Urheilu ja sponsorointi

Liittynyt
11.12.2002
Viestejä
371
Innokkaana ”penkki” urheilijana olen saanut huomata erkaantuvani kotimaisen jokkueurheilun seuraamisesta ja eritoten minkään joukkueen kannattamisesta, missään lajissa.
Mietin hetken syitä miksi näin on käynyt? ja miksi esim. jääkiekossa ”kannustan” NHL-joukkuetta ja seuraan sen tekemisiä? Miksi ei kotimaiset jalkapallo/jääkiekko liigojen joukkueet kelpaa?

Miksi suosikki jääkiekko joukkueeni ei ole enää verisesti Porin Ässät niin kuin nuoruudessa, vaan Detroit Red Wings kaukaa merten takaa? Jalkapallosta en erityisesti pidä mutta miksi tunnustan Newcastlen värejä, miksi ei vaikka Mypaa?

Miksi en enää saa laittaa sitä puhtaanpunaista paitaa ylleni ja tuntea ylpeyttä?

En kaipaa supertähtiä kentälle, suurempien joukkuelajien tasokin on suomessa siedettävissä, joissakin lajeissa jopa kansainvälisellä tasolla. Viihdykkeet eri areenoilla on loistavat, autot saa hienosti tuulelta suojaan parkkiin, hotdog tarjoillaan käteen ennekuin 1.erä alkaa ja vieläpä tanssitytöt heiluu mukavasti viihdyttäen yleisöä. Kaikki pitäisi siis olla mukavasti, mutta minua ja kaltaisiani ei näy katsomoissa. MIKSI?

Katsokaapa/käykää katsomassa ottelua. Huomaatteko mitään erikoista?
Onko joukkueesi nimi DNA vai TPS? ja onko vastassa Helkama vai Tappara? Golden Cap? Koff?
Mitä väriä tunnustan? Minkä värin puen ylleni ja pidän sitä ylpeänä yleisön joukossa?
Rintajoupin ruskeita pidetään. Kiitos, todella seksikästä. Halkean innosta.
Missä on tunnustamani logo?
Kannustanko Ruokavarastoa?vai olenko sitten Valintatalon miehiä? Ei, kyllä iso Siwan logo rintamuksissa on se mitä haluan ylpeänä pitää.
.
Missä olet joukkueeni? Kenen puolesta raivosasti pidän puolia?
Oletko joukkueeni kokeilemassa Dressmanin pukuja?
Vaihtamassa Toyotan uuden maasturin renkaita Euromasterilla?
En tiedä missä olette, sillä kentällä en teitä näe. Kentälläni näkyy vain satoja yrityksiä, heidän edustajansa ja vieraansa istuvat hallissa syöden sitä nakkimakkaraa. ”Mites muuten business? eikös se Kurri pelaa nykyään Kärpissä?”

Kuka tarjosi äsken tehdyn maalin? Expert? Musta Pörssi? Tekniset? Miksi maalin ei tehnyt kannustamani joukkue?
Pillin vihellys, peli menee poikki, odotan syytä vihellykselle, mutta ”Joukkueesi muuten huollattaa Camel kenkänsä nyt -10% xxx-suutarissa, käy sinäkin”

Ei väriä, ei ylpeyttä.
Ei kiitos.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asiaa puhut. Täälläkin vituttaa tuo mainitsemasi "maalin tarjosi se ja se paskafirma" Ei kiinnosta todellakaan kuunnella moista. Ja sitten ne pelipaidat. Jotain rajaa vois pistää niihin mainosten määrään.

Saako muuten fanipaitoja ilman mainoksia vai onko nekin pilattu? Ei kai sentään...
 
Ton mainostamisen ja markkinoinin voi tosiaan tehdä hyvin tai sitten huonosti. Jos sen tekee joku entinen lätkänpelaaja sivutyönään, niin tulos on varmaan juuri sellainen kuin tuossa ekassa viestissä on kuvailtu.
 
Mainokset jatkuu niin kauan kun tyhmät asiakkaat sitä ostokäyttäytymisellään tukevat. Itseäni vituttaa katsella/kuulla mainoksia ja ihan oikeasti en mainostuotteita koskaan osta. Itseasiassa hyvän leffatuokion katkaisema mainos saa minulta negatiivisia pisteitä ja boikotoin sitä jatkossa. Hauskoille tv-mainoksille en naura koskaan enkä niistä kellekään jatkossa kertoile kevennyksiä. Peliasuihin en uhraa ajatustakaan. Ainoastaan product placement saa minulta hyväksynnän, se ei häiritse keskittymistä oleelliseen oikein tehtynä.
 
lej sanoi:
Ton mainostamisen ja markkinoinin voi tosiaan tehdä hyvin tai sitten huonosti. Jos sen tekee joku entinen lätkänpelaaja sivutyönään, niin tulos on varmaan juuri sellainen kuin tuossa ekassa viestissä on kuvailtu.

Eiköhän sekin ole ihan suunnitelmallisen mietinnän tulos. Lätkässä mainonta on hoidettu erinomaisesti. Tämän todistaa se, että lajissa pyörii meikäläisellä mittapuulla kunnioitettavat summat.

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa pottapäiden sähellys urheilulajina, mutta täytyy myöntää, että ihailen sitä miten hyvin siellä osataan urheilumarkkinointi. Suomi on talousalueena pieni eikä sponssirahaa ole jaossa järin paljoa. Kiekko on osannut kuitenkin kahmia siitä itselleen ihan kiitettävän kakun. Suomessa kiekossa pyörii enemmän rahaa kuin kaikissa muissa urheilulajeissa yhteensä.
 
Armas sanoi:
Eiköhän sekin ole ihan suunnitelmallisen mietinnän tulos. Lätkässä mainonta on hoidettu erinomaisesti. Tämän todistaa se, että lajissa pyörii meikäläisellä mittapuulla kunnioitettavat summat.

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa pottapäiden sähellys urheilulajina, mutta täytyy myöntää, että ihailen sitä miten hyvin siellä osataan urheilumarkkinointi. Suomi on talousalueena pieni eikä sponssirahaa ole jaossa järin paljoa. Kiekko on osannut kuitenkin kahmia siitä itselleen ihan kiitettävän kakun. Suomessa kiekossa pyörii enemmän rahaa kuin kaikissa muissa urheilulajeissa yhteensä.
Minä en lätkän mainostamistapaa taas ihaile yhtään. Pakko on myöntää, että rahaa joukkoeet ja liiga niillä mainoksilla kerää ainakin vielä todella hyvin. On vain vaikea uskoa mainostajien saavan rahoilleen riittävän vastineen. Onko mukana sitä, että on siistiä olla mukana vai "autetaan nyt oman kaupungin poikia". Ei ole tieteellisesti oikein tehdä tällaisia yleistyksiä, mutta minä ja lukuisat tuntemani ohmiset ovat jättäneet sm-liigan suraamisen vähemmälle, juuri tämän yltiöpäisen mainostamisen ja rahan tärkyden vuoksi joka on johtanut mm. tähän uuteen "mahtavaan" lohkojakoon, jotta saadaan paikalliskierros suunnilleen kerran viikossa.

Ja henkilökohtaisesti oksettaa kuunnella juuri näitä mikä firma tarjosi minkäkin maalin ja katsomoon lentäneen kiekon. Ja olen yhä sitä mieltä, että suurin osa lätkän mainoksista on tehty huonolla maulla, ehkä :david: :t sitten tykkää.
 
Itse olen hieman katkera siitä että nämä suuret joukkuelajit kahmivat kaikki jaossa rahat. Eikä pelkästään mainosrahat vaan kaikilta hyväntekeväisyys kuin valtioltakin rahat menevät kaikkiin joilla on jo rahaa. Mielestäni pitäisi hieman tasaisemmin jakaa rahaa. Samoin liikaa rahaa menee näihin valmentajien ja liittojen herrojen kuluihin. Jos en pahasti muista väärin niin eräänkin urheiluliiton rahoista 70% meni vuodessa liiton herrojen kokous jne kuluihin ja vain muutama jo kunnolla julkisuudessa oleva kilpailija sai hieman tukea.
Esim. ampujat ovat todella omakustanteisesti niin kilpailumatkoilla kuin muussakin hommassa. Practicalissakin kävi EM-kisoissa vaikka kuinka porukkaa ja suurinosa kuluista meni omasta pussista. Mutta sitten jonkun liikuntalautakunnan kokousmatka saattaa mennä valtionpussista täysin.
 
Armas sanoi:
Eiköhän sekin ole ihan suunnitelmallisen mietinnän tulos. Lätkässä mainonta on hoidettu erinomaisesti. Tämän todistaa se, että lajissa pyörii meikäläisellä mittapuulla kunnioitettavat summat.
Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa pottapäiden sähellys urheilulajina, mutta täytyy myöntää, että ihailen sitä miten hyvin siellä osataan urheilumarkkinointi.

Siis näinkö on? Loistavasti hoidettua markkinointia?
Esim.
Jos pelipaidassa on 5-10 eri brändiä ja joukkuuen oma logo rintamuksessa on piilossa, niin mikä siitä tekee taidokkaan?

Määrä, siis rahanmäärä mitä joukkueet näistä mainoksista saavat ei varmasti ole mittari taas sille onko joukkueen kokonaismarkkinointi ollut loistavaa. Kuten väität.

Siinä vaihessa kun huomaat että kannustamasi logon kohdasta löytyykin teksti Ruokavarasto jätät suosiolla paidan kotiin. Et samaistu joukkueeseen ja kannustuksesi hiipuu.
Kun joukkueesi ei tee enää maaleja vaan ne tekee paikallinen Musta Pörssi niin huomaat kyllä kuinka se kiukuttaa.Lopputulema on, että et enää ole katsomassa niitä mainoksia ja joukkueen "markkinointi" raha tippuu.

Pointtini varmasti monet ymmärtivätkin.Markkinointiratkaisut joita on tehty esim.jääkiekon parissa ovat todella surkeita ja usein jopa surkuhupaisia.

[mod]Quotet[/mod]
 
Niin no. En ole perehtynyt lätkän käytännön markkinointiin kun en kerran sitä edes seuraa. Tosiasia kuitenkin on, että kiekko on seuratuin urheilulaji Suomessa, kiekko kahmii enemmistön kaikesta sponssirahasta mitä Suomessa urheilussa liikkuu ja että laji näkyy parhaiten kaikista lajeista mediassa.

En nyt tiedä voiko tuota aivan surkeaksi tai surkuhupaisaksi saavutukseksi sanoa. Ei ainakaan muiden urheilulajien näkövinkkelistä ;)

Sinänsä olen japan kannalla ja täytyy myöntää, että olisin vain mielissäni jos lätkän asema edes hiukan heikkenisi ja rahaa likenisi vähän muihinkin lajeihin. Kiekon ylivalta kun alkaa olla jotenkin jo huolestuttavaa.
 
Ne jotka pitää markkinointia lätkässä hyvänä, niin luetelkaapas kaljafirmojen lisäksi niitä muita yrityksiä, jotka peliasuissa mainostavat. Ehkä sen seuran mainoksista jotain tietää jota kannustaa, kun kuvia kattoo ehkä tarkemmin, mutta en jumalauta menisi mainosta sellaiseen tilkkutäkkiin laittamaan. Näkyvyys on nolla. Jos olisi yksi tai kaksi selkeää isoa mainosta, niin ne voisi erottuakin, mutta kun niitä on luistimen teriä ja persvakoa myöten, niin ei niistä ota erkkikään selvää, edes se vanha erkki.
 
Tuli mieleen että eikös se Alko yrittänyt aikoinaan mainostaa Häkkisen kypärässä Finlandia vodkaa ja ei oikein onnistunut kun mainos oli jotain 2cm*10cm ja maksoi 100000mk. Eli maksoi pirusti mutta näkyvyys 0.

Tuo kaljafirmojen mainostaminen on ihan oudoilla linjoilla kun toinen firma lähtee meidän firman mainoksiin kunnolla mukaan mutta toinen ei sitten millään koska selittävät että mainoksillamme ei ole tarpeeksi suuri näkyvyys ja heidän tuotteillaan ei ole tarvittavan suurta menekkiä meillä. Siis mitä? jos he mainostaisivat niin sitä menekkiä voisi tulla lisää, vai?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom