Uskonnolliset tilaisuudet pois koulusta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistakaa, että osa näistä uskonnollisista koulutouhuista on myös kulttuurisesti merkittäviä, kuten esimerkiksi paljon keskustelua herättänyt suvivirsi. Kuka on sitten viimeinen henkilö päättämään, että mitkä koulutoiminnot ovat uskonnollisia ja mitkä pääasiassa arvokasta kulttuuriperintöä?

Jos kaikki vähänkään uskontoon viittaava poistetaan koulusta, niin sieltä katoaa samalla monia kulttuurisesti merkittäviä juhlia ja ohjelmanumeroita. Häviäjinä ovat ensisijaisesti oppilaat, jotka pääasiassa ovat aina todella innoissaan suvivirsistä, evankeliumi-näytelmistä ja muista kirkollisista erikoisohjelmista kouluissa.
 
Kuuluu yleisivistykseen tietää kuka oli Mooses.

Lukioaikana muistan jonkun ihmetelleen, miksi joku laivanvarustaja on tärkeä tietää filosofian kokeessa... :D
 
Kannatetaan!

Suvivirsi on ihan ok mutta kun koko juhla on samaa uskonto soopaa useine virsineen niin on se hieman häiritsevää (näin esim jälkikasvun koulussa).

Evankeliumi näytelmän voisi korvata ihan hyvin joulupukki näytelmällä.
 
Hyvä vaan, jospa vihdoin todellinen kirkon ja valtion ero tapahtuisi. Itseäni ei nyt henk. koht. mikään suvivirsi hätkähdytä, mutta kyse onkin suuremmasta kuvasta. Jo perustuslaissa kielletään eriarvoistaminen uskonnon perusteella, joten hieman hämmentää miksi tästä on vängätty niin pitkään. Ketään ei kielletä harjoittamasta uskontoaan, mutta miksi sitä pitäisi harjoittaa verorahoin. Alakoulussakin käytetään tuhoton aika uskonnon tarinoiden takomiseen pienten lasten päihin, kun saman ajan voisi käyttää kriittisen ajattelun ja skeptismin alkeiden opettamiseen.
 
Tyhjiö kyllä täyttyy itsestään. Sieltä tulee Muhammed ja Ali-sedät kyllä korvaamaan uskontoon menijöiden tarpeet.
 
Tyhjiö kyllä täyttyy itsestään. Sieltä tulee Muhammed ja Ali-sedät kyllä korvaamaan uskontoon menijöiden tarpeet.

Tästä pitää nimenomaan pitää huoli. Eli että Suomi on uskonnoton ja uskontojen vaikutusvalta ja määrä pienenevät yhteiskunnassamme eivätkä kasva.

Toki vaara on olemassa nykyisessä suvaitsevaisuus ilmapiirissä...
 
Tästä pitää nimenomaan pitää huoli. Eli että Suomi on uskonnoton ja uskontojen vaikutusvalta ja määrä pienenevät yhteiskunnassamme eivätkä kasva.

Toki vaara on olemassa nykyisessä suvaitsevaisuus ilmapiirissä...

Nyt en voisi olla enempää samaa mieltä. Mua häiritisee esimerkiksi henkilökohtaisesti ihan helvetisti se, miten omassa lukiossa uskonnonmaikka hypetti muutama vuos sitten Islamia samaan aikaan ku sorsi kantauskontoa. Se on mun mielestä joko tai: ei kumpaakaan tai kumpikin.
 
Tuolla hesarin kommenttiosuudessa oli tällanen postaus. Rautasta asiaa.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että uskonnolliset tilaisuudet eivät kuulu julkisen vallan järjestettäväksi.

Ainoa mikä tässä hieman häiritsi oli kommentti "Kulttuuri ja perinteet eivät ole pysyviä ilmiöitä, vaan ne muuttuvat yhteiskunnan kehityksen kanssa." Jotenkin tuo peruste tuntuu koskevan vain ja ainoastaan suomalaisia samalla kun muita ryhmiä peräti kannustetaan pitämään omaa kulttuuria yllä ilman, että siitä pitäisi joustaa, vaikka se olisi kuinka ristiriidassa lainsäädännön tai paikallisten arvojen kanssa.


Ja toi on just se mikä tän maan kehityssuunnassa kusee tällä hetkellä.
 
Kuka pitää oikeesti jotain Suvivirttä uskonnollisena? Ite ainakin muistan et ku se laulettiin, ni sen jälkeen alko kesäloma, en tuntenut kovinkaan hartaaksi oloa ku sitä veisattiin..
 
Kuka pitää oikeesti jotain Suvivirttä uskonnollisena? Ite ainakin muistan et ku se laulettiin, ni sen jälkeen alko kesäloma, en tuntenut kovinkaan hartaaksi oloa ku sitä veisattiin..

No tää kyllä pitää paikkansa myös omalla osaltani. Suvivirrestä pelkästään hyviä muistoja, eikä yhdessäkään ole mielessä mikään harras olotila, ainakaan muusta kun siitä että kesälomat alko :dance:
 
En nyt ota kantaa tuohon vakaumuksellisuushommaan mutta tuossa Hesarin tekstissä kyllä pahasti iski silmään tämä kohta:

Edes suomalaisen kulttuurin ja juhlaperinteinen vaaliminen ei Puumalaisen mukaan voi puoltaa tunnustuksellisia tilaisuuksia. Kulttuuri ja perinteet eivät ole pysyviä ilmiöitä, vaan ne muuttuvat yhteiskunnan kehityksen kanssa.

Kyllä ne aika pysyviä minun mielestä ovat. Liittyy vähän siihen että minua ärsyttää ihan älyttömästi semmoinen nykyään esiintyvä ajattelu että kaikki on hienoa mikä on uutta ja ulkomailta, kotimainen ja perinteinen on tylsää. En osaa nähdä noissa uskonnollisissa tilaisuuksissa tuota uskonnollista aspektia vaikka semmoinen tietysti on. Enemmän noissa on tuo perinteisyysjuttu, kyllä perinteitä voi kunnioittaakin, riippumatta mistä ne juontaa juurensa.

Ja se on kyllä melko varma että jos uskonnolliset tilaisuudet poistettaisiin niin se olisi vain ensimmäinen askel siihen kun Muhammed hiippailisi kouluihin.
 
Ja se on kyllä melko varma että jos uskonnolliset tilaisuudet poistettaisiin niin se olisi vain ensimmäinen askel siihen kun Muhammed hiippailisi kouluihin.

Niin kuin Jami tossa ylempänä sanoi, tää on mun mielestä tän hmm... "neutralisoinnin" isoin riski.
 
Kyllähän tuo suvivirsi aika vaivaannuttava on. Viimeiset 8 vuotta on tullut kevätjuhlissa istuttua ja alkaa riittää.
 
Kyllähän tuo suvivirsi aika vaivaannuttava on. Viimeiset 8 vuotta on tullut kevätjuhlissa istuttua ja alkaa riittää.

Sori, pakko heittää olkinukke: Toissakesänä lähi-itää kiertäneenä voin todeta, että se päivittäin 5 aamulla kuuluva rukouskutsu on huomattavasti vaivaannuttavampi :hyper:
 
Kyllä ne aika pysyviä minun mielestä ovat. Liittyy vähän siihen että minua ärsyttää ihan älyttömästi semmoinen nykyään esiintyvä ajattelu että kaikki on hienoa mikä on uutta ja ulkomailta, kotimainen ja perinteinen on tylsää. En osaa nähdä noissa uskonnollisissa tilaisuuksissa tuota uskonnollista aspektia vaikka semmoinen tietysti on.
Niin, onhan nämä lähi-idästä tuodut uskonnot aika tylsiä. Meillä kun olisi kotimaistakin tarjolla, eikun vaan mesikämmentä palvomaan.
 
Niin, onhan nämä lähi-idästä tuodut uskonnot aika tylsiä. Meillä kun olisi kotimaistakin tarjolla, eikun vaan mesikämmentä palvomaan.

Eikös me palvota jo?

Karhu.gif
 
Voihan niitä perinteitä halutessaan pitää yllä ilman uskontoakin? Minä ainakin vietän joulua. Kevätjuhlat ja niihin liittyvät yhteislaulutkin voi hyvin suorittaa ilman mitään uskonnollisuuksia.
Itse en todellakaan muistele hyvällä sitä jeesuskerhoa, jota ala-asteeksi silloin kutsuttiin. Aamunavaukset, ruokarukoukset, virsien laulamista luokassa ja kaikissa juhlissa, jokaisella omat virsikirjat. Järjestelmällistä lasten aivopesua.
Kuuluu yleisivistykseen tietää kuka oli Mooses.
Jos se on tärkeää yleissivistystä, niin toki sitä voi koulussa opettaa uskonnon tunnilla. Uskonnoista kertominen koulussa on tietysti ihan ok. Niiden harjoittaminen koulussa ei ole ok.
 
Back
Ylös Bottom