Urheilijan sydänongelmat, Supraventrikulaarinen takykardia ja Wolff-Parkinson-White.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mar6
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Haulla löytyy jonkin verran tietoa rytmihäiriöistä mutta pitää avata ihan uusi topikki aiheesta monestakin syystä eikä vähiten siksi että on paikallaan jakaa tietoa aiheesta jota eivät tajua aina edes lääketieteen ammattilaiset tämän kokoisessa maassa.

Muistan varhaisesta teini-iästä lähtien kärsineeni lisälyönneistä ja sydänperäisistä tuntemuksista, tykytyksistä sekä oudoista pulssin nousuista ja "rintapotkuista" sekä olen lukuisia kertoja valittanut aiheesta lääkärille, kerran muistan että outoja rytmihäiriötuntemuksia oli päiviä kunnes silloinen muija sanoi että nyt vois olla lääkärin paikka. Soitin työterveyteen joka sanoi että akuuttiasiat pitää hoitaa päivystyksessä jolloin ensin terveyskeskukseen soitettuani ajoin tk-päivystykseen ja sanoin että pitäisi päästä äkkiä lääkärille rytmihäiriöiden vuoksi. Terveyskeskusvastaanotto suhtautui aika vittumaisesti vastaten että "Mitäs sinä täällä teet?" ja pääsin lopulta hoitajalle joka otti EKG:n, lääkäriä en nähnyt missään vaiheessa ja nauhaa oli kuulemma näytetty lekurille ja se oli ok, lähdin paikalta hieman nolona kun minulle tarjottiin närästyslääkkeitä ja mahdollisuutta keskusteluapuun ahdistuksen suhteen.

Etenkin siinä täysikäisyyden nurkilla kun tuli käytyä ulkona valvoen ja viinaa juoden, saattoi tulla koviakin yhtäkkisiä rytmihäiriökohtauksia jotka nostivat pulssin +200bpm ja rintaan sattui, nämä meni ohi sitten minuuteissa tai tunneissa ja ajattelin että nyt sitä on vaan krapulapäissään paniikkihäiriön kourissa kun lääkärit sanovat aina että "Ei nuorella miehellä voi olla mitään sydänperäistä, et sinä urheilisi tuohon tahtiin jos olisi pumppuvikaa", napsin näihin tuntemuksiin sitten betasalpaajia. Jossain vaiheessa innostuin treeneistä enemmän ja minimoin alkoholinkäytön, valvomisen ja keskityin syömään tihein ruokailuvälein ja nukuin aina 8-9h yöunia ja oireita tuli vähemmän paitsi jos joku tästä kokonaisuudesta pääsi vähänkin luistamaan. Nykyään olen elänyt vuosia aika tarkkaa bodyelämää treenaten 5-6 päivää viikosta ja loppuaika menee töissä, nukkuessa ja vaimon kanssa, alkoholia käytän vain muutaman kerran vuodessa vähän ja silloinkin yleensä unet kutsuu puoleen yöhön mennessä.

Olen suunnitellut kisaamista vuosia ja tämä syksy meni vähän ohi sektorin muiden kiireiden takia mutta kisatähtäin on asetettu jo hyvissä ajoin syksylle 2013 ja nyt kesällä tätä asiaa on alettu jo suunnittelemaan kunnolla. Elokuussa olin muutaman viikon pienessä oudossa flunssassa ja kuumeessa sekä kävin urheiluun erikoistuvalla lääketieteen huippuammattilaisella juttelemassa asiasta ja minulta otettiin kaikki mahdolliset labrat jotka olivat hyvällä tasolla sekä perus 12 kytkennän EKG rekisteröinti joka antoi aihetta olettaa esimerkiksi sydänlihastulehdusta jolloin lähin heti yksityiseltä sairaalan päivystykseen lisätutkimuksiin. Päivystyslääkäri oli nuori, kokematon ja ammattitaidoton sekä oletti heti urheilijansydäntä ja kehonrakentajan kasvanutta sydänlihasta sekä pisti myös kuumeen ja muut oireet täysin tämän piikkiin laittaen lähetteen kardiologin vastaanotolle sydämen ultraäänitutkimukseen. (Nämä olettamukset perustuvat leventyneeseen QRS kompleksiin joka EKG rekisteröinnistä löytyi, tosin yksittäiset löydökset voivat tarkoittaa EKG:ssa montaa asiaa) Ultraäänitutkimuksessa sydänlihas todettiin hyväkuntoiseksi ja normaalikokoiseksi tilavuudeltaan ja seinämiltään, se ei ole pieni muttei myöskään sen suurempi kun normaalisti aktiiviurheilijalla on. Sen sijaan sydämestä löytyi häiriö sähköisestä toiminnasta eli ns.oikorata, ylimääräinen piuhanpätkä joka välillä aiheuttaa näitä lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä jotka ovat yleensä ns.hyvänlaatuisia, kardiologi valotti mahdollisuutta "katetriablaatioon" jolla nivusten kautta sydämeen viedyllä katetrilla poltetaan ylimääräinen johtorata pois, mikäli siis näitä kohtauksia tulee enemmän ja ne haittaavat elämääni. Kardiologi huomasi myös EKG:ssä olevan varhaisaktivaation, "Delta-aallon" joka liittyy myös tähän oikorataan, WPW syndroomaan(http://fi.wikipedia.org/wiki/Wolff-Parkinson-Whiten_oireyhtymä)

Toissapäivänä nautin antaumuksella etureisitreenistä vaakahackissä lisäten painoja jokaiseen sarjaan kymmenen, kahdenkymmenen kilon välein. Neljännellä sarjalla mentiin jossain 200 kilon paikkeilla ja polte oli mieletön, kymmenen toiston jälkeen nousin ylös ja huomasin että syke on taivaissa ja pumppu takoo yli kahtasataa. Oli pakko mennä ottamaan happea sohvalle, syke ei vaan laskenut ja päätin lähteä viereiselle yksityiselle terveysasemalle painitossuissa ja kyykkytrikoissa, pääsin melko välittömästi EKG:hen jossa näkyi Supraventrikulaarinen takykardia ( http://www.ebm-guidelines.com/dtk/syd/avaa?p_artikkeli=syd00368 )ja syke huiteli 224 hujakoilla, verenpaineet hyvät 114/70 luokkaa. Tämä ei ottanut laantuakseen ja ehti olla noin tunnin verran päällä kunnes ambulanssi tuli hakemaan sairaalaan ja tuomaan minulle Adenosiinia joka lopettaa SVT kohtauksen, juuri kun ensihoitajat nostivat pyörätuolissa lanssiin niin syke palautui normaaliksi (Minulle normaaliksi 100bpm leposykkeeksi) kunnes hetken keskustelun jälkeen hyppäsin ulos lanssista ja ajoin kotiin syömään. Eilen keskustelin kahden urheilulääketieteeseen perehtyneen ammattilaisen kanssa ja nyt odotan pääsyä sairaalan kardiologille jossa keskustelemme oikoradan polttamisesta joka on suositeltavaa, pahimmillaan tämä hyvänlaatuinen rytmihäiriö voi aiheuttaa hengenvaarallisen kammiovärinän jolloin hyvä onni punnitaan onko kyykyt kyykätty tällä planeetalla. Toimenpiteenähän tuo ablaatio ei sinäänsä ole paha koska ei aiheuta pitkää sairaslomaa rintakehän sahaamisineen, tosin en halua edes kuvitella fiilistä mikä on päällä kun makaat 5 tuntia paikallispuudutuksessa liikkumatta kun sisälläsi ajellaan suonia pitkin pumppuun ja poltetaan sieltä piuhaa, tuloksetkaan eivät ole edes nykytekniikalla sataprosenttisia sillä aina oikorataa ei voida polttaa jos se sijaitsee vaikkapa liian lähellä sydämen oikeita sähköisiä johtoratoja.

Se mitä haluan kaikille sanoa tästä aiheesta, vaatikaa hoitoa jos koette että kaikki ei ole kunnossa, joskus myös ne sydänperäiset tuntemukset ovat ihan oikeasti sydänperäisiä eivätkä ole lihasjumia, stressiä, masennusta tai närästystä(Vaikkakin stressi voimistaa rytmihäiriötaipumuksia, terveellä ihmisellä sekä myös tämän sairauden kanssa) itse olen epäillyt tätä SVT:tä nuoresta asti ja lukiessani aikoinaan Jani Sievisen kokemuksia ja kamppailua tästä aiheesta ,olin varma että on kyse samasta asiasta, vaikka lääkärit sanoivat että "Se on niin harvinainen ettei sulla sitä voi olla"
http://www.mtv3.fi/urheilu/muutlaji...08/1210/jani-sievisen-sydanoperaatio-onnistui

Olen myös kiitollinen jos tällä palstalla on muitakin treenaajia jotka ovat kokeneet samoja asioita ja saadaan tähän keskustelua aiheesta kanssatreenaajilta sekä myös palstalla vaikuttavien ammattilaisten toimesta, treeni on minulle henki ja elämä tässä elämässä enkä tule luopumaan siitä intohimostani. Hyvin harvoin nämä rytmihäiriöt ovat hengenvaarallisia vaikkakin tuntuvat siltä ennenkuin tiedät syyn. Bodypeukku pystyyn :thumbs:

Mar6 laitto viestiä ja pyyti jakaa lisää omia kokemuksia tän ketjun Lisäksi

Eipä tuohon edelliseen kirjoitukseen ole hirveesti lisättävää. Aikaisemmin kun vielä treenas, niin noita on tullut silloin tällöin ja kestänyt muutamia minuutteja. Sählyn pelaaminen on tuntunut olevan kaikista herkin laji noille häiriöille. Apaut vuosi sitten kun olin pelaa säbää, nii tuli joku häiriö mikä kesti jotain 6h ja saatiin silloinkin lääkkeillä loppumaan. Pulssi ei ollut sillon korkea, mutta noin sadan kieppeillä. Olin käynyt kotona suihkussa ja jotain pientä säätänyt, mutta tuntu että pultti o edelleen korkea, eikä johdu normaalista rasituksesta ja eikun lääkäriin. Silloin se oli hieman eri tyyppinen mitä toi takykardia homma, viittas jotenkin kaukaisesti eteisvärinään, muttei kuiteskaan ollut sitä. Ei lääkärikään varmasti tiennyt, mikä se oli. Pari tuntisen makailin pedillä tipassa ja sitten laitto suoneen salpaajaa, mikä laski hieman sykettä. Sekään ei lopettanyt kohtausta, vaan laski sykettä ~10 lyönnillä. Pari tuntia kun makoilin lisää, nii lääkäri oli jo kattonu omalta ruudulta että kohtaus on vielä päällä ja pitää jäädä yöks sairaalaan. No sillä aikaa kun lekuri käveli mun sängylle, nii tuntu rinnassa pieni muljaus ja kun katto näyttöö mun vierestä, niin käyrä ihan normaalilta. Eikun vähän aikaa venailua ja takas kotia nukkumaan.

Minusta toi kyseinen oireyhtymä rasittaa enemmän jopa omaa mieltä, kun jatkuvasti miettii millon se tulee, millon se tulee ja siitä kierteestä o vaikee päästä pois. JOS oikein muistan, niin toi "koeponnistus" meinaa sitä että ne laukaisee sen häiriön tähystyksessä, sitten jotenkin tietää sen hermon mikä pitäs polttaa ja polttamisen jälkeen koittaa laukaista häiriön samalla lailla kun aikaisemmin oli lähtenyt käyntiin.

Kerta Mar6 olet noin paljon tutkinut jo asiaa ja saanut häiriöstä otettua EKG:n, nii suosittelen että menet kokeilemaan sitä ablaatiota, jos se sinun kohdalla auttaisi paremmin. Tuntuuhan se vähän härskiltä, itse katetrien laittaminen pumppuun ei mulla ainakaan sattunut, mutta poltto alko tuntumaan aika pahasti. Hoitajilla oli kuitenkin sellaset tropit siinä valmiina, että kun ne tökkäs suoneen niin kipu hävin sillä sekunnilla. Kun tuosta oireesta pääsee pois, nii treenit muuttuu paljon vapaantunemmaksi, eikä ajatukset pyöri jatkuvaan mielessä! Noita tehään kuitenkin aika paljon ja operaatio o simppeli, niin riski että jotai vakavaa sattuu o riittävän pieni. Eikä koskaan tiedä milloin se häiriö jossain harjoituksessa olisi viimeinen.

E: posti nro 666, muttei anneta sen haitata...

Mar6 laitto viestiä ja pyyti jakaa lisää omia kokemuksia tän ketjun Lisäksi

Eipä tuohon edelliseen kirjoitukseen ole hirveesti lisättävää. Aikaisemmin kun vielä treenas, niin noita on tullut silloin tällöin ja kestänyt muutamia minuutteja. Sählyn pelaaminen on tuntunut olevan kaikista herkin laji noille häiriöille. Apaut vuosi sitten kun olin pelaa säbää, nii tuli joku häiriö mikä kesti jotain 6h ja saatiin silloinkin lääkkeillä loppumaan. Pulssi ei ollut sillon korkea, mutta noin sadan kieppeillä. Olin käynyt kotona suihkussa ja jotain pientä säätänyt, mutta tuntu että pultti o edelleen korkea, eikä johdu normaalista rasituksesta ja eikun lääkäriin. Silloin se oli hieman eri tyyppinen mitä toi takykardia homma, viittas jotenkin kaukaisesti eteisvärinään, muttei kuiteskaan ollut sitä. Ei lääkärikään varmasti tiennyt, mikä se oli. Pari tuntisen makailin pedillä tipassa ja sitten laitto suoneen salpaajaa, mikä laski hieman sykettä. Sekään ei lopettanyt kohtausta, vaan laski sykettä ~10 lyönnillä. Pari tuntia kun makoilin lisää, nii lääkäri oli jo kattonu omalta ruudulta että kohtaus on vielä päällä ja pitää jäädä yöks sairaalaan. No sillä aikaa kun lekuri käveli mun sängylle, nii tuntu rinnassa pieni muljaus ja kun katto näyttöö mun vierestä, niin käyrä ihan normaalilta. Eikun vähän aikaa venailua ja takas kotia nukkumaan.

Minusta toi kyseinen oireyhtymä rasittaa enemmän jopa omaa mieltä, kun jatkuvasti miettii millon se tulee, millon se tulee ja siitä kierteestä o vaikee päästä pois. JOS oikein muistan, niin toi "koeponnistus" meinaa sitä että ne laukaisee sen häiriön tähystyksessä, sitten jotenkin tietää sen hermon mikä pitäs polttaa ja polttamisen jälkeen koittaa laukaista häiriön samalla lailla kun aikaisemmin oli lähtenyt käyntiin.

Kerta Mar6 olet noin paljon tutkinut jo asiaa ja saanut häiriöstä otettua EKG:n, nii suosittelen että menet kokeilemaan sitä ablaatiota, jos se sinun kohdalla auttaisi paremmin. Tuntuuhan se vähän härskiltä, itse katetrien laittaminen pumppuun ei mulla ainakaan sattunut, mutta poltto alko tuntumaan aika pahasti. Hoitajilla oli kuitenkin sellaset tropit siinä valmiina, että kun ne tökkäs suoneen niin kipu hävin sillä sekunnilla. Kun tuosta oireesta pääsee pois, nii treenit muuttuu paljon vapaantunemmaksi, eikä ajatukset pyöri jatkuvaan mielessä! Noita tehään kuitenkin aika paljon ja operaatio o simppeli, niin riski että jotai vakavaa sattuu o riittävän pieni. Eikä koskaan tiedä milloin se häiriö jossain harjoituksessa olisi viimeinen.

E: posti nro 666, muttei anneta sen haitata...

Jep, hyvä että löytyy kokemuksia aiheesta joltain, paljonko sulla on/oli leposyke? Mulla on meinaan jatkuvasti sellanen satasen paikkeilla, ihan normaalia meikälle. Tällä hetkellä uppoaa 5200 kaloria että paino edes hiukkasen lähtis nousemaan :D Miten kauan aikaa tuo ablaatio otti? Siinähän pitää ilmeisesti olla paikallaan kokoajan ja jos kusta tarvii niin hoitsu tuo sorsaa ja pitelee hanaa sen aikaa että saat kustua tai vaihtoehtoisesti katetroi, ja homman jälkeen makaat vielä tunteja lyijypainot haavan päällä? Oliko nivunen pitkään kipeät homman jälkeen ja pääsitkö miten takaisin treenaamaan? Kyllähän näitä tehdään, tosin jokainenhan on yksilöllinen. On noita mennyt vituiksikin ja sitten se on tahdistin loppuelämäksi mutta tämähän riippuu täysin oikoradan sijainnista. Mahdollinen äkkikuoleman ja kammiovärinän riski taitaa kyllä olla ihan riittävä syy mennä tuohon. Pitäisi olla melkein kardiologi että tajuaisi noiden päälle, yleislääketieteessä ei hirveästi osata lukea EKG löydöksiä.

Näin olen ymmärtänyt, että tuollainen rytmihäiriö on saatava filmille sen ollessa päällä, eli jos alkaa pulssit karkailla, niin heti vain lähimpään mahdolliseen paikkaan ja filmille.

Jos tuota ei filmille saada, niin ei tuota polttamista aleta tekemään tai olen ymmärtänyt, että sen etsiminen on kuitenkin kohtuullisen haastavaa ja tekeekö näitä vain yksi paikka suomessa (ei faktaa), joten jos tuonne kaikki menisi, jotka tuntevat pulssin nousuja, niin homma on sitten siinä.

Liekkö "kuuluisimpia" samasta kärsineet taitaa olla Sievisen Jani, jolla rytmihäiriö tuli jossain arvokisoissa lähdön hetkellä (ui, mutta ei kyllä voittanut..) Tämän jälkeen häneltäkin tämä poltettiin.

Itsellä tuntuu tuo muljahdus, kun illasta rauhoittuu kotia. Kerran on ollut se mittauslaite vuorokauden käytössä ja homma purettu sydänlääkärin kanssa, ei ongelmaa.

Leposykkeet laskee rytmihäiriö rajoille ja huippusykkeet on vielä 2 alkavissa luvuissa. Lääkäri toteaa, että urheilijan sydän, mutta hyvä vai huono juttu, niin sitä ei ole kertonut :) Lie sitten sydän sen verran "vahva", että tuolta kuuluu aika voimakas sivuääni, josta aina työterveyslääkärit huolestuu, mutta sydänlääkäri aina on täysin erimieltä.

Tätä kiertoa tapahtunut jonkun verran, että työterveyslääkäri vaihtuu ja passittaa sitten suoraan sydänlääkärille.. Ei sillä, enimmäkseen tutkitaan liikaa, kuin liian vähän. Tietääpä itsekkin missä mennään.

Kyllähän tuo sydän sellainen vain on, että jos alkaa tuntemuksia tulla, niin alkaa aina vähän jännittää, vaikkakin nuo rytmihäiriöt taitaa aika viattomia loppujen lopuksi olla.

Miten häiritsevinä sä Mar6 pidit noita lisälyöntejä nuorempana? Mulla on kans ollu jo n. 15-vuotiaasta(eli kauan) noita ja usein olen ollu sydänfilmissä, mutta kertaakaan ei ole löytynyt mitään poikkeavaa. Ikinä näitä ei oo salilla tullut, vaan enemmänkin esim. töissä, kun näytön edessä istuu tms. Tuntuu inhottavalta, mutta ei sinänsä keskeytä mitään toimintaa. Myös beetasalpaajat olleet käytössä...tiedä sitte, onko vaikutusta, mutta ainakaan niitä popsiessa ei ole lisälyöntejä ollut.

Miten häiritsevinä sä Mar6 pidit noita lisälyöntejä nuorempana? Mulla on kans ollu jo n. 15-vuotiaasta(eli kauan) noita ja usein olen ollu sydänfilmissä, mutta kertaakaan ei ole löytynyt mitään poikkeavaa. Ikinä näitä ei oo salilla tullut, vaan enemmänkin esim. töissä, kun näytön edessä istuu tms. Tuntuu inhottavalta, mutta ei sinänsä keskeytä mitään toimintaa. Myös beetasalpaajat olleet käytössä...tiedä sitte, onko vaikutusta, mutta ainakaan niitä popsiessa ei ole lisälyöntejä ollut.

Kyllä ne hieman pelottavilta tuntui, ja oikeastaan jossain vaiheessa ne pelotti muita enemmän kun itseä kun oli sen verran tottunut tähän.

pt. : Jep, minulla saatiin ekan kerran nyt nauhalle tuo ja Supraventrikulaarinen takykardiahan se oli. Kyllä näitä nykyyän tehdään monessakin paikassa toisin kun Sievisen aikoina ei suomessa paljoa vielä edes tehty kuulemma, mutta kun ei edes suostuta nuorilla tutkimaan pumppua vaan ikään vedoten jätetään asia sikseen. Ja onhan noita muitakin keinoja kuten EKG pitkäaikaisseuranta jonka ongelma on se ettei häiriötä välttämättä tule niin usein että jäisi tuossa tapauksessa nauhalle. Sitten tietysti pumppu useimmiten ultrataan että nähdää onko siellä mitään poikkeavaa. Monilla oikoratapotilailla myös näkyy se Delta-aalto EKG:ssä, tosin sekään ei ole välttämättä aina näkyvillä. Yleensä ennen polttoa tehdään kuitenkin elektrofysiologinen tutkimus samalla eli ensin etsitään aiheuttaja sieltä katetrilla ja ärsytetään rytmihäiriö päälle jonka jälkeen tehdään päätös voidaanko sen aiheuttaja polttaa vai ei.

Itellä oli subjektiivisesti erittäin hankala rytmihäiriöjakso noin vuosi sitten. EKG:hen ei "tietenkään" tallentunut muuta kuin 1. asteen AV-katkos, mutta öisin pumppu löi vähän miten sattuu - hirveää vauhtia, tai pahimmillaan joka kolmannella muljahti (ja taukoa sykkeessä saattoi olla monta sekuntia), välillä se ikään kuin "kompuroi"... salillakin alkoi muljahdella kesken treenin. Pelkäsin oikeasti kuolevani (rytmihäiriöstä seuraavaan kammiovärinään). Beetasalpaajia minulle ei voida määrätä tuon katkoksen vuoksi (jotain "hyötyä" eekoogeesta).

Diagnosoin itseltäni magnesiumin puutteen, ja päivittäisellä annospussillisella magnesiumsitraattia (ja 1 tabletti magnesiumoksidia) ongelmat hävisivät pysyvästi parissa viikossa. Ketjun aloittajalla erilainen tilanne, mutta...

http://terveystavaksi.wordpress.com/2011/02/02/magnesiumin-puute-syyna-kroonisiin-sairauksiin/

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=95

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=241

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=237

http://www.oireet.fi/magnesiumin-puute.html

http://www.sydanliitto.fi/rytmihairiot

Kaikkea hyvää sulle (ja muillekin...). Tiedän, etteivät lääkärin vakuuttelut hyvänlaatuisuudesta paina paskaakaan yön pimeinä tunteina.

Itellä oli subjektiivisesti erittäin hankala rytmihäiriöjakso noin vuosi sitten. EKG:hen ei "tietenkään" tallentunut muuta kuin 1. asteen AV-katkos, mutta öisin pumppu löi vähän miten sattuu - hirveää vauhtia, tai pahimmillaan joka kolmannella muljahti (ja taukoa sykkeessä saattoi olla monta sekuntia), välillä se ikään kuin "kompuroi"... salillakin alkoi muljahdella kesken treenin. Pelkäsin oikeasti kuolevani (rytmihäiriöstä seuraavaan kammiovärinään). Beetasalpaajia minulle ei voida määrätä tuon katkoksen vuoksi (jotain "hyötyä" eekoogeesta).

Diagnosoin itseltäni magnesiumin puutteen, ja päivittäisellä annospussillisella magnesiumsitraattia (ja 1 tabletti magnesiumoksidia) ongelmat hävisivät pysyvästi parissa viikossa. Ketjun aloittajalla erilainen tilanne, mutta...

http://terveystavaksi.wordpress.com/2011/02/02/magnesiumin-puute-syyna-kroonisiin-sairauksiin/

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=95

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=241

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=237

http://www.oireet.fi/magnesiumin-puute.html

http://www.sydanliitto.fi/rytmihairiot

Kaikkea hyvää sulle (ja muillekin...). Tiedän, etteivät lääkärin vakuuttelut hyvänlaatuisuudesta paina paskaakaan yön pimeinä tunteina.

Kiitos, kuin myös! Mankku ja oikeastaan kaikki mineraalienpuutokset sekä elektrolyytti-imbalanssi ylipäätänsä aiheuttaa kyllä rytmihäiriöitä siinä missä tavallisia lihaskramppejakin joten merisuola esimerkiksi auttaa kesäsin monesti osaan noista muljahduksista jos suolat pääsee alas. Onhan se tietysti erittäin pieni mahdollisuus että noutaja tulee tässä mutta tuo oikorata kun ei ole kovin valikoiva sen välittämänsä informaation suhteen, eli jos se päättää jostain syystä kammioon hypätä niin se on sitten voimme laskea seppeleen jos ei diskotaxi tule ajoissa ja ympärillä olevat ihmiset eivät ole tietoisia ohjeistamaan hoitohenkilökuntaa vaan homman selvittely alkaa maallikkojen toimestakin perus läpsyttelyillä ja "kukkuu, herää kaveri" -huudoilla. Mutta ei kannata stressata asiasta, se vaan pahentaa, tänään jo raudan parissa, perunaankin on moni tukehtunut eli pelko ei auta :)

Olen itse kärsinyt lisälyönneistä ja rytmihäiriö tuntemuksista pari vuotta. Paniikkihäiriötä on epäilty ensiksi, josta siirryttiin sydämen lisälyönteihin myöhemmässä vaiheessa. Holter tehty jossa paljastui noin 2500 lisälyöntiä vuorokaudessa. Muljahduksia tulee sekä reenatessa että levossa.

Sykkeet ja fyysinen kunto on todella hyvät. Leposyke huitelee 40-50 jos sohvalla istuskelen iltaisin. En edes haua tietää mihin se yön aikana laskee. Nukkumisessa vaikeuksia ollut tämän koko kaksi vuotta. Lisäksi että sydän muljahtelee niin se lyö todella voimakkaasti mutta ei nopeasti.

Minulle tehtiin tänä vuonna sydämen elektrofysiologinen tutkimus eli Mar6 mainitsema ablaatiohoito. Ablaatiota ei kuitenkaan lopulta tarvittu kun ultraäänessä epäiltyä rytmihäiriötä ei löydetty katetreilla ja lääkkeillä saatu aiheutettua. Tarkoituksena hoidossa siis on "ärsyttää" sydäntä nostamalla pulssia ja katereilla "sörkkien". Kuulostaa pahalta, mutta toimenpide kesti yhteensä minulla noin 1 tunnin. Sairaalasta pääsin seuraavana päivänä pois.

Lääkärit sanoivat ettei mitään vikaa sydämessä ole ja määräsi beetasalpaajaa. Olen syönyt sitä ennenkin mutta se ei auta, toisin sanoen se pahentaa asiaa laskien sykkeeni todella alhaiseksi. Nyt yritän miettiä ettei siinä ole mitään vikaa ja näillä mennään. Yksin asuessa kuitenkin sitä miettii aina nukkumaan mennessä, että millon se lopettaa lyönnit.

Hyvä kun nostit topikkia niin muistan kertoa. Odottelen juuri meikusta kotiinpääsyä ja eilen oli ablaatio. Aivan saatanan vittumainen toimenpide oli ja kaksi kertaa meni pumppu flimmeriin jolloin anestesiologi pikana paikalle ja sähköllä rytmit kääntöön. Mulla meni monta tuntia ja erittäin kivuliaita rytmihäiriöitä kokoajan pukkasi päälle, lisäksi tunsin katetrit selässä ja rinnassa kun ne liikkuivat valtimossa. En todella haluaisi mennä uudelleen. Kusella kävin 12.00 ja en saanut nostaa päätäni sen jälkeen kun vasta iltaseiskalta kun nivunen ei enää vuotanut, sitten sain syötyä pari leipää ja pääsin ysiltä vessaan.. Vielä jos päivänkin täällä joutuisi olemaan niin varmaan proppu palaisi päästä. Oikorata kuitenkin löydettiin ja se saatiin poltettua, kumma vaan kun ejektiofraktio on tippunut nyt ihan lyhyen ajan sisään sydämessä eli toivottavasti siellä nyt on kaikki kondiksessa, asiaa pitää tutkia vielä tarkemmin. Kisadieetti tässä sopivasti päällä joten nyt vaan odottelen nivusen parantumista että pääsen jatkamaan viikon sisään aerobisia ja treeniä sitten asteittain parin viikon sisällä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisin jakaa tänne hieman oman "urheilun" teemoilta sydämmeen liittyen kokemuksia.
Mulla tutkittiin joku 4-5 vuotta sitten EKG/holster/kallistus/rasistus EKG/ultraääni tutkimuksella pumppua tajuttomuuskohtauksien takia.. epäiltiin että johtuisivat verenpaineen säätelystä tai jotain. Näitä tajunnan tason romahduksia sattui vain seisaaltaan virtsatessa ja pitkän istumisen jäljiltä noustuani, yhteensä joku alle 10 kertaa.. tuuria matkassa ettei kallo ole haljennut.. mustelmilla selvisin aina.
Mitään varsinaista vikaa ei tuolloin löydetty ja filmit olivat kohtuu puhtaita.

Nyt ihan tässä parin viikon sisään kävin verikokeissa ja lääkäri oli määrännyt sydänfilmit samaan lähetteeseen.. kokeen tehnyt intialainen siinä sitten koitti selittää: sinu pita menna näyta tama paperi terveyskeskus. No tein työtä käskettyä. Annoin filmin siihen aulatädille joka hetken silmäiltyään sitä käski: nyt mennään tuonne lepohuoneeseen ja käyt makuulle! Olin vähän äimänä et mä olen kyl menos himaan syömään et oon paastonnut kolesterolitestin takia ja nälkä on ihan infernaalinen. No se haki lääkärin joka mut sinne verikokeisiin lähetti.. se tuli vauhkoten sieltä et älä liiku,puristaako rinnasta oletko ollut kipeänä? Mä ihmettelen et mitä nää vauhkoo, koitin selittää et lähden tästä.. no ei.. mulle annetaan jotain sumutelääkettä suuhun ja nappia naamaan ja kanyyliä suoneen tippaa tulemaan. Sit se lääkäri tilaa ambulanssia siinä että sä lähdet nyt sairaalaan ja muutenki panikoi siinä jotai.. sit se sai sen paniikin hetkellisesti tarttumaan muhunkin ja aloin hyperventiloimaan siinä niinkuin joku ämmä, ku se alkoi jostain sydänpussitulehduksesta puhumaan.

No sit mut vietiin sairaalaan jossa laittettiin kaikki mahdolliset monitorit tarkkailemaan mua ja käytiin keuhkokuvissa jne. Siinä sit olen ollut tien päällä 8 tuntia syömättä yhteensä 22 tuntia kun kardeologi tulee ultraääni laitteen kanssa ja alkaa tutkia pumppua. Kertoo sit samalla siinä et sai just ne aamuiset verikokeiden tulokset ja et ei oo koskaan nähnyt yhtä huonoja kolesteroli arvoja (0,25/6,5) ja et mun pumppu näyttää tyypilliseltä roinaajan pumpulta paksuntuneiden seinämien (puhui n.1cm paksunemasta) takia. Kertoi et kannattais nyt vakavasti harkita lopettavansa roinat.. siinä kohti tunnustin että olen juuri saavuttanut vuoden tätä kuuria. Jonkun verran sain moralisaarnaa ja tulimme siihen tulokseen että tämä kuuri jää viimeiseksi minun kohdallani kun viellä voisin kuulema palautuakkin hyvin.
Sit se kertoi että nuo 4-5 vuoden takaiset sydänfilmit näyttävät erinlaisilta kuin tuoreet.. ja että muutos ei kerro mistään vakavasta viellä, mutta hänen kokemuksen mukaan nämä roinaajat jotka hän on tässä vaiheessa ollessa tavannut.. ovat tulleet vastaan teholla parin kolmen vuoden päästä infarkteineen ja sepelvaltimotukoksineen ihan nuoriakin 30v tyyppejä ja et äkkikuolemakaan ei ole sellaisilla roinaajilla mitenkään epätavallista.

Jatkossa aion harrastella ihan ilman stereoideja. Itse aiheutetut sydänongelmat on jotain mille en keksi yhtäkään hyvää syytä.

Voisin jakaa tänne hieman oman "urheilun" teemoilta sydämmeen liittyen kokemuksia.
Mulla tutkittiin joku 4-5 vuotta sitten EKG/holster/kallistus/rasistus EKG/ultraääni tutkimuksella pumppua tajuttomuuskohtauksien takia.. epäiltiin että johtuisivat verenpaineen säätelystä tai jotain. Näitä tajunnan tason romahduksia sattui vain seisaaltaan virtsatessa ja pitkän istumisen jäljiltä noustuani, yhteensä joku alle 10 kertaa.. tuuria matkassa ettei kallo ole haljennut.. mustelmilla selvisin aina.
Mitään varsinaista vikaa ei tuolloin löydetty ja filmit olivat kohtuu puhtaita.

Nyt ihan tässä parin viikon sisään kävin verikokeissa ja lääkäri oli määrännyt sydänfilmit samaan lähetteeseen.. kokeen tehnyt intialainen siinä sitten koitti selittää: sinu pita menna näyta tama paperi terveyskeskus. No tein työtä käskettyä. Annoin filmin siihen aulatädille joka hetken silmäiltyään sitä käski: nyt mennään tuonne lepohuoneeseen ja käyt makuulle! Olin vähän äimänä et mä olen kyl menos himaan syömään et oon paastonnut kolesterolitestin takia ja nälkä on ihan infernaalinen. No se haki lääkärin joka mut sinne verikokeisiin lähetti.. se tuli vauhkoten sieltä et älä liiku,puristaako rinnasta oletko ollut kipeänä? Mä ihmettelen et mitä nää vauhkoo, koitin selittää et lähden tästä.. no ei.. mulle annetaan jotain sumutelääkettä suuhun ja nappia naamaan ja kanyyliä suoneen tippaa tulemaan. Sit se lääkäri tilaa ambulanssia siinä että sä lähdet nyt sairaalaan ja muutenki panikoi siinä jotai.. sit se sai sen paniikin hetkellisesti tarttumaan muhunkin ja aloin hyperventiloimaan siinä niinkuin joku ämmä, ku se alkoi jostain sydänpussitulehduksesta puhumaan.

No sit mut vietiin sairaalaan jossa laittettiin kaikki mahdolliset monitorit tarkkailemaan mua ja käytiin keuhkokuvissa jne. Siinä sit olen ollut tien päällä 8 tuntia syömättä yhteensä 22 tuntia kun kardeologi tulee ultraääni laitteen kanssa ja alkaa tutkia pumppua. Kertoo sit samalla siinä et sai just ne aamuiset verikokeiden tulokset ja et ei oo koskaan nähnyt yhtä huonoja kolesteroli arvoja (0,25/6,5) ja et mun pumppu näyttää tyypilliseltä roinaajan pumpulta paksuntuneiden seinämien (puhui n.1cm paksunemasta) takia. Kertoi et kannattais nyt vakavasti harkita lopettavansa roinat.. siinä kohti tunnustin että olen juuri saavuttanut vuoden tätä kuuria. Jonkun verran sain moralisaarnaa ja tulimme siihen tulokseen että tämä kuuri jää viimeiseksi minun kohdallani kun viellä voisin kuulema palautuakkin hyvin.
Sit se kertoi että nuo 4-5 vuoden takaiset sydänfilmit näyttävät erinlaisilta kuin tuoreet.. ja että muutos ei kerro mistään vakavasta viellä, mutta hänen kokemuksen mukaan nämä roinaajat jotka hän on tässä vaiheessa ollessa tavannut.. ovat tulleet vastaan teholla parin kolmen vuoden päästä infarkteineen ja sepelvaltimotukoksineen ihan nuoriakin 30v tyyppejä ja et äkkikuolemakaan ei ole sellaisilla roinaajilla mitenkään epätavallista.

Jatkossa aion harrastella ihan ilman stereoideja. Itse aiheutetut sydänongelmat on jotain mille en keksi yhtäkään hyvää syytä.

Jep, kaikille ei sitä hypertrofiaa tule ja joillekin sitä sitten tulee, sitä voi tulla natikkanakin ja ennenkaikkea sitä tulee lääkkeillä. Joillain kasvaa vasen kammio ja kestävyysurheilijoilla sitten muistaakseni tulee helpommn seinämiin paksuutta. Teet fiksun päätöksen tuossa sillä eihän tätä sen takia harrasteta että arkun täyttää paremmin, loppupeleissä jos sydän kasvaa noinkin lyhyessä ajassa niin se voi kasvaa tulevaisuudessa lisää niin paljon ettet vedä enää kunnon treenejä, niitäkin tapauksia on nähty kisaajissa jotka enää kykenevät vaan satujumppaan infarktin pelossa.. Ihmettelen kyllä että sinulla kasvoi vaan seinämäpaksuus eikä vasen kammio joka on aika yleinen juttu. Hyvänä puolena voisi sanoa että varmaan osa löydöksistä palautuu kyllä jos maltat harrastella hiukkasen kevyemmin, pelkkä nestekertymäkin varmasti tekee jotain tohon hypertrofiadiagnoosiin tosin tästä ei ole ammattilaistietoa itselläni.

Minun tarinaani:
Kävin työpaikkalekurissa kertomassa omituisista sydämen muljahduksista, joita tulee silloin tällöin, tuntuen siltä, että jalat menee alta ja happi loppuu. Lekuri otatti verikokeita. Ei ollut mitään vikaa. Nopea ekg-käyrä - näytti siistiltä. Kyllä kai, kun siinä sängyllä pötköttäessä ei yhtään ottanut pumpusta. Lopputulos oli, että minulla on närästystä, että siitä tulee noita oireita. Resepti käteen ja moro. En hakenut lääkkeitä, kun ei närästä.
Oireet vaan paheni. Salilla nostin käsivarret ilman painoja sivulle, niin sykemittari näytti 200. Lähdin kotiin. Tilasin terveyskeskukseen ajan. Ajoin fillarilla 3 km päähän terkkariin, otettiin ekg. Syke oli koko ajan korkeella ja päätä särki. 6 tuntia terkkarin sängyllä. Beetasalpaajaresepti käteen. Ja fillarilla kotiin.
Annetut lääkkeet ei oikein tehonneet. Parin päivän päästä (sopivasti ennen Juhannusta) soitin ambulanssin hakemaan, että nyt on niin paha olla, että pelko on perseessä että viikatemies jo heiluu portilla. Viikko (ja Juhannus) meni sairaalassa. Kaikki testit otettiin, keuhkot kuvattiin, sydän ultrattiin, ei mitään syytä mikä aiheuttaisi sykkeen nousua. Hyvänkokoinen sydän, keuhkot ok, ei kilppariongelmaa. Kaulassa oleva mittalaite kertoi karua kieltään. Syke nousi esim pierastaessa (tosi juttu) taivaisiin. Etsittiin sopivaa lääkettä. Syke kun meni nukkuessa 35 ja päivällä "hermostuessaan" 200, niin tuotti vaikeuksia löytää hyvä lääke. Isoptin Retard toi helpotuksen ja sai vilkkaan sykkeen kuriin. Pääsin kotiin.
Holter -mittauslaite oli yhden vuorokauden kotioloissa käytössä, siihen tallentumia tietoja en vielä ole saanut lekurilta tietooni. Syke on saatu kuriin, mutta inhottavat flimmerit on selkeästi lisääntyneet. Joka päivä tulee ainakin se yksi muljahdus.
Kohta 4 viikkoa edellisestä salikäynnistä. Ed kerran kun kävin, tuon sairaalakeikan jälkeen, jouduin seuraavana päivänä menemään terkkariin rytmihäiriöiden takia. Pitää kuulma ottaa vielä rau-hal-li-sem-min... mä tulen hulluksi!! Vihaan noita rytmihäiriöitä. Se rajoittaa minun elämääni. Ja myönnän suoraan, että pelottaakin. Toivottavasti niistä pääsee eroon ja minä pääsen salille.

Minun tarinaani:
Kävin työpaikkalekurissa kertomassa omituisista sydämen muljahduksista, joita tulee silloin tällöin, tuntuen siltä, että jalat menee alta ja happi loppuu. Lekuri otatti verikokeita. Ei ollut mitään vikaa. Nopea ekg-käyrä - näytti siistiltä. Kyllä kai, kun siinä sängyllä pötköttäessä ei yhtään ottanut pumpusta. Lopputulos oli, että minulla on närästystä, että siitä tulee noita oireita. Resepti käteen ja moro. En hakenut lääkkeitä, kun ei närästä.
Oireet vaan paheni. Salilla nostin käsivarret ilman painoja sivulle, niin sykemittari näytti 200. Lähdin kotiin. Tilasin terveyskeskukseen ajan. Ajoin fillarilla 3 km päähän terkkariin, otettiin ekg. Syke oli koko ajan korkeella ja päätä särki. 6 tuntia terkkarin sängyllä. Beetasalpaajaresepti käteen. Ja fillarilla kotiin.
Annetut lääkkeet ei oikein tehonneet. Parin päivän päästä (sopivasti ennen Juhannusta) soitin ambulanssin hakemaan, että nyt on niin paha olla, että pelko on perseessä että viikatemies jo heiluu portilla. Viikko (ja Juhannus) meni sairaalassa. Kaikki testit otettiin, keuhkot kuvattiin, sydän ultrattiin, ei mitään syytä mikä aiheuttaisi sykkeen nousua. Hyvänkokoinen sydän, keuhkot ok, ei kilppariongelmaa. Kaulassa oleva mittalaite kertoi karua kieltään. Syke nousi esim pierastaessa (tosi juttu) taivaisiin. Etsittiin sopivaa lääkettä. Syke kun meni nukkuessa 35 ja päivällä "hermostuessaan" 200, niin tuotti vaikeuksia löytää hyvä lääke. Isoptin Retard toi helpotuksen ja sai vilkkaan sykkeen kuriin. Pääsin kotiin.
Holter -mittauslaite oli yhden vuorokauden kotioloissa käytössä, siihen tallentumia tietoja en vielä ole saanut lekurilta tietooni. Syke on saatu kuriin, mutta inhottavat flimmerit on selkeästi lisääntyneet. Joka päivä tulee ainakin se yksi muljahdus.
Kohta 4 viikkoa edellisestä salikäynnistä. Ed kerran kun kävin, tuon sairaalakeikan jälkeen, jouduin seuraavana päivänä menemään terkkariin rytmihäiriöiden takia. Pitää kuulma ottaa vielä rau-hal-li-sem-min... mä tulen hulluksi!! Vihaan noita rytmihäiriöitä. Se rajoittaa minun elämääni. Ja myönnän suoraan, että pelottaakin. Toivottavasti niistä pääsee eroon ja minä pääsen salille.

Nuo julkisen puolen uuvatit ja muut yleislääkärit eivät oikein osaa diagnosoida mitään järkevää etenkään nuoremmilla ihmisillä vaan syy on aina joku närästys tai paniikkihäiriö. Kyllä se sulla kuulostaa ihan joltain muulta. Ei ollut itselläni mikään kiva uutinen kaikkien niiden vuosien jälkeen mitä olen valitellut pumppua että henki voi lähteä koska vaan. Tuntuuko sulla alkavan ja loppuvan nuo yhtäkkiä vai onko selkeästi siis rasituksen mukaan nouseva syke? Tarkoitatko flimmeristä puhuessasi siis tosiaan eteisvärinää vaan pelkkiä lisälyöntejä, eteisvärinä kun on jo sinäänsä aika vakava juttu. Toivotaan joka tapauksessa että saat hyvän lääkärin ja hoidon. Oletko mistäpäin maata eli oletko missä lääkärissä hoidossa, Meikussa on selkeästi parhaita osaajia näissä asioissa meinaan.
Itselleni tuli tänään kirje kontrolliin ensi kuussa jolloin selviää minun jatkoni treenin kannalta, yhtään rytmihäiriökohtausta en ole onneksi saanut ablaation jälkeen mutta eniten huolettaa tuo että operaation jälkeen sydämen ejektiofraktio eli ns.teho oli tippunut joka saattaa tietää meikäläiselle vajaatoimintaa aika nuorella iällä. Jos se ei ole palautunut niin menee kyllä ajatukset uusiksi treenitavotteiden suhteen koska jatkuva bulkkaaminen ja rankka dieetti ei todellakaan tee sille hyvää kuten ei myöskään raskas ravinto ja suola ylipäätänsä. Sitten täytyy punnita että pitääkö itsensä ympäri vuoden ns.panokunnossa päkki näkyvillä tehden sopivasti aerobista joka tekee hyvää sydämelle ja syö siististi vaiko ottaa jatkossakin mahd.paljon lihaa kroppaan ja lähtee sitten nuorena kun elämässä on muutakin sisältöä hauiksen koon lisäksi :D

Back
Ylös Bottom