Unissa sekoilu on erittäin tuttua. Pienenä kävelin unissani, ja meinasi pari kertaa lähteä ovesta ulos, olin jo näpräämässä turvaketjua auki kun vanhemmat huomas... Lisäksi kävin lapsena unissani jääkaapilla.
Erilaisia unissasekoiluja tapahtuu nykyään ehkä kerran viikossa/kahdessa, välillä useammin välillä harvemmin. Joskus puhun unissani, joskus liikuttelen tavaroita. Olen mm. nostellut tauluja seiniltä pois, siirrellyt huonekasveja ja ottanut erinäisiä tavaroita sänkyyni. Saatan myös siirrellä peittoa ja tyynyä pitkin kämppää tai alkaa repimään petivaatteita pois.
Hyvin usein kuvittelen että katosta/seinää pitkin tippuu jotain helposti rikkimenevää, mikä minun pitää ottaa kiinni. Haron siis unissani seiniä ja lääpin sängyn yläpuolella olevaa taulua niin että se on aamulla täynnä sormenjälkiä. Joskus luulen että kämpässäni on muita ihmisiä. Saatan luulla esimerkiksi sohvalla olevaa peittokasaa ihmiseksi ja puhun sille sitten ääneen. Joskus harvoin luulen että kämpässäni on jotain pahaa/vaarallista, ja voin silloin istua sängyllä ja tuijottaa unissani pimeää huonetta vaikka puoli tuntia, ennen kuin uskallan mennä takaisin nukkumaan.
En ole mitään vahinkoa saanut aikaan unissani, lukuunottamatta erästä kertaa kun olin unissani ottanut silmälasini yöpöydältä ja vääntänyt sangat ihan solmuun.
Olin pikkusen raivona itselleni aamulla. Ei siinä auttanut kuin hankkia uudet lasit... Sen jälkeen olen säilyttänyt rillejäni kotelossa, mutta siitä huolimatta laitan ne joskus unissani päähän tai otan käteen jne. Onneksi eivät ole vielä menneet rikki! Kerran olen laittanut unissani kännykän takaisin päälle ja poistanut herätyksen. Onneksi ei ollut seuraavana aamuna kiire mihinkään, kun tuli nukuttua pikkasen pommiin!
Muistan 99 prosenttisesti aina aamulla, että olen tehnyt unissani jotain. Itse asiassa jollain tasolla tiedostan jo sekoillessani, mitä touhuan, mutta en silti pysty heräämään aina kesken homman.
Ei ole hirveästi kokemuksia siitä mitä muut tykkäävät kun sekoilen unissani. Lähinnä olen puhunut unissani nukkuessani toisen ihmisen kanssa samassa tilassa. Joitakuita se häiritsee, jotkut eivät edes huomaa. Itseä aina vähän nolottaa, kun ei tiedä mitä tyhmää sitä on tullut taas sanottua...
En ole vielä keksinyt miten näitä yöllisiä sekoiluja voisi vähentää. Ei ne sinänsä itseäni haittaa, kunhan tavarat ja paikat pysyy ehjinä. :D Näen joka yö läpi yön unia, ja veikkaisin että se ainakin lisää suuresti tätä sekoilutaipumusta. Tuo jatkuva unennäkeminen on mulle suurempi ongelma kuin satunnainen unissasekoilu, koska aamulla on usein väsyneempi olo kuin illalla nukkumaan mentäessä...