Unithread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hillevi
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Olen jonkin aikaa jo pohtinut ihmisten unirytmistä ja ajankohdista. Tuntuu, että monella on omat ajat milloin mennään nukkumaan ja milloin herätään, se missä toinen halajaa petiin jo 9-10 aikoihin joku toinen ei voisi kuvitellakaan laittavansa päät tyynyyn ennen puolta yötä. Meillä kotonakotona aletaan nukkumaan usein jo ennen kymmentä, joka tuotti minulle ongelmia kun olin siellä käymässä. Itselleni ihanteellinen nukkumaanmenoaika tuntuu olevan 22.30-24.00. Poikaystäväni taas useinkin haluaa valvoa vielä puolen yön yli ja nukkua aamulla piiitkään (11-12). Minulle optimaalinen heräämisajankohta on 9-10 välillä, jolloin tunnen koko päivän olevan pirteänä.

Se on niin jännää, miten ihmisillä todellakin on erilaisia rytmejä ja jos yrittää mukautua toisenlaiseen, tuntuu että kroppa ja pää on sekaisin vaikka kyse olisi vain tunnista tai kahdesta.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tällä hetkellä nukun arkisin sellaiset 7h yössä, n. klo 22-05. Jos aamuisin ei ole treeniä tiedossa, saatan nukkua sitten pitempäänkin, mutta aikaisin herääminen ei tuota vaikeuksia. Olen kyllä jonkinlainen kukkuja, voisin valvoa myöhään mutta myös herätä aikaisin.Viikonloppuisin kyllä tulee nukuttua n.10h.

Niin ja se mun viel piti lisätä tähän.. joku punttimimmi jossain tredissä kertoi, että oli nähny Faidrasta unta, vaikkei ikinä häntä olekaan livenä nähnyt. Tää juttu tais jäädä mun alitajuntaan, kun itekkin sitten näin Faidrasta unta :D Diplomityö oli unessa valmiina..

Olen jonkin aikaa sitten kärsinyt unettomuudesta. Kun menin nukkumaan yleensä 22-23 aikaan, en saanut kunnolla moneen iltaan yötä kunnolla, tiesin koko ajan olevani ns. puolihereillä. Yritin tolkuttaa itselleni vain, että nuku nyt ja yrittää väkisinkin saada unen päästä kiinni, mutta ei siitä mitään tullu. Aamulla olin aina väsynyt enkä jaksanut nousta sängystä. En koskaan tiennyt kuinka kauan nukun yössä, kun unensaanti oli niin vaivalloista. Vaikka oli aivan upo uusi sänky ja vuodevaatteet.
Tajusin, että ongelmani johtuukin koulustressistä (olen kamala stressaaja) vaikka yritän aina keskittyä kaikista tärkeimpiin asioihin ja jättää mitättömät omaan arvoonsa. Olen ottanut tavaksi tuulettaa huone ennen nukkumaanmenoa kunnolla enkä syö ollenkaan juuri ennen sänkyyn menoa.

Viime aikoina olen nukkunut todella hyvin. Nyt tulee 9h yöunet nukuttua arkipäivinäkin. Olen kamalan aamu-uninen vaikka olisin nukkunutkin hyvin, jos aamulla on aikaa eikä tarvitse nousta, saatan makoilla kaksikin tuntia. Nykyään kun poikaystävä nousee jo 7 herään aina samaan kellonsoittoon, enkä saa enää unta. Mutta on mukavaa kun jää vähän aikaa aamusta löhöillä, niin päiväkin sujuu paremmin:D

Tää tyttö tarvii aika paljon unta, yheksän tunnin yöunet on pakko saada! Viikonloppuisin kun saa aamuisin nukkua, niin 11 tunnin unet menee helposti. Yleensä iltaisin rupee silmät lupsumaan jo kymmenen aikaan, jos siis vaan istuskelee kotona telkan ääres... Oonkin saanu jonkin verran palautetta näistä unenlahjoistani. :D

Nukun yleensä aina tosi sikeesti, ja kummallisia unia tulee nähtyä. Tosiaan tuntuu et ajoittain ne on VIELÄ kummallisempia, en tosin oo kiinnittäny huomiota et mitä elämässä sillon tapahtuu ku unet on merkillisiä.

Tuntuu, et reenipäivän jälkeen unentarve on aina suurempi, samoin sillon kun on menkat...

Olen pitkään pähkinyt unen merkitystä ihmiseloon :zzzz: :zzzz: :zzzz:
Nyt päätin tehdä asiasta mimmipainotteisen gallupin.

Itse en tahdo kyetä nukkumaan niin paljon kuin luultavasti tarvitsisi. Syystä että illalla ei yksinkertaisesti malta mennä ajoissa pehkuihin. Siitä kärsii väkisinkin työt, treenit ja syömisetkin. Sitä on jatkunut jo niin pitkään, että tähän alkaa turtua eikä paremmasta tiedä. Ajattelin, että täältä voisi saada niin hyviä perusteluita asialle, että saisin itseänikin niskasta kiinni ja löytäisin uuden tarmon elämääni.

En kuule minäkään, erinäisistä syistä. Eilen olin esim. 22.30:n netissä, vaikka olis voinu mennä jo yhdeksältä nukkumaan. Mikäli poika olisi silloin nukkunut. Sain unta ehkä 23.00, heräsin tytön itkuun 5.30 ehkä hieman aikaisemmin enkä sen koomin saanut unta. Eli 6,5 h korkeintaan. Noin tunnin on väsyttänyt. Vähän jännittää tämänpäiväinen voimailu, kun itselleni suurilla painoilla pitäisi tehdä.

Kyllä minun mielestä pitäisi todellakin miettiä itseään ja tehdä sitä mikä on itselleen hyväksi, en tajua miten olen tuhlannut niin paljon aikaa netissä.

ELI:
-kuinka pitkät yöunet yleensä nukut?
-mihin aikaan vuorokautta unesi pääasiallisesti sijoittuvat?
-tunetko olevasi pirteä ja jaksatko tehdä hyvin päivälle suunnittelemasi asiat?

Saa toki kertoa mitä tahansa muitakin uniajatuksia mitä aihe herättää:)

Kiitos ja kumarrus! :worship:

7,5 h, 22.30-06.00 En tajua miksi tuo klo kuus (suunnilleen) on sellainen, että herään. Kun ei olis oikeesti mitään tarvetta herätä ( paitsi joskus pieni nälkä ). Jäi varmaan päälle kesätöistä, jonne piti mennä seitsemäksi. Varmaan iltapäätä pitäisi alkaa pidentämään. kahdeksalta alkaa jo väsyttämään ja yhdeksän aikaan luulisin, että pääsisin perheeni puolesta nukkumaan ( no jaa ai niin joo onhan sitä seksiäkin olemass ;) ) Eli ne puuhailut saattaisivat ottaa sitä unta pois.

No kyllä saisin nukkua enemmän. Välillä en pysty itseni takia, välillä en lasten ( mutta useimmiten oma syy ). Kyllä mua alkaa päivällä väsyttämään, etenkin jos pitää luentoja kuunnella. Tuntuu, että tällähetkelläkin toi luentojen kuunteleminen ja siellä väsyminen riippuu enemmän persoonasta ( luennoitsijasta ) kun itse aiheesta. Olen jo hyväksynyt, että yliopistolla ja ihan missä tahansa koulussa tulee paljon "sontaa" mitä ei ikinä ammatissa tarvitse. Eikä niin paljon voi oppia että sen muistaisi ulkoa vähän :offtopic:

Jos saan unta ja mahdollisuuden niin voin nukkua tunnin parin päikyt.

Ja sitten itse unen saamisessa en ole mikään mestari, mutta saatan nukahtaa nopeastikin, jos menen oikeeseen aikaan nukkumaan. Monesti kuitenkin tekee mieli seksiä ja sen harrastamisesta saataa uni häiriintyä. Ideaalitilanne olisi varmaan 10 h yöunet. Mutta katsotaanpas miten minä ens yön nukun, kun lapset ovat molemmat yhtäaikaa mummolassa hoidossa. Eka kertaa

Mäkin kuulun tähän ylisuorittaja-vatvoja -kastiin, jolla työasiat ja -stressi pyörii mielessä iltaisin, ja uni on katkonaista. Itse asiassa olen ihan unilääkkeitäkin joutunut tähän ongelmaan joskus hakemaan, ja välillä kun tilanne on ihan mahdoton (eli uni ei tule ja aamulla on joku pakkoherätys ja palaveri tm. missä pitää olla skarppina) niin nappaan sellaisen vieläkin. Joo, ei hyvä ollenkaan.

Mutta siis: viikolla unet yleensä jotain 7 tunnin hujakoilla, viikonloppuna sitten 8-9 tuntia, viime yönä ruhtinaalliset 10 tuntia. Nukkumaan meen arkisin noin 22:30 - 23 aikaan ja viikonloppuina tahtoo venyä. Heti herätyskellon soidessa aamulla olo on jonkin aikaa tosi tokkurainen ja väsynyt, mutta useimmiten olen kuitenkin päivän suht pirteä. Toki niitäkin päiviä on, että on ihan poikki koko päivän. Onneks harvemmin.

-kuinka pitkät yöunet yleensä nukut?
-mihin aikaan vuorokautta unesi pääasiallisesti sijoittuvat?
-tunnetko olevasi pirteä ja jaksatko tehdä hyvin päivälle suunnittelemasi asiat?
Optimaalisessa tilanteessa nukun n. 10 tuntia. Mikäli on jotain huolia, niinku yleensä on, nukun joko liian vähän tai liian paljon ja olo on aivan helvetillinen sitten koko päivän. Nyt olen nukkunut silleen "toinen silmä auki". Kieriskelen tokkuraisena sängyssä, katselen kelloa, kuuntelen jotain patterin hörinää ja ulkoa kuuluvaa metelöintiä. Saatan jotenkin jumittaa kuuntelemaan jotain ääntä, en voi nukkua kun sen olemassa olo vaivaa. Mitään unia en ole tainnut pariin kuukauteen nähdä, en ainakaan muista mitään.

Latest posts

Back
Ylös Bottom