Uskontogallup

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

Mihin uskontokuntaan/kirkkoon kuulut?

• ev.lut. kirkko

Votes: 0 0,0%
  • ortodoksinen kirkko

• muu kristillinen kirkko

• islam

• juutalaisuus

• muu ei-kristillinen uskonto

• en kuulu mihinkään kirkkoon/uskontokuntaan

• Total voters
    0
Ev.lut. kirkkoon kuulun vielä tällä hetkellä. Rippikoulukin on jopa käyty, tosin vaan koska "kaikkihan sen käy". Eroan kirkosta siinä silmänräpäyksessä, kun ensimmäinen sentti pitäisi veroa tosta maksaa.

Ev.Lut kirkkoon kuulun kunnes en enää tarvitse kirkon palveluja. [Niitä joista siis nyt maksan veroa].

Eli en ole uskonnollinen ihminen, haluan vain käyttää tiettyjä palveluita :) Business only.

MissEvilEve sanoi:
Ev.Lut kirkkoon kuulun kunnes en enää tarvitse kirkon palveluja. [Niitä joista siis nyt maksan veroa].

Eli en ole uskonnollinen ihminen, haluan vain käyttää tiettyjä palveluita :) Business only.

Mikä tällainen palvelu voisi olla. Oletan, että joku muu kuin vihkiminen kirkossa?

Eikös tämän gallupin pitänyt alunperin koskea ihmisten uskoa Jumalaan? Eihän uskontokuntaan kuuluminen kerro välttämättä yhtään mitään kenenkään maailmankatsomuksesta. Voin hyvin kuvitella, että monet ei-uskovat kuuluvat ev. lut. kirkkoon vaikkapa perinteiden, arvojen, tavan tai palveluiden vuoksi.

Tomppa85, sitäkin (mutta itseäni kyllä kiinnostaa tietää myös tuo kirkkokuntiin kuuluminen/kuulumattomuus, ja kun minä kerran nuo vaihtoehdot kehittelin, niin... :D) Sen uskonsa/uskomattomuutensa voi sitten itsekukin selittää sanallisesti, jos tuntee siihen tarvetta.

EDIT: Itsehän en siis kuulu mihinkään kirkkoon enkä uskontokuntaan, enkä myöskään tunnusta mitään uskonnollista opinkappaletta. Lienen elämänkatsomukseltani lähinnä agnostikko-darwinisti.

Nimikristitty, elikäs vielä roikutaan kirkon kirjoilla mutta itse en allekirjoita sen lafkan uskomuksista paljon mitään.

Muutama ihan yleispätevä juttu sielä on, esim. käskytysosastolla, mutta tarina firman takana vähän sitä sun tätä.

Asiasta nyt voisi paljonkin jauhaa, mutta tyydyn toteamaan että itse en usko, mutten sillä perusteella silti ala muita arvostelemaan.

Tuohon voisi laittaa lisägallupin, eli "uskotko yliluonnollisiin olentoihin/ilmiöihin?: kyllä/ei." Se voisi täydentää hienosti tuota ja antaa mielenkiintoista lisäinformaatiota tällaisille tilastointoilijoille kuin minä. :)

kyllähän sitä vielä ev.lut.iin kuulutaan vaikkei mitenkään aktiivisesti,ja lähinnä uskon vain omiin silmiini :D .eli vähän sama homma kuin tuolla edelle,just business :D

Tomppa85 sanoi:
Tuohon voisi laittaa lisägallupin, eli "uskotko yliluonnollisiin olentoihin/ilmiöihin?: kyllä/ei." Se voisi täydentää hienosti tuota ja antaa mielenkiintoista lisäinformaatiota tällaisille tilastointoilijoille kuin minä. :)

Tai että oletko uudestisyntynyt uskova vai tapakristitty. Tosin kumpiakin löytyy myös kirkon ulkopuolelta.

Mie olen ensiksimainittu. Ymmärrän silti niitä, joilla sana uskovainen nostattaa karvat pystyyn. Kerran katsoin TV:stä erään nimeltämainitsemattoman saarnaajan haastattelun, ja myönnän, että miullekin tuli etova olo häntä kuunnellessa. Kait hän oli niitä "hihhuleita", joita ei hevin siedetä.

Mie olen valmis keskustelemaan asiallisesti opeista, kirkon väärinkäytöksistä, evoluutiosta tai vaikkapa siitä, miksi itse uskon, jos kaverikin on halukas, vaikka hän haluaisikin arvostella uskoani. Tuputtajaksi en tunnustaudu, joskin tämän osaavat paremmin arvostella muut henkilöt. Kerran joku sanoi minua "rennoksi uskovaksi", minkä otin kehuna. Piponi ei yleensä ole tiukalla (käytän alkoholia, tanssin, meikkaaminen OK), mutta on tiettyjä asioita, joissa en jousta. Ne asiat määritellään siellä Isossa Kirjassa.

Ev. lut. kuulun, mut eroan kyllä heti ku jaksan...

Ev.Lut. kirkkoon kuulun minäkin. En vain tiedä minkä helvetin takia, pitäisi erota ku jaksais.

Ev.Lut kirkkoon kuulun. En todellakaan ole mikään kovin uskonnollinen ihminen, mutta ei ole aikomuksissa kyllä erotakkaan.

Aika yllättävän kova toi kirkkoon kuulumattomien osuus. Ja jutuista päätellen isoo osaa vielä kirkkoon kuuluvistakin ei homma kovin paljoa nappaa(se nyt tuskin nykypäivänä on mikään suuri yllätys). Itte kuulun tohon jälkimmäiseen ryhmään, lähinnä häiden/hautajaisten ym. takia kirkkoon vielä kuulun, kun on ne rippikoulut aikoinaan pakerrettu niin onpahan jotain hyötyä. Jos joskus alan tienaan kunnolla niin voi tietysti miettiä kirkollisveron maksamista uudelleen...

training_addict sanoi:
Aika yllättävän kova toi kirkkoon kuulumattomien osuus. Ja jutuista päätellen isoo osaa vielä kirkkoon kuuluvistakin ei homma kovin paljoa nappaa(se nyt tuskin nykypäivänä on mikään suuri yllätys). Itte kuulun tohon jälkimmäiseen ryhmään, lähinnä häiden/hautajaisten ym. takia kirkkoon vielä kuulun, kun on ne rippikoulut aikoinaan pakerrettu niin onpahan jotain hyötyä. Jos joskus alan tienaan kunnolla niin voi tietysti miettiä kirkollisveron maksamista uudelleen...

Samat asiat mietein minäkin kun näin tuloksen oman klikkaukseni jälkeen. Itse en kuulu kirkkoon ja ihan puhtaasti verosyistä kun en tunne että kirkolla on mulle mitää annettavaa, miksi siis maksaisin siitä kun voi olla maksamatta?

Back
Ylös Bottom