CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Jokos Hulkki otat kohta vertailukuvan siihen "yhden kaverin kuva"- ketjussa esiintyneeseen henkilöön?. Siitähän nousi meteli ettei voi olla natu. Alat kuitenkin olla jo samoissa mitoissa...
Ei meikäläinen ole esim. käsien tai olkapäiden osalta lähistölläkään kyseisen kaverin tasoa. Selkä ja rinta on meikäläisellä olleet jopa kovemmat kuin kaverilla, mutta ne tykinkuulaolkapäät ja 49 sentin hanskat (pumpissa mitatut) ovat jotain sellaista mihin meikäläinen ei pääse vielä moneen vuoteen.
jossakin yhteydessä tätäkin sinulta kysytty,
minkämoisia kalorimääriä menee kisadietillä, proteiinit, hiilarit, rasvat.
Aika laaja kysymys, ulkomuistista heittämällä kalorit etenivät kisadieetin aikana kutakuinkin seuraavasti:
3600 --> 3000 (treenipäivä)
3100 --> 2400 (lepopäivä)

Proteiinin määrä pysyi dieetin ajan vakiona, eli treenipäivinä 350 g ja lepopäivinä 300 g.
Rasvan määrä liikkui välillä 15-30 % kokonaisenergiasta (lepopäivinä suhteellinen osuus suurempi, treenipäivinä pienempi).
Hiilareista sitten loput kalorit, alimmillaan lepopäivinä tuli sellaiset 140 g ja treenipäivinä 170-180 g.
puntin lisäksi paljonko käytät viikossa aerobiseen, olet offillakin ilmeisesti aika rasvattomassa kunnossa.
En tehnyt aerobista edes kisadieetillä. Lyhyitä intervallitreenejä tein kyllä pari kuukautta, kunnes rupesin vain treenaamaan salilla kaksi kertaa päivässä ja treenien päälle vedin palkkarin kumoamisen jälkeen hieman palauttavaa aerobista esim. kuntopyörällä.

Bulkilla teen noin 10 minuuttia kevyttä aerobista aina jalkatreenin jälkeen palautumista edistääkseni.
piidu sanoi:
Millaisella ohjelmalla reenailit 16-17 vuotiaana?
16-vuotiaana pidin puolen vuoden tauon salitreeneistä USAssa koriskauden vuoksi. 17-vuotiaana kun ryhdyin treenaamaan uudelleen, käytin Mentzerin HD-ohjelmaa, jossa kolme treeniä viikossa ja 1-3 liikettä per lihasryhmä, 1 sarja kuolemaan saakka per liike.
Teitkö pääasiassa "massaliikkeitä" vai "hifistelitkö" jo 4 jakoisella?
4-jakoisilla paskaohjelmilla yritin treenata 2001-2003, enkä kehittynyt tarkasta ruokavaliosta ja bulkki- sekä dieettikausista huolimatta tuona aikana melkeinpä lainkaan.
Olisko vinkkejä, millaisella ohjelmalla pääsen seuraavan 10vuoden aikana samanlaiseen kuntoo kuin sä.
Aivan mahdotonta sanoa minkälaiseen kondikseen voit ylipäätänsä päästä, eli siinä mielessä esimerkiksi meikäläisen nykykondiksen tavoittelu on aika huono tavoite sillä genetiikastasi riippuen saatat 10 vuoden päästä olla paljon kovemmassa tai heikommassa kuosissa kuin minä. Olennaista on tavoitella parannuksia omaan fysiikkaansa, omien geneettisten edellytysten puitteissa.

Karkeasti ottaen suosittelen seuraavan 10 vuoden ajaksi progressiivista perustreeniä sarjapainojen ja työmäärien kasvattamiseen tähtäävällä tavalla, yhdistettynä järkevään bodyruokavalioon selkeine plussa- ja miinuskalorikausineen.

Karkeasti ottaen suosittelen seuraavan 10 vuoden ajaksi progressiivista perustreeniä sarjapainojen ja työmäärien kasvattamiseen tähtäävällä tavalla, yhdistettynä järkevään bodyruokavalioon selkeine plussa- ja miinuskalorikausineen.

Itse olen pitäytynyt plussakaloreilla koko epämääräisen treeniurani ajan, koska läskiä ei juuri kerry, mutta onko diettaamisesta hyötyä pidemmällä tähtäimellä ihan lihasmassanlisäyksen suhteen?

Itse olen pitäytynyt plussakaloreilla koko epämääräisen treeniurani ajan, koska läskiä ei juuri kerry, mutta onko diettaamisesta hyötyä pidemmällä tähtäimellä ihan lihasmassanlisäyksen suhteen?
Aineenvaihdunta toimii tehokkaammin jos silloin tällöin ollaan myös miinuksella. Omien kokemusteni perusteella koko ajan kannattaa olla joko selkeästi plussalla, tai selkeästi miinuksella. Sellaisilla +/- 0 -kaloreilla (tähän kategoriaan lasken myös hyvin alhaiset plussakalorit, esim. 100 kcal päivässä) kehitys on väkisinkin hitaampaa, kuin jos puolet ajasta ollaan plussalla ja puolet ajasta miinuksella (vaikka keskimäärin kalorit ovat tällöinkin +/- 0).

Selkeät plussakalorit eivät tosin tarkoita mitään megabulkkia, vaan painon varman tasaista nousua pitkällä aikavälillä. Käytännössä esim. 300-400 kcal plussaa päivässä on IMO hyvä määrä, ja dieetillä sitten 500-700 kcal miinusta per päivä.

Olen tässä nyt ensimmäistä diettiä yrittämässä aloitella.
Kannattaako heti alusta mielestäsi laittaa ihan reippaasti tuo 500-700 miinukselle?
Ajattelin aloitella tuollaisella -300 mutta taitaa olla liian hidasta tahtia.
:david:

Olen tässä nyt ensimmäistä diettiä yrittämässä aloitella.
Kannattaako heti alusta mielestäsi laittaa ihan reippaasti tuo 500-700 miinukselle?
Ajattelin aloitella tuollaisella -300 mutta taitaa olla liian hidasta tahtia.
:david:
Mitä pidempi dieetti on ja mitä alempana rasvat ovat, sitä maltillisemmat miinuskalorit pitäisi päivittäin olla. Eli esimerkiksi 30% rasvoissa parin kuukauden dieetillä voidaan ihan rauhassa olla miinuksella vaikka 1000 kcal päivässä ilman mainittavaa pelkoa lihaskadosta. Sen sijaan esimerkiksi alle 7% rasvoista vieläkin kireämmäksi pyrittäessä ja/tai dieetin kestäessä esim. yli 15 viikkoa päivittäin ei tulisi ottaa enempää kuin 500 kcal miinusta mikäli lihasmassasta ei haluta vapaaehtoisesti luopua.

Hulkki sanoi:
Millos alat tehdä jotain tosimiesten kokovartalotreeniä, esim. HST:tä?
Jonkinlaista HST-tyyppistä kyhäelmää olen kyllä pohtinut jo pidemmän aikaa, en vain oikein vieläkään ole selvillä kuinka HST-periaatteet saisi sopivasti yhdistettyä esim. 5 kertaa viikossa treenaamiseen (vähempi määrä tuntuisi tässä vaiheessa jo rakennettujen palautumisresurssien tuhlaamiselta ja downgreidaukselta :D).
Täytyykin vetää tämä aiempi kommentti takaisin. Tutustuin ensimmäistä kertaa varmaan yli kahteen vuoteen HST-teksteihin, ja ilmeisesti systeemin periaatteita soveltamalla esimerkiksi seuraavanlainen 2 viikon blokki onnistuu:

Ma - Koko kroppa 1
Ti -
Ke - Koko kroppa 2
To -
Pe - Jalat 3
La - Yläkroppa 3
Su - Jalat 4
Ma - Yläkroppa 4
Ti -
Ke - Jalat 5
To - Yläkroppa 5
Pe - Jalat 6
La - Yläkroppa 6
Su -

Tekikin hyvää lukea jopa ihan nuo perus HST-tekstit läpi, sain niistä nyt paljon enemmän irti kuin ensimmäisellä kerralla vuonna 2003. Saipa pieni luova hulluuskin meikäläisessä vallan, ja rupesin tässä aamuyön tunteina miettimään omaa HST-sovellusta (perusversiollahan treenasin neljä vuotta sitten). Saatan hyvinkin laittaa tuon kyhäelmän, kunhan sitä eteenpäin kehittelen, käyttöön kevään aikana.

Pakkohan Hulkin on nukkua, koska uni on aika perusjuttu. Hulkki tuskin haluaisi hifistellä ja sitten jättää nukkumatta. Kyllä minäkin olen joskus ihmetelly koska se nukkuu.

Aina mulle on sanottu, että urheilijalle on tärkeetä säännöllinen päivärytmi. Eli nukkumaan samaan aikaan, unta vähintään 8 tuntia ja herätys samaan aikaan joka päivä. Elimistö pysys näin paremmin kärryillä, kun ei koko ajan muutettas päivärytmiä. Tärkeintähän tossa on se, että lepoa tulee säännöllisesti.

Hulkki ei näköjään tohon kuitenkaan jaksa panostaa. Kumma juttu. Vaikka sitä unta sitten lopulta tulis, niin siinä saattaa kataboalia hiipiä kroppaan ennen, kuin saadaan se 16 tuntia korvaavaa unta (kun on valvottu ensin pitkään).

Eli siis vaikka nukkuisit viikon aikana riittävän määrä, niin eikö olis parempi, että kroppa sais tasasemmin sitä lepoa, eikä menis välillä ns. höyryillä?!

Aina mulle on sanottu, että urheilijalle on tärkeetä säännöllinen päivärytmi. Eli nukkumaan samaan aikaan, unta vähintään 8 tuntia ja herätys samaan aikaan joka päivä. Elimistö pysys näin paremmin kärryillä, kun ei koko ajan muutettas päivärytmiä. Tärkeintähän tossa on se, että lepoa tulee säännöllisesti.

Hulkki ei näköjään tohon kuitenkaan jaksa panostaa. Kumma juttu. Vaikka sitä unta sitten lopulta tulis, niin siinä saattaa kataboalia hiipiä kroppaan ennen, kuin saadaan se 16 tuntia korvaavaa unta (kun on valvottu ensin pitkään).

Eli siis vaikka nukkuisit viikon aikana riittävän määrä, niin eikö olis parempi, että kroppa sais tasasemmin sitä lepoa, eikä menis välillä ns. höyryillä?!

Aamulla kelllo 6.58 (juuri ennen nukkumanmenoa?)
Hulkki sanoi:
Saipa pieni luova hulluuskin meikäläisessä vallan

Millos luovat hullut nyt normaali-ihmisten elämänrytmeistä olis välittäneet?:D . Veikkaan että ilman Pakkista hän menisi nukkumaankin edes hieman aiemmin..

Hohhoijaa, tästä on jo puhuttu kerran jos toisenkin. Meikäläisellä on ollut tämä sama omituinen unirytmi jo lukiosta saakka (eli vielä yleisurheilu- ja korisaikonakin), ja esimerkiksi nyt kesällä kun jouduin heräämään joka päivä samaan aikaan ja päivärytmi oli ns. vakio, olin vain äärettömän väsynyt koko ajan kunnes virkistyin iltaa kohden (olen aina pirteimmilläni illalla / yöllä).

Olet Pertti aivan uskomattoman huono lukemaan, jos et vieläkään ymmärrä että vaikka nukun omituisiin aikoihin, nukun kyllä sen 10 h putkeen aina kun siihen vain on mahdollisuus. Nuo 2 h yöunet ovat yksittäistapauksia esim. ennen tenttiä, eivät tapa.

Koska olen tämän asian jo useaan otteeseen kärsivällisesti selittänyt eikä sen suhteen pitäisi olla enää mitään epäselvää tai mussutuksen varaa, mutta Pertti Pikajuoksijamme vain jaksaa selittää kuinka oikeat urheilijat syövät vain näkkileipää ja nukkuvat aina klo 21:15-06:15, on pakko hieman ihmetellä mikä helvetti Pertin motivaationa tähän ainaiseen mankumiseen on? Haluatko korostaa kenties sitä että itse olet "oikea" urheilija ja meikäläinen vain joku kämäinen glässig bb hinttari sarjalainen wannabe, joka "ei jaksa panostaa tärkeisiin juttuihin"? En siis vain oikeasti jaksa kuunnella enää tuota samaa vanhaa paskaa meikäläisen unirytmistä, koska se ei ole minulle mikään ongelma.

Miksi kaikkien ihmisten pitäisi muka nukkua tasan samaan aikaan, ja miksi helvetissä jotain pikajuoksijaa ahdistaa niin paljon se kun yksi tyyppi sitten nukkuu mieluummin eri aikaan kuin muut? On se kumma kuinka muut näkevät isoja ongelmia meikäläisen asioissa vaikka itse olen pärjännyt unirytmeineni kaikkineni varsin hyvin. Nytkin olen lomalla ilman aikataulurajoitteita nukkunut säännöllisesti noin klo 06-16, eli keskimäärin sen 10 h vuorokaudessa. Mutta auta armias kun en nuku tasan samaan aikaan (= jaksa panostaa palautumiseen) kuin tosiurheilijamme Pertti. :david:

Pyydän anteeksi tätä avautumista kaikilta niiltä, jotka eivät vaadi minun nukkuvan samaan aikaan kuin he.

Ei tos yökyöpeli hommassa oo mitään erikoista ainakaan mulle. Mä kans olen yöelukka, valvon yöt ja nukun päivät. Töissä käyn kans öisin. Jos erehdyn ns. normirytmiin mä kans olen tosi väsyny! Eli kompaan hulkkia vaikka nelijakosella vedänki

varmaan se pera tarkoittaa sitä, että kumma kun sun rytmit on tuollaiset ja hifistelet kaikessa muussa vimpan päälle niin mikset myös tuossa nukkumaan meno asiassa. sillain mää ainakin ymmärsin tuon pertin postin. onhan se totta että hormonaalinen toiminta kehossa on optimaalinen kun nukutaan ns luonnollisen rytmin mukaan. eli heräillään/ollaan hereillä kun on valoisaa ja nukutaan kun on pimeää(tosin talvella on lähes aina pimeää). tuskin noilla mitään mullistavaa vaikutusta kuitenkaan kehitykseen on, mutta kun hifistellään niin hifistellään sitten kunnolla:)

onhan se totta että hormonaalinen toiminta kehossa on optimaalinen kun nukutaan ns luonnollisen rytmin mukaan. eli heräillään/ollaan hereillä kun on valoisaa ja nukutaan kun on pimeää(tosin talvella on lähes aina pimeää). tuskin noilla mitään mullistavaa vaikutusta kuitenkaan kehitykseen on, mutta kun hifistellään niin hifistellään sitten kunnolla:)

Ei pidä paikkaansa. Mitään yleispätevää ns. luonnollista unirytmiä ei ole olemassakaan, ellei luonnollisen määrettä sitten oteta siitä miten useimmat sen tekevät ja siihenkin vaikuttaa melkoisen oleellisesti se että yhteiskunta työaikoineen elää vielä agraariaikaa, jolloin lehmät oli lypsettävä viimeistään kuudelta. Luonnollinen nukkumisaika on hyvin henkilökohtainen juttu ja jos ja kun se Hulkilla ja myös minulla sattuu olemaan aamusta iltapäivään, niin siitä poikkeaminen olisi luonnotonta, kuten vastaavasti olisi iltaunisella yövalvominen.

varmaan se pera tarkoittaa sitä, että kumma kun sun rytmit on tuollaiset ja hifistelet kaikessa muussa vimpan päälle niin mikset myös tuossa nukkumaan meno asiassa. sillain mää ainakin ymmärsin tuon pertin postin. onhan se totta että hormonaalinen toiminta kehossa on optimaalinen kun nukutaan ns luonnollisen rytmin mukaan. eli heräillään/ollaan hereillä kun on valoisaa ja nukutaan kun on pimeää(tosin talvella on lähes aina pimeää).
Ongelma tuossa ns. "normaalissa" päivärytmissä on se, että se ei ole koskaan tuntunut normaalilta tai luontaiselta minulle.

Ihmisen oma biologinen kellon ei ole välttämättä 24h/päivä. Tieteenkuvalehdessä oli muistaakseni juttua kuinka ihmisten oma biologinen kello voi vaihdella suuresti. Siinä oli juttua kuinka joku tutkija meni oliko se 2 vai 3 kk luolaan selvittämään oma vuorokausi rytminsä. Sälli kun tuli ulos luolasta niin kaveri veikkasi päivämäärän melkein 1kk väärin tuossa ajassa. Eli kaverin oma biologinen kello on reippaasti yli 24h/päivä.

Edit: Olikohan muistaakseni jossain elokuun 16 päivän kohdilla menossa oman biologisen kellon mukaan mutta todellinen päivämäärä oli syyskuun 12 päivän kohdilla. Tämä oli ihan hatara muistikuva.

Kuulun itsekkin hulkin ja ilmeisesti monen muunkin kanssa tähän ryhmään,jotka ovat öisin virkeimmillään. Omalla kohdalla ongelmana näen lähinnä heräämisen kouluun 0800 ja pysymisen hereillä koko 6-10h koulupäivän. Olenpa jostain lukenut,että nyky-yhteiskunnan määrittelemä rytmi tyyliin: 2115 nukkumaan ja 0600 ylös olisi täysin vastaan ihmisen ns.luonnollista rytmiä. Eli siis ihminen olisi enemmän yöeläjä. Tuon paikkaansa pitävyydestä en lähde väittelemään ja todennäköisesti joku fiksu yliopisto ihminen tulee ja korjaa moisen väitteen jonka heitin ja lopuksi ristiinnaulitsee minut.

Mut hulkki,ei muuta ku lisää roin...virtaa koneeseen ja tsemppiä treeneihin. :)

Pahoittelen, että käyn hermoillesi. En todellakaan esitä itse mitään "huippu"urheilijaa. Tämä ei liity mitenkään minuun.

En luonnollisesti ole lukenut näin pitkän threadin kaikkia viestejä, enkä muista kuinka usein olet vastannut mihinkin asiaan.

Kouluasioitakin on turha lukea, jos ei nuku kunnolla niiden lukemisen ja kokeen välissä. Eli kannattaa ennemmin nukkua enemmän ja lukea vähemmän, koska muuten asiat ei jää sinne kovalevylle. Tämä on tutkittu juttu.

Toki ton ymmärtää, jos pitää vääntää jotain työtä, joka pitää palauttaa (tai sitten pitäs vaan tehdä se ajoissa :) )

Tykkään kyseenalaistaa toisten harjoittelua ym. Eteenkin sellaisten, jotka ottavat asian tosissaan, koska yleensä heidän kanssaa on hedelmällistä keskustella näistä asioista. Siis kyseenalaistan ja keskustelen, en dissaa. Mutta ymmärrän, jos et jaksa vastailla tällaisiin viesteihin. Jos itselläni olisi vastaava tilanne, niin en varmaan jaksaisi perustella toimiani läheskään yhtä paljon, kuin sinä.

Tuo neutraalin pointti oli tosiaan osin mielessä, eli totakin vois hifistellä, mutta en tunne sun kropan sisäistä kelloa ym. joten se siitä.

:piis:

Back
Ylös Bottom