Unithread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hillevi
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Olen pitkään pähkinyt unen merkitystä ihmiseloon :zzzz: :zzzz: :zzzz:
Nyt päätin tehdä asiasta mimmipainotteisen gallupin.

Itse en tahdo kyetä nukkumaan niin paljon kuin luultavasti tarvitsisi. Syystä että illalla ei yksinkertaisesti malta mennä ajoissa pehkuihin. Siitä kärsii väkisinkin työt, treenit ja syömisetkin. Sitä on jatkunut jo niin pitkään, että tähän alkaa turtua eikä paremmasta tiedä. Ajattelin, että täältä voisi saada niin hyviä perusteluita asialle, että saisin itseänikin niskasta kiinni ja löytäisin uuden tarmon elämääni.

ELI:
-kuinka pitkät yöunet yleensä nukut?
-mihin aikaan vuorokautta unesi pääasiallisesti sijoittuvat?
-tunetko olevasi pirteä ja jaksatko tehdä hyvin päivälle suunnittelemasi asiat?

Saa toki kertoa mitä tahansa muitakin uniajatuksia mitä aihe herättää:)

Kiitos ja kumarrus! :worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
-tunnetko olevasi pirteä ja jaksatko tehdä hyvin päivälle suunnittelemasi asiat?
- viikolla n. 6-8h, viikonloppuisin enemmän (9-10h)
- menen nukkumaan yleensä puolenyön aikoihin, heräilen siinä klo ~7 (tai välillä 6.30 - 9)
- pirteys riippuu aika paljon vuorokauden ajasta, mutta en nyt yleensä väsynytkään tunne olevani. Ajan myötä olen oppinut hyväksymään tämän rytmini ja etenkin sen, että musta ei vaan ole menemään nukkumaan kymppiuutisten aikaan, onneksi on joustavat työajat ;) Dieetillä unet kutistuvat viikolla n. 5-6h:iin, tosin silloinkin nukun niitä univelkoja pois viikonloppuisin. Ja toisaalta silloin jopa tavallaan sopeutuu siihen vähäisempään unentarpeeseen, eikä aamulenkeillekään herääminen tunnu ylivoimaiselta.

Pyrin nukkumaan aina, nyt myös dietillä vaikka aika on kortilla, 8-9 tuntia. Viikonloppuisin jopa enemmän (10-11) mikäli en ole kehittänyt jotain ohjelmaa, miittä sun muuta...

Menen nukkumaan arkisin lähes poikkeuksetta 21.00-21.30 aikaan.
Herään nyt dietillä arkisin 5.30-6.00. Normikaudella herään yleensä 6.30.

Viikonloppuisin voin valvoa illan leffaa katsellen vähän myöhempään, mutta tällöin myös nukun aamulla pidempään ts. jos nukkumaan 23.00 niin herään 9-10 aikaan.

Olen pirteimmilläni aina aamutuimaan. Sisäinen kelloni pistää minut uneliaaksi aina 21.00 aikaan illalla riippumatta siitä milloin olen herännyt, miten paljon valvonut, olenko vetänyt päikkäreitä tms. Jos pysyn väkisin hereillä vielä tunnin tai pari, niin väsymys voi mennä "ohi" ja en välttämättä saa unta enää niin helposti tai nukun rauhattomasti. Tämän vuoksi olen opetellut noudattamaan ekan haukotuksen käskyä -> heti nukkumaan.

Pahin moka unensaannin kannalta on minulla telkkarin katsominen tai pelien pelaaminen. Jonkun jännän sarjan tai leffan katsominen yötä vasten saa minulla adrenaliinit yms. rullaamaan sen verran että unen saaminen on melkein mahdotonta. Sama juttu tietokone- tai konsolipelien kanssa. Tämän vuoksi pyrin "rauhoittamaan" iltani niin, että en jää seuraamaan telkkarin sarjoja ja vaihdan kanavaa jos joku sattuu alkamaan. Otan parhaat sarjat (CSI, Bones jne) ja leffat nauhalle ja katson ne sitten seuraavana päivänä "valveaikaan". Näitä sarjoja olisi helppo jäädä seuraamaan iltaisin kun ne alkavat sopivasti 21.00 aikaan - se kuitenkin kostautuu. Kokemusta on...

Mulla on tapahtunut ihmeellinen juttu viime kevään aikana: en enää saa aamuisin nukuttua! Eli nyt työrytmini on viikolla 8-16, eli heräilen 6.25 aamuisin ja nukahdan 22.30 viimeistään.

Mutta nykyään olen ruvennut heräilemään ennen kellonsoittoa ja eilenkin (pe) valvotin itseäni väkisin 23.10 asti, jotta ei aamulla tarvitsisi niin varhain herätä. Mutta meikäläinenpä oli jo silmät auki ennen seitsemää! Ja väsyttäisi, mutta ei vaan saa nukuttua.

Voipi olla että elimistö alkaa tottua tuohon rytmiin ja toisaalta olen miettinyt että olen ollut kulutukseeni nähden alhaisilla kaloreilla keväästä asti (1800-2000, mutta paino tippui kevään aikana, nyt vasta tasaantunut), eli olisiko tuolla vaikutus uneen? Iltaisin syön hyvin, muuten nälkä iskee yöllä ja se vasta unelle hallaa tekeekin.

Päivisin ei töissä väsytä mutta näin viikonloppuaamupäivisin tuntuu väsyneeltä olo, mutten saa nukuttua vaikka yritän. Haluaisin nukkua joskus vielä yli 8h, on niin ihana olo kun aika-ajoin vetää 9-10h unta palloon.

Ja vielä: ärsyttää kun kaikki yhteiskunnassa alkaa muttua iltapainotteiseksi: ei voi mennä iltakursseille eikä esim jalkapallopeliä katsomaan kun ne loppuu kahdeksan jälkeen ja kotiin matkaaminen vie aikaa ja sit pitää kuitenkin syödä ja rauhoittua univalmiuteen ajoissa. Jos meiltä edellytetään varhaisia aamuja niin tässä on kyllä ristiriita. Toisaalta kuluttajat luovat prime timet, eli ehkä "isommat" vaan tietävät!

Meille iltanukkujille ja aamuherääjille :rock:

- viikolla noin 8-9h ja viikonloppuisin 10-12h:evil: (joskus minulla on sunnuntai yö töitä joten sunnuntai päivä menee sit vaan nukkuessa ja syödessä)
- menen todella aikaisin nukkumaan, siinä kahdeksan tai yhdeksän aikaan ja heräilen sit viideltä (jos on meno päivävuoroon, eli seitsemäksi) olen siis kesätöissä leipomossa, jossa on myös ilta- ja yövuoroja
- mielestäni jaksan ihan hyvin koko päivän, töidenkin jälkeen riittää energiaa salille, mutta tietenkin poikkeuksia on!

Minä oon ihan hullu nukkumaan, tässä alkukesästä oli univaikeuksia --> ei vaan tullut uni! Sen takia olin sit ihan sekaisin ja siitä nukkumisesta tuli hirvee kynnys! Onneksi se meni ohi! Mä voin ihan helposti nukkua vaikka 14h putkeen jos kukaan ei herätä! Mä olen sen päättänyt, etten nukkumisesta tingi viikollakaan, mun on pakko saada sitä unta! Esim. seitsemän tuntia ei riittäis minulle mitenkään, olisin tosi kiukkuinen ja väsyttäis ihan jatkuvasti! Kahvia litkiessä sit päivän mittaan se ehkä menis, mut tympeetä ois! Eli kannattaa nukkua paljon :D

ELI:

Viikolla lähes poikseuttetta 8 tuntia.
Yleensä menen arkisin pehkuihin siinä 22-22.30 ja herätys 6.30-6.50. Viikonloppuisin riippuu vähän milloin menen nukkumaan yleensä klo 22-03 välisenä aikana ja nukun sitten sen 8-9 tuntia.´
Olen ihan pirteä (ei tietysti aina, ei kai kukaan ole). Pieni väsymys iskee joskus pitkän koulupäivän jälkeen mutta saan kyllä hoidettua suunnitellut asiat lähes poikkeuksetta ja joskus otan iltapäivällä 20 min kauneusunet jos olen todella väsynyt.

Mulla on aika paljo unen kanssa ongelmia, iltasin on vaikeaa rauhottua ja saada unta, uni on sitten n. tunnin pätkissä ja herään helvetin aikaseen aamuyöllä. Vatvon aina kaikkia koulu ym juttuja ja ne häiritsee mun unta suunnattomasti(luonnevika, oon sellanen ylisuorittaja mutta ainakin osaan myöntää sen ja aion päästä ko. piirteestä joskus eroonkin).

Joskus nukun hyvinkin, mutta uniaikani vaihtelee 2-8 tuntiin. Dieetillä aina lyhyestä virsi kaunis ja kun kokoajan jotain skarpattavaa, niin en mä huomaa usein väsymystä. Tai no, väsyttää muttei nukuta. Ja kaikkeen tottuu, paitsi siihen jääpuikkoon....;)

Luonnollisesti oon aamuihminen ja rakastan aamuja. Mulle paras aika mennä nukkumaan ois 20-21 välillä, mutta usein se on kouluaikaan mahdotonta. Ja herään mielelläni aikaisin. Dieetillä nousen ylös n. klo 04 ja jos ei tarvitse hyökätä aerobiselle tms niin myöhemminkin, mutta lähes aina ennen kuutta. KOitan varata nukkumiselle/levolle edes aikaa ja vaikka en ois unessa niin lepään silti enkä esim istu koneella.

Ja viimeiseen kysymykseen, en nyt niin pirteä ole yleensä (lähinnä ennemmin kovilla kierroksilla), mutta jaksan silti tehdä jutut päivällä ihan hyvin. Joskus tosin lintsaan jostain mutta mitäs sitten:D

Mielenkiintoinen treadi... Haluaisin itsekin joskus olla hc-nukkuja, oisin varmana isompi ja pirteämpi kunnon unilla:)

Olen täysin aamuihminen.

Unta tarvitsen n.7 h (+-1h). Näin kesällä kun on olllut lomaa niin heräilen kl. 6-6.30, ja nukkumaan menen kl.22-23. (Ellei sitten ole tullut lähdettyä ulos illalla tmv.)

Kun koulut alkavat niin rytmi siirtynee taas hieman ihan itsekseen, eli nukahdan n. 21-22 välillä ja herään sitten jo kl 4-5 aikaan. Ilman herätyskelloa tai edes kahvia:D

Päivät olen pirteä, ja illallakin väsymys iskee ilman kummempia varotuksia, tosin melkolailla kellontarkkudella. Eli voin olla täysin pirteä ja ykskaks 10 min kuluttua hyvä kun saan silmät pidettyä auki. Nukun sikeästi, pieni herääminen ei haittaa, vaan nukahdan helposti uudestaan.

Joskus tulee otettua 30-60 min päikkärit, varsinkin jos on raskaampi päivä.

Toisaalta pystyn helposti valvomaan aamuyöhön mikäli tarve vaatii, ja nukkumaan sitten aamupäivän.

Yleisesti ottaen pystyn nukkumaan lähes mihin aikaan vain, ja lähes missä vain (testatusti:D ). Mutta se "luonnollinen" rytmi on tuo yllä mainittu, ja sen mukaan purin elelemään. Ja hyvin on toiminut:)

Saa toki kertoa mitä tahansa muitakin uniajatuksia mitä aihe herättää:)

Kiitos ja kumarrus! :worship:

-Tavallisesti nukun nykyään n. 8 h. Mulla ainakin pätee selvästi se, että vanhemmiten pärjää vähemmillä unilla, kun vielä kolmisen vuotta sitten tarvitsin sen 9 tuntia yöunta jotta olin pirteä. Kun pystyn lähes aina pitämään vuorokausirytmin samanlaisena, nukkuminen ei ole muodostunut millonkaan mulle ongelmaksi. Jos joskus joutuisin vuorotyöhön, luulen että silloin tämä tyttö olisi vaikeuksissa..

-On poikkeuksellista, jos valvon yli klo 24:een jollen ole illalla ulkona. Aika kiltisti käyn nukkumaan 10.30-11.30 välisenä aikana ja herään 7.00-7.30, ja useimmiten ilman kelloa.

-Nämä unet riittää mulle selvästikin aivan loistavasti, koska harvoin olen varsinaisesti väsynyt, pirteä peipponen kuvaa mua paremmin (tosin siitä, onko se hyvä asia, voidaan olla eri mieltä :lol2: ).

Mielenkiinnolla lueskelin muiden unenlahjoista, itselläni kun ne tuntuvat joskus olevan pohjattomat :D

- Unta on lähes PAKKO saada ainakin kahdeksaan tuntia aina. Joku yhdeksän tuntia pitää Cirpun mukavana ja säyseänä ihmisenä. Unentarve on siis lapsen luokkaa :) Jos on tullut juhlittua ja unta kertynyt vain muutama tunti (sekin varmaan huonolaatuista), niin olen saamaton, joksenkin pahantuulinen ja ruma. Realistisesti sanon, että arkiunet ovat noin 7-9 h luokkaa.

- Loma nyt on ollut poikkeus ja olen saattanut painaa pään tyynyyn vasta yhden pintaan, mutta kyllä kouluelämää eläessä yritän olla pehkuissa viimeistään yhdeltätoista. Mulle otollisimmat kahdeksan tunnin unet ovat klo 23-7. Mun psyykeelle on jotenkin eri asia menenkö nukkumaan yhdeltä ja herään kymmeneltä vai sitten että menisi aiemmin nukkumaan ja heräisi myös aiemmin. Jostain joskus luinkin, että aivoille, luovuudelle ja kaikille kognitiivisille toiminnoille olisi tärkeää, että kello 22-24 nukkuisi (???)

- Kyllä suht pirteänä jaksaa heilua. Ainut vain jos on paljon jotain sosiaalista juttua (jotain kissanristiäisiä ja kyläilyjä), silloin väsyn järkyttävän nopesti.

Sellainen tuli mieleen, että onko muilla mimmeillä jotain kausia tai ajanjaksoja kuukaudessa, jolloin unet ovat tosi merkillisiä? Itsellä saattaa olla neljä viisi yötä kuussa aivan järkyttäviä toimintapläjäys unia (Cirppu pelastaa maailman Indiana Jonesin kanssa :D ) tai sitten jotain levottomia seksipläjäyksiä.. :hyper: Mistäköhän tämmöiset mahtaisi johtua...?

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
- Unta on lähes PAKKO saada ainakin kahdeksaan tuntia aina. Joku yhdeksän tuntia pitää Cirpun mukavana ja säyseänä ihmisenä. Unentarve on siis lapsen luokkaa :) Jos on tullut juhlittua ja unta kertynyt vain muutama tunti (sekin varmaan huonolaatuista), niin olen saamaton, joksenkin pahantuulinen ja ruma. Realistisesti sanon, että arkiunet ovat noin 7-9 h luokkaa.

Mulle otollisimmat kahdeksan tunnin unet ovat klo 23-7. Mun psyykeelle on jotenkin eri asia menenkö nukkumaan yhdeltä ja herään kymmeneltä vai sitten että menisi aiemmin nukkumaan ja heräisi myös aiemmin. Jostain joskus luinkin, että aivoille, luovuudelle ja kaikille kognitiivisille toiminnoille olisi tärkeää, että kello 22-24 nukkuisi (???)

Yhdyn aika pitkälti Cirpun kirjoitukseen. Unta on pakko saada ainakin kahdeksan tuntia yössä, mieluiten enemmän jos mahdollista. Otollisin aika unelleni on 21-22 ->. Itselläni on sama kun cirpulla, että jos yöuneni ajoittuukin esimerkiksi 01-03-> ja nukkuisi sen yhdeksän tuntia, olen silti väsynyt, saamaton, voimaton, kiukkuinen jne. Yöuni alkuillasta on parasta ja syvintä.

Päivä menee mukavasti jos olen nukkunut sen kahdeksan tuntia tai enemmän. Siitä vähempi uni tai huonosti nukuttu yö, olen kiukkuinen ja todella väsynyt. Näinä päivinä jätän kaiken tarkkuutta vaativat tehtävän mieluiten muille. :lol2:

Itselleni ainakin uni on niin tärkeä, että se on asia, josta en hevillä tingi! Muutenkin olen aamuvirkku illantorkku. Tykkään herätä aikaisin myös viikonloppuisin. Silloin saa paljon aikaan.. :)

Sellainen tuli mieleen, että onko muilla mimmeillä jotain kausia tai ajanjaksoja kuukaudessa, jolloin unet ovat tosi merkillisiä? Itsellä saattaa olla neljä viisi yötä kuussa aivan järkyttäviä toimintapläjäys unia (Cirppu pelastaa maailman Indiana Jonesin kanssa :D ) tai sitten jotain levottomia seksipläjäyksiä.. :hyper: Mistäköhän tämmöiset mahtaisi johtua...?

Hahhaa, kohtalotoveri ilmoittautuu! En kyllä tiedä mistä nämä actionpätkät ja muut levottomuudet johtuu. :D

Mä tarvitsisin kahdeksan tuntia unta, käytännössä nukun kuitenkin 6-8 tuntia arkisin. Viikonloppuisin nukun enemmän, lähes poikkeuksetta yli kymmenen tuntia. Käytännössä kunnes on ihan pakko nousta. Välillä harmittaa, kun vapaapäivistä menee niin paljon hukkaan nukkumisen takia.

Arkisin pyrin painumaan pehkuihin viimeistään klo 23, jotta saisin sen kahdeksan tuntia nukuttua, herään yleensä seitsemältä. Välillä tuo nukkumaanmeno venähtää, ja sitten on väsy. :zzzz: Onneksi kuitenkin työaika on liukuva. Viikonloppuisin valvon usein puolille öin.

Mulla on välillä paljonkin ongelmia nukkumisen, tai lähinnä nukahtamisen, kanssa. Pienikin stressi, oli se sitten positiivista tai negatiivista, aiheuttaa sen, että pyörin tuntitolkulla ennen kuin saan unta. Kun ostimme ekan oman kämpän nukuin pari kuukautta keskimäärin viisi tuntia yössä, kun mietin sisustusta ja remppa-asioita.

Olen pyrkinyt siihen, että rauhoittaisin vikat tunnit ennen nukkumaanmenoa lukemiselle tms. lötköilylle ja yritän myös mennä nukkumaan heti kun väsyttää, ettei väsymys mene ohi. Tätä vaikeuttaa hieman se, että mieheni tykkää aina sängyssä ennen nukahtamista jutella päivän tapahtumista, suunnitella tulevia lomareissuja jne., eikä hän oikein ymmärrä, että tuollainen vie multa unet, kun jatkan sitten niiden asioiden miettimistä vielä itsekseni. Mies itse sammuu sekunnissa ja nukkuu kuin tukki.

Silloin kun nukun normaalisti, ts. nukahdan kohtuullisessa ajassa sänkyyn menemisestä, olen pirteä päivisin. Kun olen nukkunut huonosti olen todella kärttyisä noita.

Itselläni on todella hyvät unenlahjat. Usein nukahdan 1-3min sisällä siitä kun päätän nukahtaa. Sängyssä usein kyllä jutellaan ennen nukahtamista 5-30min, mutta sitten kun juttelu loppuu niin multa lähtee taju taskuun aikalailla heti.

Nukun yleensä 9-11h, joskus jopa 12 mutta harvemmin ihan niin pitkään. Heittäisin että 90% nukkumisista on n. 9-10h mittaisia. Työt lopetellaan siinä 03 maissa jonka jälkeen erilaista ohjelmaa [syöminen, suihku, netin selausta, kirjojen lukemista, seksiä jne jne]ja valot sammutetaan n. 04-05 aikoihin, useimmiten lähemmäs 05, joskus harvoin lähellä 06. Siitä sitten nukutaan 11-14 välille, riippuen hieman mikä se nukkumaanmenon ajankohta on ollut. Eli yhteenvetona: Unet sijoittuu klo 04-14 välille. Vapaapäivinä vuorokausirytmi on usein aika sama, ehkäpä käydään 1-2h aiemmin nukkumaan, ja saatetaan herätä ihan itsestään aikaisemmin kuin työpäivinä, keho ei kai tarvi niin paljoa lepoa...

Nukkumisen jälkeen tunnen olevani normaalin pirteä, väittäisin että elän työ/vapaa-ajan suhteen ihanteellisinta elämää [ainakin omasta mielestäni]. Duunit kun sijoittuu pääasiassa iltaan/yöhön, ja nukkumaan käy aamuyöllä, niin saapi sitten nukkua pidempään eikä tarvi kärsiä ikävistä aamuherätyksistä [meillä on kello herättämässä max 1krt vko jos on pakollisia menoja 'aikaisin aamulla'], eli annetaan kropan herätä silloin kun sille sopii, eikä silloin kun kello niin käskee. Toisin sanoen lepoa tulee aina tarvittava määrä, herätään silloin kun unentarve on katettu. Jos yöunet jäävät vajaaksi, pärjään kyllä vaikka 4-5h yöunilla, mutta sitten usein joudun nukkumaan 2-3h päiväunia siihen lisäksi. Onneksi tälläisiä päiviä on todella harvoin.

Silloin kun kävin normaaleissa 8-16 ma-pe töissä niin joskus oli lähes aina univelkoja, ja yleensä aamuvitutus herätessä. Halusin rentoutua illalla, viettää omaa vapaa-aikaa töiden jälkeen, katsella ehkä jtn tv-ohjelmia tms, ja silloin ei nukkumaan tehnyt mieli mennä ennen 24-01 joten jos aamulla oli sitten 06-07 herätys niin lyhyiksi jäivät mun unet... Noin jaksoi kituuttaa jonkin aikaa, mutta sitten ajauduin oravanpyörään jossa nukuin töiden jälkeen esim klo 17-21 'päiväunet', ja rytmi ihan sekaisin. Pahinta oli se kun tottelin sisäistä ääntäni ja olin niin puhki että nukuin 3kk ajan yöunia klo 19, tai 20 lähtien sinne aamuun 07 maihin asti. Voin sanoa että mitään työn ulkopuolista elämää ei juurikaan ollut ja elämä oli täysin perseestä :D Mitään ei ehtinyt iltaisin tekemään eikä ketään kaveria koskaan näkemään kun piti aina käydä nukkumaan.

Nyt tarvii kyllä kiittää luojaa tästä tilanteesta että saa valvoa ja nukkua just niin pitkään kun keho ja mieli haluaa :)

Hillevi sanoi:
...
ELI:
...

- Nukun tätä nykyään kahdessa osassa yöuneni, töiden takia. About 4-6h/kerta.

- Illalla duunin jälkeen joskus 20-21 nukkumaan ja unta palloon sinne 01-03 välille, riippuen miten väsynyt olen ja miten jaksan kammeta itteni ylös, ulos ja jakolenkille. Sitten pari tuntia töitä ja nukkumaan siinä 04-06 ja unta palloon taas seuraavaan vuoroon asti, joka alkaa 10-15 välillä.

- En tunne todellakaan! Ei meinaan toi pätkissä nukkuminen ole oikeen sitä mitä ihmisen kroppa (ja pää) tarttis levätäkseen ja ladatakseen akkuja. Tuleehan tosta toki yhteensä se tarvittava 8-9h, mutta pätkäuni on pätkäunta.
Salitreenailukin on ottanut kunnolla siipeensä, kun ei oikein jaksa, eikä kerkeä salille, laitella hirveesti bodysafkaa yms. Vähän taukoja töissä ja suurin osa ajasta menee siis töissä ja nukkuessa. No life :D.
Päivälle suunnitellut jutut kyllä jaksan tehä, koska en juurikaan suunnittele mitään kummallista - kun tiän että tällä työrytmillä en juurkaan ylimääräistä jaksa. ....

Onneks 10.9 tulee stoppi päiväduunille, loppuu kesätyöt. Saa nähdä sitten miten jatketaan, toivottavasti ainakin yhtenäisimmillä yöunilla.

Mulla on kyllä ihan hyvät unenlahjat (terveisiä vaan isukille ja äipälle o/), mutta ne toimivat vaan kunnolla sillon kun "kaikki on ok", eli en stressaa mistään eikä paniikkihäiriö puske päälle eikä mitään. Nyt toki kun työtahti on aika "mellevä" ni se kyllä uuvuttaakin, että uni maittaa aikasta hyvin. Varsinkin rappujen juoksun (jakoa) jälkeen kun kaatuu sänkyyn ni sitä :zzzz: melkeen heti. Seppälän jälkeen taas joutuu vähän aikaa rauhottelemaan itteensä, kun aika usein on aika kiirusta. Että näin täällä.

Kesällä olen sinnitellyt jopa kuuden tunnin yöunilla aikaisen työhön menon takia (liukuva työaika: aikaisin töihin --> aikaisin kotiin) ja olen sitten ollutkin päivisin todella väsynyt. Illalla kun ei ole tullut mentyä vastaavasti aikaisemmin nukkumaan. Välillä on ollut pakko ottaa pienet päiväunet heti kotiin tulon jälkeen, kun olo on ollut ihan kuoleman väsynyt. Puolen tunnin päikkärit tosin on aivan luksusta keskellä päivää :rolleyes:

Nyt kun opiskelut taas alkavat (ihanaa!), aion korjata unirytmiä. Illalla siinä 22.00-23.00 välillä nukkumaan ja noin kahdeksan tunnin yöunet. Jaksaa sitten aamulla treenata reippaana ja opiskella uudella tarmolla. Illalla voisi kyllä kukkua tv-ohjelmia katsellen vaikka puoleen yöhön, mutta nukkuminen on kuitenkin paljon arvokkaampaa kuin joku BigBrotherin tuijottaminen. Mulla on muuten kumma tapa potea huonoa omatuntoa jos yöunet venähtää "liian" pitkiksi, esim. viikonloppuaamuisinkin herään viimeistään seitsemältä vaikka mikä olisi. Täytyy varmaan opetella vähän hellittämään...

Kunnon yöuni vaikuttaa huomattavasti kyllä elämänlaatuun. Tarpeeksi levänneenä ja virkeänä päivät rullaa paremmin, saa enemmän asioita aikaan ja elämänhallinta sujuu muillakin osa-alueilla helpommin. Mulla ketju menee jotenkin näin: väsymys --> saamattomuus --> kiire --> stressi --> lepsuilu liikunnassa ja ruokavaliossa --> paha olo. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, kuten klisee sanoo.

Originally Posted by Hillevi

Tämä vuorotyöläinen nukkuu aamu- ja yövuorojen aikaan 6-9 h ja iltavuorossa ja vapaalla 8-10h

Aamu-uninen olisin luultavasti "normaalisti". Aamuvuoroon pitää herätä pahimpaan mahdolliseen aikaan (4.30-4.50) ja sillon yleensä väsyttää vaikka olisi nukkunutkin jo 7h.

Liikunta auttaa todella paljon nukkumiseen, pistää vaan pään tyynyyn ja taju on kankaalla muutamassa minuutissa. :rock: On nimittäin paljon työkavereita joilla on univaikeuksia eivätkä liiku. Yövuorojen jälkeen yrittää tietysti nukkua vähemmän, että saa taas unirytmin käännettyä, tekemistä pitää sille päivälle suunnitella ja sopivasti liikuntaa niin yöllä taas :zzzz:

ELI:

Tarvitsen kanssa n. 8-9 tuntia unta per yö. Vähemmällä pärjään tilanpäisesti, mutta alle tuon määrän nukkuminen kostautuu pidemmän päälle - en jaksa keskittyä kunnolla mihinkään mitä teen, olen huonolla tuulella ja väsynyt. Kyllä riittävä nukkuminen on ehdottomasti yksi hyvinvoinnin peruspilareista!

Välillä on ollut sellaisiakin jaksoja, että huomaa tarvitsevansa tavallista enemmän tai vähemmän unta mutta erot ei ole dramaattisia. Olen ollut huomaavinani, että kesällä valoisana aikana mulle riittäisi jopa >7h, mutta talvella tulee helposti nukuttua viikonloppuina 10h.

Nukkumaan menen arki-iltoina 22.30-23.30, viikonloppuna ehkä keskimäärin tuntia myöhemmin... pidempäänkin olisi kiva valvoa, mutta olen illan torkku ja taju menee kankaalle alta aikayksikön, jos yritän esim. katsoa leffaa telkkarista yli puolenyön... :nolo:

Pyrin nukkumaan 8-9h. Nukkumaan menen vaihdellen 22.30-24.00 (arkena siis).
Jos nukun tuon väh. 8 h olen pirteä ja energiaa piisaa. Jos jää tuon alle, väsyttää kyllä niin pirusti. Pyrin yleensä lähemmäs tuota yhdeksää tuntia, sillä olen huomannut, että joskus 8tunnillakin meinaa väsyttää.

Niin joo, ja olen pirteä VASTA aamupalan jälkeen. Sitä ennen lähinnä äreä ja nälkäinen! :D

- kuinka pitkät yöunet yleensä nukut?

- ~6 h jos sitäkään.
- arkena 24:00-6:00, viikonloppuna 4:00-10:00
- En todellakaan ole pirteä ja en jaksa tehdä suunittelemiani asioita. Vajaa kuusi tuntia unta on aivan liian vähän pitemmän päälle. Tällä viikolla meinasin oikein panostaa nukkumiseen, ja mennä sinne peiton alla aikasemmin, että sais edes sen 6h/yössä. Päiväuni kierteeseen en haluiaisi alkaa, vaikka viime viikolla vähän sille linjalle lipsahtikin.

Ittelläni vilkkaisiin uniin vaikuttaa ainakin illan syömiset ja väsymysaste.

Viimeksi muokattu:
- 5-6 tuntia arkisin, viikonloppusin 8-10 tuntia
- nukun välillä 23-05
- alku viikon jaksaa, viikolla huilipvnä ( ke tai to ) pakko ottaa päiväunet jos suinkin ehtii. Ne kestää noin 1-2.5 tuntia.

Latest posts

Back
Ylös Bottom