Unithread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hillevi
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Nukkuminen, mikä ihana asia!

- nukun viikolla pääsääntöisesti 7h yöunet ja viikonloppuisin saan nukuttua
yössä sellaiset 8h. Yön aikana herään yleensä vähintään pari kertaa: lapset herättävät huutamalla tai viereen kömpiessä.
- Viikolla yritän päästä nukkumaan viimeistään kymmeneltä, herätys on sitten viideltä.
- En todellakaan ole pirteä vaan aika usein rättipoikki ja viikonloppuisin yritän kompensoida nukkumalla edes toisena päivänä päikkärit. Olen nyt neljättä vuotta nukkunut siten, että yössä tulee herättyä vähintään tuon kaksi kertaa. Lisäksi työasiat voivat välillä valvottaa yöllä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
ELI:
-kuinka pitkät yöunet yleensä nukut?
-mihin aikaan vuorokautta unesi pääasiallisesti sijoittuvat?
-tunetko olevasi pirteä ja jaksatko tehdä hyvin päivälle suunnittelemasi asiat?

- Arkisin yöunet jää 5-7 tuntiin. Viikonloppuisin nukun sitten 8-12 tuntia, otan arjen lyhyet yöunet takaisin :). Nukkuminen on ihanaa ja mulla ei ole yleensä vaikeuksia nukahtaa, eli pää tyynyyn ja unta kaaliin. Minä nukahdan helposti telkkarin ääreen, joten mielelläni katsoisinkin jotain illalla makkarissa, ellei se häiritsisi avokkia.
- Pyrin menemään nukkumaan 23-00 aikoihin ja herätys on arkisin 5:45 aamulenkille, viikonloppuisin nukun aina sitten pidempään.
- Olen pirteä ja jaksan tehdä päivän asiat. Itseasiassa nyt dieetillä olen ylipirteä ja olen selkeästi muutenkin aamuihminen eli illalla vasta useimmiten tulee väsy.

- Kolmivuorotyön takia unet vaihtele hirmuisesti, ideaali tilanteessa nukkuisin 8-9 tuntia yössä.
- Unet sijoittuu välille 22.30-5.40/8.30 jos olen aamu- tai iltavuorossa.Jos on yövuoro nukun nuo normi unet, päivällä n. 2 tunnin päikkärit ja sitten työ-yön jälkeen nukun n. 5 tuntia, että illalla pääsisi taas normirytmiin takaisin. Hieman sellaista tasapainottelua.
-Yleisesti ottaen olen pirteä. Joskus monen aamuvuoron jälkeen saattaa olla tarvetta ylimääräisille päikkäreille.

- Jos minua ei kukaan herätä, nukun 10 tuntia ja herään sitten itsekseni. Lomalla ja viikonloppuisin unta pollaan 10-14h ja arkisin erittäin vaihtelevasti 3-9h yössä.
- Olen yöihminen ja menen aina mahdollisimman myöhään nukkumaan. Tunnen usein olevani parhaimmillani vasta klo 21:n jälkeen.
- Tähän pätee yleensä sellainen sääntö, että mitä vähemmän olen nukkunut niin sitä virkeämpi olen päivällä. Paras vireystaso saavutetaan 5-8 tunnin yöunilla, jos menee yli 10h niin olen koko päivän jotenkin puolitehoinen.

Nyt tavoitteena ottaa aamutreenit tavaksi ja jos tuo vuorokausirytmi sitten hieman normalisoituisi.

ELI:
Varmaan keskimäärin noin kahdeksan-yhdeksän tuntia, mutta riippuen vähän kuinka paljon treenejä on takana, pärjään kyllä seitsemälläkin tunnilla. Nyt tieten kun on mahdollisuus nukkua, mikseipä sitä nukkuisi toisinaan varastoonkin.
Unet sijoittuvat akselille 22-06 yleensä, vähän tietenkin vaihdellen ja olen aina ollut selkeästi illan torkku ja aamuvirkku ja muutoinkin tykkään aloittaa päivän aikaisin, niin ehtii hyvin tehdä paljon ja päivä on kiva aloittaa rauhassa kahvin ääressä, eikä hirveässä kiireessä.
Pääasiassa olen päivisin pirteä ja energinen, mutta jostakin syystä iltapäivisin tulee melkein päivittäin hetkiä, jolloin olo on suoraan sanottuna hemmetin nuutunut, mutta menevät kyllä ohi, kunhan ei sohvalle hautaudu. Olen huomannut, että suuret ateriakoot eivät sovi minulle päivisin, vaan ne aiheuttavat juurikin tuota väsyneisyyttä.

Mun unitapoja määrittää seuraavat asiat:

- Olen hidas nukahtamaan. Monesti tosi väsyneenäkin nukahtamiseen kuluu varmaan puolisen tuntia (en tietty vilkuile kelloa, mutta tällainen perstuntuma mulla asiasta on). Joskus menee kauemminkin.
- Nukun aika katkonaisesti. 2-4 kertaa yössä herään vessaan.. Tästä kun pääsisi eroon niin olisin tosi tyytyväinen.
- Nukkumaan haluan aikaisin. Olen tosi huono valvomaan. 21-22 välillä yleensä pehkut kutsuu.
- Aikaiset heräämiset sujuu hyvin, aamuisin nousen viimeistään 5.50 arkisin ja viikonloppuisinkin yleensä herään suht ajoissa - suorastaan harmittaa, jos tulee nukutuksi myöhempään.

Aamuisin ja aamupäivällä olen virkeimmilläni, iltapäivä duunissa on yleensä uuvuttava ja puuduttava, enkä klo 12 jälkeen enää saa asioita aikaiseksi samaan malliin kuin aamupäivällä. Treeniin yleensä löytyy virtaa kuitenkin.

Päikkäreitä en nuku kuin ehkä pari kolme kertaa vuodessa, päiväunista tulee mulle vaan krapulainen olo, enkä virkisty lainkaan.

Mielenkiintoinen ja itselleni juurikin nyt tosi ajankohtainen aihe, sillä kahdeksasta-neljään-toimistotyörupeama muuttuu opiskeluksi ja kesän unitottumuksilla tuskin kovin pitkään jaksaa porskuttaa, kun treeniäkin on tarkoitus ylläpitää samalla intensiteetillä kuin kesän aikana. :)

Oma uniaikani on viimeisen kolmen kuukauden ajan melko poikkeuksetta arkisin ollut puoli yhden nurkilta korkeintaan seitsemään, ja viikonloppuisin en ole malttanut nukkua senkään vertaa... Päikkäreitäkään en juuri ole harrastanut. Mun elimistöni lienee luonteeltaan sellainen hitaasti lämpiävä - olen nimittäin energisimmilläni, terävimmilläni ja kaikin puolin parhaimmillani vasta illalla, mikä tietysti johtaa väistämättä siihen, että nukkumaan ei yksinkertaisesti vain malta mennä.

Olen miettinyt, että saisikohan tästä kropasta pienellä totuttelulla ja vaikka aamulenkkien avulla vähän "tasapainoisemman" ja elättelenkin toiveita, että jaksaisin sitä kokeilla nyt kun muutan opiskelujen pariin takaisin ja saan elää juuri sitä vuorokausirytmiä, kuin itse haluan... Ehkäpä:rolleyes: (eivätkä olisi nuo aamuaerobiset pahitteeksi muutenkaan...)

Vastaus viimeiseen kysymykseen on, että rehellisesti sanottuna en koe olevani tarpeeksi pirteä. On päiviä, jolloin toimistossa koneen ääressä istuminen on todellista hereilläolon taistelua ja viimeaikoina olen ollut havaitsevinani, että palautuminenkin on muuttunut nihkeämmäksi.

...että jospa nyt sitten viimein, tämän thredin voimin alkaisi linjamuutos myös tällä unisektorillakin. :)

- 5-6 tuntia arkisin, viikonloppusin 8-10 tuntia
- nukun välillä 23-05
- alku viikon jaksaa, viikolla huilipvnä ( ke tai to ) pakko ottaa päiväunet jos suinkin ehtii. Ne kestää noin 1-2.5 tuntia.

Mä olen aika samoilla linjoilla Fättiksen kanssa.Arkisin tulee nukuttua 5-6 tuntia.Viikonloppusin sitten koitan väkisin rentoutua hieman enemmän.
Viikot kyllä sitten meneekin siihen että on todella kiukkunen ja väsynyt koko ajan..Työpäivät matkoineen on 13 tuntia, se on suurin syy siihen että ei kerkeä enempää nukkua..Unta kyllä piisais vaikka muille jakaa..:zzzz:
Voi sitä autuutta kun sais nukkua 8 tuntia..

Täällä yksi unikeko ilmoittautuu... Nukun säännöllisesti 10h joka yö, 21.30-7.30 mutta välillä kyl aamuisin venyy kahdeksaan asti. Periaatteena on mennä niin aikaisin nukkumaan, että aamulla herään luonnollisesti. Minulla on herätyskellofobia, eli jos joudun käyttämään herätyskelloa, heräilen varsinkin aamuyöstä koko ajan odottaen milloin kello soi, ja usein en sitten tarvitsekaan kelloa herättämään.

Viikonloppuisin saatan valvoa, mutta onnellisesti kömpsähdän kyllä päikkäreillekin jos siltä tuntuu. Elämä on niin paljon kivempaa virkeänä! Väsyneenä ei oikein mikään ole tai mene hyvin. Tutkijan duuni on siitäkin unelma, ettei meillä ole työaikoja vaan menen töihin sitten kun ehdin. :rock:

Muakin on joskus työasiat valvottaneet, mutta yritän unohtaa kaiken kun lyön työhuoneen oven kiinni kotiin lähtiessä. Joskus olen myös pitänyt sängyn vieressä vihkoa, johon voin kirjoittaa tärkeät jutut heti ylös niin ei tarvitse sitten valvoa ja yrittää painaa niitä päähän aamua varten.

Saa toki kertoa mitä tahansa muitakin uniajatuksia mitä aihe herättää:)

Kiitos ja kumarrus! :worship:

- pyrin aina nukkumaan vähintään 8 h, mut varsinkin työ/koulupäivinä unta tulee n. 6h, joskus vaan 4...
- oon aina ollut illanvirkku ja aamuntorkku vaikka haluaisinkin normaalin rytmin uuniini, aikaisintaan puolenyön aikaan pääsen punkkaan, yleensä vielä myöhemmin...
- heti herättyäni en ole todellakaan pirteä, mut aamurutiinien ja lenkin jälkeen virtaa riittää vaikka muille jakaa, tosin on kausia jolloin tuntuu ettei koko päivänä herää kunnolla vaikka mitä tekis

Välillä ton nukkumisen kanssa on ihan ongelmiin asti kun ei vaan saa unta..joskus ainoa kunnon lepohetki vuorokaudessa on juuri se nukkumaan käyntivaihe ja kaikki päivän tapahtumat pitää kelata läpi ja yleensä vielä kaikki huolenaiheet eritoteen ja näin onkin sitten unirytmi melko sekaisin ja aamulla ihan koomassa..:jahas: Ja kun armaani on myös melkoinen yökyöpeli niin tulee itekin valvottua välillä turhan myöhään:rolleyes: . Nyt syksyllä miulla onkin tavoitteena saada toi uniasia kuntoo jotta jaksaa reenata täysillä ja sais sen opinnäytetyön läjään..:D

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nukkuminen on mulle parasta ajanvietettä. :D

Vakavasti puhuen, olen todellakin tarkka unistani ja tarvitsen paljon lepoa. Ideaalitilanteessa nukkuisin 8-10 tuntiin joka yö, menisin nukkumaan 21-22 aikaan ja heräisin 7-8 maissa. Tällaisilla yöunilla jaksaa sitten jo ilman päikkäreitä.

Tuollainen normaali rytmi mulla onkin aina kun olen töissä tai koulussa, lomaillessa se sitten vähän sekoittuu. Tulee valvottua yömyöhään ja nukuttua pitkälle aamuun, ei hyvä. Olen sitten aina ihan horroksessa ja tuntuu kuin kävisin puoliteholla kun ei ole sitä normaalia rytmiä.

Jos yöunet on jääneet vähälle ja silti pitää jaksaa pitkälle iltaan saakka, otan usein päiväunet. Tiedä sitten, onko näistä enemmän haittaa kuin hyötyä... Jos saisikin aina pidettyä ne nokoset 30-45min mittaisina niin olisi kaikkein paras, pidemmät sitten väsyttää entisestään. Ja jos antaa itsensä nukkua kellonsoinnin yli, niin monesti huomaa nukkuneensa pari, kolmekin tuntia... Tämä ei sitten enää palvele päikkärien tarkoitusta.

Välillä jaksaa vähemmilläkin unilla, mutta pääsääntöisesti huonosti/vähän nukkuminen saa minut todella huonolle tuulelle, en ole ollenkaan parhaimmillani huonosti nukutun yön jälkeen. Olen tarkka unistani, nukkuessani minua ei siis saa häiritä.

Olen varmaan kuitenkin enemmän iltaihminen, tosiaan monesti mieli tekisi valvoa iltamyöhään ja nukkua pitkään, mutta paremmin toimii tuo että on säännölliset rytmit.

Pitkät aamut on ehdottomasti ihania. Aamiainen pitkän kaavan mukaan, lehden luku ja uutisten katselu kaikessa rauhassa...

Nukkuminen on ihanaa. :zzzz:

Arkisin nukun yleensä 6-8 tuntia,menee usein lähemmäs tuota 8 tuntia.
Arkena menen nukkumaan silloin kun siltä tuntuu,eilenkin vetäydyin sänkyyn jo klo 22 ja klo soitti aamulla klo 7,unet siis peräti 9 tuntia. Normi nukkumaan meno tapahtuu lähemmäs klo 23;a.
Mua ei haittaa aikaiset herätykset,tyyliin kun ylös pääsee,sitä piristyy kyllä!

Vkonloppuisin mulla on kaksi vaihtoehtoa;
-Vapaa vkonloppu,öisin tulee nukuttua 8-12 tuntia!
Jos se menee lähelle tuota 12 tuntia,olo on kyllä hieman diipadaa,eikä niin pirteä! Toisaalta,joskus sitä on vaan niin väsynyt että on pakko saada nukkua niin paljon kuin unta riittää!
Nukahdan vkonloppuisin myös "aika ajoissa" klo 23-24..herääminen tapahtuu siellä 8-10 välillä...herätys riippuu aika paljon 8 vee pojasta,joka kanssa kyllä vetelee unta pitkään. (esim lomalla herätin pojan 11.30!!)

-Yöt töissä vkonloppu,öisin tulee otettua 4-6 tuntia akselilla 04-10.
perjantai-lauantai tulee melkein valvottua 24 tuntia putkeen...
Paitsi jos saan otettua pikaiset päikkärit,
mikä tarkoittaa 20-40 minuutin unta salin jälkeen.
Kummasti pelkästään tuo 20 minuuttia piristää!!!!
Yö-vkonloppuisin otan kyllä la kunnon päikkärit,noin 2 tuntia.
Jos ne jää saamatta,mitä tapahtuu todella harvoin,olen sunnuntaina aivan titityy ja nukkumaan menen illalla klo 20!!!!!!!

Yleisesti en koskaan mene sänkyyn jos mua ei väsytä,luen vaikka ennemmin niin kauan että uni tulee. En tykkää pyöriä sängyssä. Siksi olen lopettanut esim. kahvin juonnin illalla...ei kahvia klo 18 jälkeen tai hei vaan unet,tervetuloa 300 sivuinen kirja.
Onnekseni en herää öisin vessaan,saan nukkua yhteen putkeen.
Sängyssä mulla on aina lämmin,pidän itseni lämpinä...sillon nukun hyvin.
Paljon tyynyjä ja iso peitto,
:zzzz: :zzzz: :zzzz: voe ehanta!!!!!!!!!

ELI:

Saa toki kertoa mitä tahansa muitakin uniajatuksia mitä aihe herättää:)

Yleensä nukun n. 7 tuntia
n. klo 23.30 - 6.30
no totta puhuen tarvitsisin 0,5 -1 tuntia enemmän, ollakseni täysin levännyt. Siis välillä jaksan ja välillä en jaksa. Jaksaisin paremmin, jos nukkuisin tunnin enemmän.

Muistan joskus nuorena :wanha: laihduttaneeni rankahkosti ja unen tarve silloin väheni. En saanut nukuttua välillä kuin kuusi tuntia. Sitten tikkana ylös ja ulos lenkille... Ajattelin olevani virkeä ja energinen, mutta tästä on muitakin versioita. Olen jostakin lukenut, että esim. paastotessa tämä viittaa siihen, että elimistö on jatkuvassa hälytystilassa. Nnäin kirjoitti joku asiantuntija, joka pitää paastoamista turhanaikaisena ja vaarallisena touhuna... mutta saattaapa olla oikeassakin.

Olen nyt nelikymppinen, parikymppisenä unentarve oli selvästi suurempi. Silloin piti nukkua vähintään kahdekasan tuntia, mieluiten yhdeksän, jotta olisi tuntenut itsensä levänneeksi. Näin vanhemmiten myös herätyskellon tarve vähenee. Siis meninpä nukkumaan mihin aikaan hyvänsä, tuppaan heräämään viimeistään aamuseitsemän-kahdeksan aikaan.

Yritin jo aiemmin lisätä vähän jutskuja mun viestiin mutta ylläri pylläri; yhteys nettiin jälleen kerran katkes..!
Lisäyksenä edelliseen siis että vapaalla kyllä tulee nukuttua normaalisti 9 tai jopa 10 tuntiakin mut harmittaa aina kun herää niin myöhään että päivä on melkein puolessa ja illalla ei toivoakaan aikaisesta nukkumaan menosta:rolleyes: Tän viikkoa oon taas yrittänyt normalisoida rytmiä mut turha toivo; mies on työn puolesta pari viikkoa poissa ja mun työt on tän kesän kohdalta ohi niin mitäpä sitä tekis kuin istuu koneella yömyöhään, nukkuu aamulla liian pitkään ja päivä meneekin kivasti reenatessa ja kotihommia tehdessä... Päikkäreitä ei tarvii ottaa enkä yleensä niistä tykkääkään (kauhee sana) vaikka tarvetta niille joskus oliskin, oon meinaan melkosen huonolla tuulella päikkäreiden jälkeen...:jahas: Ja ikinä en oo tykänny herätyskellon äänestä ja niitä normaalisti on oltava ainakin kaksi soimassa jotta varmasti herään..Vapaa päivinäkin on kello soimassa, onnistuu muuten nukkua jopa 12 h..vaikka ikääkin on jo kertynyt, luulis vähemmälläkin pärjäävän:rolleyes:

Jostain joskus luinkin, että aivoille, luovuudelle ja kaikille kognitiivisille toiminnoille olisi tärkeää, että kello 22-24 nukkuisi (???)
QUOTE]

Samaa olen minäkin joskus jostain kuullut. Kun en juuri koskaan itse pääse nukkumaan ennen puoltayötä (kuten tänäänkin taas:rolleyes: ) niin ei ole käytännön kokemusta asiasta. Pitää varmaan kokeilla; jospa siitä avautuis ihan uusi, pirteä elämä. Hillevi alkaa taas energisenä:hyper: kukoistamaan...

Kiitos muuten kaikista mielenkiintoisista vastauksista aiheeseen. Monesta viestistä saa kyllä itsellekin sitä tsemppiä päästä ajoissa "rättilaivaan"...:)

:offtopic: ja mikähän siinä on kun ei meinaa tuo quottaaminen onnistua oikeaoppisesti?!

Joo järkyttävää. Mulla unirytmit jotenki tosi sekasin. Nyt kun meen nukkumaan niin herään siinä kahen jälkeen. Rakastan nukkumista ja voisin nukkua vaik kui pitkän ajan putkeen. Pienenäki heräilin aina kaheltatoista ku muut oli hereil jo yheksältä.

Nyt ku arki tulee vastaan, ni jääny viime vuodest tavaks nukkuu niit yöunii päiväl. Tai korvata sitä vajetta sillei. Ku nukun 6-7 tuntii, joka on aivan liian vähän mulle. Sit päiväl koulun jälkee pari h lisää ja tällei. tykkään valvoo pitkään..

Oon tosi pirtee lomilla, mut arkena.. zzZz. Miljoona kertaa meinannu nukahtaa koulunpenkille ja pari kertaa sen tehnyki.

6-7 tuntia arkena (00-07), viikonloppusin 10-12h (04-14.00)

Eikös sen luulis olevan elimistölle ihan sama, milloin nukkuu... Jos tekee jatkuvasti yötyötä, ni onko sit jotenkin vähemmän luova ja aivot toimii huonommin? I don't think so. Ja talvisin on aina pimeä joten valollakaan ei voi olla tekemistä asian kanssa. ;)

Perusunikekona mä en tajua, miten te kestätte jatkuvaa univajetta. Ja miksi, oi miksi ihmiset ei nuku riittävästi. Unenpuutehan aiheuttaa vaikka mitä haittoja! Muisti alkaa pätkiä ja lihavuus lisääntyy ja muuta "mukavaa". Mä oon muuten aika rauhallinen ihminen mutta saan iltaisin hepulin jos en jostain syystä pääse ajoissa nukkumaan. Pidän toisaalta valvomisesta ja yömaailmasta, mutta arkipäivisin mulle on tärkeempää toimia täydellä teholla kuin katsoa öisin telkkaria tms. Sitä paitsi kuten joku totesikin, nukkuminen on ihanaa!

Yöunet tuppaavat jäämään täällä vähän lyhyiksi. Uni ei tule silmään arkenakaan ennen klo 00-01 ja ylös pitäisi päästä tuossa seiskan pintaan, päivästä riippuen. Eli 6h taitaa olla keskimääräinen pituus. Viikonloppuisin sitten tasailen univelat mikäli ei muuta ohjelmaa ole. Eli kevyesti tulee vetäistyä 10-12h.

Liian väsynyt en silti tunne olevani, kummasti sitä jaksaa tahkota pitkiäkin päiviä ja reenailla. Päikkäreitä en ota, koska sen jälkeen on loppupäivä yleensä pilalla.

Oma unentarpeeni on jotain yhdeksän tuntia yössä. Jos mennään kuudella-seitsemällä tunnilla, koko päivän on jotenkin krapulainen olo; sydän tuntuu hakkaavan ja keskittymiskyky on tipotiessään...

Nukun yleensä sen yhdeksän tuntia yössä. Päiväunia en pysty nukkumaan, koska illalla nukahtaminen venyy silloin usein pitkälle yöhön... Unirytmi menee sekaisin jo siitä, että viikonloppuisin nukkuu pitempään, eikä tarvitse nukkua kuin jonnekin yhdeksään asti.

Nukun viikolla klo 20-21 tuonne klo 5-5.45. Menen töihin seitsemään. Mulla on liukuva työaika eli myöhempäänkin voisi mennä, mutta on kiva päästä ajoissa pois.

Kesällä olin aivan yliväsynyt. Heinäkuu meni usein niin, että kävin nukkumaan jo ennen seitsemää, pari kertaa viidenkin jälkeen. En tiedä vaivasivatko helteet, tai sitten lenkkeilyn vähyys (sikakuuma). Kun käyn juoksemassa säännöllisesti, unentarve jotenkin vähenee ja olen paljon pirteämpi. Uni on sellaista syvempää kuitenkin. Onko kukaan huomannu samaa?

Yhdeksän tunnin unilla jaksan tosi hyvin. Kukapa ei jaksaisi.

Hih, tää ei liity varsinaisesti uneen, mutta nukkumiseen kyllä! On laittanut merkille, että mun nukkumis-asennot on mitä oudoimpia! Mä saan paljon paremmin unen sellaisessa asennossa, mikä venyttää lihaksia. Siitä tulee oikein sellainen taivaallinen olo, kun menee etureiden venytysasnetoon, niin uni tulee melkein heti! :lol2: Hitto, naurattaa itteeki ihan pirusti, että voiko toi olla totta!

Mulla on nyt jotenkin päässyt venymään noi unet nytten! Tässä viikko sitten menin yöksi töihin, eli nukuin sitä ennen pari tuntia ja työt siis alkoi klo oo.oo. Sit pääsin aamulla joskus klo 09.00 töistä ja söin vaan nopeesti ja nukkumaan! Sit seuraavaksi heräsin klo. 18.30, valvoin pari tuntia ja taas nukkumaan :hyper: Ei tuntunu mahdolliselta, että nukuttaa muka vieläki... Sit taas nukkuin kahdentoista tunnin yöunet! Sairasta... :eek:

Latest posts

Back
Ylös Bottom