Urheilu kun on limaa kurkussa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kahvonen
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
On ollu nytte pari viikko kipee. Ekaks nuhaa viikko ja sitte sen jälkee ollu paljon räkää kurkus, mutta muuten ollu aika terve olo. Haittako urheilu tässä tilanteessa?

Itsellä ollut aivan sama ongelma. Varsinkin aamulla kun herää niin saa räkiä limaa kurkusta. Itse aloitin rauhallisesti liikkumisen ja olo on parantunut sen myötä. Tämä on vain omakohtainen kokemus. Suosittelen kuitenkin aloittamaan rauhallisesti jos on jo terve olo.

Nostetaampa tätä ylös. Olin viime viikon flunssassa ja mukaan mahtui pari päivää kuumettakin. Perjantai taisi olla ensimmäinen kuumeeton päivä eli terve olen ollut noin 5 päivää. Limaa on kuitenkin kurkussa ja nenää saa välillä käydä niistelemässä. Muuten olo on hyvä. Uskaltaako mennä jo salille?

Eipä se muulla tavalla selviä, kun menemällä ja kokeilemalla et miltä tuntuu :) Mitään hc-pumppia en itse vetäisi, vaan sellaista kevyttä tunnustelua.

Itse yleensä flunssan jälkeen aloitan aerobisella, ja jos jaksaa hyvin eikä hengästy tavallista enempää niin silloin uskallan salillekin lähteä.

Jääkääpä miehet kotiin vaan, itel oli tollasta peintä nuhaa sun muuta ja harrastin vaparia sillon, menin treeneihin normaalisti ja tuntu ihan normaalilta, kunnes pari viikkoo nuhan jatkumisen jälkeen hirvee yskä ja keuhkoista asti tiukkaa ruskeeta limaa = mykoplasma jonka toipumiseen meni reilusti yli 3kk. Mykoplasma tuli helmikuussa ja vielä kesälläkin lenkillä hengitys vinku ja rohisi ja oli sellanen astman tyylinen olo ku hengitti :D eli ei oo leikin asia pienessä nuhassa treenailla, ennemmin on salilta pois pari kolme päivää ja vetää paljon vitamiineja :)

Mulle tuli mykoplasma uusiks tossa tammikuun alkupuolella taas ku oli vähän sellasta pitkäaikasta nuhaa ja sit pikkuveli rupes kröhimään ja sai mykoplasman ni mä sain tartunnan ja taas piti ottaa 10 päivän kuuri ja 3 viikkoa pois liikunnasta (kuurin ajan mut sitä ennen olin jo ollu melkeen 2vko pois salilta ku oli sitä flunssaa mikä ei hellittäny millään. Mut tosiaan ekalla kerralla mykoplasma lähti muistaakseni vasta neljännellä lääkekuurilla.

Hyvä nyrkkisääntö, et jos on vaikka ollut 3 päivää kuumetta, niin kannattais pitää ainakin 3 kuumeetonta päivää ennen kun menee treeneihin. On tapauskysymys, kannattaako räkäisenä mennä treenaamaan, jos on sellainen kipeä ja hutera olo kuumeetta, niin en menis.

Mun mielestä on yleensäkin esim. töissä hirveen vaikea antaa mitään yleispäteviä ohjeita, että koska VARMASTI voi räkätaudin jälkeen tehdä sitä ja tätä... Usein esim. junioriurheilijoiden vanhemmat vastaanotolla kysyvät että niin ja niin monen päivän päästä olisi turnaus ym. ja voiko siihen osllistua... *itusta mä nyt osaan ennustaa et paraneeko just tää flunssa täysin viikossa vai kahdessa tai että tuleeko se sydänlihastulehdus jos puolikuntoisena menee repimään, ja mitään vastuuta varsinkaan en rupea asiasta ottamaan koska on ihmisen oma päätös että urheileeko se kipeänä vaiko ei.

Oman jaksamisen mukaan, kuumeen jälkeen tarpeeksi kuumeettomia päiviä ja sitten hissuksiin kokeilemaan mikä on olo. Jos on pelkästään limainen/lievästi tukkoinen, niin mulla ainakin liikunta alkaa avata röörejä niin että lima pääsee liikkumaan, sen sijaan että möllöttäis kotona. Myös sellainen mukavan reipas ulkoilu auttaa asiaa kun pääsee kuivasta sisäilmasta pois.

Itseäni lima kurkussa ei salia haittaa, mutta jos on kuumetta niin en todellakaan suosittele urheilemaan, koska riskinä on sydänlihaksen tulehdus. Myös kuumeen jälkeen kannattaa aloittaa varovaisesti ja useampia kuumeettomia päiviä pitää olla takana. Takapakkia treeneihin tulee paljon enemmän kuin, että sairastaisi kuumeen kokonaan pois.

Itse yleensä flunssan jälkeen aloitan aerobisella, ja jos jaksaa hyvin eikä hengästy tavallista enempää niin silloin uskallan salillekin lähteä.
Miksi näin tai siis onko tuohon jotain selkeää perustetta vai vain oma tapa? Itse kun olin ajatellut aloittaa kevyellä puntilla, ja jos se menee ok, niin sitten vasta aerobinen. Ei mulla itsellä ole sen kummempia perusteluja kuin se, että kun itsellä oli/on tulehdus hengityselimistössä, niin ei ekana haluaisi hengästyä, vaan tehdä treeni rauhallisempaan tahtiin (ja rauhallinen aerobinen ei kuulu mun käsitevarastoon).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miksi näin tai siis onko tuohon jotain selkeää perustetta vai vain oma tapa? Itse kun olin ajatellut aloittaa kevyellä puntilla, ja jos se menee ok, niin sitten vasta aerobinen. Ei mulla itsellä ole sen kummempia perusteluja kuin se, että kun itsellä oli/on tulehdus hengityselimistössä, niin ei ekana haluaisi hengästyä, vaan tehdä treeni rauhallisempaan tahtiin (ja rauhallinen aerobinen ei kuulu mun käsitevarastoon).

No, minä pidän "rauhallisena aerobisena" sitä, että tulee hiki ja syke nousee, mutta pystyy helposti puhumaan. Varmaan muodostunut lähinnä omaksi tavakseni aloitella lenssun jälkeen ulkoilulla, ihan jo siksikin että viikon niistämisen ja räkimisen jälkeen raitis ilma metsäpolulla tuntuu niin ihanalta. Ihan yhtä hyvin voisi aloittaa salilla kevyemmin.

IKR

Itsellä ollut taas limainen olo kurkussa 3vk ja tuntuu vähän kuin olisi astma, mutta en jaksaisi testeissä käydä, koska salille hirveä kiire. Suvussa astma ylettyy pitkälle saakka, joka mahdollistaa sen, että mahdollisesti minullakin on. Astman yksi parantamismuoto on kuitenkin urheilu. Voiko siis kevyt sali treeni olla pahitteeksi tässä tilanteessa, kun puhtiakin tuntuisi olevan?

Itsellä ollut taas limainen olo kurkussa 3vk ja tuntuu vähän kuin olisi astma, mutta en jaksaisi testeissä käydä, koska salille hirveä kiire. Suvussa astma ylettyy pitkälle saakka, joka mahdollistaa sen, että mahdollisesti minullakin on. Astman yksi parantamismuoto on kuitenkin urheilu. Voiko siis kevyt sali treeni olla pahitteeksi tässä tilanteessa, kun puhtiakin tuntuisi olevan?
Missään vaiheessa ei ole siis ollut lämpöä tai muita flunssan oireita, astman oireita enemmänkin. Salillakin ehdin kerran käymään tämäna aikana ja sillonkin irtosi vain limaa

Back
Ylös Bottom