauikseen kohdistuu suurin mahdollinen vastus.
En tiedä onko tästä ollut vielä puhetta.. :D
http://irc-galleria.net/channel.php?channel_id=2109248
No huhhuh, ei hyvää päivää.
Onko mielestäsi eroa voiman ja lihasmassan hankinnan kannalta, teenkö esimerkiksi maastavedossa 4*3*240kg(laskien jokaisella toistolla tangon kokonaan maahan ja pysäyttäen hetkeksi, jolloin jokainen veto lähtee maasta ja pysähdyksistä) noin kolmen minuutin pausseilla, vai teenkö 12*1*240kg noin minuutin pausseilla?
Enpä suoraan sanottuna ole koskaan ajatellut ainakaan itse tekeväni ykkösiä lihasmassahakuisessa treenissä. Anyway, tekisin neljä kolmosta, jos kerran noissa ykkösissä ei käytettäisi lainkaan suurempia painoja. Kuitenkin 12 ykkösen tekemiseen kuluu huomattavasti enemmän aikaa kuin neljään kolmoseen, eli laskennallinen teho on ykkösiä tehdessä pienempi. Yhtä suuri työmäärähän tuossa lihakseen kohdistuu.
Laskennallisestihan noissa työmäärä/aika on sama, mutta toteutuksen kannalta nuo eroavat selvästi toisistaan. Noissa kolmosen sarjoissa tekniikka huononee sarjan loppua kohden eikä esimerkiksi kunnon paineiden saaminen meinaa onnistua ensimmäisen vedon jälkeen. Siksi vetäisinkin mieluummin nuo kaikki täysin erillisinä ykkösinä, jolloin tekniikka pysyy parempana ja loukkaantumisriski pienempänä, mutta pääsee kuitenkin välillä kokeilemaan vähän isompiakin rautoja.
Toki jos saat käytettyä tuossa 12x1 -vaihtoehdossa suurempia rautoja kuin 4x3:ssa, saattaa olla perusteltua tehdä noita ykkösiä. Mutta jos saat täsmälleen samat raudat liikkeelle molemmissa vaihtoehdoissa, tekisin itse noita kolmosia nimenomaan treenin lyhentämisen vuoksi.

Vois Hulkin kanssa perustaa penkkipuolueen. Päästäis heittämällä eduskuntaan. Käytäis kerta painaan nappia ja hengattais lopun aikaa Storyvillen terdellä sufeeta nauttien ja nimmareita jakaen. Ilmaiset taxikyydit lahjoitettais änärille, jotta tämä pääsis hakeen joka päivä tuoreen nimmarin kun edellinen olisi smegmassa ja kuolassa. Palkalla ostettais helvetisti rypsäriä, jolla sotkettais eduskuntatalon portaat ja naurettais kun vihreän edustajat flippais joka aamu portailla. Kehiteltäis kaikkia killereitä, kuten nastoja Alatalon tuolille, peruna Vanhasen mersun pakariin, roudattais kyykkyteline istuntosaliin ja aina vihreiden puheenvuoron alkaessa Hulkille 200mg efua lärviin ja 250kg tankoon jne jne. Kyllä olis kivaa.

Oppositio.
Witut mitään muodollista vastarintaa, vaan ihan kunnon sissi-iskuja saleille öisin, pöllitään kaikki penkkipunnerruspenkit jotta jengi ei pääse hinkkaamaan penaa, jne. Sitten toki penkinvastaisen puolueen poliittinen siipi vaikuttaa systeemin sääntöjen mukaisesti, ja penkkipunnerrusta yritetään saada laissa kielletyksi liikkeeksi. Ja kalenteriin ajetaan läpi vuosittaista "Junttipäivää", joka on ainoa päivä vuodesta jolloin penkkipunnerrusta saa tehdä. :D

Back
Ylös Bottom