CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Eipä kovilla penkkimiehillä ensimmäisenä iske silmään rintalihasten pienuus. Aivan sama mitä jossakin infrapunalämpötutkimuksessa on saatu selville. Paksurintaisimmat kaverit mitä salilla olen tavannut, ovat kaikki treenanneet kovasti ihan tavallista tasapenkkiä.

E: Mikä ei tietenkään tarkoita että vinopenkki tai dippi olisivat jotenkin huonoja vaihtoehtoja...

Eksyin muuten tuonne blogiisi melkein vahingossa, ja täytyy sanoa että olin positiivisesti yllättynyt. Se suorastaan raivostuttava apaattinen itsesäälivivahteinen vähättely (:D) oli kadonnut ja tilalle tullut taisteluhenkeä tihkuvaa, positiiviselta vaikuttavaa tekstiä. Hyvä, tuollaista lukee mielellään.

Ihan asiaa sivuten offtopiciksi, irc:ssä #pyöräily kanavalla joku pastesi jotain hauiskuvia irc-galleriasta ja kun eipä nämä "palat" mitään kovin järisyttäviä olleet, heitin sitten blogistasi tuon hauiskuvan sinne. Pienen hiljaisuuden jälkeen alkoi hullu ylistys ja blogiasi ryntäsi lukemaan metallikamelikuski jos toinenkin. Taisit saada kasan uusia faneja (ainakin hetkeksi).

Paksurintaisimmat kaverit mitä salilla olen tavannut, ovat kaikki treenanneet kovasti ihan tavallista tasapenkkiä.
Väittäisinpä, että rintalihasten paksuus ei johdu näillä penkkimiehillä penkkipunnerruksen tehokkuudesta rintaliikkeenä, vaan yksinkertaisesti siitä, että nämä kaverit lähes poikkeuksetta vääntävät penkkiä suhteettoman paljon muihin liikkeisiin ja lihasryhmiin nähden. Kyllä se rinta kasvaa, jos sitä treenaa paljon ja usein, ja antaa kropalle tarpeeksi ravintoa. ;)

Väittäisinpä, että rintalihasten paksuus ei johdu näillä penkkimiehillä penkkipunnerruksen tehokkuudesta rintaliikkeenä, vaan yksinkertaisesti siitä, että nämä kaverit lähes poikkeuksetta vääntävät penkkiä suhteettoman paljon muihin liikkeisiin ja lihasryhmiin nähden. Kyllä se rinta kasvaa, jos sitä treenaa paljon ja usein, ja antaa kropalle tarpeeksi ravintoa. ;)

Jaa-a. En voi allekirjoittaa tuota aivan 100 prosenttisesti. Kyllä penkki ottaa rintalihaksiin aivan erinomaisesti. Niin ottaa vinopenkkikin, mutta en voi sanoa että vinopenkki olisi penkkiä parempi ratkaisu. Dippiä taas en ole juurikaan tehnyt, kun se käy lähinnä kyynärpäihin ja olkapään lihaksiin.

Paras kai treenata monipuolisesti, kaikkia liikkeitä.

Dipin etu mun mielestä :D on juuri se loistava venytys minkä siitä saa, tai ittellä ainakin rinnat tulee hullun kipeiksi kun tekee dippiä lisäromuilla ...

En tee lainkaan penkkiä. Viimeisen 5 vuoden aikana olen ottanut penkkiä 4 viikon ajan; tämä oli syksyllä 2002 kun valmistauduin varusmiesten sotilaspenkin SM-kisaan.Paremmilla rintaliikkeillä kuin penkki :D

Dippi lisäpainoilla on oikeastaan ainoa punnerrusliike, jota en hevillä pois vaihda. Vinopenkki tangolla ja käsipainoilla ovat myös kuuluneet vuosien varrella vuorotellen rintatreeniin, mutta nyt en ole muutamaan kuukauteen kipeiden solisluiden takia noita liikkeitä päässyt tekemään.

Nytpä kysyn, kun itellä on tuo dippi alkanu kulkea ihan ok ku oon alkanu sitä tekemään. Teen kuitenkin sitä ojentajia silmälläpitäen, eli en rintapäivänä. Onko siinä jotain kikkaa esim. pystympää/vaakataso -asentoa, että se käy tehokkaasti rintaan? Itse teen tosi pystyssä lisäromuilla, enkä ihan tajuttoman alas uskallakaan laskea venytystä. Pitäisköhän juuri tuota ala-asennon tuomaa venytystä tehdä, jos haluaa rintaan kohdistaa?

On ihmisiä joille normi penkki on varmasti se paras liike rinnalle. On ihmisiä joille se sitä ei ole. Ei meistä kukaan voi kuitenkaan normi penkistä sanoa että se ois "paska"liike jollekki muulle ja joku toinen ois parempi. Omalle kohdallehan käsipainoilla tehty reeni voi kuitenki tottakai toimia paremmin, mutta sitä ei voi sanoa toisesta :thumbs: .

Käväsin lukemassa blogisi tuoreimmat jutut ja täytyy sanoa että on kirjoituksen tyyli muuttunut huomattavasti. Nyt on mielestäni pojalla oikea asenne! Se ainainen narina ja nobody-meininki on muuttunut iloisemmaksi ja positiivisemmaksi otteeksi. Hyvä Hulkki, näin vastaat siihen miten kansa huutaa! Hyvä, hyvä!

Kyllä se rinta kasvaa, jos sitä treenaa paljon ja usein, ja antaa kropalle tarpeeksi ravintoa. ;)
Mä treenasin vuositolkulla 2 penkkisarjaa viikossa, eikä ne rinnat ainakaan pienentyneet. Penkki jos joku tuo lihasmassaa rintaan jos se tehdään oikein eikä olkapäillä.

Nytpä kysyn, kun itellä on tuo dippi alkanu kulkea ihan ok ku oon alkanu sitä tekemään. Teen kuitenkin sitä ojentajia silmälläpitäen, eli en rintapäivänä. Onko siinä jotain kikkaa esim. pystympää/vaakataso -asentoa, että se käy tehokkaasti rintaan? Itse teen tosi pystyssä lisäromuilla, enkä ihan tajuttoman alas uskallakaan laskea venytystä. Pitäisköhän juuri tuota ala-asennon tuomaa venytystä tehdä, jos haluaa rintaan kohdistaa?
Periaatteessa dippi ottaa parhaiten:

Ojentajiin
- Pystysuoralla asennolla
- Kyynärpäät lähellä kehoa
- Kapealla otteella
- Loppuojennuksessa

Rintaan
- Eteenpäin nojautuvalla asennolla
- Kyynärpäät leveällä
- Leveällä otteella
- Liikeradan ala- ja keskiosissa

Käytännössä itselläni dippi ottaa rintaan vaikka tekisin pelkkiä loppuojennuksia täysin pystysuorassa mahdollisimman kapealla otteella kyynärpäät kyljissä kiinni. Siksi käytänkin dippiä rintaliikkeenä.

Penkkipunnerrus kohdistuu eniten ojentajiin. Toissijaisia, nostoon vaikuttavia lihaksia ovat muun muassa tangon lähtövaiheessa iso rintalihas, hartialihaksen etuosa koko suorituksen ajan sekä yläselkä. Kaventamalla otetta saadaan penkkipunnerruksessa siirrettyä nostotyötä enemmän ojentajille. Sanotaankin, että penkkipunnerrus on ojentajien maksimiliike, vaikka ei käyttäisikään erityistä penkkipunnerruspaitaa. - Wikipedia

O.o

Itse pidän penkkiä ylivoimaisesti parhaana rintalihasta paksuntavana liikkeenä. Sulla on laajat ja suuret rintalihakset, mutta jokainen näkee että niistä uupuu rutosti paksuutta. Tuota saisit musta juuri penkkipunnerruksella, ja hyvistä dippipunnerruksistasi voi päätellä että luultavasti jo vähällä harjoittelulla saisit hienoja romuja ylös kun samalla saisit sitä paksua lihaa.

Eli hauis sivulta, rinta on about sentin max paksu sulla, vaikka onkin laaja ja hyvän mallinen ja näyttää edestä hyvältä.

Jaa-a. En voi allekirjoittaa tuota aivan 100 prosenttisesti. Kyllä penkki ottaa rintalihaksiin aivan erinomaisesti. Niin ottaa vinopenkkikin, mutta en voi sanoa että vinopenkki olisi penkkiä parempi ratkaisu. Dippiä taas en ole juurikaan tehnyt, kun se käy lähinnä kyynärpäihin ja olkapään lihaksiin.

Paras kai treenata monipuolisesti, kaikkia liikkeitä.

Meikäläinen tulee olemaan tässä nyt elävä esimerkki. Eli rinta on aika huono lihasryhmä minulla, mutta eipä ole penkkikään paljon kehitttynyt viimeaikoina. Nyt on siis se voimasetti menossa ja luulisin saavani sarjapainoihinkin mukavat nousut. Jos nyt lähtee tissit kasvuun voi tästä tehdä jotain johtopäätöksiä. Vinopenkin, ristitaljan sun muiden sarjapainojen progressiivinen nousu ei ainakaan mun tissejä ole kasvuun räjäyttänyt. ;)

Itsellä tuo penkki ottaa lähinnä etuolkapäihin ja tulehduttaa ne lähes aina. Tekniikankin pitäisi olla kunnossa tai siis ainakin pidän lavat kiinni jne.. Vain kunnon pudotussarjalla olen näin "vanhemmalla" ikää saanut edes jonkinlaisen polteen rintaan penkissä eli eipä se kaikille tunnu sopivan.

Eiköhän tuo penan tehokkuus ole ihan rakenteesta ja lihasten kinnityskohdista kiinni.

Sulla on laajat ja suuret rintalihakset, mutta jokainen näkee että niistä uupuu rutosti paksuutta. Tuota saisit musta juuri penkkipunnerruksella, ja hyvistä dippipunnerruksistasi voi päätellä että luultavasti jo vähällä harjoittelulla saisit hienoja romuja ylös kun samalla saisit sitä paksua lihaa.
Rintatreeniin aion myöhemmin panostaa hieman enemmän, kunhan saan taas solisluut kuntoon, mutta penkkiä en ole tekemässä. Rinnasta on lähtenyt lihasta aika pitkälti sen takia etten ole voinut noiden solisluiden takia tehdä sille melkeinpä mitään muuta kuin dippiä nyt varmaan puoleen vuoteen (kaikki muut liikkeet, joissa itse liikerata ei satu liikaa, olen joutunut tekemään pikkupainoilla).
Eli hauis sivulta
WTF? Mikä on hauis sivulta? :confused:

Back
Ylös Bottom