CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

ettei vaan oltas tehty kärpäsestä härkänen. Munmielestä tossa pertin postauksessa ei ollu mitään "hyökkäävää" :zzzz:

Kuulun itsekkin hulkin ja ilmeisesti monen muunkin kanssa tähän ryhmään,jotka ovat öisin virkeimmillään. Omalla kohdalla ongelmana näen lähinnä heräämisen kouluun 0800 ja pysymisen hereillä koko 6-10h koulupäivän. Olenpa jostain lukenut,että nyky-yhteiskunnan määrittelemä rytmi tyyliin: 2115 nukkumaan ja 0600 ylös olisi täysin vastaan ihmisen ns.luonnollista rytmiä. Eli siis ihminen olisi enemmän yöeläjä. Tuon paikkaansa pitävyydestä en lähde väittelemään ja todennäköisesti joku fiksu yliopisto ihminen tulee ja korjaa moisen väitteen jonka heitin ja lopuksi ristiinnaulitsee minut.

Mut hulkki,ei muuta ku lisää roin...virtaa koneeseen ja tsemppiä treeneihin. :)

Miksi ihminen olisi "yöeläin"? Ihminen näkee huonosti pimeässä. Pimeässä saa paremmin unta. Pimeässä petoeläimet ovat vahvoilla jne... Te vaa istutte koneella tai katotte telkkaria ennen nukkumaan menoa ja ette saa unta. Itse ainakin huomaa että jos istuu tieskarilla ennen kuin menee nukkumaan, saa siinä sängyssä pyöriä tunnin.

Miksi ihminen olisi "yöeläin"? Ihminen näkee huonosti pimeässä. Pimeässä saa paremmin unta. Pimeässä petoeläimet ovat vahvoilla jne... Te vaa istutte koneella tai katotte telkkaria ennen nukkumaan menoa ja ette saa unta. Itse ainakin huomaa että jos istuu tieskarilla ennen kuin menee nukkumaan, saa siinä sängyssä pyöriä tunnin.
Äh. Menee off-topiciksi mutta on pakko vähän kuitata.

Yöihmisenä vituttaa kun on saanut kuunnella tuollaista aina ala-asteelta asti ja kärsiä kun yhteiskuntaa pyöritetään aamuihmisten toimesta. "Jos tekisit XXX tai YYY, niin saisit nukuttua aikaisemmin". Se on aina jotenkin oma vika jos aamulla väsyttää eikä illalla saa unta. No, joillakin ihmisillä se ei vain kertakaikkiaan toimi niin.

Voit uskoa, että kaikenlaiset unihygieniakeinot on tullut kokeiltua, mutta kyllä ne aamut on edelleen vaikeita ja illat/yöt kaikkein virkeimpiä.

Kuten tuossa ylläkin jo todettiin, ihmisillä on tutkimuksissa havaittu luonnostaan erilaisia vuorokausirytmejä. Miksi pitää pakottaa ihmiset unenkin suhteen yhteen muottiin?

Äh. Menee off-topiciksi mutta on pakko vähän kuitata.

Yöihmisenä vituttaa kun on saanut kuunnella tuollaista aina ala-asteelta asti ja kärsiä kun yhteiskuntaa pyöritetään aamuihmisten toimesta. "Jos tekisit XXX tai YYY, niin saisit nukuttua aikaisemmin". Se on aina jotenkin oma vika jos aamulla väsyttää eikä illalla saa unta. No, joillakin ihmisillä se ei vain kertakaikkiaan toimi niin.

Voit uskoa, että kaikenlaiset unihygieniakeinot on tullut kokeiltua, mutta kyllä ne aamut on edelleen vaikeita ja illat/yöt kaikkein virkeimpiä.

Kuten tuossa ylläkin jo todettiin, ihmisillä on tutkimuksissa havaittu luonnostaan erilaisia vuorokausirytmejä. Miksi pitää pakottaa ihmiset unenkin suhteen yhteen muottiin?

Tää oli ihan kun mun suusta.En ole koskaan yöllä osannut nukkua.
Kyllä tää yövalvominen Hulkkiin musta liittyy,joten ei kai tää niin pahasti offtopikkia ole...
Muistaisin joskus lukeneeni "luolatutkimuksesta",jossa eri ikäsiä ja taustaisia ihmisiä pidettiin pimeässä pitempään ja tutkittiin heille muodostuvaa unirytmiä.Tulos oli,kun ihmiset eivät tienneet,mikä vuorokaudenaika oli,niin lähes kaikki heistä nukkuivat sikeimmillään aina aamupäivällä.Tuossa tutkijat olivat mielestään kyseenalaistaneet klo8-16 tehokkaimmillaan olevan yhteiskunnan.

e.joo olihan näistä ihan tarpeeks tossa jo edellä jauhettu(luin vasta quottaamisen jälkeen):nolo

Paloheinän tukkeja 00:15 nostellessa kävi mielessä että kyllä sitä treenaisi mielummin aikaisemmin mutta minkäs tekee kun unirytmi on päin....:wall:
Se on kait tutkittua tietoa et ihmisten nukkumaanmenoaika on koko ajan mennyt myöhäisemmäksi.

:anssi: Valaistusolosuhteilla on merkittävä vaikutus dopamiinin ja serotoniinin sykleihin ja serotoniini --> melatoniinikonversioon.
Jep, unirytmiä tasaa mm. auringonvalon näkeminen aamuisin (Suomessa vähän harvinaisempaa herkkua puolet vuodesta), ja vastaavasti olisi hyvä jos nukkumaan mentäessä olisi pimeää (vaatii Suomessa tummat verhot kesällä).

Miksi ihminen olisi "yöeläin"? Ihminen näkee huonosti pimeässä. Pimeässä saa paremmin unta. Pimeässä petoeläimet ovat vahvoilla jne...

Kuten tuolla aikaisemmin sanoin,en lähde väittelemään tämän asian kanssa yhtään. Itsekkin mietin silloin lukiessa juuri tuota näkemistä pimeässä,mut kai se rytmi olisi enempi "iltapainoitteisempi" kuin nykyään.

Ja mulle on ihan sama menenkö nyt kokeilemaan sitä nukkumista vai istunko tässä ja menen sit kun tuntuu. Pyörisin kuitenkin sängyssä siihen kelloon asti, todennäköisesti pitempäänkin,kuin jos tästä perseeni nostaisin ja menisin sänkyyn silloin kun siltä tuntuu. :)

Pitää tarkentaa, että missään nimessä en arvostele Hulkin treenisysteemejä ja elämäntapaa. Pragmaatikkona arvostan enemmän tuloksia kuin teoriaa.

Vuorokausirytmi on todellakin hyvin fysiologinen perustaltaan ja taitaa olla niin, että enemmän kuin Pohjolan vaihtelevat valaistusolosuhteet siihen vaikuttaa rytmin tuhoaminen keinovalaistuksella. "Vuorokausihormonien" tuotanto on jossain määrin adaptiivinen, eli valoisampi ilta auttaa "sietämään" enemmän valoa myös yöllä.

Itse huomaan näin talviaikaan selvästi pyrkimystä siihen, että heräämisaikani siirtyy myöhäisemmäksi, lyhyeen valoisaan aikaan, talvella oma nukkumisaikani olisi luonnostaan jotain 02.00-10.00, kesällä 12.30-7.00 (jep, tuntuu siltä, että kesällä pärjää lyhyemmillä unilla). Ymmärrän sabotoivani luonnollista rytmiikkaa viettämällä illat nenä kiinni tietokoneen ruudussa. Olen kyllä vakaasti päättänyt testata järkevän vuorokausirytmin tukemista valaistusolosuhteilla, tarkoittaen siis käytännössä illan "rauhoittumisaikaa" hämärässä valossa ja kohtuullisen hyvin keinovalolta suojattua makuutilaa. Työnantaja ei taida suostua siihen, että voisin tulla talviaikaan duuniin kymmenen jälkeen :D. On vaan niin kovin vaikea luopua tavoistaan ja viikolla iltaan sijoittuvasta omasta ajasta, jonka niin mielelläni vietän tietokoneen äärellä.

Luulen silti, että "luonnonmukaisella" vuorokausirytmillä on merkittävä vaikutus hyvinvointiin, en osaa sanoa, mikä vaikutus sillä voisi olla esim. suorituskykyyn/palautumiseen. Itse olen kiinnostunut aiheesta aikanaan lähinnä mielialaa säätelevien fysiologisten tekijöiden näkökulmasta. Ja ensimmäinen kommentti oli tarkoitettu vain painavaksi vastaväitteeksi sille, etteikö luonnon vuorokausirytmiin linkittyvää fysiologista perustetta unirytmille (= luonnollista unirytmiä) muka olisi olemassa. Väite ei ollut Hulkin.

:anssi: Valaistusolosuhteilla on merkittävä vaikutus dopamiinin ja serotoniinin sykleihin ja serotoniini --> melatoniinikonversioon.

Totta, jos ei oteta huomioon tätä jo mainittua "sisäisen vuorokauden" käsitettä. Esim. juuri omani on useita tunteja pidempi kuin 24h, joten aina kun joudun heräämään johonkin tiettyyn kellonaikaan, niin herään kesken unien. Käytännössä tämä aiheuttaa ilta/yöpainotteisen vuorokausirytmin ja itseasiassa omani kääntyisi varmaan ajan myötä kokonaan kellonympäri, jos en sitä joskus tasaisi.
Elikkäs nähdäkseni valoisan ajan yli nukkuminen on valon positiivisista vaikutuksista huolimatta tavallaan pienempi paha.

Haluaisin jotain vähän tieteellisempää näyttöä Juonen "sisäisestä vuorokaudesta".

Minun nähdäkseni fysiologinen vuorokausirytmi on nimenomaan noiden em. vuorokausihormonien sykli, joka luonnostaan on vahvasti sidoksissa valo-olosuhteiden vaihteluun. Toki rytmin voi ihan vapaasti sotkia stressillä, keinovalaistuksella, levottomalla nukkumisympäristöllä, lääkkeillä, väärin ajoitetulla treenillä, you name it. Mutta perseellään oleva rytmi ei ole ihmiseen sisäänrakennettu juttu. Paljonko tuolla nyt sitten on vaikutusta hyvinvointiin, paha sanoa. Melatoniinin tuotannolla nyt ainakin näyttää olevan merkittäviä yhteyksiä elimistön omaan syöpäsolujen torjuntamekanismiin ja joihinkin muihin korjaaviin/palauttaviin funktioihin. Minulla ei ole mitään dataa "päivänukkujien" unenaikaisista melatoniinitasoista, ainoastaan tieto hormonin erittymisen valoherkkyydestä.

Usein muuten vaikuttaa siltä, että ajatellaan nimenomaan valon olevan tärkeää. Se vähä, mitä vuorokautisesta hormonaalisyklistä tiedän, ohjaa pikemminkin ajattelemaan, että pimeällä on isompi merkitys syklin toimivuuteen.

Minulla ei ole mitään dataa "päivänukkujien" unenaikaisista melatoniinitasoista, ainoastaan tieto hormonin erittymisen valoherkkyydestä.
Oma unen tarpeeni sekä nukkumisajat tosiaan korreloivat valon kanssa, ja olenkin miettinyt, miksi yhteiskuntaa pyöritetään tyyliin: pakolla ylös töihin silloin kun on pimeää ja takaisin kotiin kun on taas pimeää. Tällöin koko vuorokauden lyhyt valoisa aika menee sisätiloissa eikä aurinkoa näe koko päivänä. Ihan järjetöntä. Ei ihme, että ihmisiä masentaa tähän aikaan vuodesta.

Saisin periaatteessa nousta 10-11 töihin jolloin näkisin talvisin vähän aurinkoakin. Tätä tosin rajoittaa se, että tällöin saa aamuihmisten ja kaiken maailman protestanttisen työmoraalin sankareiden toimesta kuulla loputonta vittuilua siitä, miten en tule "ajoissa töihin" tai miten olen laiska paskiainen (kukaanhan heistä ei ole näkemässä, että olen usein töissä ihan mielelläni vielä klo. 21-22). Kyllä - olen katkera. ;)

Edit: ottaa vähän silmään tuo käyttämäsi termi "perseellään oleva rytmi". Onko olemassa sitten joku oikeakin rytmi?

Siis minun nähdäkseni "oikea rytmi" on juurikin tuo valon mukainen rytmi ja näissä valoköyhissä talviolosuhteissa se tarkoittaisi tuota kymmenen maissa ylös nousemista. Nukkumaanmenoaika taas on riippuvainen unentarpeesta, joka kyllä on yksilöllinen... ...vaikkakaan kovin lyhyet yöunet eivät välttämättä ole terveyden kannalta optimaaliset.

Ai niin, pakko lisätä vielä se, että en keskustele tässä mistään pätemisen tarpeesta. Oma vuorokausirytmini on perseellään ja kuntoilussa olen 100% harrastelija. Mutta sattuu vaan asia kiinnostamaan, näissä Hulkin ketjuissa on tuon tuosta sivuttu kiinnostavia aiheita.

Haluaisin jotain vähän tieteellisempää näyttöä Juonen "sisäisestä vuorokaudesta".

Minun nähdäkseni fysiologinen vuorokausirytmi on nimenomaan noiden em. vuorokausihormonien sykli, joka luonnostaan on vahvasti sidoksissa valo-olosuhteiden vaihteluun. Toki rytmin voi ihan vapaasti sotkia stressillä, keinovalaistuksella, levottomalla nukkumisympäristöllä, lääkkeillä, väärin ajoitetulla treenillä, you name it. Mutta perseellään oleva rytmi ei ole ihmiseen sisäänrakennettu juttu. Paljonko tuolla nyt sitten on vaikutusta hyvinvointiin, paha sanoa. Melatoniinin tuotannolla nyt ainakin näyttää olevan merkittäviä yhteyksiä elimistön omaan syöpäsolujen torjuntamekanismiin ja joihinkin muihin korjaaviin/palauttaviin funktioihin. Minulla ei ole mitään dataa "päivänukkujien" unenaikaisista melatoniinitasoista, ainoastaan tieto hormonin erittymisen valoherkkyydestä.

Usein muuten vaikuttaa siltä, että ajatellaan nimenomaan valon olevan tärkeää. Se vähä, mitä vuorokautisesta hormonaalisyklistä tiedän, ohjaa pikemminkin ajattelemaan, että pimeällä on isompi merkitys syklin toimivuuteen.

Mitään tutkimuksia tähän hätään ei ole, mitä nyt joku tuossa aiemmin viittasi noihin luolassa tehtyihin vuorokausirytmikokeisiin. Ainankin omalla kohdallani tuo ylipitkä "oma" vuorokausi vaikuttaa järkevältä selitykseltä päivärytmin näennäiseen kummallisuuteen. Joku selitys tuolle krooniselle aamu-unisuudelle jokatapauksessa on.
Tavallaanhan tuollainen epämääräinen vuorokausirytmi on vain, no jos nyt ei sairaus, niin ainakin hieman kieroon toimiva säätelymekanismi, koska tokihan on selvää että päivällä olisi normaalimpaa olla hereillä, varsinkin jos ajatellaan ihmisen kehityshistoriaa.

Tää homma on mennyt pahasti :offtopic: :iksi, mutta mullakin on ihan selkeesti "ylipitkä vuorokausi". Koko ajan nukahtaminen siirtyy pitemmälle aamuyöhön ja siinä vaiheessa kun pari-kolme yötä on mennyt vain 2-3 tunnin yöunilla, niin alkaa homma alusta. Eli äijä kuukahtaa seuraavana iltana jo kasin aikaan ja nukkuu taas kunnon n. 12 tunnin unet. Seuraavana iltana nukkumaan, ehkä puoliltaöin, seuraavana yhdeltä-kahdelta jne.

Usein huonosti nukuttujen öiden jälkeen iltapäivällä väsyttää pirusti. Mutta ei auta ottaa päiväunia, koska ainakin meikäläisellä se on heti yöunista pois.

Jep, jos joudun heräämään arkisin joka aamu esim. klo 07, en saa väsyneenäkään unta esim. klo 23 vaan pyörin sängyssä vähintään pari tuntia. Nukuttamaan rupeaa vasta siinä klo 01-02 maissa (aikaisintaan). Aamulla onkin sitten mukava taas nousta ylös, ja olla iltaan saakka aivan zombina. Jossain klo 20-21 maissa sitä alkaa vasta piristymään.

:offtopic:, modet poistakoot jos siltä tuntuu.

Täällä myös yksi joka kärsii "ylipitkästä" luontaisesta vuorokaudesta. Jokusen viikon onnistun aina pitämään kiinni ns. normaalista rytmistä: n. klo 23-24 nukkumaan --> hereille klo 7-8 tienoilla. Tästä eteenpäin homma useinmiten luisuu pikkuhiljaa eteenpäin ja muutaman kuukauden päästä huomaan meneväni nukkumaan klo 5-6 tienoilla, herätys sitten joskus 13-14 aikoihin. Nyt on menossa taas vaihteeksi syklin ääripää kuten voi postaus-ajankohdasta päätellä (kohta nukkumaan :D ). Kohtapuoliin teen tässä taas vakioidun toimenpiteen eli valvon koko "yön", jolloin saan hyvin nukuttua jo aikaisin illalla, ja palaan syklin alkuun.

Mainittakoon, että olen opiskelija ja kesäisin olen tehnyt kolmivuorotyötä. Säännöllistä vuorokausirytmiä en siis ole omannut sitten armeija-aikojen. Opiskelujen suhteen tällainen kikkailu onnistuu jotenkuten, mutta olen kyllä huomannut että kaiken parhaiten opinnot menee silloin kun rytmi on suht lähellä ns. normaalia 8-24 valveilla meininkiä... Treenien osalta en ole eroa kehityksessä huomannut, liha kasvaa kunhan nukkuu vähintään 8h yössä.

Aika hulluahan tälläinen on pidemmän päälle. Uskon tosin sopeutuvani sitten aikanaan valmistumisen jälkeen varsin hyvin 8-16 työrytmiin. Olen yrittänyt jokusen kerran "simuloida" tuota, mutta mieli on vaan niin heikko että sitä mielummin jää nukkumaan herätyskellon soidessa kun ei ole varsinaisesti mitään aivan pakottavaa syytä nousta. Töihin on harvoin ollut mitään ongelmia herätä... :rolleyes:

Säännöllistä vuorokausirytmiä en siis ole omannut sitten armeija-aikojen.
Tuosta armeijasta tulikin mieleeni, että vaikka nukkuma-ajat olivat firman puolesta varsin vakioidut eli ginessunnuntaita lukuunottamatta 22:00-06:00, en kroonisesta väsymyksestäkään huolimatta saanut ikinä unta ensimmäiseen pariin tuntiin hiljaisuuden aikana vaikka menin aina tulpat korvissa nukkumaan tasan klo 22. Aamuisin olin aina törkeän väsynyt, ja olisin voinut jatkaa nukkumista vaikka toiset kuusi tuntia.
Opiskelujen suhteen tällainen kikkailu onnistuu jotenkuten, mutta olen kyllä huomannut että kaiken parhaiten opinnot menee silloin kun rytmi on suht lähellä ns. normaalia 8-24 valveilla meininkiä...
Totta, tosin rytmi on yleensä "normaali" jos koulussa joudutaan syystä tai toisesta olemaan virastoaikoina paikalla, ja tällöin tulee yleensä väkisinkin tehtyä kouluhommia usea tunti päivässä. Kun läsnäolopakkoa ei ole ja vuorokausirytmi määräytyy omien aikataulujen mukaan, ei koulutyötunteja tule lähes koskaan yhtä monta kuin jos koulussa olisi fyysisesti paikalla.

Jepjep, kohta nukkumaan :D

Back
Ylös Bottom