Urheilijan kattava suomenkielinen ravinto-opas luettavana netissä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jhulmi
  • Aloitettu Aloitettu

jhulmi

Lihastohtori
Tosi laaja ja uusi ravinto-opas by Christer Sundqvist saatavilla netistä esimulgaisuun:
http://www.sportmixer.fi/Ravinto_opas_lukuversio.pdf

Miehen teksti on niin laaja, että tuo on saatavilla oikeana kirjana. Pätevältä vaikuttaa. Kannattanee ostaakin. Tosin en ole vielä kuin itse vähäsen mulkaissut. Ei näytä olevan tulostusoikeutta. Mies on 1987 väitellyt biologiasta ja lähinnä kestävyyslajeista tietous ilmeisesti. Mutta perustietoutta kannattaa monen silti lisätä silti lukemalla tuota! Tosi laaja ja uusi ravinto-opas by Christer Sundqvist saatavilla netistä esimulgaisuun:

Miehen teksti on niin laaja, että tuo on saatavilla oikeana kirjana. Pätevältä vaikuttaa. Kannattanee ostaakin. Tosin en ole vielä kuin itse vähäsen mulkaissut. 60-25-15 herättää kyllä varmasti kiihkoa monessa :)

Tässä miehen oma saateteksti. Ei ole tarkoitus mainostaa, mutta mielestäni mies ansaitsee mainoksen täällä kun mahdollistaa tuollaisen kirjan selailun netissä ilmaiseksi!

Ravintoasiaa urheilijoille, valmentajille ja huoltajille

Ottakaa tämä viesti talteen! Tulostakaa ja pankaa ilmoitustaululle.
Lähettäkää viesti eteenpäin ravintoasioista kiinnostuneille.

Neljän vuoden työn jälkeen ravinto-oppaani urheilijoille on siinä
kunnossa, että sitä voi tarjota teillekin. Pikkuisen sitä jo on
levinnyt puskaradion suosiollisella avustuksella urheilijoille,
valmentajille ja alan harrastajille. Kirjaa on pääosin kehuttu
hyväksi, painetun version fonttikokoa on moitittu liian pieneksi.
Sisältöön on porukka ollut tyytyväinen. Kirja löytyy myös CD:llä
laajennettuna multimediaversiona. Lähetän nyt teille tiedon tästä
kirjastani.

Voitte rauhassa selata kirjan sisältöä internetissä

ja vasta sitten tehdä mahdollisen hankintapäätöksenne. Kirjan myyminen
ei ole minulle mikään maailman tärkein asia. Tärkeämmällä sijalla on
ravintoasioista kertominen urheilijoillemme. Olen
luentotilaisuuksissani huomannut miten retuperällä urheilijoiden
ravintoasiat ovat.

Tulen mielelläni luennoimaan urheilijoiden ravinto-asioista esim.
näillä valmiilla luentosarjoilla (n. 60 min + 15 min keskustelu):

Nuoren urheilijan ravintotieto
Juoksijan ravinto
Tutkimustietoa urheilijan ravinnosta

Luentojen hinta on 1 eur / kuuntelija (luennoilla nukahtaneet saavat
50% alennuksen, ei vielä ole tarvinnut käyttää!) + matkakorvaus
valtion taksan mukaan (0,40 eur/km)

Kirjan hinta on 8 eur/kpl + postikulut. Jos otatte yli 10 kpl:n erän
saatte neuvotella kanssani alennuksesta.
Kirja CD:llä multimediaesityksineen maksaa 50 euroa + postikulut.

terveisin, christer
========================================

Yhteystiedot:
FT Christer Sundqvist
Neptunuksenkatu 3
21600 Parainen

ALV REK

e-Mail christer.sundqvist@wakkanet.fi
Puh 040-7529274

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ohhoh... Täähän hakkas McDonaldin +600 lähdeviitettä :D

10 minuutin silmäilyn perusteella varmaan kohtuullinen sanakirja.

Katoin sattumalta muutamaa itseäni kiinnostavaa hakusanaa, ja se, että diabetespotilaan ketoasidoosi, ja ruokavaliolla hankittu ketoosi pistetään samaan nippuun ei juuri nosta luottamusta tiedon oikeellisuuteen.

Sitten taas pistetään ketogeeniset dieetit lähinnä mielikuvitusrikkauden piikkiin, ja että ne ovat haitallisia kaikille urheilijoille. No, en voi pitää itseäni urheilijana, joten omakohtaista kokemusta on vähän ja suurin tietomäärä tulee kuulopuheista lähinnä Pakkiksen kautta. Toisaalta McDonald on ollut ahkerassa luvussa, ja ketodieettien toimivuus on noissa aika hyvin perusteltu ja esitetty. (Siis deltaljeissaan Lyle on toisinaan lähinnä raivostuttavaa luettavaa, mutta tuleepahan ainakin selväksi mihin hänen väitteensä perustuvat :D )

Olin jo tilaamassa tuota cd-rom-versiota, mutta maksaako se tosiaankin 50 euroa, kun normaali kirja olisi vain 8 euroa?

Tomi sanoi:
Olin jo tilaamassa tuota cd-rom-versiota, mutta maksaako se tosiaankin 50 euroa, kun normaali kirja olisi vain 8 euroa?

Äläs nipota, siinä tulee multimediaa mukana. :)

No huh hu mitä sontaa!!!

"Urheilija pärjää hyvin pitkälle ilman kukkaroa rasittavia lisäravinteita huolehtimalla siitä, ettö syö monipuolisesti ihan vain laadukkaita perusruoka-aineita"

Miten joku voi nykyään edes kirjoittaa tollasta tekstiä!

Ravintoaiden suhde 60-25-15!

HÄH, miten tolla karjanlihotus kaavalla muka pärjää!!! Jee, vanha kunnon lautasmuoto systeemi!!!

Cockton sanoi:
Katoin sattumalta muutamaa itseäni kiinnostavaa hakusanaa, ja se, että diabetespotilaan ketoasidoosi, ja ruokavaliolla hankittu ketoosi pistetään samaan nippuun ei juuri nosta luottamusta tiedon oikeellisuuteen.

Tuota nyt näkee uusissa amerikkalaisissa fysiologian oppikirjoissakin...

Kinaasi sanoi:
Tuota nyt näkee uusissa amerikkalaisissa fysiologian oppikirjoissakin...

Juu varmasti. Yliopistolla (Suomessa) käytössä olevista lääkäreiden kurssikirjoista on kans kuullu kauhutarinoita...

VisitorQ sanoi:
No huh hu mitä sontaa!!!

"Urheilija pärjää hyvin pitkälle ilman kukkaroa rasittavia lisäravinteita huolehtimalla siitä, ettö syö monipuolisesti ihan vain laadukkaita perusruoka-aineita"

HÄH, miten tolla karjanlihotus kaavalla muka pärjää!!! Jee, vanha kunnon lautasmuoto systeemi!!!

Ravintoaineiden suhde on kyllä aika veto:), siltikin ajattelin kirjan hankkia niin hyvältä se näytti.
Vähähiilihydraattinen(zone tyyppinen) on ainakin tieteen puolesta saannut hyvät perustelut mun silmiini.

edit: toisaalta perustelut(hiilihydraattitankkaus on tarkkaa puuhaa otsikko) 60-25-15-jaolle on aika hyvät, jos treenataan pitkään ja paljon.

Pelkkään salitreeniin(treenien kestot max. 45-60 min) ja kävelyihin(kestot samat kuin ed. tai esim. HIIT), panostavalle treenaajalla olisi varmaan parempi vähähiilihydraattinen ruokavalio?

VisitorQ sanoi:
No huh hu mitä sontaa!!!

Mikäs tuossa lainaamassasi pätkässä on sitä sontaa. Kyllähän sitä hyvin pitkälle pärjää syömällä monipuolisesti. Minä en taasen ymmärrä ylenmääräistä jauhojen mussuttamista (kyllä multaki perusprotsku ja maltoa urheilujuomaan löytyy). Lisäravinteet on nimensämukaisesti lisäravinteita, jos ei muuten saa tarvittavia ravinteita.

En ole tuota tekstiä lukenut mutta kyllähän tuossa aikaisemmin kävi hyvin ilmi että se on kirjoitettu urheilijoille ja tyyppi on tehnyt hommia erityisesti juoksijoiden parissa. Kyllä tuo ravintoaineden suhde on niille varmaanki kohdillaan. On eri asia käydä kolme kertaa viikossa vääntämässä tunti punttia ja sitte diettailla kotosalla (ehkä käväistä aamukävelyllä silloin tällöin), kuin treenata kovalla intensiteetillä reilusti yli 10h viikossa...

VisitorQ sanoi:
No huh hu mitä sontaa!!!

Öh mitäs tuossa ekassa on virheenä? Kiskooko herra itse kenties pelkkiä jauhoja?

Kuvittelisin, että ei moista opusta kannattaisi käyttääkkään bodarin raamattuna, vaan ihan infopakettina. Taisin hjulmi jotain näin sanoakkin. Itse en jaksa hankkia enää lisätietoa ravinnosta, perusjutut kun tietää niin olkoon siinä panostukseni.

tiny_tinman sanoi:
Öh mitäs tuossa ekassa on virheenä? Kiskooko herra itse kenties pelkkiä jauhoja?

En kisko pelkkiä jauhoja. En niin ole väittänytkään. Mutta jos edes vähänkin panostaa urheiluun niin pelkällä perusravinnolla ei pärjää. En tiedä onko toi opus tarkoitettu perus kuntoilijalle, mutta urheilijalle ei ainakaan. Itse en enää muuta kuin kuntoile ja siltikin perään kuulutan lisäravinteiden merkityksen...

Ja urkki voi heittää sen pelkkiä tulehduksia aiheuttavan malton roskiin..

Visitor, pistähän sitten rankkaa tekstiä pöydälle, mitkä ovat mielestäsi välttämättömimmät lisäravinteet urheilijalle (tai vaikka bodarille) ja miksi? Tässä kun on itse tullut jatkuvasti vain vähennettyä moisten käyttöä ja niiden kirjoa pienennettyä eikä tulokset ainakaan ole menneet negatiiviseen suuntaan? :)

"Kukkaroa rasittavia lisäravinteita". Ei nyt hirvittävän perillä oleva kaveri. Jos laitetaan lisäravinteet vs tavallinen ruoka viivalle, niin ravinteet voittavat edullisuudellaan.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että niillä pitäisi korvata aterioita.

Setae, eikös sun tarkoitus ollut laihtua? Paino putoaa parhaiten kun ei syö mitään, eli vedä vettä, se on parempaa kun ehrmanni. Tulokset puhuu puolestaan.

WTF? Luitteko sen kohdan "kehonrakentajan ruokavalio". Hiilareiden pitäisi olla mahdollisimman korkean GI:n..? Ja erityisesti ennen kilpailuja? Huh huh mitä juttuja. Ei muuta kuin sokeria ja pullia napaan.. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom